Jump to content

Bygg av langholdsrigg.


ZenotiX

Recommended Posts

Gikk en stund å tenkte på en Sauer 200 (6,5x55 + .22) for langhold selv. Tenkte da å bytte ut stokken, slik at jeg fikk 3 våpen i ett. Langhold, bane og innendørs, helt til jeg fant ut at DFS krever standard stokk i konkurranser... blir nok mye slit å bytte stokk fra tid til annen, så må tilbake i tenkeboksen... kanskje en billigere tikka...

Link to comment
Share on other sites

Orginalstokken er mer enn god nok, også til langhold og praktisk, problemet er ene og alene at det ikke er trendy. Dessuten tar det ett minutt å bytte stokk (hvis du tar deg god tid). Hvis målet er at det skal være billig får du det ikke billigere enn å kjøpe en standard 200 str. T3 drar fort på seg hvis du skal ha annen stokk.

Sauer 200 str er rett svar på nesten alle spørsmål om "hvilken boltrifle bør jeg kjøpe til ditt eller datt?", så det er egentlig ikke noe å tenke på i det hele tatt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Som Chistian S sier. Men det er lov å ville være litt trendy, så hvorfor ikke kjøpe en Sauer og en McMillan kolbe? Kolbebytte er jo noe av det raskeste og enkleste man kan gjøre på ei børse. Hvis du synes det høres ut som mye jobb har du kanskje aldri tatt ei kasse og løp ut av en kolbe? Prøv det, det er kjapt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det lov å være trendy. Men om du kjøper mer ammo tilsvarende de 5000 mer du ender opp med å betale for en mer trendy stokk enn den orginale str stokken, så kan du trene en god del. Det er bedre å være god til å skyte enn å være trendy. ;)

Link to comment
Share on other sites

5000,- ekstra for å sitte igjen med et mindre anvendelig gevær (ikke lenger godkjent i dfs)...

 

Man skulle vært i tilbehørsbransjen, skjønner jeg. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vel...nå sitter ikke jeg igjen med ett inntrykk av at saueren min er mindre anvendelig fordi den ikke lengre er godkjendt av dfs. Tvert i mot... Men jeg skal si meg enig i at et stokkbytte ikke alltid er NØDVENDIG. Akkurat som det er like unødvendig å bruke en kikkert på mer enn 10x forstørrelse...og gud forby om noen ymter frempå at man klarer seg med moa/moa og sfp! Nei...hvis man ikke har en mrad kikkert med ffp, treffer man IKKE! Eller en en überdyr versa-ett eller annet..eller dier fra Rolls Royce. Men er det ikke slik det ér da? 10% skyteferdigheter og 90% show.. Men jeg driter i hva folk bruker penger på...bare de skyter og ikke bare skryter8-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at rifla blir teknisk mindre anvendelig, bare at hvis han skal spare de 2000 ved å ikke kjøpe original stokk ender han med et gevær som ikke kan brukes til et av de tiltenkte bruksområdene hans (dfs baneskyting), derav mindre anvendelig (for mer penger).

 

Børsa mi er heller ikke innafor hos Dfs,men det spiller ingen rolle siden den ikke brukes til det. For min egen del er jeg dypt uenig i 90% show osv, men det er gammelt nytt. Like fullt er jeg enig i at enkelte er mer opptatt av utstyr enn ferdighet, og det må de gjerne være. Jeg har vært der selv også, men nå kan jeg ikke lenger skylde på utstyret når jeg bommer, noe som forekommer både titt og ofte, uavhengig av sfp eller ffp, skjefte i tre eller kevlar, 6,5 eller 308, osv.. Mitt nåværende sett med unnskyldninger er heller vrien vind, vanskelig (for dårlig) avstandsbedømmelse, høydespredning på kjøpeammo, og min favoritt; for lite mål...! ;) For å være ærlig må det nevnes at parallaksen har blitt glemt, og selve vindjusteringen også. Til og med høydejusteringen har fått stå i fred... Alle disse kan kompenseres for mer mer trening, ikke mer stæsj (bortsett fra det med ammo, men døgnet har for få timer, uka for få døgn, året for få uker osv, så jeg aksepterer det). Jeg bruker derfor tiden på trening og pengene på ammo. Det hjelper!

 

Men det er håp så lenge det er bly i lufta, som det heter :)

Link to comment
Share on other sites

Thumbs Up 30Ihmsa!

 

For å svare TS enkelt; 6,5x55 i Sauer eller Sako.

 

OT til ChristianS ; Det virker som om du har et problem med avstandsmålere og nærmest setter i bås de som bruker en slik dings - som forresten er like vanlig som et kikkertsikte eller en mobiltelefon idag by the way...

 

"mer opptatt av utstyr enn ferdighet, og det må de gjerne være " - Er du hårsår fordi jeg "kommenterte" "Back to Basics Langholdsmatch" eller? Ta deg en bolle da ;)

Link to comment
Share on other sites

 

OT til ChristianS ; Det virker som om du har et problem med avstandsmålere og nærmest setter i bås de som bruker en slik dings - som forresten er like vanlig som et kikkertsikte eller en mobiltelefon idag by the way...

 

"mer opptatt av utstyr enn ferdighet, og det må de gjerne være " - Er du hårsår fordi jeg "kommenterte" "Back to Basics Langholdsmatch" eller? Ta deg en bolle da ;)

 

Tenkte ikke på lam nå, og det er jo heller ikke tema her. Bruker det selv i ny og ne til verifisering av tabeller og litt annet, men synes det gir ekstra spenning uten. Det er min preferanse, men all skyting er bra; lh på den ene eller andre måten, dfs, jaktfelt, praktisk, benk osv...

 

Jeg er ikke hårsår, og setter heller ikke folk i bås etter bruk av lam eller ikke, selv om jeg har fleipet litt med det. Det er derimot måten du kommenterte på (fordi du ikke likte lam-nekten eller hva det var) som i mine øyne satte akkurat deg i bås med en viss rotgrønnsak. Og hva har denne tråden med hva du kommenterte i en annen tråd å gjøre? Nå driver du bare unødvendig forsuring, og er fortsatt til å grine av " ;) " Når du sier det så kunne jeg godt tenkt med en bolle - med suppe av en viss rotgrønnsak.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er sauer 200 str 22lr? hører at noen har 6,5x55 og 22lr? går det?

En Sauer 200 str (eller 202..) er en såkalt systemrifle, men mulighet for løpsbytte og dermed kaliberbytte. Rent praktisk arter det seg ved at sluttstykke låser i selve løpet, og at løpet festes med ei klemme som skrus fast med tre skruer. Disse kan skytter selv løsne, og bytte løp. For en del kaliber - bytte kreves ( i tillegg til løp..) også korrekt sluttstykke og magasin, eventuelt magasin-adapter (som for .22LR).

Kaliber 6,5x55 og .22LR er vanlige å bytte mellom, da det i DFS er vanlig å benytte disse kaliber for konkurranse. Det ene utendørs, det andre for innendørs skyting. Så ja, det går. Men ikke samtidig selvsagt. Det krever løpsbytte, og ofte innskyting. Dog må jeg si at når jeg brukte Saueren mest med kikkert, var det sjelden jeg måtte skru mellom hver innstilling for 6,5x55 (for elgbaneskyting) og .22LR (for Kulejaktsti).

 

Angående unnskyldninger for å skyte dårlig, vil det alltid finnes mange av disse. Men alle slår tilbake, og den eneste man kan skylde på er skytteren. Skytteren har ansvar for å holde våpen og utstyr iorden, bedømme avstand og vind, samt selve skytingen. Alle unnskyldninger er vikarierende, og kunne like gjerne erstattes med; idag var jeg for dårlig til å skyte bra.... :wink:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

De unnskyldningene var listet med en ganske stor dose selvironi...

 

Jeg er glad vi er flere som plages med de altfor små blinkene. Jeg har en 20x20 gong på 1000m; den har jeg kun truffet én gang, og det er utelukkende fordi jeg bomma med en halvmeter på den litt større som hang ved siden av!... :-?

Link to comment
Share on other sites

Bra Christian :D

 

Har aldri skutt på 1000m så har absolutt ingen praktisk erfaring når det gjelder langhold. Utstyr er viktig, men som folk sier, og alle er enig i, man må bruke det! Forskjellig utgangspunkt i budsjett kan vekke mange rare følelser, men for meg spiller det liten rolle om folk skyter med gullbelagte magasin... Så lenge jeg skyter bedre enn han, spiller det liiten rolle hva formue karen har brukt.

 

For min del, skal jeg begynne i det små, plukke litt her og plukke litt der. Drømmen om hva som SKAL bli er for meg en pådriver for sparing og prioritering... Jeg skal ha den riggen jeg føler meg fornøyd med og ser små problemer med det...?

 

Sånn sett kunne jeg sikkert ha skutt og truffet på en kilometer med mauser'n også, etter endeeel trening, men så altfor givende og morsomt hadde det sikkert ikke vært i lengden...

Link to comment
Share on other sites

Regner med siste innlegg her er et forsøk på en spøk.

 

Skal en skyte på blink på lange hold og jakte storvilt på "normalhold" er 6.5x55 et bra valg om en skal skyte en del.

 

Jeg har anskaffet meg ei rifle i 7mm WSM som allround langholdsrifle. Med magnumene har en litt mer punch ute i teigen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...