Jump to content

Montasjeringer og gammel zeiss


Kuli

Recommended Posts

Jeg har endelig fått tak i en gammel zeiss jena ZF4x32M som jeg vil ha på gammelkraghen. Jeg har tidligere kjøpt sidemontasje fra USA med toms ringer. Når jeg skulle legge i kikkerten virker det som om røret er mer enn en tomme.

 

Er det andre som kjenner til dette? Hva kan jeg gjøre, presse på plass? Begynne å file ringer? Er det mulig å få tak i ringer som passer.

 

Setter pris på alle svar, ekstra pris på svar fra personer som har vært borti dette før :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke det siktet ditt montasjeskinne?

 

Uansett har ditt sikte 26mm rør, som er, som du har merket, litt større enn én tomme. Montasjer er å få kjøpt, men neppe fra USA.

 

Fint sikte forresten. Det veier nesten ingen ting.

 

Hvor får en kjøpt montasje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme klemma i fjor, og det er vanskelig å file jevnt nok på frihånd til at ringen passer perfekt hele veien rundt.

 

Du har egentlig tre brukandes alternativer;

- 30 mm ringer med plastinnlegg (stygt men det funker),

- å bruke ringer som passer både 1" og 26 mm (typisk med smal underdel og en relativt føyelig overdel), eller

- å kjøpe et par 1"-ringer og få noen til å frese dem opp. Et OK mek verksted kan sannsynligvis gjøre det for deg.

 

Jeg gikk for alternativ to, men nr tre er sannsynligvis vel så bra.

Link to comment
Share on other sites

Dette vertøyet og good tid så er problemet løst..

Bør kansje ha en drill og litt slipeolje også..

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Honingsverktoy-192276/

 

Jeg måtte gjøre dette på et perca berlin kikkertsikte jeg hadde en gang, men om det var 26mm vet jeg ikke..

JEg brukte færst litt grovere smergelpapir som jeg la inni sånn at fjæra tok det og med seg rundt..

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke skinne, men har M så vet ikke om du tar feil.

Jeg tok feil. Jeg gravde i arkivet og fant en kopi av salgsbrosjyren til disse siktene. Hele serien heter M-serien.

 

Wir bieten Ihnen mit unsere neuen "M"-Reihe drei Zielfernrohre, de hervorragende Jagtoptiken modernster Bauart darstellen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...