Jump to content

munnlader pistol


hjorten24

Recommended Posts

Enig, det ser mistenkelig ut som rask laget for turistmarkedet (i motsetning til lignende men funksjonelt rask laget for bruk i midtøsten).

Er det bare bildet som er uklart, eller er det ikke noe ordentlig innfesting av pipa i stokken? Jeg ser ingen løpsbånd eller kiler, hvis pipa bare holdes fast av tangeskruen vil kreasjonen umulig tåle bruk. Låsen ser uproporsjonert ut, med spinkle deler som tilsynelatende ikke passer helt sammen.

 

Kan hende noen av delene er antikke, men mesteparten er nok ikke det. Forresten så begynte folk i midtøsten å lage "antikke" våpen for turister allerede på 1800-tallet, så det kan jo være en antikk forfalskning :-)

Link to comment
Share on other sites

For å ta noen tekniske spørsmål for å finne ut om det faktisk ER en pistol ikke noe leketøy mekket hos en Ottomaner...

 

Er det hull inn fra fengkruttpannen til kammeret?

Det ser ut som at den dingsen som flintstenen skal sitte i ikke kan skrus opp, er dette tilfelle?

Ser det ut som at den har blitt skutt med? Sjekk i løpet om det er skittent. Mens du ser igjennom kan du se om det er eventuelle riflinger der.

Link to comment
Share on other sites

ja den har hull til fengheit :D ein kan spenne hanen og klikke og justere den tingen som hanen treffe :) den skruen på toppen er bevegelig, men det ser ut som om tuppen er sveisa fast :D skal sjå om kan ta nokon meir detaljerte bilder :D og løpe er skitent :)

Link to comment
Share on other sites

Om du tar en finger nedi løpet og ser på skittet som kommer ut... har det en slags tørket søle konsistens, gjerne litt svak lukt av krutt? Gammelt brukt krutt kan også være et hint :)

Det som gir tvil er den skruen og det... Med at det ser sveiset ut blir jeg litt i tvil.

 

Selv hadde jeg festet til flintsteinen, lempet i 20 grain med svartkrutt, stappet noe tøy nedi, lagt i fengpannekrutt og sett om f**nskapet virker :lol:

Link to comment
Share on other sites

tøre frø med svak lukt :) den skruen er laus, men kan ikkje skruast heilt opp sidan det ser ut som der som flintsteinen skal stå er sman smelta eller sveisa :) vist du trykker på den linken oppa for i ein av mine kommentarar er det eit bilde av ein som er svært lik :) der står at denn er laga i 1475 :) kan det steme?

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon er følgende:

Det er en ordentlig pistol, men er laget på 1800-tallet og ikke i 1475. Akkurat den modellen (Ottomansk pistol) der ble kopiert av børsemakere i midtøsten og solgt som "autentiske". Gammel pistol? Ja, men ikke fullt så gammel. En pistol i den standen fra 1475 er verdt en haug med penger. En kopiert en fra 1800-tallet... ikke så mye, funksjonell (altså kan skytes med uten problemer)? Tja, en god tusenlapp? Nå kan det være en original fra 1475, men siden det er akkurat den modellen så setter jeg mine tvil.

Link to comment
Share on other sites

....der står at denn er laga i 1475 :) kan det steme?

 

Nei, 1475 kan definitivt ikke stemme... Da snakker vi rosekrigene og Luntelås.

 

Flintlås er ikke funnet opp før på 1600tallet, da Marin le Bourgeoys, en franskmann, laget det første flintlåsvåpenet i 1610 for Kong Louis XIII.....

 

 

edit: Skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Sorry Hjorten24 og Raustheim, med dette er bare tull. Dette er en turistskrothaug, antagelig fra 1960 eller -70 årene (se senere er av vesentlig bedre "kvalitet") fra ett eller annet sted rundt Middelhavet. Såvidt jeg kan se av bildene, har f.eks. ikke fengpannen engang en fordypning til fenkruttet. Fordelen med flintlåsen var nettopp at den nedre flaten på slagstålet skulle beskytte fengkruttet mot regn, vind og bevegelse av våpenet. Tilpasning mellom slagstål og fengpanne ser også mer enn tvilsom ut og fenghullet er boret for høyt på pipen. Dette er en pistol som aldri har vært tenkt brukt.

 

Som samler gjennom mer enn 50 år har jeg sett mye våpen, også rene dekorasjonsvåpen og turistsøppel. Men jeg tror faktisk jeg aldri har sett noe som har hatt tilnærmet så dårlig finish eller funksjon som denne - og det alene gjør den faktisk litt interessant. Ikke som våpen, men som et eksempel på hva folk får seg til å kjøpe.

 

For øvrig - flintlåsens spede begynnelse var først på 1600-tallet. Forgjengerne til flintlåsen var luntelås (oppfunnet ca 1400), hjullås (oppfunnet ca 1500) og snapphanelås (en primitiv flintlåsvariant fra siste halvdel av 1500-tallet). Det nærmeste man kommer pistol i 1475 må være en håndkanon (et primitivt rør med en tett ende og et hull til å tenne ladningen inn fra siden. Denne f.eks. tent med en glødende pinne e.l. - oppfunnet på 1300-tallet).

Link to comment
Share on other sites

Sorry Hjorten24 og Raustheim, med dette er bare tull. Dette er en turistskrothaug, antagelig fra 1960 eller -70 årene (se senere er av vesentlig bedre "kvalitet") fra ett eller annet sted rundt Middelhavet. Såvidt jeg kan se av bildene, har f.eks. ikke fengpannen engang en fordypning til fenkruttet. Fordelen med flintlåsen var nettopp at den nedre flaten på slagstålet skulle beskytte fengkruttet mot regn, vind og bevegelse av våpenet. Tilpasning mellom slagstål og fengpanne ser også mer enn tvilsom ut og fenghullet er boret for høyt på pipen. Dette er en pistol som aldri har vært tenkt brukt.

 

Som samler gjennom mer enn 50 år har jeg sett mye våpen, også rene dekorasjonsvåpen og turistsøppel. Men jeg tror faktisk jeg aldri har sett noe som har hatt tilnærmet så dårlig finish eller funksjon som denne - og det alene gjør den faktisk litt interessant. Ikke som våpen, men som et eksempel på hva folk får seg til å kjøpe.

 

For øvrig - flintlåsens spede begynnelse var først på 1600-tallet. Forgjengerne til flintlåsen var luntelås (oppfunnet ca 1400), hjullås (oppfunnet ca 1500) og snapphanelås (en primitiv flintlåsvariant fra siste halvdel av 1500-tallet). Det nærmeste man kommer pistol i 1475 må være en håndkanon (et primitivt rør med en tett ende og et hull til å tenne ladningen inn fra siden. Denne f.eks. tent med en glødende pinne e.l. - oppfunnet på 1300-tallet).

 

jaja for meg er den no verd litt :winke1: men takk for hjelpen då :D men dett er jo bilde av ein akurat lik, berre i lit beire stand her https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=" target="_blank ... 1473740139. kva skal det bety? ja den linke blei lit feil der, men det er den eg skreiv i kommentaren min eit stykke over :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Siden du henviser til er et ledd i markedsføring av et temmelig overfladisk "historisk" tidsskrift og ikke akkurat en seriøs våpenside. Pistolen du refererer til der, ser også ut som det etter all sannsynlighet er ett stykk turistifisert skrot. Gå til seriøse våpensider, museale sider, spesialiserte auksjonshus sine sider og til samleres sider. Der kan du faktisk også lære litt.

Link to comment
Share on other sites

ja der kan eg nok lære litt :winke1: men eg synst ikkje det er ein dårleg kopi :) og du sa at det hule der unta skal inn er for høgt oppe, det kan nesten sjå ut som om det manglar ein del mellom hane og der krutte skal verre :o der er ikkje svart, men eit spor som er sølv farga, kan det tenkast at det er fjerna nokon deler? og på bilda er den som krutte skal verre på skjøven fram over så den er ikkje slik den skal på bilde :)

Link to comment
Share on other sites

nei det kan hende det faktisk berre er ein kopi :wink: men ein kan bådd spenn og halv spenne hanen :) då ein skal trykke av virkar det og nesten som om der er trykk punkt :) den der som krute skal ligge på kan også justerast :) men eg såg bilde av ein kopi som likna ein del og det må eg sei. den sto til 1200 i verdi :)

Link to comment
Share on other sites

Som Trond sier, slagstålet ser ikke ut til å passe med fengpannen. Når slagstålet er vippet helt i bakre posisjon skal det være helt tett ned mot fengpannen- og det skal holdes på plass der av den fjæra som er synlig utvendig. Slagstålet skal ikke kunne stå halvåpent som på bildet. Kjeften på hanen skal kunne holde fast flinten ordentlig, den ser for kort og spinkel ut for meg. Og hvis den er sveiset sammen indikerer det at den aldri har fungert, sveisen er nok gjort for at det ikke skal falle fra hverandre tenker jeg. Hvordan er pipa festet i stokken? Jeg ser ingen kiler noe sted?

 

Forøvrig ser avtrekkeren ikke tidsriktig ut for meg, har de tatt den fra ei moderne hagle?

 

En liten test, som ofte er nok til å avsløre kopier:

 

Hold fingeren for fenghullet så det blir tett, og blås inn i munningen. Et ekte våpen skal da være tett, det skal ikke hvisle ut luft noe sted. Hvis det lekker luft er det enten en elendig kopi eller alvorlig defekt, og i alle tilfeller farlig å skyte med. En annen test, hvis du klarer å fikse hanen så den kan holde en flint, er å ta avtrekk med flint men uten krutt. Du skal da helst få mye synlige gnister. Får du lite eller ingen gnist selv med skarp flint, så er slagstålet laget i bløtt jern og dermed ubrukelig. Ekte slagstål er enten laget helt i høykarbonstål, eller de har sliteflate med høyt karboninnhold. Høykarbonstål gir fin gnist, bløtt jern ikke.

Link to comment
Share on other sites

det kommer ikkje ut luft då eg helder for. Då den som krutte lig på er der den skal ligg hanen heilt trykt i den og den skruen som normalt er laus kan då ikkje bevegast. Eg ser og at det har ståt tal eller bokstavar på innsid av avtrekar bøgla men dei kan ikkje lesats sidan der er lit rust.

Link to comment
Share on other sites

Den bruker ikke lunte, den har flintelås. Det skal være som ei lita skål i fengpanna, under fenghullet, hvor man legger litt løst krutt. Så lukker man slagstålet over fengkruttet. Flinten på hanen slår/skraper mot slagstålet slik at dette åpner seg samtidig som gnister faller ned på fengkruttet og antenner det. Når fengkruttet brenner skal flammen fra kruttet slå gjennom fenghullet og antenne det kruttet som er i kammeret, bak kula.

 

Edit, jeg ser vi poster om hverandre og at det ser ut til å være litt begrepsforvirring.

 

Den hengslete, L- formede delen som hanen slår mot er slagstålet. Det skal, når det er i bakre stilling, tette HELT mot fengpanna slik at ikke fengkruttet blåser bort eller blir vått. Fengpanna skal ha ei skålformet grop hvor fengkruttet skal ligge. Fengpanna skal sitte fast, den skal ikke kunne "justeres". Fenghullet skal være slik plassert at det passer over ens med fengpanna og er under slagstålet når dette er lukket over fengpanna.

 

Hvilke skrue er det du sier vanligvis er løs?

Link to comment
Share on other sites

Det er som konludert tidligere av Trond en kopi beregnet for pynt.

På dette bildet ser en også at selve fordypningen til kruttet, kalt fengpanna mangler:

normal_DSC_0028.jpg

Jeg er ikke enig i vurderingen fenghullets plassering, erfaringsmessig gir høy plassering raskere tenning i flintlåsvåpen.

Der har jeg muligens litt mer erfaring enn Trond ;-)

Link to comment
Share on other sites

den skruen oppe på hanen er vanleg vis lit laus :) men då hanen står skikeleg er den ikkje bevegelig. Den står heilt i den plata der flintsteinen skal treffe :) Eg har dessvere veldig litte peiling på denne typen våpen :roll: liten viktig gløym detalj! då eg trykker av sender treffer hanen den plata faman for og sender den fram over :) men berre ein ting Jæger J forsto ikkje heilt fyrste linja di meiner du at det er ein kopi?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ah, jeg hadde ikke sett det nærbildet.

 

Som de andre har konkludert: Totalt ubrukelig kopi beregnet på å henge til pynt på en vegg. Ikke finn på å skyt med den, det kan være farlig hvis du mot formodning får den til å gå av.

 

Delene passer ikke over ens, det mangler ordentlig fengpanne, fjæra til slagstålet ser ikke ut til å fungere (på et av bildene i galleriet ser man luft mellom fjær og stål), overflaten har grov finish med synlige filemerker, og de pynteinnleggene av messingtråd er erketypiske for turistpynteræl.

 

Det finnes jo også ordentlige våpen med pynt på, men da er det gjort ordentlig jobb med øvrig finish også. Messinginnlegg til pynt på en slik grovfilet kreasjon er som å sminke en gris, det blir ikke pent uansett hvor mye sminke man bruker.

 

Plassering av fenghull er ideelt sett slik at hullet er over fengkruttet, ellers må kruttet brenne vekk før flammen når inn i hullet. Til praktisk bruk var det likevel viktigere at hullet var dekket over av slagstålet slik at det ikke så lett kom regn inn. Noen av de siste flintelåsene som ble laget før perkusjon overtok hadde en kileformet sak på undersiden av slagstålet, denne kilen presset ned i fengkruttet og lagde en V-formet fordypning mot fenghullet. Dette ga meget rask og sikker tenning, i kombinasjon med at fenghullet var godt beeskyttet nede i fengpanna.

Link to comment
Share on other sites

Du har fått svar. Den er utvilsomt en kopi laget for å loppe turister for penger, ved å lure dem til å tro at de får kjøpt en verdifull antikvitet. Bruksområdet var dermed opprinnelig svindel og bedrag. Eneste bruksområde i dag er veggpynt, eller til å løpe rundt og leke kaptein sabeltann med.

 

Dersom den hadde vært ekte, så ville opprinnelig bruksområde logisk nok være å skyte på folk. Den har intet sikte, ergo er det ingen konkurransepistol eller duellpistol. Den skal formentlig ligne på en glattboret pistol beregnet på nærkamp, slike er ikke brukbare på lengre hold. Form og størrelse tilsier at den ikke er noen lommepistol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i vurderingen fenghullets plassering, erfaringsmessig gir høy plassering raskere tenning i flintlåsvåpen.

Der har jeg muligens litt mer erfaring enn Trond ;-)

 

Du har et helt annet erfaringsgrunnlag enn meg på skyting, derom er den ingen tvil. Men med utgangspunkt i at dette skulle vare et reelt bruksvåpen, ville fengpannen antagelig ha en fordypning på ca 3 mm. Når fenghullet står på høyde med låsblikkets overkant, ville dette ha gitt en avstand til fengpannens dypeste punkt på ca 6 mm eller kanskje enda mer.

 

Jeg har antagelig sett veldig mange flere flintlåsvåpen enn deg Jæger J ( :lol: ) og jeg kan ikke huske noensinne å ha sett et originalt flintlåsvåpen med fenghullet mer enn ca 3 mm over fengpannens bunn. Her er jo fenghullet plasser så høyt at når slagstålet er slått ned, vil kammerkruttet nesten kunne renne over det.

 

Jeg har forstått at du tar utgangspunkt i flaten og ikke den manglende fordypningen i fengpannen, men det blir, etter min mening, et fullstendig feil utgangspunkt i denne sammenheng. Uten fordypning i fengpannen er skrotet ubrukelig og hadde det vært en fordypning, hadde fenghullet vært for høyt og skrotet hadde fortsatt vært ubrukelig.

 

Som et gøyalt, lite apropos. Dette er faktisk et stykke registreringspliktig skrot i og med at det er boret fenghull!

Link to comment
Share on other sites

Trond, dine pistoler og geværer er laget for bruk, noen med konisk fenghull og selvfyllende panne.

Jeg ser det du ser, og regner med panne i tillegg på høyden, Trond .

Jeg snakker av praktisk erfaring og hva vi skyttere som bruker våpnene ønkser/gjør. Alt med måte, selvfølgelig. Panndekkelets overkant må dekke hullet med litt margin.

Meningen er at fengkruttet spruter/tenner i en oppadstigende eksplosjon, høyt tennhull gir derved kjappere tenning.

Men nå er vi litt utenfor skiva her. Eller absolutt midt i blinken, alt ettersom. :)

 

Edit: Mine to kjappeste er et M1778 Dragongevär med 6,1mm fra bunn panne til topp hull og en nyprodusert som er 5mm, kun begrenset av at panna er litt grunn. Vurderer å slipe ut av den for å hente litt raskere tenning.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bra du er fornøyd, men sett med samlerøyne er den å regne som skrot fordi den er relativt ny og en simpel forfalskning, totalt verdiløs. Videre, hvis du sammenligner på nært hold med forseggjorte originaler så skjønner du hva jeg mener med at den ikke er pen; overflaten på stålet ser jo ut som om den er laget med grov rasp. Ekte våpen pleier å ha en helt annen håndtverksmessig kvalitet.

 

Og dessuten har Trond rett: Selv om låsen neppe virker, så er i alle fall pipa registreringspliktig fordi den har fenghull og etter alle solemerker er laget lenge etter 1890. Du trenger dermed våpenkort på denne, i teorien i alle fall. Uten våpenkort er du i besittelse av et ulovlig våpen- men i praksis er det lite trolig du blir straffet for å ha en såpass ubrukelig bit skrapjern.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være en sammensetning av ting og tang. En gammel pipe, spikke ny stokk, file ny lås - selge til turist, penger i lommen. Hvor gammel pipen er er ikke godt å si. Var det ikke "Track of the wolf" som hadde gamle, antikke (belgiske - ugh!) pistolpiper til salgs? Mener jeg så noen slike gamle messingtuter der.

Ut fra bildene er det, etter mitt syn, vanskelig å vurdere pipen og evt. alder på denne.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bra du er fornøyd, men sett med samlerøyne er den å regne som skrot fordi den er relativt ny og en simpel forfalskning, totalt verdiløs. Videre, hvis du sammenligner på nært hold med forseggjorte originaler så skjønner du hva jeg mener med at den ikke er pen; overflaten på stålet ser jo ut som om den er laget med grov rasp. Ekte våpen pleier å ha en helt annen håndtverksmessig kvalitet.

 

Og dessuten har Trond rett: Selv om låsen neppe virker, så er i alle fall pipa registreringspliktig fordi den har fenghull og etter alle solemerker er laget lenge etter 1890. Du trenger dermed våpenkort på denne, i teorien i alle fall. Uten våpenkort er du i besittelse av et ulovlig våpen- men i praksis er det lite trolig du blir straffet for å ha en såpass ubrukelig bit skrapjern.

 

den kan aldrig virke :wink: hadde aldrig tørt å bruke den :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...