Jump to content

kikkert til villsvinsjakt, tips?


jnl1000

Recommended Posts

Går i svangerskap med en sako 338 wm som jeg tenkte stelle den rasende villsvinsstammen på min hjemmeort med.

Idag er åte, posteringsjakt den mest aktuelle jaktformen, tidlig og eller sent på dagen. Forholdsvis korte avstander. Budsjettet mitt er idag ikke så digert, så bruktmarkedet er mest aktuelle.

 

Jeg vil ikke ha de store og tunge 56 mm, trenger ikke variabel zoom, og tenker meg muligheten å ta av siktet for ettersøk/ drev.

Noen som har erfaringer med de jakttypene og ulike sikter som kan uttale seg om jeg tenker feil, alt komne med tips på glugg!

Link to comment
Share on other sites

For det første anbefaler jeg deg sterkt å kjøpe et lyssterk kikkertsikte

Så du bør absolutt ha et kikkertsikte av høy kvalitet og med en utgangspupill på 7 mm.

Da kan du f.eks ha fast 6x42.

F.eks Zeiss Classic Diatal 6x42 T

Zeiss Classic Diavari 1,5-6x42 T er også bra, er mer fleksibelt og kanskje det beste valget, da du ikke trenger å ta det av ved ettersøk/drev.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! 42 mm synes jeg er en hendig størrelse, og visst gjerne zoom Ser en del av de brukt, både zeiss og schmidt&bender. Hvordan står s&b ifht zeiss i optisk kvalitet? Vil øyeavstanden være nok med tanke på den (for meg) nokså friske rekylen? Utgangspupill på 7, er det at linse/førstørrelse=7

Link to comment
Share on other sites

Ja, utgangspupill er lik objektivstørrelse delt på forstørrelse.

Generelt kan vi utnytte 7 mm, men det krymper med åra desverre.

 

Jeg vet at en del gjerne pusher schmidt&bender, bl.a noen som stadig vekk skriver i jaktblader.

Personlig synes jeg at Zeiss er bedre til skumringsjakt og er mitt klare førstevalg av de to.

Til skumringsjakt vurderer jeg personlig kun to merker, tyskproduserte Zeiss og Swarovski.

Til jakt i godt lys, er det veldig mange bra alternativer.

 

Zeiss Classic Diavari 1,5-6x42 T har 80 mm øyeavstand og Schmidt Bender Zenith 1.5-6x42 har 90 mm.

 

80 mm burde overhode ikke være noe problem om stokken på rifla passer deg godt og du har en bra skytestilling.

Jeg anbefaler deg også å sette på en Limbsaver rekylkappe, da den veldig effektivt reduserer rekylen i skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt en Zeiss diatal Classic 7x50.

 

Den er ikke lengre enn en 6x42 og har lysretikkel. Innimellom finner du disse på bruktmarkedet.

 

Kikkertsikter er lett å kjøpe brukt i utlandet, og kommer de under 6000,- er det bare å få de sendt poste restante Strömstad Postcenter, da slipper du moms.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en leupold VR-X 3-9x50 med rødpunktsikte. Burde dette holde på villsvinjakt? Hørte noen som sa det var helt ubrukelig og at hvis du ikke ikke hadde Zeiss eller lignende så ville det ikke gå. Vet ikke om han var utstyrsfreak som jeg vet noen er eller om noen faktisk har prøvd et slikt sikte?

 

Sorry for småkupping av tråden, men føler tema er ganske nærme:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en leupold VR-X 3-9x50 med rødpunktsikte. Burde dette holde på villsvinjakt? Hørte noen som sa det var helt ubrukelig og at hvis du ikke ikke hadde Zeiss eller lignende så ville det ikke gå. Vet ikke om han var utstyrsfreak som jeg vet noen er eller om noen faktisk har prøvd et slikt sikte?

 

Sorry for småkupping av tråden, men føler tema er ganske nærme:)

 

Høres ut som du har snakket med en som er det svenskene kaller "pryl-bøg"...

 

Den du har bør funke greit, du bør bare ikke skru den opp til mer enn ca 7x for å få maks lys til øyet.

 

Klart, noe europeisk optikk kan kanskje gi deg en del minutter lengre praktisk skytelys. Men til hvilken pris? Jeg ville dratt for å prøve selv heller enn å henge meg opp i kikkert-teori.

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke Leupolden, ikke noe i veien med den. Du MÅ ikke på død og liv ha Zeiss. Noen ganger høres det som bare en får sånn og sånn rifle eller kikkert, så trenger en ikke jakte, da gjør de jobben for deg.

Forskjellene på den ene eller andre kikkerten i nogenlunde kvalitet er noen minutter lenger sikt om kvelden, eller noen minutter tidligere om morgenen. Bruker Swarovski 4-12 X 50 selv, og av og til er det rett og slett bare for mørkt. Det er ikke lys til å skyte, og sånn er det bare.

 

Leupold er USA`s ledende produsent av kikkerter, har vært det i årtier. At den skal være ubrukelig får jeg ikke til å rime.

Prøv i mørket hvilken forstørrelse som funker best på en gitt avstand. For meg har stort sett 6 X vært optimalt.

 

Det ble nevnt lenger oppe at synet endres med årene. Grovt sett utvikler øyet seg frem til en er noen-og-tyve. Deretter vil det bli dårligere, fort eller sakte, det er individuellt. En 40-åring vil ikke kunne gjøre seg nytte av en stor kikkert i samme grad som en 25-åring, øyet hans vil rett og slett ikke klare å ta imot like mye lys.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en leupold VR-X 3-9x50 med rødpunktsikte. Burde dette holde på villsvinjakt? Hørte noen som sa det var helt ubrukelig og at hvis du ikke ikke hadde Zeiss eller lignende så ville det ikke gå. Vet ikke om han var utstyrsfreak som jeg vet noen er eller om noen faktisk har prøvd et slikt sikte?

 

Sorry for småkupping av tråden, men føler tema er ganske nærme:)

 

Kan din Leupold fungere til villsvinjakt? Ja

Fungerer den bra i dagslys,fullmåne med snø/rim på bakken og ved bruk av kunstig lys på villsvinåta? Ja

Fungerer den bra i dårlig lys? Overhode ikke.

 

De som uttaler seg om at det kun er snakk om noen få minutter mer skytelys om morgen og kveld i forskjell mellom en Zeiss toppmodell og en Leupold, har rett og slett ikke prøvd det.

En kompis har en Leupold 5-20x50 toppmodel som vi har testet flere ganger mot min eldre 5-15x50 tyske Zeiss og det finnes overhode ingen konkurranse. I de fleste tilfellene har jeg 20-30 minutter mer skytelys morgen og kveld enn han. Han har tom lånt våpenet den er på, og hatt den sammen med sitt eget og kunne bruke mitt i 20-30 minutter etter at han ikke kunne skyte lengre med sitt eget, mens jeg har brukt ett annet våpen jeg har med et enda bedre skumringsikte.

Og under en del lysforhold kan jeg fortsette å jakte hele natten, mens en annen med mindre lyssterkt sikte måtte gå hjem ganske tidlig på ettermiddagen/kvelden.

Dette har enkelt og greit å gjøre med linsekvalitet og linsebehandling.

 

Det er ikke sånn at samme forstørrelse og okularstørrelse gir like bra lysstyrke.

Det gir deg bare samme utgangspupill. De unge og friske har en utgangspupill på ca 7mm, mens hos de eldre av oss minsker den til omtrent 6mm eller litt mindre ettersom årene går.

Uavhengig av hvilken utgangspupill du og siktet har, så sender noen sikter gjennom mere lys enn andre fordi de har mye bedre linsekvalitet og behandling.

 

Det er rett og slett natt og dag i forskjell mellom en del merker.

Tysk Zeiss og Swarovski er på topp når det gjelder dette.

 

Dersom du i hovedsak jakter under gode lysforhold og sjelden eller aldri jakter under dårlige lysforhold, så holder en Leupold plenty mål.

Jeg har selv en 3-9x50 Leupold på ei rifle, men jeg bruker ikke den til skumringsjakt.

Jeg jakter ofte i skumring og om natten med dårlige lysforhold og har dermed bl.a en Zeiss 6-24x56 på ene rifla mi, og da er jeg istand til å identifisere rett dyr og løsne sikre skudd hvor det overhode ikke ville være aktuelt å jakte med mitt Leupold sikte.

 

Mitt råd er om du virkelig vil satse på villsvinjakt på åte uten kunstig lys og eller månelys med snø/rim som bakgrunn, så bør du absolutt kjøpe deg et betraktelig mer lyssterkt sikte.

Men dersom du kan bruke kunstig lys ved villsvinåta eller du skal jakte i sterkt måneskinn med snø/rim på bakken, så kan du fint gjøre det med siktet du har nå.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, tydelig at jeg må prøve dette, gjerne når det er snø/måneskinn helst. Vile ha en kikkert jeg kune bruke til mest mulig, men ville ikke legge ned 20k på første kikkert. På sikt kanskje jeg må eller skaffe en alright brukt. Satse på at det blir et svin allikevel:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för responsen!

 

I debatten om sikten och pris m.m. är min erfarenhet att bra glas kostar pengar! Men att vad som är bra glas är mycket upp till en själv, och som några antyder, har nåt med ålder att göra! jag är strålande nöjd med min meopta och mitt leupold sikte som jag aktivt använder på skumringsjakt och som sikte på älg-bössan.

 

Om jag i skumringsjakten måtte avbryta 5 min innan nån som har high-end sikte, tog jag igen på innsatsvilljan under drev m.m. och kom alltid hem med mest byte, så jockyen spelar störst roll tror jag.

 

Nu är jag där att ögonen inte är helt där dom var, hörseln på ena örat är skjutet åt helvete, men jaktlusten är lika stark som för, måste man ju kompensera med något. Och man kan inte diskutera kvalitet på glas, några gör bättre glas än andra tycker jag, och det kostar sitt!

Just på vildsvinsjakt håller jag med om att just identifiering är viktigt, sugga/ galt/ kulting. På rävjakt räcker det att se konturen av ett ensamt djur. De gånger jag suttit på post på vildsvinsjakt har jag några gånger sett upptill 10 djur samtidigt!

 

Så jävla gammal är jag inte, och jag måste inte jobba ihjäl mig för att köpa det jag vill, men det att vara där ute är egentligen det enda som räknas, men det man har....... om det är en hv mauser med järnsikten är det 1000 ggr bättre än att sitta på jobbet!!

Link to comment
Share on other sites

Skytetidsbestemmelsene på Elg, Hjort og Rådyr i Sverige er veldig frustrerende for oss jegere som har lyssterke kikkertsikter...

I Sverige på f.eks rådyrjakt er det fort sånn at en med mindre lyssterkt kikkert kanskje bare må gi seg 5-15 minutter før den som har det mest lyssterke på markedet fordi loven der sier at du ikke får lov til å skyte senere.

Jeg har sittet en del ganger og kikket på Rådyr og Dåhjorter jeg fint kunne skyte med kikkertsiktet mitt, men ikke kunne gjøre det fordi klokkeslettet for lovlig skytetid var passert.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips fra meg, selv om det nok kanskje er litt på siden av det du ønsker. Jeg ville (sjøl om du ikke ønsker variabel zoom) også tatt en kikk på Kahles Helia C 2.5-10x50. Ser den ligger på 11.400 veiledende hos Schou, men jeg tror aldri jeg har sett denne over 7.500 i butikken. Skjøt sjøl en gris med denne på svarteste natta i høst. Riktignok var åtet belyst, men det var jaggu ikke sterke lyset. Ikke var det snø heller.

 

Denne kikkerten er blant de absolutt letteste du finner med 30mm rør og 50 åpning, og står ikke tilbake for Zeiss sin Classic serie.

Link to comment
Share on other sites

Hvis trådstarter liker å jakte i dagslys med de åpne siktene, f.eks ettersøk som han skriver, synes jeg han velger helt riktig, ved å gå for fast forstørring. og hurtig avtagbar montasje.

 

Fast forstørring har fortsatt mange fordeler. Optikken er ikke et kompromiss mellom mange forstørrelser, men optimalisert for den ene. Linsene inni, er nøye posisjonert inne i systemet fra fabrikken, og permanent festet der. De er ikke avhengig av presis mekanikk, som flytter disse frem og tilbake. Ikke glem at det ikke er mulig å lage "helt" presis mekanikk, så linsene kommer aldri helt tilbake til orginal posisjon.

 

 

Denne kikkerten er blant de absolutt letteste du finner med 30mm rør og 50 åpning, og står ikke tilbake for Zeiss sin Classic serie.
Selv om en Zeiss Diatal 7x50 er merket Classic, er dette noe av det beste i dårlig lys som finnes. Mye bedre enn noe med variabel forstørring.
Link to comment
Share on other sites

Selv om en Zeiss Diatal 7x50 er merket Classic, er dette noe av det beste i dårlig lys som finnes. Mye bedre enn noe med variabel forstørring.

Jeg kjøpte en Classic 7x50 med lysretikkel tidligere i vinter. Sammenliknet med Victory 50mm objektiv, og klarte ikke helt å se noen klare fordeler med 7x50.

 

Trådstarter skriver at han ikke trenger variabel forstørrelse, men er det noe problem dersom det blir med på kjøpet?

 

Zeiss Classic og Victory med variabel forstørrelse blir solgt i mye større antall, og er prissatt for å konkurrere. Classic med fast forstørrelse koster like mye eller mer, og da bortfaller vitsen med å velge denne.

Link to comment
Share on other sites

Trijicon Accupoint ville jeg valgt, uten batteri, lyset varer 15-20 år, trenger ikke å røre en eneste knapp for å få på lyst, veldig lys sterk !

 

har kikkerten selv, kjempe fornøyd ! bruker den på åte og lokking i skumringen ! kjempe fornøyd med min, 3-9x40

 

http://www.trijicon.com/na_en/products/ ... p?pid=TR24

 

 

 

 

Lykke til med handelen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...