Jump to content

Hornady Interlock


mas

Recommended Posts

Interlock er ikke bonded, som Oryx. Den har krymperiller som skal låse mantel til bly ala Lapua Mega. Interlocken fungerer finfint i 9,3 hastighet, har skutt en del elg med kula i nevnte kaliber og den holder godt sammen. Holder ikke like bra i mindre kaliber med høyere hastighet er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hornady IB er ei tradisjonell kule, men med en slags patent som skal gi jevnere ekspansjon enn bare ei vanlig kule uten noe spesiellt. som det sies over her er den fin i lave hastigheter. Har skutt elg med 220 gr i 30-06. De gikk gjennom, helt grei ekspansjon. Du har ei helt grei jaktkule i lave hastigheter til almindelig "lettskutt" vilt.

I tillegg har alle Hornady kuler jeg har skutt gått bra, fin presisjon.

 

Superkuler i alle varianter er veldig bra, men vi skal huske på at mange av dem er konstruert for magnumvåpen og høye hastigheter.

286 gr i 9,3, 220 gr i 30-06, 175 gr i 7mm, 156 gr i 6,5. Hvis en tenker i de baner, ser jeg ingen problem med å bruke Hornadyen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hornady Interlock har i mange år vært treningskula mi i forskjellige kaliber.

Uten unntak har den gitt ypperlig presisjon, men så langt har jeg ikke jaktet med den.

 

Imidlertid er jeg inne på tanken å prøve den på villsvin og hjort i høst i min 35 Whelen.

250 grs er ladet til ca 760 mps, og jeg "antar" at den vil kunne oppføre seg bra i såpass lav hastighet selv om den treffer grove bein?

I Sverige kan det også bli skudd på mindre dyr som smågris og spissbukk av dåhjort på enkelte poster opp til 170 meter.

Da gir presisjonen til Hornady en liten fordel kontra Woodleigh, selv om vi ikke snakker om de store forskjellene

 

Jaktkula i flere av riflene mine har lenge vært Woodleigh, men når det gjelde presisjon matcher den ikke Hornady Interlock.

Hva sier folket...vil Hornady fungere bra som jaktkule i de moderate hastigheten til 35 Whelen på vilt opp til hjort størrelse?

Link to comment
Share on other sites

Tror interlocken vil fungere fint i 35 Wheelen hastighet. Kanskje ikke ei kule for grov elg, men for mindre dyr helt greit. Jeg har satt meg selv litt på sidelinja med mitt kalibervalg. Jeg tørs ikke bruke lettekspanderende kuler i 7mmRM min.(etter en dårlig erfaring med ballistic tip.) Eneste konvensjonelle kula jeg har tiltro til er Speer grand slam, den vet jeg fungerer. Den er vel forøvrig ikke helt konvensjonell med en spesiell produksjonsprosess.

Link to comment
Share on other sites

En ting som forundrer meg, er at når det diskuteres Hornady Interlock, så er det ganske mange som er positive.

Men nevner du at du putter Norma Elite i rifla, så er "hylekoret" i gang. :) Dette skjer uavhengig av hvilken versjon av Norma Elite som omtales...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skaut eit dyr med interlock for to år sidan, det var det første og blir det siste. Reinsjakt med 8X57 IS, 170 grains kule i moderat fart, ca 770 m/s. Skothald rundt 100 meter. Perfekt kuleplassering (etter min mal), fire-fem cm bak bogbladet. Kula trefte i ribbein på veg inn, fragmenterte så det heldt og laga umiddelbart ein 15 kilos porsjon haggis av vom, lever, milt og det meste. Då mistar i alle fall eg litt inspirasjonen i slaktearbeidet.

 

Eitt enkelt dyr er sjølvsagt altfor tynt erfaringsgrunnlag, men kvifor fortsette med desse tullekulene når eg har hatt heilt perfekte slakt på mange andre dyr med 196 grains Oryx i samme kaliber...

Link to comment
Share on other sites

En ting som forundrer meg, er at når det diskuteres Hornady Interlock, så er det ganske mange som er positive.

Men nevner du at du putter Norma Elite i rifla, så er "hylekoret" i gang. :) Dette skjer uavhengig av hvilken versjon av Norma Elite som omtales...

 

Kanskje fordi det er lenge, lenge siden det var Interlock kule i Eliten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Perfekt kuleplassering (etter min mal), fire-fem cm bak bogbladet. Kula trefte i ribbein på veg inn, fragmenterte så det heldt og laga umiddelbart ein 15 kilos porsjon haggis av vom, lever, milt og det meste.
Eller, med andre ord - langt fra perfekt kuleplassering. Husk at mellomgolvet buler fram (hos oss opp), og at jaktkuler skal ekspandere. Da skal det ikke mye til, før mellomgolvet blir punktert av et kulefragment, ved såkalte "kjøttsparer-skudd". Da får en vominnhold på store deler av slaktet - og hvis man ikke spyler de delene med mye vann, og tar de til oppmaling straks de er i rigor, blir resultatet det motsatte av kjøttsparing - kjøttødeleggelse. Dette blir ofte resultatet av slik skuddplassering - også med premiumkuler.

 

Resepten er - hold opp og fram! Blant annet fordi hjortedyr aldri går bakover.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje fordi det er lenge, lenge siden det var Interlock kule i Eliten :wink:
Ikke så lenge, vel? Det var den versjonen som ble kalt "Forbedret Elite". Og det var virkelig en forbedring, i forhold til tidligere kuler i Elite-patronene (hvertfall i 6,5 og 30.06, i 308W var hastigheita så lav at kulene holdt bedre sammen, hvis de kom fram!).

 

Mot slutten av 1970-tallet ville jeg lade jaktpatroner - og skaffet meg det jeg kunne få tak i av jaktkuler. Disse ble testskutt i blaut myrjord, fra anleggsarbeidet på den lokale idrettsbanen. Resultatet var at Interlock'en vant - foran bl.a. Nosler Partition. Så jeg brukte stort sett Interlock, (Hornady 3040, 165 grs) fram til Barnes X kom på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Et godt mantra Jegermeister; opp og fram! :D

 

Husker Søren Ervig foreleste på et møte for mange år siden om bjørnejakt i Canada.

Han forskrekket alle hjortejegerne når han viste på bilde hvor han satte kula på bamsen, opp og fram :mrgreen:

Det var jo helligbrøde å ikke skyte bak bogen!

Link to comment
Share on other sites

Ikke så lenge, vel?

Vel, du og jeg Jegermeistern begynner å dra på åra, så tiden går fort :D

Det begynner å bli bra mange år siden Elite Express kom på markedet.

 

...Ellers har du vel rett.

Interlock har to låseringer inne i kula for å holde på blyet. Bare den ene, som oftest feilaktig kalt krymperilla syns fra utsiden.

Det er ei helt "normal" jaktkule, ikke laget for å kunne trylle på noe hvis. Problemet vi støter på her i Norge er at en enkelte lader opp etter rødstreken i ladetabellen for å så skyte rådyr på 30 meter, og da får kuler, krutt, hylser, tennhetter, kikkert, børsa osv. skylda :lol:

Hvis man tenker over hvor mange elg som har blitt felt i Skandinavia med den gode gammle 160 grain "telefonstolpen" i 6,5, så skulle det vel gi Interlock et rimelig greit skussmål.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje fordi det er lenge, lenge siden det var Interlock kule i Eliten :wink:
Ikke så lenge, vel? Det var den versjonen som ble kalt "Forbedret Elite".

 

jeg har også trodd at det er "forbedret elite" som bruker interlock..?

 

Har selv ladet med hornady kuler, omtrent siden jeg begynte å lade. Enig i at de er lette å få presisjon med.

Har også brukt de på rein de siste årene, syns de funker bare fint i 270 også mtp kjøttødeleggelse. Men så kjører jeg ikke full pupp ladninger heller, det hjelper sikkert

Link to comment
Share on other sites

Perfekt kuleplassering (etter min mal), fire-fem cm bak bogbladet. Kula trefte i ribbein på veg inn, fragmenterte så det heldt og laga umiddelbart ein 15 kilos porsjon haggis av vom, lever, milt og det meste.
Eller, med andre ord - langt fra perfekt kuleplassering. Husk at mellomgolvet buler fram (hos oss opp), og at jaktkuler skal ekspandere. Da skal det ikke mye til, før mellomgolvet blir punktert av et kulefragment, ved såkalte "kjøttsparer-skudd". Da får en vominnhold på store deler av slaktet - og hvis man ikke spyler de delene med mye vann, og tar de til oppmaling straks de er i rigor, blir resultatet det motsatte av kjøttsparing - kjøttødeleggelse. Dette blir ofte resultatet av slik skuddplassering - også med premiumkuler.

 

Resepten er - hold opp og fram! Blant annet fordi hjortedyr aldri går bakover.

 

Opp og fram - og dermed bort frå sentrale lungeområde. Nei takk, så viktig er ikkje knall og fall-effekten for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hornady Interlock har i mange år vært treningskula mi i forskjellige kaliber.

Uten unntak har den gitt ypperlig presisjon, men så langt har jeg ikke jaktet med den.

 

Imidlertid er jeg inne på tanken å prøve den på villsvin og hjort i høst i min 35 Whelen.

250 grs er ladet til ca 760 mps, og jeg "antar" at den vil kunne oppføre seg bra i såpass lav hastighet selv om den treffer grove bein?

I Sverige kan det også bli skudd på mindre dyr som smågris og spissbukk av dåhjort på enkelte poster opp til 170 meter.

Da gir presisjonen til Hornady en liten fordel kontra Woodleigh, selv om vi ikke snakker om de store forskjellene

 

Jaktkula i flere av riflene mine har lenge vært Woodleigh, men når det gjelde presisjon matcher den ikke Hornady Interlock.

Hva sier folket...vil Hornady fungere bra som jaktkule i de moderate hastigheten til 35 Whelen på vilt opp til hjort størrelse?

 

Samme erfaring mtp presisjon. Erfaring ellers er ikke så imponerende. Skutt rådyr med 150gr i .308. Ikke bra. Fullstendig separasjon av kjerne og mantel. Fant igjen mantelen på skuddplassen. Tenkte at tja, kanskje prøve ei tyngre ei. Skjøt en 220gr i ca 750m/s i våte aviser. Samme resultat... Da bestemte iallefall jeg meg for ikke å bruke de på noe større enn rådyr. Kan godt hende de er bedre i større kaliber, men skeptisk når de går så totalt ifrahverandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...