Jump to content

Namibia - The Bush.


TH1

Recommended Posts

Slapp unna problemer på flesland. Det hadde jeg nok av med ombookinger av fly tidligere i år. Det nye datasystemet gjorde tilogmed slik at jeg fikk gå ombord først uten å stå i kø da de måtte legge inn kvitteringen på ekstra bagasje i systemet på gaten. Lang ventetid i frankfurt som vanlig. Så det ble en tur på det nå faste vannhullet. Noen timer senere var det satt opp gate og fikk sett en ny del av flyplassen. Lufthansa til tambo gikk greit og de hadde bra service selv om de ikke nådde helt opp til forrige tur med saa. Mye pga at de ikke hadde småflasker og dårligere scotch. Hjalp ikke helt at det var mange tenåringer og 2 babyer i seksjonen min heller. I windhoek måtte det fylles ut visa skjema og politiet gikk kjapt og greit.

Ble tilogmed hentet på flyplassen og 39 små timer etter å ha hvert på flesland var jeg omsider i leiren. Leiren er en del mer basic enn f.eks i rsa. Lys går på batteri og varmtvann kun etter fyring på kvelden. Ingen queensized seng med elektrisk varme teppe eller te og kaffekoker. Men det er jo litt av sjarmen så lenge du ikke er ute etter luksus.

Da vi ikke var i seng før 0400 ble frokost utsatt til 0800 og så var det ut i bushen. All vegetasjonen fører til mindre observasjoner og var temmelig i kontrast til karooen i rsa northern cape.

 

Slik så mye av bushen ut, noe var tettere og noe mer åpent.

vanlig_sti.jpg

I de tetteste områdene så vi mest kudu spor.

 

Før lunsj så vi litt dyr langs veien og vi var i kontakt med blue wilderbeest, springbukk og impala.

Første tur ut av bilen og inn i bushen så vi intet så når vi var tilbake til bilen tømte jeg kammeret. Da jacob sier shoot the jackal shoot det jackal.

Jeg hiver skuddet tilbake i kammeret og snur meg. Men det er for sent, jackalen beiner inn i tetten.

Høydepunktet var når vi kom tett innpå en flokk med unge eland som nettopp var kastet vekk fra mødrene. Så bar det tilbake for en liten lunsj og siesta som j PHen kalte det.

 

Etter lunsj var det ut igjen.

Et par turer gå intet resultat bortsett fra noen springbukk sett og blue wilderbeest støkket.

Til vi kjørte videre så så jeg blue wilderbest i veien før PH i en sving, det ble full stopp og vi gikk i bushen videre. Kom inn på ca 150 m og satt riflen på stokken. De hadde lagt seg ned så det ble en stund å vente. Etter en stund kom det en familie med wortesvin som gikk frem og tilbake og la seg ned. Enkelte i gruppen beveget seg litt og la seg til på nytt. Leder bukken begynte å bevege seg så jeg fikk beskjed om å gjøre meg klar. Med den gikk bare frem og tilbake. En stund etter begynte damene å bevege seg. Fikk beskjed om hvilken jeg skulle ta og gjorde meg klar. Kuen sto for det meste rett mot meg og fikk beskjed om å skyte når hun viste siden til. Tiden gikk og hun sto hele tiden rett mot meg på forskjellige avstander. Til slutt fikk jeg beskjed om at jeg kunne skyte hvis hun beveget hodet slik at jeg hadde et klart felt inn rett foran i brystet. Etter noen minutter vinklet kua hodet ut til siden og jeg slapp skuddet. På 6x forstørrelse i 30.06en registrerte jeg ikke noe skudd reaksjon.

J sa at det så ut som et godt skudd da dyret hoppet og løp ut. På vei fremover hørte vi dyret i bushen uten å se det. Vi gikk frem til skudd stedet og fulgte sporene inn i tetten. Etter et lite stykket så jeg dyret ligge nede og vi kunne konstatere at dyret var død.

 

Blue_ku.jpg

 

Bilder ble tatt og vi slepte det til bilen.

Vi skulle sjekke et vannhull på vei inn med dyret til PHen stanser bilen og hopper ut. Shoot the snake shoot the snake sier han. Jeg hopper ut og lader riflen. Så får jeg beskjed: its ok its a python. Tok noen bilder før de fikk den ut av veien og vi kjører videre.

 

Python

python.jpg

 

Ettet å ha levert inn dyret kjørte vi mot et åpent området hved inngangsporten til farmen hvor vi tidligere hadde sett red hartebeest. Her stoppet vi for å kikke og jeg så et dyr under et tre. Det viste seg å hvere enten eland eller en kudu da jakob ikke kunne være sikker foreløpig. Beslutningen ble tatt om å gå til fots nærmere for å undersøke. Da vi kom nærmere fotalte jakob at det enten var en ung bull eller en ku. Men vi fikk aldri sett hodet tydelig da det var skjult av treet. Men derfra fikk jakob observert en flokk av red hartebeest og vi byttet retning. Lederen av flokken så rett mot oss, så vi måtte gjøre oss mindre og sirkle tilbake rundt før vi kom nærmere. Etter et stykke med halv jogging kom vi innnpå 200m og begynte å roe ned. Etter som vi kom nærmere ble det stadig roligere å stille ansmyging. På ca150 m ble skyte stokken satt opp og vi sto og ventet en stund nok en gang. Ikke like lenge denne gangen da jeg fikk besked om at en skytbar ku var på vei i sikker skyte retning. Dyret ble bekreftet og skuddet ble sluppet. Kua gikk ikke ned og jeg gjorde meg klar til oppfølgingsskudd. Fikk beskjed om at det ikke var nødvendig da hun hadde ikke gått langt. Vi gikk mot henne og hele flokken stilte seg opp for skudd. Men de løp fort videre når vi nærmet oss. Kua var død men hadde fortsatt litt dødskramper. Nosler accubond kulen hadde for første gang gitt et gjennom skutt på rett sted ca 1/3 opp midt på bogen, det så faktisk ut som den ikke hadde ekspandert på vei igjennom. Bilder ble tatt og vi lastet dyret før vi tok kvlden og startet på middagen.

 

Hartebeest

hartebeest_ku.jpg

 

Dag 2.

 

Vi kjørte ut etter frokost for å se etter eland spor. På veien så vi for første gang både gemsbukk og kudu samt en flokk gribber. Vi fant omsider spor etter eland kuer som vi kunne følge. Etter 2 timer med å fulge sporene til beitende eland.

Underveis stopper jakob opp og spør do you see it? Og peker med på en liten gresstue med 4foten. Nei hva?, han tar stokken stadig nærmere. Så ser jeg en veldig liten slange, giftig spytteslange (mozambiqe spitting cobra) sier han og ber meg holde avstand.

 

cobra

mozambiqe_spitting_cobra.jpg

 

Vi fortsetter sporingen til j ser en impala og når vi begynte å gå igjen hørte vi snøftinen til en blue w. Vi sto lenge i ro og ventet på at jeg kunne komme meg bort i posisjon til å skyte.

Dyret sto nester rett mott oss og så og snøftet. Da det ikke vendte siden til fikk jeg igjen beskjed om at jeg kunne ta han midt i brystet. Skuddet gikk og han hoopet og løp ut. Etter 30m mistet vi dyret av synet men da vi kom frem så vi dyret ligge død. Vi var langt ute i bushen vekke fra bilen og veien så det gikk en del tid før vi fikk en bil inn og fikk ut dyret. Så var det lunsj etter planen men vi skulle stoppe å kikke ved et vannhull på vei til gården. Det første vi ser er en eland ku, endelig. Vi går tilbake og inn i tetten for å jobbr oss nærmere. Mye torne bysker og treer i området og jeg hekter meg stadig fast. Første veien vi prøver å komme innpå er hindret av springbukk. Andre veien støkker vi nesten ut noen blue. Mens vi jobber med ny vei begynner springbukkene å trekke vekk. Så vi går tilbake og kommer oss frem. Elandene er begynt å trekke vekk de og. Men en er på skuddhold. Kua markerer treff men halter et stykke og stopper opp delvis back et tre. J får Bekreftet at det er rett dyr med beskjed om å holde litt høyerre.

Dyret løper haltende videre og vi følger på. Et par hundre meter etter støkker vi henne på kort hold men får ikke avgitt noe skudd. 30m etter legger hun seg og jakob sier han vil jeg skal skyte henne i hodet og begynner å sette opp stokken. På det tidspunktet han jeg allerede trådkorset på nakken og skuddet går. Så hører jeg or you could do that og smiler. Det viste seg at holdet var litt over 200m så jeg skulle ha holdt litt over 1/3 på første skuddet og mer enn jeg gjorde på andre skuddet. Første skuddet satt litt lavt og andre skuddet alt for lavt. Vi tar noen bilder og sender gårdshjelpen inn med en gammel bil for å hente dyret, lunsj.

 

Eland ku

eland_ku_nr_1.jpg

 

Etter lunsj kjørte vi tilbake til vannhullet hvor elandene hadde hvert og startet å spore de. Det vle høyt tempo da dyrene hadde løpt og vi sakket etter hvert av. Da vi kom til en plass med høye tornetrær så vi en ung jackal på 15m hold. Jeg begynte å gjøre meg klar til å skyte. Jacobi så det og sa at elanden var ganske nærmt så hvis jeg skøt ville de støkkes. Så det ble med synet av flere skudd sjangser på meget kort hold. Dette stedet var mye brukt som ligge plass og mens vi var der skiftet vinden så vi måtte vente. Det kom en del regn mens vi ventet. Etter en halv time hørte vi dyr som beveget seg i bushen. Kort etter så jeg en ung eland. Den stoppet så mot meg en stund før den laget en lyd. Da dukket en ku og flere unge opp ved siden av. Kua stilte seg opp og så lenge i min retning. Når hun snudde seg fikk jeg satt meg ned i en stabil stilling. De trakk seg tilbake og jakobi vinket meg bort til han og stilte opp stokken i et hull i vegetasjonen de mulighens ville passere. De passerte for langt bak. Så vi gjorde oss klar for å følge etter. Da så vi en mindre ku som kom rett mot oss. Jeg fikk klar signalet og gjorde meg klar i sittende. Kua vinklet støkket av på 10m hold med stoppet i perfect side stilling på ca50m. Bogen var dekket av busk så jeg spurte om det var ok å skyte. Ja og skuddet gikk, hun løp ut av syne og vi fulgte på.

Da kom det plutselig en duiker løpene inn mot oss og stoppet et øyeblikk få meter foran der vi sto. Fant lite på skudd plassen men kort etter fant vi stadig mer blod fra lungene. Et tykt blodspor alle kunne fulgt ente i et dødt dyr etter ca 25m.

Kua var liten og meget grå. Etter bildene var tatt la vi merke til en stor kul. Og både ph og tracker mente hun var syk pga disse tingene.

Så var det venting på å få bil til å hente dyret. Så kjørte vi mot et nytt vannhull for å se om vi kunne finne noe mer de siste 45min før det ble mørkt. Vi stoppet et stykke fra vannhullet og begynte å gå. Etter et lite stykke Så vi blak w så. Vi gikk tilbake og inn litt i busken så så vi en flokk som var på vei fra vannhullet. Jakobis plustret da de fleste av dyrene var på rekke og jeg fikk info om hvilken jeg skulle ta. Hun sto rett mot meg og det ble nok en gang et skudd rett forfra i brystet hun løp ca 40m før vi så henne ligge død. Så vi tok noen bilder i skumringen og lastet henne på bilen før vi returnerte til leiren for en dusj og middag.

 

Dag 3

 

Vi kjørte til et vannhull for å se etter eland spor igjen. For første gang fikk jeg se en flokk med giraffer som var og drakk.

 

giraff_i_vannhull.jpg

 

Fortsatte videre, rundt et hjørne så vi blue og gemsbok så vi stoppet bilen og gikk videre til fots. Etter jakobis stoppet for å se begynte vi pluselig å løpe et stykke før vi stoppet opp for å observere. Da så jeg elanden som sto og så mot oss. Det var en ung en som så lenge mot oss før den begynte å trekke over veien. Og så kom hele flokken en etter en. Før alle hadde krysset så vi en flokk sebra som begynte å krysse veien 30m bak de. Vi gikk nærmere så satt plutselig jakobis opp stokken og sa take him. Jeg la opp riflen å så igjennom siktet. Overasket spurte jeg, the kudu? Yes take him high in the chest. Jeg hadde ikke sett den tidligere men fant rette stedet og bang. Dyret hoppet opp og litt rundt. Fikk beskjed om å skyte igjen, dyret gikk ned og vi gikk frem. Det viste seg å være det jeg ville kalt en stor kudu. Men fikk beskjed om at dette var en gammel kudu til max 48" og den ville bare bli kortere etter hvert. Jeg var nå strålene fornøyd da jeg ikke hadde forventet å få skyte en så stor og flott okse.

 

Kudu

shit_kudu_bull.jpg

 

Hoved kameraet fikk selvsagt en teknisk feil så fikk bare tatt noen bilder med kompakt kameraet. Så lastet vi dyret og leverte det på gården før vi på nytt kjørte ut.

Neste tur gikk vi i bushen og så noen hartebeest. Så støkket vi noe vi ikke så. Deretter kom det en duiker og kort etter så og støkket vi noen gemsbukker. Giraff flokken traff vi og igjen i bushen. Senere hørte vi bevegelse rett foran oss. Vi gjorde oss liten og så en flokk med eland som kom rett mot oss. På 10m skjønte den første at det var ugler i mosen og løp. Resten fulgte etter og vi fikk sett at det var en flokk med ungdommer. Et stykke videre så vi en flokk med blue. Men de var meget vare etter elandene hadde løpt igjennom området så de stakk før vi kom innpå. Vi returnerte til bilen og kjørte til et vannhull. Det var kun et vortesvin der. Men vi skulle vente litt for å se hva som dukket opp. En vortesvin familie kom inn fra hver side. Litt etter kom det en flokk med blue og vi jobbet oss litt nærmere. Sto klar på stokkene og ventet på melding om hvilket dyr etter hvert som de drakk. Da de begynte å trekke vekk stilte en ku seg bra til. Før jeg fikk trådkorset på henne snudde hun på seg og det ble et skudd skrått bakfra på 200m. Flokken løp ut og vi gikk frem til skuddstedet. Fant ikke blod men tok opp sporet og fulgte etter. Etter ca100m begynte vi å finne lunge blod og så kua stå inni noe tette. Fikk beskjed og å skyte igjennom, men hadde problemer med å se hvor jeg skulle plassere skuddet da jeg bare så pels. Skøt for høyt på først så prøvde et lavere og hun løp videre. Måtte lade så hev et i kammeret og skøt et skudd stående. Skuddet gikk over repetert prossessen med samme resultat. For kjap på avtrekket. Få meter senere la hun seg og var ferdig. Det viste seg at førsteskuddet satt litt for lavt. Vi fikk dradd henne til bilen og kjørte til lunsj.

 

blue_ku_2.jpg

 

Etter lunsj var det ut å se etter elandspor igjen.

Vi kjørte i en time uten resultat da jeg så en kudu bull som krysset veien. Det så ut som en shit bull så vi ventet 20min før vi startet sporingen. Etter kanskje 400m støkket bushmannen kuduen da den hadde stoppet gjentatte ganger i tetten for å sjekke baksporet sitt. Vi gikk tilbake til bilen i økende regn vær. Vi kjørte til en saltforings plass, der så vi en gemsbok som vi gikk etter. Når vi kom inn på ca 300m ble det klart at det var en stor ku så det var ikke aktuelt å skyte. Så jeg la fra meg riflen for å pisse. Mens jakobis gikk på radioen for å tilkalle bilen. Tydeligvis hadde han snakket med stephan for han fikk klar signal for å ta gemsbok kua. Vi fortsatte nærmere men da vi kom frem der hun sist var sett var hun vekk. Vi plukket opp sporet og etter 50 m kom vi nærmt innpå. Fikk beskjed om å komme frem og la riflen på stokken. Kunne kun se en del av hodet igjennom tett bush. Jakobis holdt på å spørre om jeg hadde et hull i vegetasjoben for å skyte da hun løp vekk. Så vi returnert til bilen. i I et siste forsøk kjørte vi til et åpent område hvor vi tidligere hadde skutt hartebeest. Vi så en trofe kudu j anslo til mellom 54" og 56" og et par hartebeest i skumringen. J gjorde det klart at om jeg ønsket å skyte en trofe kudu var dette den beste sjangsen jeg trolig ville få. For dette var et monster jeg trolig aldri ville få se igjen. Men vi observerte den bare til det ble for mørkt til å gjøre noe.

 

Slik så et av de mest åpne områdene ut

apent_omradet_med_hartebeest.jpg

Her fant man vanligvis noe hartebeest og av og til så vi springbukk, blesbuck og gemsebukk.

Det var også her vi så monster kuduen i skumringen.

 

Etter middag fikk vi uventet og uønsket besøk av en baboon edderkopp.

 

Baboon spider bilde

baboon_spider.jpg

 

Utover kvelden begynte det å regne kraftig og stephan sa det var meldt regn fra kvelden av og ut neste dag. Så vi får se.

 

Dag 4

 

Dagen startet med opphold, men mens vi kjørte å så etter eland spor begynte det og komme mer og mere. Etter halvanen times kjøring stoppet vi og gikk etter sporene. Det begynte da å regne kraftigere og samtlige var snart gjennom våt.

Vi fulgte sporene i over en time før vi kom innpå.

Det viste seg å bare være en eldre ku i flokken så vi gikk en annen vei. Hvor vi traff på giraff flokken og støkket de. Vi gikk til vi fant et annet spor og fulgte det en times tid til. Før vi beveget oss mot bilen. På vei så jeg ræven på en blue og stoppet opp. Det var minst en god trofe bull i flokken så vi observerte han litt før vi returnerte til bilen.

Pga forholdene kjørte vi tidlig til lunsj. Det fortsatte å regne til rundt 1600. Da begynte det å klarne opp litt. Vi kjørte ut etter spor. Første tur til fots så vi intet. Så kjørte vi rundt etter spor igjen. Litt over en time før skumring fant vi ferske spor vi fulgte. Vi gikk ca en time uten å se noe da kudu spor krysset eland sporene. Vi sirklet rundt etter kudu sporene for å se om det var en shit bull. Siden vi ikke så noe i tetten gikk vi tilbake til eland ku sporene. Området åpnet seg opp og vi så snart kua. Vi gikk inn på ca 80m, hun sto med ryggen til å beitet. Fikk beskjed at om jeg kunne skyte henne i hodet var det greit. Jeg la trådkorset mellom øret og nakken og klemte til. Kua gikk ned i smellen, jakobis løp ut til siden og jeg fulgte på. Han la ut skytestokken og jeg la riflen på. Fikk beskjed om å vente da jeg så kuduen i siktet. Wait til i tell you. Fulgte bullen i siktet og justerte stokken. Fulgte bullen og justerte stokken. Pick up your rifle så løp vi et stykke og gjentok prossessen. Så løp vi lengre og gjentok. Det viste seg å være en okse på ca 52" som j først trodde hadde rabis men som viste seg å være frisk så det ble ingen felling på meg.

 

Vi gikk tilbake til kua tok bilder og kjørte tilbake til campen. Der var det kommet en ny PH og 2 nye norske klientet som hadde skutt en zebra hver i fjell området.

 

Dag 5

 

Det regnet litt under frokosten men det stoppet før vi kjørte ut. Denne gangen skulle vi jakte på andre siden av området. PHene fordelte området i 2 så vi ikke skulle støte på hverandre. Etter en kort kjøretur stoppet vi da ene sporeren så gemsbok ligge noen hundre meter unna. Så vi sirklet rundt og nærmere. J satt opp stokken og jeg så fjeset på en som lå nede. Deretter hornet til en annen som stakk ut fra en busk. Han mente denne hadde et brukket horn og da kunne jeg skyte. Men først måtte den reise seg så vi fikk se. Vi sto en stund før den andre reiste seg og så rett mot oss. Dont move, sånn sto vi i evigheter mens den stirret rett mot oss. Heldigvis gikk den til slutt litt vekk og jeg kunne spenne opp og slappe litt mer av mens jeg sto fortsatt ubehagelig å ventet på at den andre skulle reise seg. Trofe oksen startet å gå frem og tilbake å ga oss flere finne skuddsjangser, før den gikk vekk. Da reiste den andre seg og jeg så med engang at ene hornet var brukket. Den sto rett mot oss å stirret så jeg spurte inn the chest? Yes, bang dyret hoppet og gikk ned. Dyret sparket litt og døde.

 

Gemsebok

gemsebok_samme.jpg

 

Vi kalte inn hjelp for å få lastet dyret og tok bilder mens vi ventet. Bilen var parkert på et ferskt kuduspor. Så fikk knapt tatt en slurk av fantaen før vi startet å spore. Underveis i meget tykk og tett bush støkket vi en. Så en til, deretter åpnet det seg litt og vi så en stor kudu ku som løp. Sporet fortsatte men dessverre gikk sporet til slutt slik at vi fikk vinden i ryggen så vi måtte avbryte. På vei til bilen så vi flere eland bulls. Så kjørte vi rundt på jakt etter andre ferske spor å så en del unge kudu bulls og kuer. Samt flere eland okser og gemsbok. Så kjørte vi til lunsj

 

Så var det ut og det hadde klarnet litt opp.

Lite spor langs veien så vi gikk inn i bushen for å se hva vi fant. Snart traff vi hartebeest flere ganger. Deretter fant vi en flokk med blue og kom meget nærmt mens de beitet. Oksen fikk mistanker og ble observang så kom det en ku og kalv opp ved siden av oss. De løp videre og vi fulgte på. Kom innpå og satt opp stokken mens hele flokken løp forbi en åpning. Men det var ingen sjangse. Så vi gikk etter igjen og igjen. Helt til det kom en ku jeg kunne skyte. On the shoulder, dreit på draget og skuddet gikk et stykke bak bogen. Probably stomach fikk jeg beskjed om. Vi gikk til skudd plassen som jakobis markerte før han og sporeren gikk langs sporet. Etter 150-200m plystret de og jeg fulgte etter. Så noen dråper blod hvor de sto. Og 30m fra der lå dyret nede. Det fikk et nakkeskudd og heldigvis slap vi noe ettersøk, kua hadde stått litt skråt så muligens var vi heldig og kula var borti lungen. Vi hadde en time igjen til mørket så vi gikk til bilen for å kjøre til et vannhull etter kudu. På ene marken på vei så vi en moden kudu på ca 52". Når vi kom frem til vannhullet var det en kudu bull og ku der. Men den var 50"-52" så det ble med synet. Så litt springbok og blue bulls før vi tok kvelden i mørket.

 

Siste Dagen

 

Samme plan som alltid og ingen tegn til regn i dag. Kjørte rundt i en time uten å se rette spor eller dyr. Stoppet og gikk inn i bushen. Vinden holdt på å skifte så vi gikk tilbake og kjørte til en annen side. Et stykke inn begynte vinden å kaste inni mellom så det var ganske ugunstig å gå i den tetteste bushen.

Vi fant en god del ferske kudu spor, flere unge kudu okser som hadde død av rabis.

 

ung rabis bull

rabis_young_bull.jpg

 

Etter 2 timer var vi tilbake til bilen. Tok en ny runde etter spor. Etter litt kjøring så jeg en kudu som lå nede og så meget fersk ut. Så jeg ba han stoppe så jeg kunne ta et bilde. Da sa ene trackeren at dyret fortsatt levde. Tok riflen med bort til det som viste seg å være en 1,5års ku. Hun prøvde ikke å komme seg på beina en gang.

 

Rabis 1,5års kudu ku som ble avlivet

sick_cow_put_down.jpg

 

Hun fikk et skudd i nakken og lastet dyret på bilen før vi kjørte videre. Så en flokk hartebeest som vi prøvde oss på. Men vi støkket så vi leverte inn kua før vi kjørte tilbake å letet etter de. Fant de og kom innpå flere ganger uten noe hell. Så løp de med oss etter. Jeg klarte ikke å holde følge etter noen hundre meter så jeg sakket av å prøvde å få pusten igjen. Flokken stoppet opp litt ikke så lenge etter. Kom oss i posisjon igjen. Men det var kun sjangse på kuer med kalv. Noe som er helt uaktuelt. Kjørte tilbake for lunsj.

 

Etter en times kjøring fant vi eland spor. De gikk feil vei i forhold til vinden så vi måte kjøre til andre siden å gå inn for å finne de. Vi kom innpå en hartebeest, men det var en gren i veien så det ble ikke avgitt noe skudd. Vi ser ikke noe mer og går til bake til bilen. Mer kjøring og gåing uten resultater. Siste halvtimen av lyset er vi ved et nytt vannhull. Der ser vi eland kuer som er på vei vekk. Får stilt opp på en og bang. Kua løper litt og går ned. Do you want another? Yes please, så vi løper videre. Etter noen hundre meter kommer vi inn på en ny skytbar ku. Setter rifla på stokken og skuddet går litt høyt men er bra. Hun løper litt så finner vi henne død. Kuene har stoppet opp og j spor om jeg vil ha en til. No thanks I think were good svarer jeg. Tar bilder av kuene og får de lastet i mørket.

 

dobbel_eland_ku.jpg

 

Leverte de til slakting og fikk skjært ut kulen som satt mot skinnet på ene. På den andre var det faktisk igjennom skudd. Begge skuddene var rene sideskudd ene 1/3 opp og det andre mindt på. Ingen hadde truffet bein.

 

Så var min jakt i afrika over for denne gang.

 

Bilde av 2 av de 3 kulene som vi fant igjen, den 3 var meget lik.

165gr_accubond.jpg

Har ikke veid de ennå, men på øyemål ser de ikke ut til å ha mistet mye.

De var et stykke unna max ladning.

 

Neste jeg skal lade er 180gr og da vil jeg lade litt kraftigere så lenge presisjonen blir akseptabel.

Så får vi se på neste tur om det blir mer gjennom skyting :P

 

Under bording på tambo gikk faktisk Jim Shockey forbi meg via første klasse på samme fly.

For de som ikke vet hvem det er, kan det være greit å finne det ut :winke1:

 

Ved ankomst frankfurt testet de kikkerten min for rester etter sprengstoff. Det så ut til at de skulle gjøre det med lommelykten til han som ble stoppet bak meg og. Ikke vet jeg hvorfor? De gjorde det ikke på vei ned eller i det hele tatt i fjor.

 

Generelt regnet det i hvert fall litt hver dag. Noe man må gjøre regning med hvis man reiser før midten av april.

Anbefaler å kjøpe korte gamasjer på internet eller høre om stedet du skal kan skaffe før avreise. Solkrem er også en god ide. Selv om det regner, da i det minste det vil hindre fluene å bite. Og man kan fort bli solbrent spesielt i nakken uten.

Reis air namibia direkte. Pga all ombookingen og det faktum at jeg måtte reise i påsketiden. Fikk jeg ca +10,5t reisetid ned og +7t hjem. Det klarer man seg uten. Så det kommer nok til å bli uaktuelt å reise noe annet enn direkte hvis jeg reiser igjen.

 

Bush jakt kan sterkt anbefales.

 

Teknisk info:

 

Blaser R93 30.06.

Ladet med 165gr accubond.

1,5-6x42 Zeiss Victory.

S&L hardcore demper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Virker som du hadde en knallbra tur.

Jeg ser frem til å se alle bildene.

 

Jeg klikker snart av tanken på at jeg fortsatt må vente 3 måneder til før jeg drar nedover til Sør Afrika på jakt.

Nå prøver jeg å fordrive tiden med å småjustere på buen min, skyte noen piler hver dag og finner frem og tilpasser utstyret mitt til 12 dagers smygjakt med bue :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, Dag booket jakten for meg mens han var der nede. Jeg skal jakte noen dager i fjellene, før vi drar til Stephan's camp i bushland.

Har også satt av et par dager i Etosha nasjonalpark. Teller dager nå :wink:

 

Har også brukt Accubond på to tidligere turer til Sør Afrika, da i 9,3 x 62. Gjennomskudd på det meste.

Har kun funnet igjen to. Skutt skrått forfra i hhv. Gemsbok, og Red Hartebeest. Restvekt rundt 90%.

Kommer til å bruke 260 gr. Accubond i .375HH nå til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

@Norwegianwoods

Jeg tillater meg å svare på trådstarters vegne, siden jeg skal ned dit i slutten av juli. Håper ts tilater at jeg annonser prisene jeg har fått på culling. Eland 175 Euro...

Reiser med Enjoy Hunting, tidligere exotix hunting

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du hadde en knallbra tur:) morsomt at du jaktet med enjoy hunting. Pratet med de på villmarksmessa og de hadde mange spennende turer og ikke minst hyggelig folk. Bra og se at det stemmer med selve reisen også:)

Trist med rabies, lest lite om dette, men folk skriver kanskje lite om det.

Link to comment
Share on other sites

Hei THI

 

Det var jeg og en kamerat som var med Dag i fjellene og jaktet fjell sebra når du var på vei nedover. Vi kjørte med Jacobs til flyplassen og da sa han at han skulle hente en norsk jeger i 8 tiden. Vi hadde også en kanon jakt på farmen til Stefan og en kjempefin jakt i fjellene på farmen til Ronald og Sonja.

Det var første turen vår til Afrika på jakt, og det blir garantert ikke den siste. Jeg reiser ned igjen seinest våren 2015, og jeg vil ned igjen til farmen til Stefan. Neste sommer så kommer det jo noen trofeer som må betales.

Jeg må bare si at jeg er kjempe fornøyd med hele opplegget som vi satte opp sammen med Dag i Enjoy Hunting. Vi reiste rett til Etosha nasjonal park og hadde en overnatting der før vi reiste til farmen til Stefan. Der jaktet vi i 6 dager, med en halv dag i bushmanland , og så reiste vi ned til fjellene for og jakte sebra.

Enjoy Hunting kan anbefales, alt er på stell og ingen overraskelser underveis. Vist du kan forklare meg hvordan jeg får lagt ut bilder, så skal jeg få lagt ut noen av de som jeg tok.

 

Blaser r93

Link to comment
Share on other sites

Kjemperapport ! :D:D:D

Lurte litt på hvorfor du knallet ned så mange Eland--- helt til jeg så prisen ! Steike det var billig ! Kjemmer afrikafeberen godt i skrotten etter å ha lest en så flott rapport. Klarer nok ikke å komme meg nedover før til høsten. Egentlig et idiotisk tidspunkt å reise på, men siden familie må tas hensyn til så er det eneste mulighet i år. Skal til RSA og gå for souh african small 5, ikke insekter, men de 5 minste antilopene. Har skutt relativt mange av de store og begynner å få seriøs plassmangel. Har montert og hengt opp 2 råbukker og en bogmonert hjort nå i vinter og plassmangelen er så prekær at jeg har en oryx liggende i kjelleren som jeg ikke får plass til. I tillegg holder jeg på med en bevermontasje. Livet som trofejeger er jaggu ike lett når man har for lite hus!! :lol::lol:

Det er slike flotte rapporter som holder liv i tråden !!

takker så mye

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ti arter i sørlige Afrika, som kalles tiny ten. Disse er som følger:

 

Tiny Ten Species

• Damara Dik-Dik

• Blue Duiker

• Common Duiker (also called Gray Duiker

or Bush Duiker)

• Red Forest Duiker (also called Red

Duiker, Natal Duiker or Natal Red Duiker)

• Cape Grysbok (also called Southern

Grysbok)

• Sharp's Grysbok (also called Northern

Grysbok)

• Klipspringer

• Oribi

• Steenbok (also known as Steinbuck or

Steinbok)

• Suni

 

Av disse finnes 9 naturlig i RSA. Damara dik dik finnes kun i Namibia.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe tvil om at Tiny Ten er både utfordrende og spennnede. Faktisk er den ganske kostbar også. Mange av disse smådyra har en stor kost. Jeg skal ihvertfall gå etter disse neste gang jeg skal nedover. sannynligvis Gey duiker og steenbuck som er nogenlunde priset:)

Link to comment
Share on other sites

At det er utfordrende kan jeg skrive under på Wolverine. Både Duiker, og Stenbok piler avgårde så snart du knekker et grasstrå. At de trives i høyt gress og tett småkratt gjør ikke saken bedre. Var så heldig å felle begge arter samme ettermiddag i det solen var i ferd med å gå ned. Glemmer det aldri...

Link to comment
Share on other sites

Tiny ten med bue er et ambisiøst mål, det er helt sikkert! Regner med suksess for deg Bjørn Egil og regner med rapport og bilder etter hvert! :D

 

Håper optimismen din på mine vegne slår til :)

 

Jeg hadde en liten(les stor) brainfart da jeg valgte å ikke skyte en Steenbuck omtrent på størrelse med din flotte bukk med buen min mens jeg smygjaktet en dag i 2011.

Har irritert meg over det valget mitt siden da..

 

Jeg skal nok lage en rapport fra jakta mi med noen bilder. Helt uavhengig av hvor vellykket selve jaktinga mi blir :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Hei THI

 

Det var jeg og en kamerat som var med Dag i fjellene og jaktet fjell sebra når du var på vei nedover. Vi kjørte med Jacobs til flyplassen og da sa han at han skulle hente en norsk jeger i 8 tiden. Vi hadde også en kanon jakt på farmen til Stefan og en kjempefin jakt i fjellene på farmen til Ronald og Sonja.

Det var første turen vår til Afrika på jakt, og det blir garantert ikke den siste. Jeg reiser ned igjen seinest våren 2015, og jeg vil ned igjen til farmen til Stefan. Neste sommer så kommer det jo noen trofeer som må betales.

Jeg må bare si at jeg er kjempe fornøyd med hele opplegget som vi satte opp sammen med Dag i Enjoy Hunting. Vi reiste rett til Etosha nasjonal park og hadde en overnatting der før vi reiste til farmen til Stefan. Der jaktet vi i 6 dager, med en halv dag i bushmanland , og så reiste vi ned til fjellene for og jakte sebra.

Enjoy Hunting kan anbefales, alt er på stell og ingen overraskelser underveis. Vist du kan forklare meg hvordan jeg får lagt ut bilder, så skal jeg få lagt ut noen av de som jeg tok.

 

Blaser r93

 

Martinsen...kjære :D:lol:

Jeg skal ta samme turen som deg 16 dager fra nå... Legg ut bilder er du snill, før jeg kommer på døra :mrgreen:

 

Som du ser av klokkeslettet, så sover jeg dårlig for tiden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...