Jump to content

Kaliber nr 2 på systemrifle?


xadox

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har fra før en rifle 308 som jeg skal beholde og som jeg er kjempefornøyd med.

 

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en Blaser R93 professional i 6.5x55 og et kaliber til som jeg ikke har funnet ut av ennda. Jeg lader ikke selv og har ingen planer om det i nærmeste fremtid... Har tenkt på et magnum kaliber uten at jeg har bestemt meg for noe ennda. Prisen på ammo har ikke så mye å si da denne ikke skal brukes til jakt (kanskje i fremtiden) men til skyting på banen av og til. På toppen av denne har jeg planer om å montere en Zeiss 3-12x56 Victory HT ret. 60 med rødpunkt. Denne rifla har jeg planer om å bruke til rådyrjakt og toppjakt.

 

Hva ville dere valgt som kal. nr 2 på denne rifla?

Bør jeg gå for skinne eller ringmontasje?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Altså for å oppsummere.

 

Du har ei rifle i 308win.

 

Du skal kjøpe en Blaster i 6,5x55 pluss ett løp til moro og jakt senere.

 

Da ville jeg sett på 9,3x62 hvis du vil holde deg til samme sluttstykke.

 

7mm rem mag, 300 win mag eller 338 win mag om du vil ha magnum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke planer om noe mengdetrening med løp nr. 2 da det kan/vil bli dyrt. Men jeg skal selvfølgelig fyre av noen skudd på banen. 6.5x55 vil jeg kjøpe mest pga. rekyl, tilgang til billig ammo til mengdetrening, praktisk kaliber til flere typer jakt. Løp nr 2 blir mest for "morro skyld" men vil helst ikke betale 50 kr pr skudd heller ;)

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste magnum-kalibre er i nærheten av den prisklassen du nevner per patron. Jeg fikk vel jaktmatch til 22kr skuddet i 300wm, men de var ladd til taket og spredte som sprutbæsj på 100m. Oryx gikk supert, men igjen da kosta en eske på 20 skudd 1100 kroner.

Jeg kommer til å skyte ca 2000 skudd første året med min 300wm, og ladesett er inntjent mange ganger allerede.

 

Jeg ville nok også anbefalt 9,3x62 da du kan holde deg til samme sluttstykke, og du får en elg/villsvin dødare av god kvalitet som ren bonus. (Ikke at magnum-kalibre ikke velter elg, men en 9.3 klarer seg bedre i tett skog hvor kula kanskje sneier borti en liten kvist på veien) Rekylen er absolutt tilstede uansett, og treningsammo er endel billigere.

Link to comment
Share on other sites

Hør på Rakken!

9,3 holder i massevis for det du kaller morroskyting med kjøpeammo.

Må du absolutt ha magnum for å få opp pikken :wink: . Kjøp ladeutstyr før jo heller. Løpet blir stående i skapet når den første 20 pakningen er brukt opp, og du blir kjipere, og kjipere når kompiser spør om å få prøve et skudd.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5X55 og 9,3X62 er en god kombinasjon det. Men hvis du heller vil ha høyere utgangshastighet er 300WM, 338WM og 8x68S gode alternativer. (Greiest med kjøpe ammo til de to amerikanerne) Må jo da ha et medium eller magnum sluttstykkehode og magasin i tilegg, men det er kurant å bytte.(Tar et minutt eller to). Tar du vare på hylsene kan du jo begynne å lade seinere, hvis du vil bruke magnum pipa mer. Sjøl er jeg godt fornøyd med kombinasjonen 308W og 8X68S i R93. Jeg bruker ringmotasjer og er forsåvidt fornøyd med det. De er stablie og tåler mye julig, men de er litt for høye.(Går ann å tilpasse lave Leopold qr ringer, men jeg bruker heller kolbeforhøyer.) Så hvis skinne montasjen er lavere er det positivt. Men jeg synes det er mer fleksibelt med ringer, kan bruke flere ringer på samme montasjen. Også er det greiere hvis jeg vil bytte sikter mellom børsene mine.

Link to comment
Share on other sites

da er søknaden levert til politiet. Endte til slutt på 9,3x62 på løp nr. 2. og 6,5x55 på løp nr 1 :)

 

Beslutngen ble tatt da ammoprisen er en del rimligere på denne enn magnum kalibrene. Jeg vet at man kan lade ammo selv til en billigere penge enn kjøpeammo men jeg har som nevnt tidligere ikke planer om å begynne å lade selv med det første. (liten plass, små unger, dårlig tid +++ :) )

 

Takker for innspill alle sammen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...