SpecOps Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Kjøpte en Glock 19 Gen4 i går med A-Tec demper. Samtidig kjøpte jeg med 300 S&B 140gr subsonic patroner. Når jeg testet pistolen med demper på banen i dag, så ville den ikke lade om. Problemet er at den ikke kaster ut hylsene, de blir kilt igjen mellom kammer og slide (stovepipe). Ammunisjonen fungerer greit uten demperen på, men kaster kortere enn 9mm nato. Prøvde også demperen med nato ammo, og da fungerte den fint (bråket som en salongrifle ca.). Er det noen som har erfadring med Glock og demper som kan ha noen tips? Trenger jeg lettere rekylfjør kanskje? En annen ting: Er nato ammoen så pass kraftig at jeg burde bruke en hardere rekylfjør pga. økt slitasje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blaserproff Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Skyter du miljøammo(ny nato) i den ? du bør få tak i noe kraftigere ammo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpecOps Posted April 20, 2013 Author Share Posted April 20, 2013 Nei, den gamle gode nato ammoen... 82-84 Ellers har jeg lest at S&B har 140gr har fungert greit i andre våpen, der annen ammunosjon har slapt funksjoneringsproblem, men siden den kaster så kort, så tror jeg det må være en rimelig slapp ladning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blaserproff Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Prøv gecco du. Bruker den i glocken min. Den er rimelig frisk:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blaserproff Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Når det gjelder det med rekylfjæra tror jeg du kan ta det helt med ro. Forsvaret skyter bare nato med orginal rekylfjær. Skal MYE til for å slå i stykker en glock;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpecOps Posted April 20, 2013 Author Share Posted April 20, 2013 Er Geccoen såpass tung at den er underlyds? Jeg tror også at standard rekylfjær er tung nok for nato, men jeg leste et sted at wolf anbefaler tyngre fjær på +P, men jeg vet ikke om nato tilsvarer +P? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Henger man en demper på x antall gram frempå løpet, sier det seg selv at det skal mer til for å vippe ned løpet i bakkant under opplåsingen, ergo behov for kraftigere rekylimpuls. Medisinen i ditt tilfelle er nok slappere rekylfjær, men da kan det være du bør bytte tilbake ved skyting uten demper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Kommer ann på demperen. Har den en "Nielsen" sak, skal ikke det være nødvendig med kraftigere ammo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blaserproff Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Nei, geccoen er bare 124 grs. Mulig jeg tar feil, men nato er vel det sterkeste man kan oppdrive av 9mm Har hørt at ingen klarer å ladde tilsvarende nato. Jeg har pleid å bytte rekylfjæra en gang i året bare for ordens skyld. Litt OT kanskje sett denne ? http://theprepared.com/content/view/90//administrator/" target="_blank Uslitelige våpen, dette er 45 tilogmed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Det er vel få dempere som klarer å nulle ut vekta helt, så litt svakere veksling burde man forvente. Og selv med en fart på 320m/s er ikke en 140grs kule akkurat brennheit, så en litt lettere fjær burde løse problemet. Evt få tak i 150grs ladninger, de burde veksle litt hardere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken Adams Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Ikke noen erfaringer med lyddemper, men min G19 Gen4 med for svake ladninger gir stovepipes. (hjemmeladinger) Svenske forsvaret bruker original rekyfjær og m/39B ammo som har nermere 2mm stålmantel og som skal gi et relativt høyt trykk. De har forsåvitt Gen3. Hva som menes med at NATO ammo er kraftig vet jeg ikke hva dere mener, den jeg har prøvd med grønn lakk/forsegling på, gir ca 1200ft/sek i hastighet. Akkurat som 4,6grs med Titegroup og COL på ca 28mm. har dessverre ike fått mlighet å kronografere m/39B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 9mm NATO har høyere maxtrykk enn CIP/SAAMI (250MPa mot 235/240 MPa), men lavere enn SAAMI +P som ligger på 265MPa. Forskjellen er derfor ikke enorm, men kan være nok merkbar i allerede marginale kombinasjoner. "Stovepipes" er forøvrig en grei indikasjon på enten "limpwristing" eller svak ammo/hard rekylfjær. På en dempet pistol vil jeg tippe på svak ammo/hard fjær før "slapphåndledding", vekten og rekyldempingen gjør det vanskelig å få til det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpecOps Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Takker for alle svar så langt.. mye god info.. Da får det vel bli å prøve en slappere fjær + annen ammo.. Leste litt på noen amerikanske forum der de anbefalte å sjekke nielsen devicen da fjæren kunne henge seg opp i enkelte dempere, - men det tviler jeg på er tilfelle hos meg, ettersom S&B ammunisjonen kaster en god del kortere enn nato'en.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
260Rem Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Lyddemper virker på samme måte som en comp. Min ville ikke veksle med faktor under 150, selv med slapp rekylfjær. Jeg ville forsøkt å lade selv med så tung kule som mulig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Lyddemper virker på samme måte som en comp Mer eller mindre, men det er noen praktiske forskjeller. For våpen med piperekyl har man en booster/Nielsen-device, dette er en frikobling som begrenser effekten av demperen i låseøyeblikket. Men den virker kun i lengderetning, og demperens lengde gjør at den påvirker tiltingen av løpet ganske merkbart. På korte piper (feks G36) blir denne vinkelen større og gjør at lange/tunge dempere fungerer dårligere enn på standardmodeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cardinal Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 "Stovepipes" er forøvrig en grei indikasjon på enten "limpwristing" eller svak ammo/hard rekylfjær. På en dempet pistol vil jeg tippe på svak ammo/hard fjær før "slapphåndledding", vekten og rekyldempingen gjør det vanskelig å få til det. Men i en Gen4 9mm Glock vil jeg heller tro at pistolen er en av de mange som Glock har problemer med. Eier bør i såfall sjekke hvilken rekylfjær/styring, utstøter og utdrager han har Meget godt mulig en av dem burde vært byttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpecOps Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Cardinal: Har du noen tips for hvordan jeg sjekker dette? Jeg finner en del slappere fjærer for Glogk 19, men ingen som passer gen 4 modellene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Er det ikke opplest og vedtatt at disse instalasjonene fungerer best med 147/158grn? Tar jeg ikke helt feil, så har a-tec kalibrert fjæra i Nielsen Devicen etter 147grn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Jeg har en G17 gen3 og A-Tec demper. Har kun brukt 147grs kuler, både Fiocchi sub fabrikk ammo og hjemmeladet. Ingen funksjonsproblemer så langt, ca 300 skudd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken Adams Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 På reylfjæra står det et nr i bakkant, på utkasterenstår det et nr på siden sjekk dem og kom tilbake så skal jeg i mellomtiden ta frem det som det bør vare. Jg har byttet fjæra men ikke utkasteren, nyere modeller enn min fra 2011 er med en nyere utkaster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpecOps Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Jeg har 0-4-3 fjæra, så det må være en sen utgave. På utkasteren står det 30274. Dette er de nyeste delene ifølge diverse forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken Adams Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Jepp, det er de riktige delene. Da er det nok ammoen som er for slapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpecOps Posted April 24, 2013 Author Share Posted April 24, 2013 Da er slappere fjær (15lbs) + adapter til gen 4 bestillt fra Glockparts.. håper det løser problemet. Neste steg blir å prøve annen ammo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken Adams Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Kom med tilbakemelding nårdu fått prøvd ut ting og tang. frister med en lyddemper til min også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpecOps Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Kommer tilbake med mer senere, det kan ta litt tid fordi jeg snart skal på jobb i 3 uker, håper fjæren kommer før det.. Annen ammo tar sikkert enda litt mer tid å få fatt i.. Ikke helt det store utvalget rundt Ålesund.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.