Jump to content

Varmint?


ZerBlatt

Recommended Posts

Hei. Er helt ny jeger (nettopp bestått eksamen) og skal kjøpe meg noen jaktvåpen. Men det er en ting jeg lurer på. På en del rifler står det at de har varmint løp. Hva betyr det? Jeg har forstått at dette er løp som er litt tyngre enn vanlig, men hvilke fordeler/bakdeler er det med løp av denne typen? Noen sier at de er best til postjakt, men er det bare pga vekta? På den lokale xxl har de en cz455 med vamint løp, og er det noe bra? Dersom den er satt opp med ett slikt løp kan man bytte til vanlige hmr eller vmr løp uten problemer? Er vekta så mye mer på en slik småvilt rifle med varmint at det har noen betydning hvis man skal traske mye rundt i terrenget?

Vil gjerne høre erfaringer fra dere både når det gjelder småvilt- og storvilt pang!!!

Link to comment
Share on other sites

Tipper du kan sette inn vanlige løp i 455n er jo samme kasse, det du bør være klar over er at stokken antagelig er frest for varmint løp, så det vil bli litt mer gløppe rundt et vanlig løp. Bruker fatterns 452 varmint i 17 hmr en del,denne er ikke overdrevent tung, lang eller uhåndterlig, tipper 455n er relativt lik.

Ifjord dro jeg på reinsdyrjakt med en ruger no1 i 375h&h (ganske tung børse) og glemte reima hjemme, gikk jo bra det, måtte jo gjøre det beste ut av det :D , tror allikevel jeg tar med meg ei litt lettere børse og idetminste ei reim i år :D .

Hva skal du jakte?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Tja, hva skal jeg jakte? Vet igrunnen ikke. Begynner kanskje i feil ende med å lete etter våpen først, men jeg har lest endel om våpen man kan bruke til flere typer. Derfor har jeg tenkt å kjøpe den rifla jeg har snakket om samt en hagle og en 6,5x55. Da kan jeg igrunnen jakte på det jeg har lyst til når muligheten byr seg. Begynner med den lille rifla og en hagle. Har tidligere fått tilbud til å jakte på alt fra ryper til villsvin og elg hos venner og bekjente, men siden jeg ikke før nå har fått knotet meg til å ta jegerprøven har jeg måtte takket nei. Det vil vel sikkert bli støkkjakt etter uansett hva det blir, så kanskje varmint blir for tungt selv om det er en 22. Og hvis det blir glipper når man skifter løp er det kanskje best å kjøpe vanlig. Eller man skal gå for varmint på alle løpene. Hvem vet?!?! Det er jo derfor jeg spør hos noen som har erfaring :-)

Link to comment
Share on other sites

Har CZ 455 Varmint med 22LR løp og 22WMR løp. Løpet er ganske kort 52,5cm og kassa er bitteliten. Dette gjør at hele børsa veier bare 3,2kg pluss eventuell kikkert og lyddemper om du vil ha det(det har jeg lyddemper altså). 3,2kg pluss kikkert og lyddemper gjør at min rifle veier 3,8kg det gjør at den veier omtrent det samme som mine "store" rifler i 6,5x55 osv uten dempere.

 

Prøvde den vanlige før jeg kjøpe Varminten og syns den var for lett og vinglete. Så jeg angrer ikke på mitt valg. Og skulle du syns den ble for tung er det mulig å ta av 12,5cm av løpet og gjøre den lettere.

 

Min jaktmetode er snikjakt så jeg går mye med rifla. Men ei brei og fin reim gjør den henger lett og godt på skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Varmint er engelsk og betyr skadedyr. Varmint rifler er altså rifler tiltenkt å skyte Varmint og da ofte på langt hold og siden det i usa er fullt lovlig å kjøre nær sagt hvor du vil gjør det ingenting at rifla veier mye pluss at tykk pipe bedrer presisjonen.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Dersom du vil ha ei dedikert småviltrifle burde du kanskje vurdere 223, ikke stort dyrere å skyte med enn en 17hmr, men er en god del mer anvendelig. Selv ville jeg valgt: 22lr til trening/ moro , 223 småvilt, hagle ( alle må jo ha ei hagle) og storvilt rifle i gode gamle gørr kjedelige 3006.

Evt kan du sløyfe 223n og kjøpe en 6,5 til alt.

6,5x55 er godkjent til alt men temmelig omdiskutert ( du kan jo lese en del debatter her inne) som elgkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Flott. Takk for svar. Skadedyr på engelsk heter såvidt jeg vet pests eller vermin, så det er sikkert en omskriving. Problemet med våpenkjøp er jo at det ikke er så enkelt å få testet ting før man kjøper. Ihvertfall fra butikker. Snakket med våpenhandlerne her i byen, og ingen av dem har foreløpig testbaner. Det er snakk om å få det senere, men ingenting for øyeblikket. Får håpe de tar rifla tilbake hvis man føler at den ikke passer til mitt bruk dersom det ikke går for lang tid.

Fikk et tilbud på en cz455 med varmintløp, kikkert og lyddemper for rundt kr.4100. Tror det er et godt kjøp, så kanskje jeg går for det, selv om jeg ser at de på jaktdepotet har denne til kr4995,- med 22lr og 17hmr løp, uten demper og kikkert. Der selger de også 22wmr løp til kr.1395. Kan sikkert finne gode tilbud på løp senere hvis jeg ønsker det.

Vet ikke hva vermint løpene i disse kalibrene vil koste, men den tid den sorg :-)

Link to comment
Share on other sites

Varmint er vel den amerikanske omskrivningen av vermint eller pests ja. På godt norsk skadedyr.

 

Når det gjelder valg av kaliber støtter jeg innlegget litt lenger opp, en 223 (har .222 sjøl) for småvilt, rådyr. Og en hagle, selvsagt en hagle. Og en 30-06 for større. Jeg har sjøl gått til anskaffelse av en 3006 en gammal mauser, som skal pimpes opp.

 

6,5x55 holder lovlige krav til det du kan få jakta her i landet. Jeg vet at det er noen få villsvinbønder som visstnok ikke tillater brukt mindre kaliber enn 308 på villsvin dersom du skal jakte hos de.

 

223 er anvendelig, også til toppjakt på stor/skogsfugl. jeg personlig liker .222'en hakket bedre, synes hylsa er penere og den har nok fart for meg. Problemet er ammo, den er litt dyr, og det er ikke alle plasser de har den som hyllevare.

med en 30-06 finnes det et vell av patroner, og du kan velge fra 6kr stk til 50kr stykk alt etter hva du har tenkt å jakte. du vil heller aldri få noe spørsmål om hvorvidt det er nok kraft i kula på 100m-150m.

 

Selvsagt kan man der også velge en 308, de er vel også lette å få tak i de finnes i en del ok prisklasser. ammo finnes i alle varianter, også fra en 5-6kr skuddet og opp til omtrent det du vil betale, mener norma har no kalahari til ca en 50lapp for skuddet....

 

Når det gjelder å få testa og prøvd, så vil jeg tro at det er fullt mulig, du må bare spørre. Jeg har ikke lang fartstid her på kammeret, men kammerånden som visstnok skal leve i beste velgående har jeg sett, tilsier at hvis det er noen i nærheten av der du bor eller ferdes, som har noe som ligner eller noe du vurderer så stiller man gjerne opp.

Bor sjøl midt i Vestfold, og du kan gjerne få kikke og klå på mine våpen, om vi treffes på en skytebane. Som sagt ikke de mest spennende tinga å se på, en Yldiz hagle, en sako222, og da mausern, som desverre ikke har noen kikkert enda.

 

mvh.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

For en 22LR er det ikke noe poeng i å kjøpe en varmint variant annet enn for utseende imho

Vel, vekt og balanse er alltid relevant for et våpen selv om det ikke skulle påvirke presisjonen. Og om tykkere løp ikke hadde noen fordel mtp presisjonen ville vi vel sett flere matchrifler med tynn pipe? Selv om det ikke er nok trykk og rekyl til å produsere nevneverdige løpsvingninger vil bearbeiding av piper kunne påvirke presisjon ved å skape/utløse spenninger.

Link to comment
Share on other sites

Har du aldrig tænkt på at specielt kal 22, er noget af det mest uforudsigelige hvad angår forskellige lotnumre på specielt match ammo.

I visse kredse er det en helt klar regel at man rejser til ammoproducenten, og tester mange lotnumre, for derefter at købe mange titusinde af det lot som går bedst i deres våpen.

Det er ikke ukendt at våben hvor låsekassen bære pipen, og hvor låsekassen er vældig åpen på toppen, har størst variation.

De nyeste generationer af 22 matchvåben, har faktisk arbejdet med woblende bolthoved, og symetrisk låsning.

Samtidigt er der mange som siger at Sauers indstikssystem, er markant mere ufølsom på lotnumre. Og her har man netop fastspændt piben, og ladt låsekassen vibrere i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...