Jump to content

Vedlikehold av AR15


nhd

Recommended Posts

Pusser ved sånn ca 2000 skudd, eller før viktige stevner om det er noenlunde møkkete.

Bløtlegger i noen timer om mulig i "Ed`s Red" eller noe lignende, og blåser ut møkka med bremserens.

Finnes egne verktøy for å fjerne karbon på bolten og i bæreren, det letter jobben en del, er lurt å tørke litt rundt låsingen også.

Ellers bruker jeg en god olje (Mobil1) og mye av den ;)

 

Forøvrig er de militære manualene for vanlig vedlikehold i felt greie å lese om man er usikker, selv om de forsekriver et litt strengere pussregime en det jeg synes er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser aldri løp rett før stevne. Puss, så en tur på banen, også konkurranse.

Noen rifleløp trenger pusseskudd for å gå riktig, er ikke sikker på hvordan det er med ARen min, men gidder ikke ta noen sjanser.

Link to comment
Share on other sites

Regelmessig vedlikehold:

Separerer upper/lower. Separerer bolt/boltcarrier/tennstift.

 

Setter upper i jigg.

Pusser kammer med 5.56 kammerbørste og nitrosolvent.

Pusser løp med nitrosolvent og om nødvendig med koppersolvent. Hel pussestang, lapper og børste.

 

Tar delene med meg ut av garasjen og bruker godt mål med bremserens på sprayboks. Skrubber med tannbørste om nødvendig. Karbon på bolt etc, skrapes bort med AR-15 tool.

Blåser rent med kompressor.

 

En gang i blant kjører jeg "piperensere" gjennom gassrøret, pleier å fjerne håndbeskytteren og rustbehandle løpet i samme slengen. En gang per skuddår (pun intended) tar jeg ut bufferen og rengjør buffer-røret.

 

Setter bolt/boltcarrier sammen med plenty olje. AR-15 tool er supert til å rotere gassringene med. Benytter en gammel klikkpatron for å smøre ejektor og ekstraktor. Setter rifla sammen igjen med plenty olje på sprayboks mens jeg holder på.

 

Anti-rust sprayes på ståldelene utenpå og rifla gnikkes tørr.

Link to comment
Share on other sites

Puss løpet så du slipper karbon oppbygging i løpet.. Det er jobb å få ut igjen. Resten pusser du når du gidder, eller er lei av å bli møkkete bare av å ta i den. Om du ser i MR223/308 tråden, så er dritt i en AR et skrivebordsproblem, bare gi den nok olje så virker den. Måtte bare...

Link to comment
Share on other sites

Om du ser i MR223/308 tråden, så er dritt i en AR et skrivebordsproblem, bare gi den nok olje så virker den. Måtte bare...

 

Ja i realiteten, hvis AR er skikkelig bygd...

Pat @ EAG Tactical pusser ikke sine skole ARere (ikke at han anbefaler å ikke pusse) og de ligger vel nå på 15000+ skudd uten puss. Kun fått olje.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale alle brukeren av gassdrevne våpen og være nøye med og pusse inne i sluttstykkebæreren, det er nøkkelen

til sikker funksjonering. Sammen med kammeret er dette de 2 viktigste steder og pusse gassdrevne AR våpen mtp.

sikker fungsjonering.

Link to comment
Share on other sites

Hva er trikset om man skyter mye med demper? Smører med tykk girolje, men "alt" blir blåst bort og erstattet med kondens etter en del skudd.. Da går jo børsa tørt igjen.. Problemet kan vel kanskje løses med justerbar gassblokk..?

 

 

Sent from my Nokia 3210 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Problemet blir det samme uansett våpentype, demper gir gass i øynene, men har ikke merket at det har hatt noen innvirkning på olja, bruk olje som ikke fordamper med varme, har brukt flere typer, bla.a Slip2000 og Mobil1. I de siste par år har jeg stort sett bare brukt den tynneste Mobiloljen, den tørker ikke ut, og en liter varer fryktelig lenge, samt at den holder "koksen" myk

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så ille plaget med gass i fjeset, fuga litt rundt ladearmen. Men gassen blåser bort olja fra sluttstykkebæreren virker det som. Kan jo prøve med den slip olja. Er det sagkjedeolje eller noe skjærevæske?

 

Har egentlig ingen av delene. Har en m4 trekantet gassblokk montert.

Link to comment
Share on other sites

Slip2000 er en dedikert tynntflytende våpenolje, har skutt noen tusen skudd med demper på en karabin med demper, med den oljen uten noen problemer. Ellers så har de jo 5W-40 motorolje på de fleste bensinstasjoner ;)

Den viktigste plassen å sørge for at det er fuktig i våpnet er inni bæreren, altså der bolt og bærer beveger seg mot hverandre, en seig guffe inni der tror jeg ikke er spesielt bra for hverken funksjonering eller pussen etterpå.

Bruk vanlig motor olje, gjerne i en kanne med liten tut så du kan få det inn i bæreren gjennom de to hullene for overskuddsgass som du ser med bolt i fremre stilling gjennom utkasteråpningen.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha kjøpt inn en rimelig god beholdning på NRA konferansen sist helg, skal jeg prøve Frog Lube i samtlige AR type rifler jeg har. Det blir spennende å se hvordan det oppfører seg. Funker det bra blir det Frog Lube i diverse andre typer automater jeg skyter med også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...