Jump to content

5,5 luft-Kjøper man våpenskap før man leverer våpensøknaden?


kalimero

Recommended Posts

Hei alle sammen, jeg ønsker å kjøpe en luft rifle i kaliber 5,5 mm,som er søknadspliktige nå, så jeg lurer på om man må kjøpe våpenskap før man leverer våpensøknaden til politiet ?

Må våpenskapet være FG-godkjent?

 

Ser på finn.no man kan kjøpe våpenskap som er ikke FG-godkjente for under 1000kr.

 

http://img849.imageshack.us/img849/2301/vpenskap.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror du ikkje må ha våpenskap før man leverer søknad, men har hørt somme politikontor som skal ha kvitteringen for våpenskapet med våpensøknad. For min del kjøpte eg skapet etter at eg fikk igjen søknaden. Og våpenskapet MÅ vere FG-godkjendt. Disse ikkje FG godkjendte skapene er ikkje gyldige slik om det blir kontroll hjemme hos deg får du ett problem hos onkel politi :P

Link to comment
Share on other sites

Lovverket sier at registreingspliktige våpen skal oppbevares i FG-godkjent skap. Hvis du vil lese mer er dette en link til våpenforskriftens kapittel 16, om privat oppbevaring av skytevåpen:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2009 ... 4-022.html" target="_blank

 

Kort fortalt sier den at skytevåpen skal oppbevares forsvarlig, uladd, og ikke tilgjengelig for uvedkommende, og at registringspliktige skytevåpen skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap/rom med høyere sikkerhetsnivå.

 

Ikke registreringspliktige luftvåpen er dermed fritatt fra kravet om skap, men må fortsatt oppbevares uladd og ikke tilgjengelig for uvedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, vil ikke kappe tråden men må bare spørre (er livredd for å gjøre feil).

Jeg innførte en luffis i .22 i 2005 eller 2006 i forbindelse med et arv.

Mener at jeg den gang sjekket med onkel og fikk beskjed om at jeg ikke trengte licens.

Hva er korrekt? Må jeg nå søke på denne?

Link to comment
Share on other sites

Beklager avsporingen.. men hvorfor i alle dager vil noen på død og liv ha 5,5mm -når de atpåtil må kjøpe seg skap? skal man først være lovlydig ved å oppbevare geværet i skap, for så å bryte loven ved å skyte fugl med det etterpå?

 

Et arv, for eksempel.

Men så har jeg skap fra før da :-)

Tror ingen har nevnt ulovlig jakt heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...