Jump to content

Noen spørsmål angående jakthunder


Huntress

Recommended Posts

Hei!

Driver og pusler litt på noen spørsmål her.

Hvordan vet man at den- og- den hunden/ rasen er godkjente for å kunne brukes på jakt?

Man kan vel ikke bruke hvilken som helst raser i skauen? Hvordan er det med blandingsraser?

 

Og til dere som har løsbikkjer: Hvordan i alle dager vet dere at hunden kommer tilbake til dere?

Drømmer om å selv drive med løshund en gang, men jeg er så inni h... til hønemor til tider :P

Sikkert greit med GPS, men når bikkja er på andre siden av øya, liksom, så er det jo greit å vite at den kommer tilbake :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet!

 

De generelle bestemmelsene om hunder finner du i "hundeloven".

 

Bestemmelsene om bruk av hund under jakt finner du i "forskrift for jakt, felling og fangst". Jeg kan jo sitere de viktigste bestemmelsene:

 

Kapittel 7. Bruk av hund under jakt og felling

 

§ 22. Løs, på drevet halsende hund

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Boghøyde til løs, på drevet halsende hund som brukes under jakt på hjort og rådyr må ikke overstige 41 cm.

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund under jakt på gaupe og rødrev, eller felling av gaupe er ikke tillatt i ordinær båndtvangstid. Under jakt på rådyr er bruk av løs, på drevet halsende hund tillatt fra og med 25. september og inntil jakttidens slutt.

 

§ 23. Krav om godkjent ettersøkshund

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr skal jaktlag og personer som jakter alene ha tilgang til godkjent ettersøkshund. Fører og hund skal ha bestått praktisk prøve i henhold til instruks om prøving og godkjenning av ettersøkshund fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning. Kravet om praktisk prøve gjelder også for fører og hund som utfører ettersøk på vegne av det offentlige.

 

Dersom slik hund ikke medføres under jaktutøvelsen, skal det gjennom skriftlig avtale være sikret tilgang innenfor et rimelig tidsrom etter påskyting. Kommunen kan kreve at jeger dokumenterer tilgang til godkjent ettersøkshund.

 

(§ 24: Arrangør av prøve).

 

§ 25. ID-merking, godkjenning og registrering av ettersøkshund

 

Ettersøkshunder skal før de prøves og godkjennes være ID-merket.

 

Vitnemål for godkjent prøve utstedes av dommer når prøven er avlagt og bestått i tråd med denne forskriften og instruks om prøving og godkjenning av ettersøkshund.

 

Fører og hund er godkjent når ekvipasjen er registrert i Ettersøkshundregisteret til Norsk Kennel Klub.

 

§ 26. Unntak for bruk av ettersøkshund på eget jaktfelt og i tilstøtende nabojaktfelt

 

Jeger eller jaktlag som har lavbeint, drivende hund av rasene dachshund, basset, drever og beagle kan få hunden godkjent som ettersøkshund på hjort og rådyr på eget jaktfelt og etter skriftlig avtale i tilstøtende nabojaktfelt.

 

Jeger eller jaktlag som har hund av rasene som tilhører Norske Elghundklubbers Forbund kan få hunden godkjent som ettersøkshund på elg og hjort til bruk i eget jaktfelt, og etter skriftlig avtale i tilstøtende nabojaktfelt.

 

Jeger eller jaktlag som har hund av rasene bayersk viltsporhund, hannoveransk viltsporhund og alpin dachsbracke som tilhører Schweisshundrasene kan få hunden godkjent som ettersøkshund på elg, hjort og rådyr til bruk i eget jaktfelt, og etter skriftlig avtale i tilstøtende nabojaktfelt.

 

Vilkåret for slik bruk er at hund etter 1. og 2. ledd er jaktpremiert etter jaktprøveregler fastsatt av Norsk Kennel Klub og godkjent av Direktoratet for naturforvaltning, og at hund som tilhører Schweisshundrasene har bestått bruksprøven til Norsk Schweisshund Klubb. For lavbente drivende hunder må prøven være avlagt med hjort eller rådyr som drevdyr, og hunden må i tillegg ha bestått fersksporprøve etter instruks om prøving og godkjenning av ettersøkshund.

Hvordan du får løs hund til å komme tilbake til deg? Vanlig lydighetsdressur, verken mer eller mindre!

 

Som du ser, er ikke "løs på drevet halsende" hund tillatt under elgjakt - men det står ingenting om stålos, altså er det tillatt (uansett rase (eller ikke)).

 

Om en kan bruke hvilke-som-helst raser, eller blandingshunder? Det er bare krav til los.type og/eller størrelse. Det er fritt fram til å slippe chihuaneseren på en olm elgokse! Rase-spesifikasjoner gjelder, som du ser av forskriften, bare når det er spørsmål om unntak fra kravet om godkjent ettersøkshund.

Link to comment
Share on other sites

Snakker kun av egen erfaring her, så kan selvfølgelig være motsatt av andres erfaringer. Bruker foresten en Dachs

Har brukt mer tid på å få hunden til å reise ut på spor en å vente på at den skal komme tilbake til meg i starten. I starten så var jeg riktig så fortvilt over at valpen bare gnagde kvist og kongler. Så du får sikkert en jevn overgang. Skjer liksom ikke overnatten at den tar ut på langtur alene er så mye tryggere og greiere rundt bena til far/mor, men blir jo kjedlig med tiden og da søker den spenning og nye lukter og da løsner det som regel :) min hund bruker å komme tilbake på stier og veier i terrenget som den kjenner, virker som han er godt kjent i skogen sin :winke1: bruker gps på hunden nå, noe som er veldig greit til sitt bruk. Bare husk å IKKE vende hunden til å bli hentet på tapet ute i skogen, da blir det mye unødvendig trasking bare for å hente hunden som ikke gidder å gå tilbake alene. Gps'en er fin å ha når du skal finne framtidige poster eller hunden sitter fast i ura eller har andre problemer. Vett ikke om det har noe å si for om den kommer tilbake etter losen men min får mye ros, kos og ligge litt på jakka/underlaget selv om det ikke er en vellyket dag. Er jo "beste kompisen" så ta godt vare på hunden din så tror jeg nokk den kommer tilbake den også. Lykke til med ny hund

Link to comment
Share on other sites

Det er bestemmelser om høyden for hund hvis du skal jakte rådyr.

Ellers kan du bruke blandingshund. Blandingshund får ikke stille på jaktprøver, men du kan få den godkjent som ettersøkshund.

 

Hunder kommer som regel tilbake, hvis de ikke jager til nabofylket.......Derfor en har GPS-sender, i verste fall må en kjøre og hente.

I hvert fall når det gjelder rådyrhund er det viktig å trene på å komme i retur. At ikke eieren går og henter bikkja, da vender den seg til at den blir hentet.

Dette går gjerne suksessivt, da de første losene som regel ikke er lange. Bikkja jager litt, og kommer tilbake. Neste gang er den litt tryggere på at eieren står der fortsatt, og jager litt lenger.........

 

Til ettersøk kan du trene en hvilken som helst hund som har luktesans. Det er i dag en masse "hundedamer" som melder seg på ettersøkskurs. De kan også bestå kurset, men om de vil fungere i en ettersøkssituasjon er noe annet. I et reellt ettersøk er det ikke bare å følge et spor, det er en del mer.

 

Noen meninger fra meg, håper det var til hjelp.

 

(Sletta de to dublett-innlegga dine. Jegermeistern.)

Link to comment
Share on other sites

Valg av valp begynner når man har bestemt deg for rase og tar kontakt med oppdretter, finn deg noen som du syns er seriøse. Kjør og hent valper så du får møtt tispa og oppdretterne, jeg møtte en loggrende svarthund og trivelige oppdrettere. Videre så såg jeg på valpene. Jeg valgte den valpen som var mest frempå i flokken, dette er fordi at jeg vet dette er krevende hunder og få til, men får en utmerket brukshud om man legger inn nokk timer i dressur. Og når du har kommet hjem med en søt liten valp og alt er bare lykke og velstand… da begynner virkelig jobben.

Link to comment
Share on other sites

Kjør og hent valper så du får møtt tispa og oppdretterne, - .
Njaaa - helst bør du se an både oppdretter og hund i god tid før du bestemmer deg for å kjøpe valp! Det beste er hvis du kan se "hele slekta" av hunder, og snakke med folk som har hunder av samme avstamming. Og du må bestemme deg sånn noenlunde for hva du skal ha. Når Sindre valgte den "mest frampå" av et kull svarthundvalper, fikk han nok en hund som det var en del arbeid med (jeg vet det, bror min valgte en tilsvarende valp til meg i sin tid!).

 

Hvis du skal ha hund som arbeider løs, er det en avveiing om den skal være "skopusser" (hund som ikke går langt unna eier), eller "oppdagelsesreisende", som fort er over mange hauger (noen her inne har som motto: "Kjøp beagle - bli kjent i nabokommunene!). Peiler er et STORT framskritt - men som mange nevner, ikke venn valpen til at den blir hentet.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeisteren det har du helt rett i, jeg skulle nokk ha utdypet den delen bedre. Både sjekk tidligere kull om det er det, og få referanser på oppdretterene (det er alltid noen som kjenner noen )

Men vet om folk som har fått valp tilsendt med fly og møttes på halv-veien, og når oppdretter ikke ønsker og at man skal hente valpen hos dem så bør det være noen varsel bjeller.

Ps ja mye arbeid, men apsolutt verd det, har en jakthund som har igjenn en to dagersprøve med 1. Prem før han er jakt Championg og som ligg i sofaen og sover sammens med guttungen på 1 år, så gemyttet er helt utmerket. Men det kunne gått feil om man valgte feil dressur.

Link to comment
Share on other sites

No ble det mye jabbing fra min side, det jeg tenkte og skrive var at, når man velger og kjøpe en jakthund så må man være helt sikker på at dette er noe man vil gjør hvert år i 10-15 år. Et våpen tåler noen sesonger i skapet om man ikke vil på jakt, men en hund må man ha hver eneste dag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det nok noe i det å velge seg ut en løshund, tenker jeg. Har vært hos oppdrettere tidligere, men jeg var ikke så nøye på hvordan valpen var, for til det jeg ville bruke ham til ville jeg klare å forme ham selv. Det har jeg klart greit. Jeg har en hund som er god på agilitybanen, artig å trene lydighet med, god å ha i sofaen, og en hund som har potesialet til å bli en dyktig sporhund. Vi har mye å jobbe med fortsatt. Har en Staffordshire bull terrier, forresten :lol: Skarp i lynnet, intelligent, sta og bare helt fantastisk på sin måte. Minner meg om en liten tanks, egentlig :P Ikke noe jaktbikkje, akkurat, men en hobbybikkje, kompis og hjertevenn, rett og slett. Planlegger å få ham godkjent som ettersøkshund på hjortevilt siden jeg ønsker å drive med hjortejakt. Jeg vil ha min egen hund med meg i bakhånd dersom noe skulle skje. Liker ikke å ringe etter folk. Holder meg for det meste for meg selv. Etter noen sesonger og etter å ha fått mer erfaring, ønsker jeg meg jakthund. Har tenkt på Norsk Elghund grå. Litt fordi jeg hadde en slik da jeg var liten, som familiehund, men dette er noe jeg ønsker igjen. Leser mye om rasen og det virker som om at den har det jeg ser etter i en hund. I alle raser finnes det individ, men man vil vel velge den hunden som er litt i spissen om man ønsker seg en god løshund? Trening og treningsfilosofi tilpasses litt individet, pluss at jeg begynner å få en del egenerfaring med trening og adferd. Det er en del av jobben min siden jeg jobber i dyrebutikk. Det å gå kurs og tilegne meg kunnskap for kundenes del pluss at det er min plink som hundeeier. Føler jeg takler både spretne pubertetstroll og gamle, slitne seniorer :) Jeg var på villmarksmessa i Etne i dag og er stappfull i inspirasjon. Som om jeg ikke var det fra før av.

 

Nå babler jeg.

 

Jeg vet at dette er noe helt nytt for meg og det vil kreve tid og penger for å nå målene mine. Jeg har masse å lære og heldigvis har alle måtte starte et sted :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan du får løs hund til å komme tilbake til deg? Vanlig lydighetsdressur, verken mer eller mindre!

 

Det er vel egentlig mer en instinktiv greie enn noe tillært. Et instinkt vi riktignok legger ned noe arbeid i å få hunden til å benytte seg av - eller omvendt, å unngå at hunden "glemmer" dette instinktet jfr "peiler-dresserte" jakthunder som vet at "far" kommer ilende når jaktdagen er slutt...

Link to comment
Share on other sites

Du har fått mange gode svar i denne tråden! :D

 

Skal man holde på med løs hund (ikke bare løshund) så må man godta at hunden stikker avgårde for å gjøre jobben sin. Jakthunder lever et farlig liv, og dette er noe du må være klar over og også godta med deg selv.

Så lenge hunden er innafor hørevidde så kan den komme inn til deg når du kaller på den, dersom du trener lydighet og innkalling. Skal man lykkes med det, så må det være superinteressant for hunden å kutte ut det morsomste den vet (los/stålos) for å komme til deg. Med andre ord; lystbetont innkallingstrening med rikelig belønning, fra hunden er liten valp. Å være den ubestridte sjefen er vel så viktig, hunden skal adlyde.

 

Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...