Jump to content

Ammo til Ruger 10/22


Krieghoff Optima

Recommended Posts

hvor lang er et tau? eller hvor stor er en fisk?

 

Foreslår at du tar turen innom nermeste ammo pusher å kjøper ei eske av det han har av 22 ammo, så teste du ut ka du får best presisjon med.

 

Siden ingen rifle er lik, og ammo som går bra ei en 10/22 kan gå ræva i neste 10/22..

 

Eley subsonic 22 og CCI subsonic 22 gikk meget bra i min varmint utgave.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så heldig at TopShot går best i min. Federal HV kobber/hulspiss Fiocchi maxac gikk dårlig. Har også testa CCI subsonic uten at jeg synes den var verdt å betale 61 øre mer for enn topshot'en. Og den går i tillegg subsonic.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke amoen til jakt, bør du tenke på å prøve ut hulspissluler. Eller kjøpe verktøy til å lage hulspiss i vanlige kuler. (Jeg vet det ikke er påbudt, men vi vet alle at det virker bedre).

 

Erfaringsmessig er Ely subsonic hp (Ely kråke som mange kaller den), brukbar i de fleste rifler. Winchester X sub HP har også til tider fungert bra og tildels bedre enn Elyen (kommer an på lottene).

 

De raskere jaktpatronene har jeg hatt heller dårlig erfaringer med.

 

Forøvrig er avtrekket ennå såpass dårlig på min 10/22, at jeg i hovedsak baserer mine uttalelser på min cz452. Og så langt har det CZ'n likt blitt godt mottatt i 10/22 også. Bortsett fra at min 10/22 liker CCI std bedre enn CZ'n gjør.

Link to comment
Share on other sites

Skal skifte ut hel avtrekket med tiden, rifla er fin den (Har satt på en boyds Evolution stokk så hele familien kan bruke den til moro).

Dessuten har jeg to CZer med super hora avtrekk om det skulle knipe på.

Liker faktisk 10/22 til jakt, oppfølgingsskudd er alltid klart. Det er kun avtrekket som holder rifla igjen fra lett tilgjengelig akseptabel jaktpresisjon. Og så er den kort og hendig (Har kappet løpet, og satt på demper).

 

Meeen, til Rypejakt hadde jeg nok heller sett på ei boltrifle ja.

Link to comment
Share on other sites

Fikk du en begrunnelse for denne påstanden?? Med f.eks Tufferbuffer vil vel den ikke ta noen skade iallefall.

 

Har kjøpt inn noe prøve-ammo til mine to .22 børser,blant annet CCI Stinger.

Prøvde nettopp CCI X-Subsonic low noise (710FPS) og CCI Sub-sonic HP (1050FPS) ,ladet magasinet med annetkvar av desse typene i 10/22'n.

Førstnevnte smalt ikkje stort meir enn en kraftig luftbørse,mens sistnevnte virket som om den brøt lydmuren. Smalt ganske mye...

 

X-Sub'en likte eg,selvfølgelig veksla den ikkje i Rugern men det sier jo seg selv. Skal prøve den i M67'n som har endel lengre løp og se om eg hører forskjell seinere.

 

Anbefales! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I min 10/22 går CCI Standard Velocity best, og CCI Velocitor dårligst av det jeg har prøvd. CCI Stinger går nesten like dårlig som Velocitor, mens Minimag HP går forholdsvis bra. Sistnevnte har blitt jaktpatronen min, mens førstnevnte er den jeg legger igjen mest av på skytebaner rundt om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...