Jump to content

Stortingsmelding 21 - Terrorberedskap. Se kap 7.13.1


eholst

Recommended Posts

Setter inn det som omhandler våpen i Stortingsmelding 21.

Stortingsmeldingen er en oppfølging av NOU 2012: 14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen

 

Våpen er omtalt i kapitel 7.13.1

 

7.13.1 Kontroll med våpen

 

Et viktig tiltak for å avverge terrorangrep er å begrense tilgangen til og øke kontrollen med våpen. Samfunnets behov for sikkerhet må ivaretas på en enda bedre måte enn i dag. Den store majoritet våpeninnehavere er lovlydige og ansvarsbevisste. Likevel er det viktig at regelverket utformes på en slik måte at man hindrer at personer som ikke bør inneha skytevåpen mv. er i besittelse av disse.

 

Regelverket for hvilke skytevåpen, registreringspliktige våpendeler og ammunisjon som skal være tillatt i Norge må strammes inn. Videre må reglene for tillatelse til å erverve, inneha og eie våpen. Likeledes må reglene for tilbakekall av slik tillatelse samt kontrollen med skytevåpen mv. og tillatelser skjerpes. Samtidig må det legges til rette for at den seriøse og ansvarlige jeger, skytter og samler også i framtiden skal kunne utøve sin aktivitet innenfor rammene av en lovgivning som imøtekommer legitime behov og andre rimelige grunner til å erverve og inneha skytevåpen, registreringspliktige våpendeler og ammunisjon. Det samme gjelder for våpentilvirkere, våpenhandlere med flere.

 

Våpenlovgivningen vil i utgangspunktet bare kunne regulere direkte de lovlige våpen i samfunnet. Selv om det fortrinnsvis er ulovlige skytevåpen som benyttes i kriminelle miljøer, vil våpenlovgivningen kunne påvirke omfanget av misbruk av i utgangspunktet lovlige våpen, gjennom å sette klarere krav til hvem som skal kunne erverve og inneha våpen og krav til våpenoppbevaring for å hindre tyveri mv. Samtidig må politiets innsats mot kriminelle miljøer fortsatt prioriteres.

 

22. juli-kommisjonen anbefaler i sin rapport å nedlegge et generelt forbud mot halvautomatiske våpen. 4 Kommisjonen viser til at halvautomatiske våpen har lite med norsk jakttradisjon å gjøre og representerer en en økt risiko for alvorlige kriminelle handlinger.

 

Spørsmålet om forbud mot halvautomatiske skytevåpen ble også behandlet av Våpenlovutvalget. Utvalget leverte sin utredning NOU 2011: 19 Ny våpenlov til Justis- og beredskapsdepartementet desember 2011. Utvalgets mandat var å «foreta en total gjennomgang av gjeldende våpenlovgivning og fremme forslag til ny våpenlov (eller foreta nødvendige endringer i eksisterende våpenlovgivning) med bakgrunn i samfunnsutviklingen og fremtidige utfordringer.»

 

Utvalget foreslår ikke et totalforbud mot halvautomatiske skytevåpen. Det vises til at det er for store forskjeller mellom de ulike typer halvautomatiske skytevåpen, herunder både i ulik funksjonsmåte og ulikt bruksområde, til å innføre et generelt forbud. 5 I tillegg vises det til at det er store forskjeller innad i hver kategori. Utvalget mener derfor at det bør differensieres mellom halvautomatiske pistoler, hagler og rifler. Et samlet utvalg foreslår å videreføre dagens regler, med unntak av reguleringen av halvautomatiske rifler hvor et mindretall foreslår en snevrere forskriftshjemmel.

 

Ny våpenlov

 

Regjeringen mener det er behov for å gjøre innstramminger i våpenlovgivningen, og vil fremme forslag til ny våpenlov. I den sammenheng vil regjeringen foreslå at forbudet mot halvautomatiske våpen forankres i våpenloven, slik at det fremgår i lov at alle halvautomatiske skytevåpen er forbudt, med mindre skytevåpenet unntaksvis godkjennes i forskrift. Reglene for hvilke halvautomatiske skytevåpen som unntaksvis kan godkjennes i forskrift, skal strammes inn. I vurderingen av hvilke skytevåpen som unntaksvis kan godkjennes, vil det bli differensiert mellom halvautomatiske pistoler, hagler og rifler. Videre vil det bli vurdert begrensninger på antall tillatte skudd i magasin og kammer, både ved bruk til jakt og til konkurranseskyting, herunder dynamisk skyting.

 

Vilkårne for å erverve, eie og inneha slike våpen vil bli strengere. Det vil bli vurdert om det kun under særlige omstendigheter skal gis ervervstillatelse, om aldersgrensen for erverv skal heves og om tillatelsen skal begrenses til nærmere angitte aktiviteter. Herunder vil det bli vurdert om halvautomatiske våpen til jakt bare skal være tilgjengelig for personer som kan dokumentere behov for høyere skuddtakt eller et mer lettoperert våpen. Dette vil i hovedsak gjelde lisensjegere, ettersøksekvipasjer og jegere med nedsatt funksjonsevne.

 

Samling bør fortsatt være et kriterium for å erverve og inneha skytevåpen. Det vil bli vurdert om godkjenning av samleområdet skal legges til ett politidistrikt som behandler samtlige søknader, slik at helhetsperspektivet blir ivaretatt på en god måte.

 

Våpenloven med forskrifter og rundskriv skiller i dag mellom vilkårene for erverv når det gjelder de ulike våpentypene, men ikke i den etterfølgende kontroll av våpenkort. Et slikt skille er gjort blant annet i Danmark, Sverige og Finland. I den nye loven vil det bli foreslått skjerpet kontroll og oppfølging av tillatelser til å erverve og eie våpen som har stor ildkraft eller lett kan bæres skjult. Politiets kontroll må tilpasses skadepotensialet, slik at hensynet til samfunnets trygghet ivaretas.

 

Skytter- jeger, samler- og bransjeorganisasjonene vil bli involvert i arbeidet med ny våpenlov.

 

Det tas sikte på å fremme proposisjon om ny våpenlov for Stortinget våren 2014.

 

/ Einar

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord for oss dynamiske mennesker så vil der med tid og stunder bli flere tønnevåpen og classic skyttere (sistnevnte om den grenen noen sinne blir tillatt)..... Det er vel omtrent det eneste positive jeg kunne klare å suge ut av dette :cry: .

 

Skal man benytte anledningen fram til 2014 til å kjøpe inn et magasin eller to til det vi allerede har (les: hamstre)?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg synes det står mye fornuftig her, sammenlignet med utgangspunktet fra 22. juli kommisjonen.

De aller, aller fleste av våpeneierne i Norge er hyggelige og lovlydige mennesker, men slik lovverket er praktisert idag er det stor mulighet for misbruk med LOVLIGE ervervede våpen hvis man har onde hensikter.

 

Skytesporten i Norge er veldig bra, men det er store muligheter for forbedringer i f.eks kontroll av egnethet/aktivitet.

I dag kan man f.eks ha 6 mnd med aktivitet, skaffe fire håndvåpen og aldri møte opp igjen...Ikke bra etter min mening.

 

Man må vel bare innse at det kan bli innstramminger på endel områder. Norge er idag på mange måter ett veldig våpenliberalt land, med få/ingen begrensinger i f.eks magasinstørrelse, løpslengde eller av bruk av lyddemper for pistol. Bare kikk på USA, England og Danmark...

 

Men jeg håper at DSS vil leve videre som en sport.

Link to comment
Share on other sites

Man må vel bare innse at det kan bli innstramminger på endel områder. Norge er idag på mange måter ett veldig våpenliberalt land, med få/ingen begrensinger i f.eks magasinstørrelse, løpslengde eller av bruk av lyddemper for pistol. Bare kikk på USA, England og Danmark...

Og hva har slike "teoribegrensninger" hatt av positiv effekt i disse landene?

Link to comment
Share on other sites

Man må vel bare innse at det kan bli innstramminger på endel områder. Norge er idag på mange måter ett veldig våpenliberalt land, med få/ingen begrensinger i f.eks magasinstørrelse, løpslengde eller av bruk av lyddemper for pistol. Bare kikk på USA, England og Danmark...

Og hva har slike "teoribegrensninger" hatt av positiv effekt i disse landene?

 

Praktisk talt ingen. I England gikk drapsraten opp etter at håndvåpenforbudet kom i 1993, fra ca 650 drap pr år til en topp i 2002 på ca 1050, for så å begynne å synke igjen til noe under 650 pr år nå. Drapsraten med skytevåpen er på nivå med Norge, mens den totale drapsraten er ca 2 x Norges.

 

I Polen der våpentettheten er av de laveste i Europa, ca 1 per 100, er også drapsraten med skytevåpen på nivå med Norge, mens total drapsrate er mer enn det dobbelte av Norge, og i Japan med totalt 710 000 skytevåpen på 127 millioner innbyggere, det bringer Japan på 154 plass i verden i våpentetthet, der er total drapsrate omtrent som Norge, mens de i 2011 hadde 11 drap med skytevåpen, mens Norge med mer enn dobbelt så mange skytevåpen hadde 3 drap med skytevåpen (Uten å regne med Utøya).

 

USA er det i utgangspunktet ikke mulig å sammenligne med, de har 51 forskjellige våpenlovgivninger (50 stater + Washington DC). I noen av statene er drapsraten, også med skytevåpen, på nivå med Norge, mens den i andre er skyhøy. Washington DC, som er et federalt område der 2. amendment ikke gjelder, har et nærmest totalforbud mot skytevåpen, men en av de høyeste drapsratene i USA, slik jeg husker nå ligger den over 20 drap med skytevåpen pr 100 000 innbyggere pr år (Norge har rundt 0,06 drap med skytevåpen pr 100 000 innbyggere pr år).

 

Danmark har jeg ikke tall for, de ligger lavt i Europeisk sammenheng, men noe høyere enn Norge. Og Danmark har jo nettopp tillatt håndvåpen med større kaliber enn 9 mm igjen.

Link to comment
Share on other sites

Tråd åpnet igjen, da det allerede eksisterer en diskusjon om dette temaet generelt ellers på kammeret anmoder jeg om at denne tråden omhandler det som angår dynamiskskyttere spesifikt.

 

Minner om hva jeg skrev i denne tråden bare noen centimeter lengre opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...