Jump to content

Stokk til rifle stoppet i tollen


kruttlappen2

Recommended Posts

Hei,etter snart 1,5 år er endelig stokken fra Roedale precision på vei,bare for å bli stoppet av tollen.

De mener at denne er registreringspliktig.

Jeg har kontaktet våpenkontoret for å spørre om det er dukket opp noe nytt siden jeg bestilte og svaret er nei,det er ingen restriksjoner.

Jeg har fått brev fra tollvesenet om at jeg må fremskaffe tillatelsen fra politiet samtidig som våpenkontoret ikke er spesielt intresserte i å skrive tillatelser for noe som allerede er lovlig,noe som jeg har stor forståelse for.

I samme slengen så har selvfølgelig Roedale glemt å sende med magasin til stokken (5 skudds) og dette blir sikkert også stoppet.

Jeg har sendt mail til tollen der jeg har sagt hva de har sagt på våpenkontoret samt at de ikke er veldig begeistret for å skrive tillatelser på lovlige ting ,men ikke fått noe respons (er bare 1 dag siden da) :mrgreen:

Jeg har også gitt dem kontaktdetaljene til våpenkontoret slik at de kan kontakte dem for bekreftelse.

Det jeg skulle trengt litt hjelp til er å finne lovtekstene som sier at det ikke er registreingsplikt på hverken stokken eller magasiner.

PÅ forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skulle trengt litt hjelp til er å finne lovtekstene som sier at det ikke er registreingsplikt på hverken stokken eller magasiner.

PÅ forhånd takk.

 

Nå er det ikke særlig effektivt å skrive hva som er LOVLIG. De skriver jo heller hva som er ULOVLIG. Hvis hver eneste lille montasjefeste eller magasinfjær skulle nevnes i loven så hadde lovsamlingen vært mange ganger tykkere :P At stokker og magasiner IKKE er nevnt i loven = lovlig :)

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenloven:

 

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis også skal gjelde for andre våpendeler.

 

Er det så enkelt at man av dette kan forstå at skjefter/riflestokker ikke er regnet som en våpendel i loven, og således ikke underlagt restriksjoner i Norge?

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19610609-001.html#2

 

Jeg fikk forresten en ProMag-stokk fra USA fortollet senest denne uken.

 

948821.jpg

 

Lager Roedale noe som ser kjempefarlig ut kanskje? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har negativ lovgivning i Norge; alt som ikke er spesifikt enumerert som forbudt i lov, eller i forskrift hjemlet i lov, er lovlig.
Kan ikke noen ta på seg jobben, å trykke denne teksten på et digert skilt, å henge det opp på veggen til postens tollkontroll. Trykk gjerne opp noen ekstra skilt, for jeg vet om et par vegger til hvor denne teksten hadde passet.
Link to comment
Share on other sites

Det hviler en forbannelse over det skjeftet ditt G. :lol:

 

Haha Vetle,vet ikke om jeg tør bruke den engang når jeg får den, blir vel siste plass på alle fremtidige stevner :mrgreen:

 

En ting er sikkert,ALDRI mere Roedale,MØKKABEDRIFT og MØKKASERVICE :evil:

 

MEN,nå har jeg en Martini Henry rifle m-1878 på vei over dammen,og der skal det ikke være noe problem med å få inn stokken :lol: og kanskje blir jeg en ekte svartkrutt disippel. :roll:

 

Men det går seg vel til med Roedale stokken også regner jeg med,men flott at noen gir tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...