Jump to content

Botswana 22.04 til 02.05


STUBBERUD

Recommended Posts

Phuu!.... I et par timer nå, har turen vært meget usikker. Streik i Lufthansa på mandag medførte kansellering av vår flight fra Gardermoen til Frankfurt. Men takket være Stubberuds gode innsats, og gode kontakter, fikk vi ny flight på tirsdag. :smile:

 

Tror nesten jeg må spandere en kald en på deg, Nils-Ole.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var vi vel hjemme, men det mangler en del reisegods, for å si det mildt. :roll:

Stubberud har ikke sett kofferten siden vi forlot Gardermoen og ved ankomst moderlandet, manglet vi ytterligere en koffert og alle børsene.

Men vi har hatt en fantastisk tur, hos et meget trivelig vertskap.

Flere bilder og detaljer får komme senere, når vi får organisert bilder og samlet tankene.

 

Men her er i alle fall mitt høydepunkt for turen.

097e26af8d9d6462499a002261774c0f_zpsc7faed57.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter en litt trøblete start, kom vi oss avgårde en dag senere enn planlagt. Truls, Stubberud og undertegnede møttes på Gardermoen tirsdag 23. april kl 14.

Etter å ha sjekket inn bagasjen, og kommet oss gjennom sikkerhetskontrollen, fikk vi roet oss ned med en kald øl og pratet litt skit. Frank, fjerdemann på turen, hadde kommet seg avgårde dagen i forveien, og vi fikk bekreftet at han var vel framme i Maun mens vi satt der.

Onsdag formiddag kl 10:30 landet vi i Maun, hvor vi ble møtt av Ernst, en nord-møring som, sammen med Jon og Lars, har blitt farmeiere i Botswana. Etter en kjapp tur innom slakteren for å kjøpe biltong, bar det i vei sørover til farmen. Stubberud uten bagasje, men alle med store forventninger.

 

Dag 1

Vi ankom farmen i 2-tida, og fikk innstallert oss. Etter en matbit, ble våpen prøveskutt og det ble tid til en liten posteringsjakt fra blinds og en liten omvisning. Alle så dyr, men ingenting ble skutt. Etter en utsøkt tre-retters, ble det noe godt i glasset og litt jaktprat og i 10-tiden var alle i seng.

 

Dag 2

Kl 5:30 var alle oppe og etter en matbit og kaffe, var vi klare for jakt. En tracker, Ernst og jeg, dro av gårde for se etter impala. Etter besøket jeg hadde her i fjor, visste jeg at farmen har noen meget voksne bukker, og målet var en 26-tommer eller større. Etter kort tid spottet trackeren en gruppe på tre bukker, hvorav en var virkelig grov. Etter 10 min smyging, ble vi oppmerksomme på ei warthog-sugge som sto mellom oss og impalaene. Den falt om etter et utras på ca 150m med et hjerteskudd. 

De tre andre var like heldige. Status etter dag 2 ble 2 warthog, 1 blue wildebeest og 1 sebra.

4c61e04cfd0778a55e0021b17b1937b0_zps01071505.jpg

 

Dag 3

Vi dro ut med bil for å se etter impala på morgenen, og hadde ikke kommet mer enn et par hundre meter fra lodgen (som forøvrig er døpt Jaktstua) før trackeren rolig sier: Impala, og peker inn i bushen. Og riktig nok, 100-150m unna skimter vi 3 impala bukker, hvorav en ser skapelig ut. Vi kjører forbi et par hundre meter og trackeren og jeg hopper av bilen. De andre fortsetter litt til, og trackeren og jeg gjør en bue for å få perfekt vind før vi smyger oss i retning impalaene. Trackeren, en buskmann ved navn Monnawatsipi (som betyr Jermannen), er født og oppvokst i dette området og kjenner hver stein. Når vi smyger, blir han nesten som en katt og en middelaldrende nordmann på 187 cm, føler seg som en traktor på vei gjennom bushen sammenlignet med ham. Men han får da til slutt "traktoren" på skuddhold. På 40-50 meter i den tette bushen, får impalaen et nakkeskudd og klapper i bakken.

7dcfc80e0efce33df230630862e76316_zps0745416c.jpg

 

Dag 4

Dro ut i 6-tiden for å smygjakte med Jon og med Frank som fotograf. Etter et par resultatløse timer, kom vi til en pan hvor det fortsatt var bra med vann. Vi sto og beundret en skje-nebbet stork, da Jon plutselig nærmest hveser: Kudu! Og den er diger!

Jeg løfter blikket og får se hodet og horna på den flotteste kuduen jeg noen gang har sett. Den står på motsatt side av pan'en, 70-80 meter unna og er veldig på vakt. Jeg tar tri-poden og beveger meg forsiktig til venstre, Jon står som forsteinet og Frank lurer opp kameraet og begynner å knipse bilder. 15-20 meter til venstre får jeg klart skuddfelt på kuduen, litt skrått forfra. Holder siktepunktet litt til venstre for "skjorteknappen" og lar skuddet gå. Kuduen gjør et kjempebyks rett til værs og setter av gårde. Jeg ser den begynner å henge med hodet, før den forsvinner i bushen. Vi følger på og finner raskt blodspor, og etter 200-250m finner vi den død.

1fd8df3f940df49a787216d27faa3a5d_zps49ee13df.jpg

 

Dag 5

Litt ut på formiddagen får Jeff, amerikaner bosatt i Botswana og PH, og jeg øye på en liten flokk impala-bukker, deriblant en skikkelig fin en, hvor horna har åpnet seg og peker rett opp. De er nok klar over at alt ikke er som det skal og trekker unna. Vi følger på, men strever med plukke ut en bra bukk og samtidig fri skuddbane. Etter en stund ser jeg bringa og halsen på en av de og spør om Jeff kan bekrefte at det er den store.Han nikker og hvisker: I think so... Jeg finner en åpning i bushen og lar skuddet gå. Bukken raser ut til høyre og blir borte, mens resten forsvinner til venstre. Etter litt leting finner vi den død, men skuffelsen er stor. Det var definitivt ikke den store. En på 21-22" blir liksom ikke det samme...

f23c761dd8b52b763ef6997f26d89be3_zpsc6f3170d.jpg

På ettermiddagen er jeg og Nils-Ole på farmens flystripe for å se etter Duiker og Stenbok. Siden jeg i fjor skjøt en Duiker her, og han skjøt en stenbok tidligere i uken, er vi enige om at han skyter Duiker og jeg Stenbok. Etter en stund får Nils-Ole se en Stenbok i kanten av stripa, bare 30-40m unna. Jeg ser ikke hodet, men Nils'ern forsikrer meg om at den er pen. Jeg skyter og den ramler i smellen.

319ad5f74e4077886773e143a5d50f0f_zpsb678112b.jpg

Der strøk du på PH-eksamen, Nils'ern. :mrgreen:

 

Kudu-biltong til tørk

eb1ddf2a262117b7396b82e4545709c2_zpsf0e5b6ca.jpg

 

De to siste dagene ble det ikke felt noe, til tross for iherdig innsats, bl.a. våkenetter på åte, i håp om å få hyene. Men slik er nå en gang jakt, og jakta på Kgwebe Hills er krevende. Bushen er tett og du må ofte tett innpå dyrene for å få skuddsjangs. Men takket være dyktige PH'er og utrolige trackere, må jeg si meg veldig fornøyd med jakta.

Og når fasilitetene ellers er helt topp, blir det en tur som en kan se tilbake på med stor glede. Og lysten på et nytt besøk er stor!

4abd9e842f5f7af54f9f2a0704fe87d5_zps6baf8e5a.jpg

En del av staf'en på Kgwebe

Fra venstre ser vi Jeff-PH, Monnawatsipi-tracker, ?-tracker, Jon-PH og eier, Khomo-altmuligmann i lodgen, Mathilda-servingsdame og vaskedame, James-kokk og Ernst-eier

 

Noen bilder fra Kgwebe...

cbc7e80d51f4286ca1f93ce2580d0691_zpsd010ee9f.jpg

d12ca86deef262f24f01b9284f2a5b2e_zps29c7a612.jpg

c2b51b496ca2ea0afcdccda89ab4271e_zpsb94f11fb.jpg

d9d3bf094b4dcdbf9f4a3b2ddf06fadb_zps12173f20.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flotte trofeer og en fantastisk tur!

Dæven for flott kudu, Ivar! Den ser massiv ut :)

Takk for det, Anders. Den ble målt av Stubberud til litt over 55", så den er noe mindre enn den jeg har fra før. Men det den mangler på størrelse, tar den igjen på den flotte formen. I mitt subjektive hode, er det det vakreste kudu-trofe jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Detta så ut til å være en fornuftig måte å bruke opp en stor uke på :mrgreen: virkelig fine bilder og noen imponerende troféer. Ble misunnelig her jeg sitter med nysnø når vi passerer mai :? Men men gratulerer og takk for at dere deler opplevelsen :wink: veldig morsomt :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat levert bagasjen på døra. Klippet opp og ødelagt lås, og ammoboks brutt opp. Men ingenting ser ut til å mangle.

Og Stubberud har fått melding om at våpen er lokalisert og på vei. :D

Da mangler bare kofferten til Stubberud.

Link to comment
Share on other sites

Takk for reisebrev, og fine bilder Fanten & Stubberud :D

Det må ha vært en uforglemmelig tur. Den kuduen var utrolig vakker. 55" er da akseptabelt :wink:

Gratulerer med fine trofe'er til hele gjengen. Spesielt til monster stenboken :mrgreen:

Spe gjerne på med flere bilder :winke1: Jeg er i reisemodus, og teller dager...

Link to comment
Share on other sites

Virker som en fantastisk tur med mange fine trofeer.

En ting jeg ikke klarer å slutte å tenke på er biltong av kudu som hang til tørk. Jeg elsker kudubiltong. Skulle så gjerne fått tak i det her oppe. Må nok begynne selv;)

Nok en gang grattis og takk for at dere deler!

Link to comment
Share on other sites

Får komme med et lite reisebrev fra turen jeg også.

 

Forventningene var store ved ankommst Maun. ( Siste utpost før Okawango http://no.wikipedia.org/wiki/Okavango" target="_blank" target="_blank )

 

sfyydg.jpg

 

Etter ankommst var det test av våpen ( Låne våpen for min del da sluttstykket i kofferten aldri kom frem. )

 

2zs8l1f.jpg

 

ayn1bm.jpg

 

Lånevåpenet en howa i 30-06 gikk 4-5 cm for høyt på 100 meter. Perfekt innskutt, så da var det bare å resie ut på jakt.

 

Fikk se denne karen den første kvelden i en nydelig solnedgang, men med mange jaktdager igjen blei skuddet holdt igjen, hvilket seinere skulle vise seg å være dumt. Dette var og blei den eneste sjansen Eland ga oss på Kgwebe denne gangen. Var tett på, under 20 meter, ved flere anledninger i tett bush på de 10.000 mål av eiendomen som ligger i Kalahari, men ikke lett å ta ut den riktige oksen i tett bush. Resten av den 35.000 mål store farmen danner Kgwebe hills, et meget naturskjønt og krevende terreng, som skiller Kalahari fra Okawanga.

 

4v3gh2.jpg

 

1z3awcm.jpg

 

Første hele dag på farmen starta i otta, og med litt overskyet vær utover formiddagen :mrgreen:

 

o91k4p.jpg

 

Alle fikk dyr denne dagen. Jeg en Sebra ( som vist tidliggere i tråden ), siden min bedre halvdel har ønsket seg et sebra skinn noen år nå :D

 

Truls med sin Wildebeest

 

5mhbx4.jpg

 

En bra dag og humøret var på topp

 

9iblty.jpg

 

Dag nummer to endte med en steinbok for min del. ( Men i frykt for å tråke Ivar på beina, blir det her heller et bilde av en av de mange Babo trærne :wink: ) John som er skogsutdannet, kunne fortelle at Kgwebe hills har en av de tetteste bestandene av Babo trær i Afrika. Det er mer en 1000 Babo trær på farmen, og bushmennene har navn på de fleste av de.

 

111uwia.jpg

 

Dag tre endte med en fin Kudu for min del. Ikke i nærheten av prakteksemplaret Ivar fikk, men meget godt fornøyd med en noe mindre behorna artsfrend på noe under 50" ( Basene var hele 12" ) En spennende jakt og et flott trofee. Mørket kom fort etter at kuduen var skutt, men en flott solnedgang fulgt av en praktfull fullmåne, som vi skulle prøve og benytte oss av, seinere i uka.

 

10mlicn.jpg

 

10i5j79.jpg

 

Som sagt fullmånen skulle benyttes til nattjakt på hyene, men den gang ei. Blei regelrett lurt av hyene ved flere anledninger. Vet ikke om de hadde flaks eller om vi var udyktige, men alltids greit med en unskyldning for å vende tilbake.

 

Kort oppsummeret. En meget trivellig farm, med et fantastisk vertskap, og gode jaktkammerater. Kan rett og slett ikke ønske, meg noe mere på ei Afrikajakt :!: ( Untatt et hyenefall da :mrgreen: )

 

30aggti.jpg

 

DS: Fuglelivet var også en opplevelse for seg selv. Kgwebe må være mange fugletitteres drøm

 

24l7ndk.jpg

 

Takk for turen Ivar, og hils vertskapet så mye for et fantastisk opphold neste gang du er i prat med de :!:

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for bilder og rappport.

Ser ut som dere hadde en flott tur :)

 

(Har en liten "opplevelse" med en steenbok jeg også som best forbigås i øredøvende stillhet :oops:

Kommentaren fra kona til jaktkompisen da vi pakket ut kassene var " hva er dette, ei rotte ?? ")

Link to comment
Share on other sites

Hadde visst noen flere bilder på lur fra Kgwebe Hills.

 

En av gjestehyttene

e19b827c8e96f8cce42c32df3ecad9d1_zpsdaf101ab.jpg

 

Selvfølgelig med passende utsmykning.

c162b7d42b24788e0e281e739339698c_zps22f3bda0.jpg

 

Baobab-frukt

dbeb5cd2493c2438250fe3b77a998f0b_zps3e9f1654.jpg

 

Wildebeest

aeac85b327b00f7a2967fe5af0cc65b5_zps1bf76a76.jpg.

 

Jon og Jeff kledd om for middag, i tradisjonell kikoi

b411fc4ed759c29339abd55b4eb6b568_zpsb9924193.jpg

 

Så et par bilder fra fjorårets tur...

 

Her har det vært noe stort og drukket på morrakvisten...

f62f69b5d0b05e886ea5555bcf9d3d40_zps9ff18464.jpg

 

Og, riktig nok, der var den gitt! :winke1:

b45070ea496ab2c2300fe5d42b87ce44_zps5200cf74.jpg

Link to comment
Share on other sites

Botswana må besøkes før jeg dør....

Det synes jeg så absolutt! Botswana er et fantastisk land og har mye å by på, selv for de som ikke jakter. Okavango-deltaet er vel noe av det flotteste av villmark som finnes i Afrika og kjent for de fleste Afrika-interesserte. Men Central Kalahari, totalt forskjellig fra Okavango, har enorme områder med villmark og også et yrende dyre- og fugleliv.

Mange vil nok hevde at jeg er en smule subjektiv i min begeistring for Botswana, men jeg våger påstanden: Med utgangspunkt i Maun, har du tilgang til noe av det aller ypperste Afrika kan tilby når det gjelder safari, naturopplevelser og jakt. Enn så lenge.....

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg snakke for de som ikke jakter, safari turer eller andre opplevelser i Botswana. ( Hadde "sikkert" vært morsomt og opplevd Botswana uten rifla også :mrgreen: )

 

Men jakta var meget bra, og de som elsker jakta på fri viltbane i Namibia vil defintivft ha stor glede av jakta i Botswana.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...