Jump to content

Spørsmål angående nyinnkjøpt Baikal


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte en Baikal m to avtrekkere og ejektor (den har jeg allerede skrudd av), og fikk den i dag. Det er noen ting jeg lurer på.

 

1: Hendelen for å knekke ned løpet er litt hard. Den eneste måten jeg til nå kan knekke opp våpenet (slik at jeg kan skyte), er å klikke det opp. Det skal visstnok ikke være bra for slarken sin del, og jeg har hørt at jeg skal presse på hendelen mens jeg vipper løpet opp. Dette går ikke, da hendelen ikke kommer tilbake til 0-posisjonen igjen, men den står veldig på skrå.

 

2: Et litt underlig problem. Jeg har to klikk-patroner. Den ene funker i begge løpene. Den andre funker i det ene. Men ikke i det andre. Problemet er at haken på patronen sprenger seg forbi haken på ejektoren. Men dette skjer bare i det øverste løpet. Noen ideer?

 

Hilsen

Arne

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

1. Dette er standard at hendelen er treig til å begynne med. Har det vært et våpen til 20 store lapper, så hadde det nok vært en idè å kontakte børsemaker for dette. Men i og med at det ikke er det, å jeg har mange års erfaring med baikal våpen, så anbefaler jeg deg å "bare" smekke hagla igjen, uten å tenke på hendelen. Etter ei stund vil denne da bli lettere (slarket du nevner) å operere og du kan lukke hagla på vanlig vis. ;)

 

2. Her anbefaler jeg å prøve et sett med klikkpatroner til. Det er mest sannsynlig feil med den ene av dem da. ;=)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. :) Men det var det med den klikk-patronen. Hvordan kan det ha seg at det går bra på det andre løpet da? Jeg får den riktignok ut ut med tang, men det kan jo ikke være slik at man må til med tang flere ganger iløpet av jakt-turen!

Link to comment
Share on other sites

Hei Arne. Hendelen du nevner er altså toppleveren. At toppleveren står på skrå er helt korrekt og ingen feil. Det er et tegn på at hagla er ny. Etter hvert som den har gått noen tusen skudd vil toppleveren bli mer og mer paralell med stokken.

 

Du skriver selv at den ene klikkpatronen funker i begge løpene, og at den andre virker bare i det ene. Disse to klikkpatronene har sikkert litt ulike fysiske mål. Det samme har nok ejectorene på Baikalen din også, altså litt unøyaktig produksjon. Dine to klikkpatroner vil kanskje funke i en annen hagle, og to andre klikkpatroner vil kanskje funke i Baikalen din :wink: Men husk at du ifølge norsk lov har garanti og reklamasjonsrett på hagla di, uansett om den er billig eller dyr.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Men skal det være slik at man brutalt klikke løpet opp for å få det på plass? Blir det bedre etter hvert? Husk at jeg enda ikke har fyrt av et ekte skudd enda med hagla.

 

Det med ejektorene mine, jeg prøvte en hel eske med wismuth (til 500 spenn, fyfan...), bare å sette de inni, og ingen av de satte seg fast.

 

Bør jeg reklamere på hagla og få ny? Om jeg må kjøpe nye klikk-patroner, er det greit. Må jeg derimot til med tang og dra den ut når jeg sitter og fryser på hardangervidda, da, da blir jeg forbanna da!

Link to comment
Share on other sites

Ta fra hverandre hagla, rengjør og smør de flatene som har kontakt med hverandre, sett børsa sammen igjen, sett på en OK DVD, åpne og steng børsa noen hundre/tusen ganger. Gjenta om nødvendig:-)

 

Børsa er som den skal være, det sliter seg litt til etterhvert. Men toppleveren kommer aldri til å komme inn på senterlinjen, på min mishandlede baikal står den fremdeles ut mot venstre etter over 20 års bruk.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke noe pussesett. Du trenger en fille og litt olje.

 

Ta av forskjeftet og løpene. Studere nøye hvor delene har kontakt med hverandre, her skal du smøre.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Arne.

Finnes det en leirduebane i nærheten av der du bor? Den bør du isåfall besøke og skyte noen runder jegertrap og sporting. Det er det aller beste stedet å lære mye om hagler, hagleskyting, sikkerhet, hagletilpasning, haglstørrelser, haglmaterialer, choker, haglepuss, våpenolje og pussesett. På banen finner du mennesker som er oppriktig interresert i å gi deg gode råd og tips.

Gjør som Chiefen sier, finn fram våpenoljen og en tøyfille og en DVD: åpne-lukke-åpne-lukke-åpne-lukke

Vær veldig forsiktig når du sitter hjemme og putter vismutpatronene inn i kammeret, og lukk for all del IKKE hagla da!

Du skrev: "Den eneste måten jeg til nå kan knekke opp våpenet (slik at jeg kan skyte), er å klikke det opp"

Hva er det du mener med å "klikke det opp"?

Hvilke patroner er det du må bruke tang for å få ut? Var det klikkpatronene? Har du planer om å ta med klikkpatroner på jakt på Hardangervidda?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med å klikke det opp, var at jeg måtte smekke igjen haglen uten å holde leveren tilbake. Det er bare den ene klikk-patronen som slår gjennom haken på ejektoren. Og dette skjer bare i det ene løpet. Verken den andre klikk-patronen eller noen av de 25 wismuth-patronene slår gjennom. Dette finner jeg ut ved å presse lett på patronen, siden den ene klikk-patronen glir forbi ejektoren bare ved et enkelt trykk. Jeg har vært og skutt flere ganger på leirdue-banen. Morsomt det, ja! :)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med å klikke det opp, var at jeg måtte smekke igjen haglen uten å holde leveren tilbake.

 

Du skal ikke holde toppleveren tilbake mens du lukker hagla, da vil den ikke gå ilås. Men du kan alltids dempe den litt med tommelen idet du lukker. Mange gjør dette, jeg også, men du sliter ikke ut hagla ved å la være å dempe heller :D

Link to comment
Share on other sites

Ville tatt noen skudd og sett at ejektorene fungerer bra,

har ein kammerat som kjøpte ny baikal for 2-3 år siden og han har hatt flere ganger da han har skutt skal lade og ejektoren spretter forbi den ene patrona.

Blir veldig vanskilg å få ut hylsa da når ejektoren sitter på feil side plutselig.

Er helt ny ammo og skjedd med forskjellig amm og.

Nå sprakk kolben på denne hagla så den er sendt til repp og da skulle de se på ejektor også.

Men veldig kjedelig når snøen har lagt seg det er kaldt og man må stå å prøve å pirke ut ei skutt patron med kniv eller ein pinne gjennom løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Okey!

 

Nå har jeg allefall pusset haglen inni, og jeg har også oljet den. Men, jeg lurer på noe!

 

Jeg kjenner at det er litt svikt i forskjeftet, som betyr at når jeg brekker hagla, så kjenner jeg at det svikter mellom løpet og forskjeftet. Det er bare helt forsiktig svikt, jeg kan tenke meg at det er noe som er 0,1mm feil eller noe.

 

Vet dere hva jeg kan gjøre med det? Skal jakte helgen 28 sept og 4 okt, så det er om å få alt på plass! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvte. Tror det ble en del bedre, ja.

 

Men når jeg nå skal knekke og vippe opp mange ganger, skal jeg klikke av skuddene på klikk-patronene hver gang jeg knekker hagla, eller skal jeg bare vippe den opp og ned, opp og ned?

 

Konkluderer vi med at det er noe feil med klikk-patronen da? Hvis jeg skal levere hagla inn, så må jeg gjøre det snart, siden det ikke er lenge til jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvte. Tror det ble en del bedre, ja.

 

Men når jeg nå skal knekke og vippe opp mange ganger, skal jeg klikke av skuddene på klikk-patronene hver gang jeg knekker hagla, eller skal jeg bare vippe den opp og ned, opp og ned?

 

Konkluderer vi med at det er noe feil med klikk-patronen da? Hvis jeg skal levere hagla inn, så må jeg gjøre det snart, siden det ikke er lenge til jakta.

Du behøver bare åpne og lukke den, behøver ikke klikke. Er bare for å slite den litt så den ikke går så trått.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...