Jump to content

Bjørnejakt


villreinjegeren

Recommended Posts

Det skuddet der er det siste og siste mulighet til å få stoppet bjørnen, Bjørnen hadde fått seg ei kule i vitalt noen sekunder før dette.

Som kjent så responderer bjørnen på lyder som ikke hører hjemme, F.eks et ladegrep, Det er et utall av situasjoner hvor bjørnen vinkler og går mot skytter når denne tar ladegrep etter et førsteskudd. Svært ofte opplever de som jakter med løshund at bjørnen kommer etter når bikkja blinker, (dvs slipper losen og løper til fører) Skal man beherske en slik situasjon så ligger det en del treningsskudd bak, det er ikke nok bare å kunne å skyte, man må også ha nerver av stål.

 

En god treningsmetode er denne:

 

Denne treningen skal jeg igang med nå i vår, og det er mulig å kaste seg på denne om man har lyst.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Alle kalibere godkjent til storvilt er tillatt på bjørn, de fleste sverger nok til det 3006 og oppover, men det er nok viktigere at man behersker det kaliberet man bruker enten det er 6,5x55 eller en 375, Det å kunne skyte raskt og presist er viktigere en å bruke det grøvste man har tilgang til.

Link to comment
Share on other sites

Har også et annet spørsmål. Diskuterte litt med en om at jeg har lyst til å jakte bjørn når jeg blir eldre. Han mente at han aldri skulle på bjørnejakt fordi at det er livsfarlig. Men er bjørnejakt så farlig som enkelte skal ha det til?? kjenner en som jakter bjørn i Sverige å han synes ikke det er farlig. Å hvis det hadde vært så farlig hadde da alle de som jakter bjørn jaktet bjørn?? Selv tror jeg at hvis en er godt nok forberedt så er ikke bjørnejakt noe særlig farligere en elgjakt.... men det er nå min oppfatning. :roll:

 

Så hva sier dere? er det livsfarlig å jakte bjørn i skandinavia eller ikke???

 

Takker for evt svar :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt om dette med skyting.

Skyte på en bjørn som kommer for å ta deg, krever skyteferdigheter, men enda mere kontroll over seg selv og nervene, og ikke tro at dette er lett.

Det krever først og fremst myyye trening på angripende bjørn, ja Villsvin er faktisk enda farligere, de angriper deg og spretter deg opp på innsiden av lårene, og tar de pulsåren der er løpet kjørt i løpet av svært kort tid.

 

Tren mye og ofte, tren på varierende situasjoner, prøv å skyt dobbelt skudd, men ikke minst tren på det mentale, som regel er det motet som svikter hos en som ikke er forberedt, og har trent.

 

En annen erfaring er fra de som har skutt en del bjørn er at etter førsteskuddet selv om dette er midt i blinken så vil bjørnen registrere lyden av ladegrepet som noe fremmedartet og vinkler og kommer mot denne lyden, og en bjørn rekker å løpe langt før hjernen mister oksygenet dette fordi bjørnen har en meget lav hjertefrekvens noe som igjen gjør at det tar lengre tid før blodtrykket faller så mye at bjørnen mister bevistheten...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...