Jump to content

Langholdskyting i mai (Kongsberg).


Poacher

Recommended Posts

Jeg og Kjell har noen få plasser ledig for langholdsskyting 11 og 12. mai i Kongsberg.

Det er ikke mange plasser.

 

Påmelding via PM til meg. Det er en stor fordel om det er flere kompiser som melder seg på i sammen. Dette grunnet begrenset parkeringsplass osv. De som er flere ved påmelding vil bli foretrukket.

 

Send PM med epost adr til meg, så for du mer info på mail.

 

Det er da skyting ut til 960m på 8-9 forskjellige hold. Det vil være mulighet for overnatting lørdag til søndag for de som trenger det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alt klart for langholds - skyting i helga.

- Innkvartering OK

- Skytebaneområdet klarert. Vindflagg, mål (22 stk) og avstandsmerker satt opp

 

Ble vakkert om jeg må si det selv :mrgreen:

 

I kveld er det samling rundt pizza'en for å diskutere strategi for morgendagen.

Oppstilling 09.00 sharp i morgen:wink:

 

Vi ønsker alle påmeldte velkommen, ikke minst de nye deltakerne.

Link to comment
Share on other sites

Update Lørdag 11.05

Kjempemessige skyteforhold i dag. Mye bra skyting observert. Disse gutta kan sakene sine og hadde gjort hjemmeleksa på forhånd.

Lengste hold på stålmål er 970 meter. Da det tok slutt var det skyting i lende på hold opp til 1630 meter. Da kan vi desverre ikke tilby mer lende å skyte i :mrgreen:

 

Denne operatøren vet hva han driver med.

- Korrekt skytestilling

- Korrekt rekylopptak

- Korrekt skytedrill

 

Intet mer å tilføye.

Snurr film

 

Solide doser med treff på medium hold.

Rammeverket ser ut som det er angrepet av en flokk ilsinte bevere.

IMG_5341_zpsa69866b5.jpg

 

Imponerende skyting.

Vi observerte en 6 mm BR som bjeffa og beit godt ifra seg. Ikke lett å spotte på de lengste holda. Grovkaliber gir litt mer kontant tilbakemelding.

IMG_5347_zps234bfdaa.jpg

 

På langholdet var det litt mer trekkfullt, men en bra dose treff her også.

IMG_5342_zps2fd80e2f.jpg

 

Det er et stykke fra langholdet oppe på "lead hill" og ned til standplass. Nøyaktig 970 meter :mrgreen:

IMG_5344_zps682f1c35.jpg

 

Final update 12.05

Tja hva kan man si etter denne dagen på skytebanen :roll:

Kortversonen er at vi ikke har noe som helst å lære bort av tjuvtrix for å forbedre slyteferdighetene til deltakerne, for i dag har vi sett skyting vi ikke trodde var mulig.

Vi tror nok at flere av deltakerne, muligens flesteparten på denne samlingen nok kan matche gutta som har dette som jobb, for å si det slik.

 

Nå skal det sies at i dag har vi hatt topp skyteforhold. Var de bra i går, så var det som nevnt helt topp i dag, noe som forklarer litt av hva vi så gjennom spottescop'et.

men at gutta kan skyte oi oi oi

 

Står ikke på utstyret, det er hvertfalle sikkert. Top notch utstyr over hele standplass :mrgreen:

 

Vi må berømme deltakerne for eksemplarisk standplassopptreden. Intet å bemerke, for å si det byråkratisk.

 

Uuups hva er det som titter fram der borte :?:

Ser jammen ut som Germansk kvalitetsrifle type M98 til og med med åpne sikter.

Det er sporty å stille med germaner med åpne sikter når man skal plinge gonger. Back to basic :wink:

Ikke rart skytteren ved siden av titter litt ekstra på denne kreasjonen.

IMG_5370_zps2a3ae04c.jpg

 

SSG 08 i aksjon. Giftig den SSG'en

Ut fra elevasjonen på pipa, ser det ut for at denne karen beskyter målet på "lead hill" på 970 meter.

IMG_5364_zps1bec2ae2.jpg

 

Kreativitet må til skulle det begynne å regne. Om kreasjonen er stabil i eventuelle regnbyger, gjenstår å se :mrgreen:

IMG_5363_zps3e845ce3.jpg

 

Så fikk vi besøk av PST trodde vi, alternativt ett eller annet insekt fra filmen AVATAR, da denne øyenstikkeren ble observert svevende over standplass.

Dette hadde vi ikke sett før.

IMG_5368_zps7ea78f25.jpg

 

Helt til den landet, da så den slik ut. Ikke pen, men spesiell. Holdt nesten på å avlive den der og da :mrgreen:

Insektet ble fort sleten som dem sier borte i Østfold og trengte hyppige påfyll av energi. Det var innom motor-rommet på Toyota'en til eieren for en ørliten pitstop med jevne mellomrom :mrgreen:

IMG_5369_zps572e9ad7.jpg

 

Så fikk vi forklaringen. En av deltakerne hadde med nytt leketøy, som måtte testes ut. Det fungerte helt topp. Øyenstikker'ern var en tur opp til "lead hill" for å inspisere gongen fra lufta, før retur standplass. Da fikk vi samtidig se hvordan skytebanen så ut fra lufta. Ble styrt fram og tilbake via joystick og PC skjerm.

IMG_5366_zps9a726507.jpg

 

Som nevnt, mye gromt utstyr å se. Helt topp utstyr faktisk.

IMG_5359_zps7cd09377.jpg

 

Så vil vi avsluttningsvis takke alle frammøtte for laget og ikke minst de som hjalp oss og rydde, rigge opp og ned diverse utstyr

Håper dere fikk utbytte av samlingen, slik som vi og at dere ble kjent med nye fjes og fikk nye impulser.

 

Takk for laget

Denne samlingen kommer vi ikke til å glemme, det er helt sikkert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må takke for en kjempe helg på bane 14 ,i mine øyne kunne det nesten ikke vært bedre :).

Var fornøyd med at Savagen gikk godt utover ,fungerte greit ut til 1667 meter som var det lengste jeg skjøt på, skal sies at vinden merkes godt på den avstanden og opratøren trenger mer trening på de holdene men det er dette vi lærer av :).

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også benytte anledningen til å takke for en kjempeartig helg!

 

Vil også takke for hvordan dere tar imot folk som er med for første gang. Dette var veldig hyggelig, helt fra innkvartering på leiren fredag til avreise fra banen idag.

 

Skyteforhold idag kunne ikke vært bedre, kun avbrutt av noen få dråper regn. Det var også moro å få strekt holdene med rundt 650m lengre enn hva jeg har skutt på tidligere.

 

Dere har helt klart gjort en kjempejobb med å arrangere, og alt fungerte smertefritt. Jeg håper det er muligheter for å delta neste gang :)

 

Nå er det knasking av paracet som gjelder. Skallebanken er absolutt tilstede etter å ha "bremset" to hele dager på rad :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Herregud for en flott skytehelg ja, dette var knall suksess for meg i allefall.

Har en del bilder som sikkert kommer ut etter litt sortering...

Hjertelig takk til de som har fått dette til. Slike helger gir litt mer mening i å fintenke på andre prosjekter og utstyr for å ta dette et hakk videre for meg.

:clap:

Link to comment
Share on other sites

Castor er vår egen IOC-president på Bane 14. Også i år erklærte han "best games ever" - og jeg tror han hadde rett. Som vanlig.

 

Nivået på skytingen på B14 har klatret jevnt oppover, med litt sprang da 338ene kom, og et nytt da folk lærte seg å kontrollere dem - fa å ligge der oppe sammen med noen få folk, og noen BR-rifler, og noen jaktrifler, til dagens proffe utstyr, og gjennomdrilla skyttere er et utrolig stort sprang.

Første året gongen på 970 kom opp var det kun unntaksvis folk traff - vi bøyde oss omtrent i støvet for Per-S som traff den på 1. skuddet. Idag tror jeg de fleste traff den på første skuddet...

 

Det andre som alltid er så bra på disse samlingene er kameratskapet, man treffer noen folk igjen, og andre for første gang, og man finner nye venner - hver gang. Det er en av hovedgrunnene til at jeg går langt for å komme meg oppover, selv om det passer dårlig, er langt, og alt det der.

 

Bane 14 er alltid et sted å føle seg hjemme, og det er alltid vemodig å kjøre avgårde fra kameratene, noen som en vet en ikke ser igjen før neste gang, og noen som en skal treffe på en jakttur om ei uke. Det står alltid ei klynge folk igjen, og har ikke lyst til å dra.

P1010252_zpsb8f0bce8.jpg

 

Men vi kommer igjen

P1010251_zps0cfc622b.jpg

 

 

"Beste samlinga vi har hatt her oppe" :D

 

Sjefen, i grunnstilling

P1010242_zpsb66dfc41.jpg

 

Det var som sagt mye god skyting i dag. Grunnen, i tillegg til gode skyttere, og enda bedre utstyr, var at det var stabil luft på formiddagen, med duskregn for å understreke det, og nær vindstille. Sett bort fra rotasjonsdrift, så måtte jeg korrigere 0.3mrad sideveis for å være i senter på 1600m. Repeterbarheten var nærmest uhørt.

 

Spotting er helt nødvendig ved langholdskyting, og en av grunnen til at folk skyter så bra på B14, og lærer så mye der - er at det alltid er en erfaren spotter tilgjengelig

P1010244_zps1161718c.jpg

 

Her skytes, og treffes, det - på 1525m

P1010234_zpsb07aacc2.jpg

 

Skyttere i aksjon

P1010232_zpsa4da2a44.jpg

 

"A pair of rifles"

P1010225_zpsb3f73043.jpg

 

Noen har mer "i tårnet" enn andre

P1010226_zpsb9ecc0cc.jpg

 

Noen rifler

P1010223_zps4bc5051e.jpg

 

P1010218_zps21dbb6fa.jpg

 

P1010215_zps3d0d0d99.jpg

 

P1010214_zps2741cbb2.jpg

 

P1010213_zps76b8208e.jpg

 

Noen tok det visst mer som en piknik, og noen har visst truffet noe på gammelmåten?

P1010247_zps9b9a0469.jpg

 

Back to Basic

P1010248_zps9c46cab7.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Må bare få slenge meg på og takke for en trivelig helg.

Jeg skjøt ikke så mye, jeg har en tendens til å gi meg når jeg har truffet det jeg sikter på, med noen skudd. Ble skutt ut til 1662 meter i endel vind på fredag, 1500 meter idag. Klarte å strekke 6mm br til 1225 meter, det er jeg fornøyd med.

 

Som Kjell sa, så var jeg ute og lufta Scorpionen en runde, og om Kjell kan komme med en velsignelse, så kan jeg legge ut filmen, er det ikke greit, så helt i orden, Er jo et militært område, så jeg vet ikke hvor sensitivt det er ?

 

Er spenna klar for reise til Skottland neste helg, håper på godt vær og mange dyr.

 

 

Takk for hyggelig samvær med kjente og ukjente, håper å se dere igjen i august på sørlandet :)

Link to comment
Share on other sites

Den sosiale delen av av sammenkomsten var vel så viktig som skytingen, mange hygglige folk, noen hadde jeg møtt før men ble mange nye beskjentskaper med felles interesse.

Bestandig fint og kunne dele erfaringer og lære av hverandre.

Rett og slett en kjempe trivlig gjeng der oppe i helgen :D

At det ble skyti med så mye forskjellig der var også morro, man må ikke ha en dedikert langholdsrigg bestandig selv om det gjør ting litt enklere .

Link to comment
Share on other sites

Hva kan jeg si som er ikke sagt fra før............

 

Takker for en kjempehelg med god skyting, og takk til Castor og Poacher for å dra igang disse samlingene.

Samlingene preges av godt vennskap, erfaringsutveksling og utvidelser i vennskapskretsen.

 

For min del, så ble det bare skyting på søndag, da jeg ikke fikk innvilget perm for hele helgen av ØKH. :wink::wink:

 

Ellers, så fikke jeg luftet 338.LM'en videre utover 970 m. Og fikk utvidet mine tidligere begrensninger ut til 1620 m, og er godt fornøyd med å treffe på denne avstanden.

 

Når det gjaldt 6.5x284'en, så var den ikke så potent på dette holdet, men traff en stein på 1200 m, så det er jeg godt fornøyd med.

 

Nå er det bare å lade opp igjen, og gjøre seg klar til LH helg på Sørlandet 2-4. August med SBSK :wink::wink:

 

Takk for laget til alle gamle og nye fjes.

Link to comment
Share on other sites

Noen tok det visst mer som en piknik, og noen har visst truffet noe på gammelmåten?

 

Ja, vi traff faktisk noe, men faren til Øystein Sunde har nok nok rett i at gamle børser bommer mest, for det ble en god del steinsprut mellom treffene... :)

 

Vi (Tom og jeg; spotter var helt essensielt) begynte på 350m og fikk noen treff der. Jeg tror vi hadde 3 på rad på et tidspunkt. På 550 så jeg fortsatt gongen (40x40cm) selv, og fikk noen treffere, mens majoriteten var rett rundt gongen ifølge spotter. Dette var på lørdag.

 

På søndag prøvde vi igjen:

På 750m-gongen kunne jeg såvidt skimte "750-skiltet" som var rett over 40x40 gongen vi hadde, men ikke selve gongen. Siktet lavt på skiltet, og fikk noen treff. På 960m traff vi ingen ting selv om jeg kunne se denne gongen selv. Noen skudd var rett i nærheten, men det gikk kun i steinsprut, ingen gonging... Ammoens heller variable kvalitet gav seg utslag i høydespredning på flere meter. (Flere ulike gamle jaktpatroner med varierte og spennende kuler og settedybder, noe helmantel med og uten irr; diverse jeg har fått på bygda.) Siktet sto på 1000m, noe som gav rett høyde med den beste ammoen i samlinga.

 

Det som virkelig gjorde dagen med M98 var et helt usannsynlig førsteskuddstreff på en stein (tipper den er ca 25cm høy x 60cm bred, korriger gjerne hvis feil) på 1230m. Andre og tredjeskuddene gikk 10cm over og under. Dette var med gammel militær helmantel, og de så tilnærmet like ut. Siktet sto på 1300m. Steinen var ikke mulig for meg å se, men forla etter hukommelsen litt til venstre for en tretopp i rett høyde. Resten av forsøkene på dette holdet var også preget av ymse typer ammo av ymse kvalitet, og hadde enorm høydespredning, men de nedslagene vi klarte å spotte var stort sett bra i side, så børsa går beint.

 

Hjertelig takk til Tom for effektiv ildkorrigering :thumbup:

 

Jeg setter ikke penger på å treffe med denne "riggen", men ville ikke følt meg trygg bak gongen til en skytter med M98 til tross for mangel på alt av tilleggsutstyr, for børsa er god som gull slik den er. Hvis man kan leve med å bomme litt (ganske mye!) har man en god kandidat til billig langholdsrigg i M98, da blir det masse penger til overs til ammo... ;)

 

I nær fremtid blir det innkjøp av litt kvalitetsammo (eller i det minste kun helmantel fra en og samme lot) i 30-06 og skyting på papp på 1000m i gammel Bisley-stil. Jeg har troa på gammeltysker'n! :D

Link to comment
Share on other sites

 

Det som virkelig gjorde dagen med M98 var et helt usannsynlig førsteskuddstreff på en stein (tipper den er ca 25cm høy x 60cm bred, korriger gjerne hvis feil) på 1230m. Andre og tredjeskuddene gikk 10cm over og under. Dette var med gammel militær helmantel, og de så tilnærmet like ut. Siktet sto på 1300m. Steinen var ikke mulig for meg å se, men forla etter hukommelsen litt til venstre for en tretopp i rett høyde. Resten av forsøkene på dette holdet var også preget av ymse typer ammo av ymse kvalitet, og hadde enorm høydespredning, men de nedslagene vi klarte å spotte var stort sett bra i side, så børsa går beint.

 

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

logistikksjefen må få kommet seg tilbake til Norwegen etter rådyrjakt i Skottland

Sant nok, kom hjem fra bane14 igår kveld, og akkurat nå sitter jeg ombord Norwegian på vei til Skottland. 10 dager med bukkejakt står for tur. Rakk ikke mer enn å pakke om fra helgens skyting.

Fikk nå verifisert Blaser R93 på forskjellige hold, så da kan bukken vise seg...

Fint med wifi ombord :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er en snutt fra lufta.

 

Det er litt vinglete da jeg ikke er helt vant til å fly via pc, og det er en liten forsinkelse mellom real life og det jeg ser på videolinken.

Med GPS og litt mer futt i batteriene og en bedre antenne, er denne saken "dødlig" på flere km :)

 

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra week-end, topp skyteforhold. Stor takk til Castor og Poacher for initiativet til en slik samling. Og, nå også med fugleperspektiv av banen. Men, skyting over 1300 meter blir dyrt, trenger masse mere klikk... må nok bytte tubaen, med dykkerklokke med 360 klikk! :-)

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at jeg trenger mer klikk selv, det stoppet på 1662,har 9 mil i retikkelet men ønsker klikk til 2000.

Kommer ikke til å skyte noe over 1500 til vanlig men må jo ha muligheten og få testet litt bare for å ha gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Var tanken det, blir til at jeg skimser under picatinny skinna og bruker beddemasse for og fylle å få det stabilt.

Da er ikke spenninger i kikkert noe tema.

Er jo ikke noe poeng å ha klikk tilgjenglig under 100 meter,er ikke det vi har 338 til :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...