Jump to content

Villsvinjakt - tips


rlundmo

Recommended Posts

Hei, Vi er et par stk som går med planer å prøve oss på villsvinjakt. Har kikket litt rundt på nett og har funnet noe som ser intressant ut. Problemet er at det ser ut til de fleste ligger veldig langt sør i sverige. Noen som har kjennskap til bra plasser noe lengre nord enn Skåne området? Bor på nordvestlandet og det det blir rimelig lang reiseveg,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å lage en ny tråd så lurer jeg på hvilke kuler dere vil anbefale til gris i 30-06 og 300 winmag?

Lurer litt på 13 grams Accubond, 13 grams oryx, 13 grams lapua mega og 13 grams partition så hva vil dere anbefale? kommer mest sansynelig til å lade litt småhardt da jeg lader selv

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg ser mange foretrekker 30.06 og 300wm for svinejakta. Jeg solgte rifla for litt siden og lurer på ei ny. 30.06 er den det trekker i mot. Et par venner av meg nevnte at 308 duger ikke på svin. Hva mener dere som har jaktet svin? er 308 for svakt, og Er svina så hardskutte?

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg vil bruke 300 winmag er pga at det er det kaliberet jeg syns jeg behersker best av de 3 jeg har i garderoben nå (6.5x55, 30-06 og 300 winmag). ja vet at både 6.5x55'n og 30-06'n holder mer en nok men hvorfor velge noe en ikke er helt komfortabel med. derfor velger jeg den børsa og kaliberet jeg skyter best med og sikker på. og derfor syns jeg det er greit å kunne få høre litt om andres erfaringer med samme kaliber på svin og da gjerne hva slags kuler dem anbefaler :)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt villsvin med 8x57, 9,3x62 og hagle (slugs) og nasse har bikket overende hver gang.

Tyskerne jeg jaktet med sverget til billige blyspisser som nærmest fragmenterte i dyret, men de syns faktisk at mine Oryx var en god idé da de oppdaget at de la ned grisen uten å suse tvers gjennom dyret.

 

Som en kuriositet kan det nevnes at en av disse tyskerne var med på elgjakt her oppe noen ganger og merket seg effekten av 6,5x55 på elg.

Med det som grunnlag mente han at 6,5x55 fint kunne brukes på villsvin også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 går helt fint på villsvin.

 

Er med i ett jaktlag som reiser til Polen på villsvinjakt hvert år, og det har vi gjort siden tidlig på 90-tallet.

 

På dette jaktlaget er det 2 stykker som bruker 6,5x55

 

Som en over her sier: det er godt at villsvina ikke leser på kammeret, for da hadde de vel latt være å dø av de små kalibrene vi bruker.

 

I alle fall, begge gutta med 6,5x55 legger ned like mange svin som oss andre, som bruker forskjellige kaliber, både 308, 30-06 og 300 WinMag er representert.

Ikke har de mer skadeskytinger heller. Den som har "flest" skadeskytinger er en med 300 WM, men det kommer av at han er dårlig til å skyte....

 

Edit: Etter å ha lest posten min, ser jeg at "flest skadeskytinger" kan missforståes.. Her er det snakk om ett fåtall skadeskytinger totalt. Av de 40-60 svina vi feller hvert år er det kanskje 5-6 som trenger så mye som 100-150 meter på å dø, de fleste detter i smellen. I løpet av alle åra har vi hatt 3 hundeettersøk der grisen fortsatt har vært i live da den ble gjenfunnet. Brukbar statistikk over ca 20 år *bank i bordet* håper det fortsetter slik.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Her er en liten kaliberhistorie på grisejakt.

 

Arnstein og Erik hadde i lange tider diskutert hva som er det beste kaliberet til gris.

Arnstein brukte 6,5 og Erik 9,3.

En kveld de satt på tomanns post slo de kron og mynt om hvem som skulle skyte den første grisen som kom på Åte. Arnstein vant, og gutta ble sittende musestille nesten to timer før den første grisen kom luskende. Arnstein siktet og slapp en 6,5 med perfekt treff, hvorpå grisen deiset i bakken på stedet sten dø.

Nok en time gikk før neste gris kom luskende og denne gangen var det Erik sin tur.

Han la an på kanten av tårnet de satt i og sendte avgårde en 18,5 grams 9,3 rett i bogen på grisen som satte i et helvetes hyl og løp 20-30 meter før den datt død i bakken.

Gutta ble sittende rolig i fem minutter før Arnstein forsiktig spør hvorfor grisen Erik skjøt hylte og løp et lite stykke før den døde når han skjøt med 9,3 når ikke grisen til Arnstein gjorde det.

Etter 5 sekunders stillhet svarte Erik!

Det gjør vel jævlig mye vondere å bli skutt med 9,3 en 6,5 da tenker jeg :D

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en gang et villsvin med 7x57R. Heldigvis visste ikke grisen at den ble skutt med et så slapt kaliber, så den døde allikevel...

Flaks for meg at den ikke hadde lest seg opp på nettforum hvor mye som egentlig skal til for å drepe et villsvin.

ROTFLMAO Som vi sier i norge :lol::lol:
Link to comment
Share on other sites

Krystallklart at 6,5x55 har vært best på jakt på alt kløvvilt. Det beste kaliber på villsvin så klart også ... alt annet skulle ha forundret meg. Det neste blir B5!

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...