Jump to content

Hvor bra samling kan man forvente?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Ligger akkurat nå ute på jordet med min CZ 455 american. Jeg har søylebeddet den, forlenget stokken til passe lengde og forhøyet kolbekammen litt. Den er med andre ord skreddersydd til meg.

 

Dette er samlingen jeg får på 70 meter, 5 skudd.. Den øverste i treverket er gammel.

CC0A2F97-6EA2-4FB1-BD5D-16A697E5B159-907-000000AF411950F7_zps94ea4fe8.jpg

 

Og dette er med den ammunisjonen jeg har med meg i dag som går best; CCI sub sonic HP. Skulle helst hatt Fiocchi maxac soft, men var tom. Med den e hadde jeg fått skrumpet samlingen kanskje et par mm..

 

Men jeg hadde håpet at med all den ammo-testingen, bedringen osv jeg har gjort, at jeg skulle få til hull i hull på 70 meter. Eller er jeg urealistisk nå?

 

Skyter liggende med tofot og beanbag.

Link to comment
Share on other sites

Nå står det ikke hvor stor samling du har, men om øynene mine ikke bedrar meg, så er det stifter jeg ser?

 

2,5-3,5cm samling får jeg det til å bli ca da om jeg tenker standard størrelse på den stiften. Med den ammoen du bruker der, så kan du ikke forvente bedre. Har selv slitt med at jeg kun handler billig ammo som ender sine dager i trommelmagasinet til rugeren uansett :lol:

 

Men uansett, flere faktorer spiller inn her. Avtrekket, stabiliteten på løpet, vind (70m med de skuddene du bruker har mye å si angående vind) etc.

Link to comment
Share on other sites

Var en svak trekk, ca 3-4 m/s rett bakfra, så den var egentlig grei.

 

Pipa er helt standard 22lr-pipe som fulgte med.

 

Ja tenkte man kunne "måle" samlingen med å bruke stiften som ref. :) så 35mm ca skulle vel stemme greit :)

 

Avtrekket er forøvrig og trimmet litt med yodave sitt litt. Men er ikke 110% fornøyd med det. Jeg sikler litt på et timney sett, nå bare pengene og lysten kommer. :)

 

Jeg lurer og på å bedde en liten "pute" under løpet, på balansepunktet.. Dette skal visst bedre stabiliteten i løpet noe, i følge et amerikansk forum jeg leste. Men får se :)

 

Ville jeg krympet samlingen med et varmint-løp tro? Eller kanskje man skal bestille seg et lilja-løp? ;)

 

Og hvilken ammunisjon bør jeg teste fremover? Har testet stort sett alt av billig-ammo, og Fiocchi maxac soft går best :)

Link to comment
Share on other sites

Et tips er å skyte på 50m. Uten vindflagg er det helt umulig å ha kontroll på vinden så langt ut. Vanskelig nok på 50m.

Skal du teste hva børsa kan prestere så kjøp kvalitetsammo. Bedre å skyte 100 med kvalitet enn 250 som man lurer på om det er børsa eller ammoen som tuller det til.

Tren mye. 22lr er veldig var for rekylopptak pga lang løpstid.

5 skudd under 15mm burde du klare på 50m om alt er rett.

Skifter vindstyrken med 1m/s noe du ikke kjenner og knapt ser på vindflagg så er du 2cm ute på 70m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikle på hva du vil av avtrekk, og bruk for all del den billigste ammoen. Da er 35mm på 70 m faktisk nokså bra.

3-4m/s vind er en faktor, uansett retning. Og mange rifle GÅR hull i hull, med god ammo og i fravær av vind.

3-4mm er ikke uoppnåelig på 50m, og hovedfaktorer er - gjett? Ammo og vind... Normalt vil en slite med å komme under 10-12mm pga vind, det er i "vindstille".

 

I vinter gjorde jeg en test på 25 m. Jeg skjøt 4 5skuddsgrupper, og ei 10 skudds, INNE, på 25m. Hullene etter 5 skuddsamlingene var direkte vanskelig å skille fra et enkelt hull. Men hullet etter de 10 var rufsete, fremdeles rundt, men rufsete. Dette var den beste ammoen, den verste skyter 5 separate hull, på 25m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding! :)

 

Jeg skal med andre ord si meg fornøyd. I morgen skal jeg skyte på 70, 50 og 25 meter, så får vi se :) og da skal papp/papir benyttes. Var tom for blinker i dag, så måtte bruke pusselapper, noe som fungerte overaskende bra. Så treffene på langt hold, da det ble en tydelig grå ring rundt hullene :)

 

Det var kjempevariasjon med topshot i allefall. Den spredde rundt på hele lappen, og er foreløpig den dårligste amunisjonen jeg har testet så langt, og jeg har testet godt over 10 i salongen min..

 

Men kom gjerne med tips til litt dyrere ammo som kan testes.. Jeg forsøker å krype meg opp på 100 meter og da må variablene i ammunisjonen elimineres noe mer..!

 

M67: dette med rekylopptak; jeg har tidligere erfart nettopp dette, og forsøker å være konsekvent på press mot tofot og rekylopptak.

 

Men ingen her som har erfaring med å bedde på balansepunktet ref http://forum.snipershide.com/snipers-hi ... pdate.html

Link to comment
Share on other sites

Rekylopptak er kritisk med 22LR, du kan slippe unna med fri rekyl i 22LR, men da må du bestemme deg, og ikke røre rifla. Uansett må du ligge slik at rekylopptaket er likt fra skudd til skudd, og at du kan bekrefte dette med siktet - bevegelsen i rifla må være lik - hvert skudd. Jeg liker å se siktet gå 100% rett opp, og like langt. Så er det bare å få det til :roll:

 

Inne, på 25m uten vind, på et teppe, og i romtemperatur, så var dette lett, og repeterbart... det hjelper noe helt fantastisk å ikke ha vind

F5CA614E-811D-4C2C-9461-B8A3EC1447E0-14119-00001F4C2F1DC09A_zps6eaef8b2.jpg

 

@50m i litt bygete vind, har jeg nok litt å hente på oppmerksomheten og tålmodigheten..

30042011420.jpg

 

50m, disse skivene er forskjellen på å prøve så god man kan å følge med på vinden (det blåser ikke mye her), og å faktisk greie det

26042011413.jpg

 

Dette er et KRITISK hjelpemiddel for å kunne skyte hull i hull, dersom det ikke er vindstille, legg merke til forskjellen på de tre flaggene...

26042011411.jpg

 

I nær vindstille, og med vindflagg, så er dette "greit" på 100m, synes jeg - min rifle er 100% umodifisert, og ikke beddet. På en vanlig dag så er 35mm langt mere oppnåelig.

Det kommer litt an på hvor en bor, for noen steder er det faktisk vindstille av og til, men andre steder forekommer det knapt.

f4424477.jpg

 

Jeg har testet et utall typer ammo, og kun et par er kapable til den presisjonen det er bilder av over. Ingen av dem koster under 1.50,-/smell. Det koster å være kar.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...