Jump to content

Christensen arms


kimbo

Recommended Posts

vil ikke anbefale å handle karbon fiber løp i det hele tatt. spesielt ikke christensen arms, ABs/proof research er mye bedre, men dei leverer heller ikke det dei lover.

Regn med begrenset levetid på løpet, siden karbonfiberet isolerer løpet og fører til økt temperatur, er og temmelig vanskelig å avgjøre når det evt er kjølt ned tilstrkkelig siden karbonfiberet sjelden blir ubehaglig varmt å ta på.

 

ABS /proof investerte temmelig my penger i dette, og løpene er bedre konstruert, bruker annen type karbonfiber og andre metoder for å påføre det, samt bedre epoxy.

I tillegg bruker dei kuttriflede løp.

Christensen arms bruker shilen som er knappriflet, og er ikke helt ideelt å maskinere ned så mye siden løpet ikke er stressfritt i utgangspunktet. Kan føre til presisjonproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå kan jeg jo bare snakke fra min erfaring med pipen min. Den har da upåklagelig presisjon enda etter 2500 skudd. Langt bedre enn sauerpipen.....

Har ikke hatt noe å klage på, men jeg har vel hatt griseflaks da eller?

I tillegg har den vært veldig grei mtp stivhet: Ingen treffpunkforandring med og uten demper. Det er mer enn jeg kan si om sauerpipen....

 

Men at prisen er ublu i dag er jeg helt enig i... :mrgreen:

Kjøper ikke carbonpipe igjen da budsjettet ikke tillater det.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info.

Har kommet i kontakt med firma som har solgt flere og fått litt info.

 

Har du mer info om det andre merket,Arez? Nettside eller no...

 

Er jo til bruk til jakt. Få skudd i serie. Med prestanda og lav vekt i fokus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å få kontakt med fabrikken, fant bare en henvisning til denne nissen i Sveits (han ser sånn ut, ja!), der var det ikke annen info enn at han hadde vært på jakt i Kazakstan eller noe slikt - ingen adresse, telefon, e-post, og slett ikke noen oppegående heimeside.

 

Prisene Winge opererer med, er jo helt "hinsides" (og servicen deres, eller mangel på sådan, er behørig kommentert her inne!) - sjøl om piper til andre våpen enn Blaser venteligvis bare vil koste omtrent halvparten. Å importere piper fra USA sjøl er vel umulig. Det blir derfor antakelig ikke carbon-pipe på 33/40-prosjektet mitt, nei.

Link to comment
Share on other sites

Christenseneurope har sluttet med remington. Det er den remingtonbaserte jeg er intresert i.

 

Prisene til winge er vel rundt der det koster i dette tilfellet. Koster å være kar... ;)

Ikke har de solgt noen CA heller, når jeg snakket med dem.Har blitt tipset om KH-Precision. Og der står det ihvertfall ikke på service på henvendelse.

Link to comment
Share on other sites

Det andre merket er Proof research ( proofresearch.com), ble vel startet i 2012, kan vel si at ABS carbon barrels var forgjengeren til firmaet, har mye av dei samme folkene og teknologien som ABS hadde.

 

ABS har hatt bedre rykte på seg enn christensen arms sine løp.

 

Redusert levetid kommer vel enkelt og greit an på bruken, lar en løpene kjøles tilstrekkelig mellom skudd vil jo dette fungere greit, og problemet er selvfølgelig større med

Men er bevist at karbon fiber løp isolerer varmen i stålet, og da vil jo resten egentlig forklare seg selv.

 

Når det kommer løpene i seg selv, knapprifling av løp kan føre til stress i stålet, og visst du ser hvor mye stål som blir maskinert bort av et emne før karbonen blir lagt på, så er ikke det vanskelig å skjønne at dette kan gi presisjonsproblemer i enkelte løp.

Et kuttrifla løp er et bedre utgangspunkt for dette.

Er vel ikke vanskleig å velge uansett Shilen vs Mike Rock/Bartlein.

 

Når det kommer til bruk er vel ei lett jaktrifle som ser få skudd i året det eneste fornuftige å bruke dette på.

 

Når en også kan kjøpe to kvalitets løp, for prisen av et karbon fiber løp så er det for meg temmelig enkelt å velge.

 

Jernogal bra du har hatt gode erfaringer med løpet du har.

Men fins andre som ikke har hatt det, og når en skal vurdere å bruke så mye penger på et løp er det temmelig ok å vite fordeler/ulemper med produktet, og hvilke alternativ som faktisk er best.

 

2500 skudd er jo ikke nødvendigvis veldig imponerende for et løp, kommer an på bruken, kor godt en tar vare på det og ikke minst kaliber/ladninger.

Visst en skyter mer konvensjonelkle kuler enn feks, Berger som er veldig sensitive på sette dybden, så vil et løp også, normalt sett ha lengre levetid med topp presisjon siden kulene ikke blir like fort påvirket av slitasjen.

 

Og et Sauer løp er i utgangs punktet av dårligere kvalitet enn Shilen.

Kaldhamrede løp er jo ikke akkurat spenningsfrie, og vil mye lettere bli påvirket av maskinering, eller gi treffpunkt forandring med demper.

Nå er vel treffpunktforandring ikke noe problem og helt normalt.

Så lenge som forandringen er konstant er jo det temmlig enkelt å justere for også.

 

Kvaliteten på arbeidet når løpet ble gjenget kan også påvirke dette.

 

Og løp i 416 R (rustfritt) har vel som regel lengre levetid enn et i CM 4130-40.

 

Så sammenligningen er ikke helt fair.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Det er sikkert fullt mulig å kjøpe et blanks og få den maskinert her. Det var det jeg gjorde.

Og er ikke mer enn 2 år siden jeg spurte om pris på blanks..... Lurte på å få laget et løp til Saueren, men som sagt pæng er det mindre med. Men uansett så var det null problem å bestille et blanks direkte for et par år siden. prisen var da rundt 1000$ så kommer jo frakt og moms i tillegg. Og kamring.... Så billig er det ikke. Nå har jeg dessverre ikke mailadressen til han jeg snakket med lenger dessverre. Foreslår at du spør Christensen direkte i USA. De sender i så fall fra Sveits om det går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...