Jump to content

Kan man skade rifla med pussesettet?


Sveibuen

Recommended Posts

Heisan!

Ifjor endte jeg opp med å kjøpe meg en splitter ny Browning X-Bolt Nordic Light i 270 win.

Meget fornøyd med denne rifla! Har gjennom en sesong skutt på både rådyr, hjort og villsvin.

Men til poenget! Det har seg slik at jeg kjøpte meg et pussesett på xxl, siden jeg er veldig opptatt av vedlikehold.

Men det virker som at kobberbørsten har litt for stor diameter og jeg må bruke litt kraft for å dra den gjennom løpet.

Så det jeg lurer på er om dette kan føre til skader i løpet. Pussestaven er delt i 3 deler som jeg skrur i sammen. Og akkurat der stavkomponentene er skrudd sammen går de ikke helt parallellt, som fører til at det er noen skumle metallkanter som stikker ut her og der. diameter på selve staven er også ganske stor så jeg er redd disse "kantene" skal skade riflene i løpet. håper dette var forståelig.

Takker for svar på forhånd :D

Link to comment
Share on other sites

Kobberbørsten skader hvertfall ikke løpet.

En riflekule er mye hardere enn en børste, og denne kula skyter du gjennom løpet uten å tenke på slitasje.

Om du finner en skutt kule, og ser merkene fra bommene på kula, så kan du tenke deg hvilken kraft som skal til for å lage de sporene.

 

Men en hel pussestokk er så absolutt å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Den beste pussestokken er hel, og laget av stål. Plastbelegg er ikke å anbefale. Ei heller pussestokk av hel plast eller mykt metall. De militære plaststokkene til å kveile sammen (eksisterer de lenger ? ) er drepen for ei pipe, da metall eller sandfragmenter har lett for å feste seg i disse og lage den reine fila. Vi brukte dem ei beite på KV da vi lagde AG3, men det var ikke lange tiden før de ble kastet i søpla.

Ei blank stålstang som holdes rein er absolutt det beste. Kobber- eller messingbørster vil ikke skade pipa. Når slike er slitt kan en vikle rundt vanlig rørleggerhamp, det blir fine pussebørster som "tar".

Link to comment
Share on other sites

Den beste pussestokken er hel, og laget av stål. Plastbelegg er ikke å anbefale. Ei heller pussestokk av hel plast eller mykt metall. De militære plaststokkene til å kveile sammen (eksisterer de lenger ? ) er drepen for ei pipe, da metall eller sandfragmenter har lett for å feste seg i disse og lage den reine fila. Vi brukte dem ei beite på KV da vi lagde AG3, men det var ikke lange tiden før de ble kastet i søpla.

Ei blank stålstang som holdes rein er absolutt det beste. Kobber- eller messingbørster vil ikke skade pipa. Når slike er slitt kan en vikle rundt vanlig rørleggerhamp, det blir fine pussebørster som "tar".

 

Skjønner ikkje heilt dette, er det ikkje fila eller proppen som skal ta i løpet og ikkje selve stokken da?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å pusse løpet uten at pussestokken kommer i kontakt med løpets innside. Derfor er det viktig at pussestokken er av et materiale som ikke riper løpsoveflaten. Det er også viktig at stokken roterer med riflingen slik at eventuelle små slitasjespor går paralellt med riflingen. Før eller senere vil det komme noe hardt med pussestokken inn i løpet, men dersom en ripe er paralell med riflingen er det ingen katastrofe.

 

Det er mange som laager gode pussestokker, noen er nevnt, men Parker Hale er en god stokk som du får i ekstra lang.

Uansett så er det like viktig å pusse pussestokken som det er å pusse løpet. Skitten pussestokk er som sandpapir, uansett merke.

Du bør også ha flere tykkelser, den du bruker til .22 rifla er ikke egnet for 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Enda et tips for pussing av ei litt rusten eller urein pipe: Jeg nevnte dette med hamp, altså rørleggerhamp rundt børsten. Med litt olje påført er den et skånsomt verktøy. Men den er enda mere effektiv dersom en påfører smergel av korning #180 eller finere, #220 for eksempel. Jeg er klar over at dette høres brutalt ut for folk som har investert i den fineste optiske smergel til pusseformål. Men skal en få gjort noe, så er det ikke annet som duger i et dårlig vedlikeholdt rør. Men nå er det, som Per-S skriver, absolutt nødvendig med et håndtak som tillater pussestokken å rotere med riflingene. Jeg vil tro at Biltema har smergelpasta som kan passe, slikt som blir brukt til å slipe ventiler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...