Jump to content

Ny rifle i .223 Rem.


Lube

Recommended Posts

Jeg vil ha ei boltrifle i kaliber 223. Den skal brukes til skyting på papp og stål på medium hold, og litt på jakt.

Jaktbruken er underordnet. (Det vil si at vekt på rifla ikke er viktig i forhold til jaktbruk)

Medium hold regner jeg opp til drøye 500-600 meter.

Jeg vil ikke/har ikke råd/tålmodighet/kunnskap til å få bygd ei custom rifle.

Jeg kommer til å sette på kikkert med maks forstørrelse på mellom 12 og 24 ggr.

 

Presisjon er viktig. Ergonomi er viktig.

 

Jeg har søkt lenge og grundig her på forumet og lest det jeg mener er relevant, men ønsker å høre hva slags tips folk har i forhold til valg av rifle.

Link to comment
Share on other sites

For å kunne oppfylle kriteriet om å skyte presist på 5-600m er du avhengig av å kunne bruke kuler egnet til dette.

Tenk 75grs Partizan, 77grs SMK, 80grs Amax og tyngre Berger-kuler.

For å sende disse avgårde må du ha riktig snurr i pipa.

Skal du ikke kjøpe custom, er det derfor her vi må begynne.

 

Jeg har sendt avgårde 75grs og 77grs med 1:9 med bra resultat. 1:9 er den slakkeste stigningen du burde se på som aktuell.

1:8 eller 1:7,75 er snurren du burde hatt, men jeg vet ikke i farten av noen fabrikkrifler med slik snurr i 223.

Hvis ikke de finnes ville jeg sett på muligheten for å kjøpe en fabrikkrifle og bytte løp før overtakelse, for så å selge det originale.

Link to comment
Share on other sites

Ja.

For brukbar BC til den slags skyting må det brukes kuler på 60-80 grain. De er så lange at riflestigningen bør være relativt kjapp. Tikkas TAC har 1:8. Den er vurdert og ligger for tiden øverst på listen. Det at den er tung, har justerbart kinnstykke og løse magasin er også et stort pluss. For meg.

Link to comment
Share on other sites

I mine ører høres en Tikka supervarmint el.l ut som et greit valg til en overkommelig pris.

 

Jeg bruker en supervarmint i 300wm med original pipe og 1:11 snurr som er langt ifra optimalt for tyngre kuler, men med moderat kulevekt så fungerer den ganske bra, prisen tatt i betraktning. Sålenge du har rett twist og ei tykk pipe så burde det meste fungere fint.

Link to comment
Share on other sites

Tikka supervarmint er også et alternativ. Den finnes også med 1:8 i riflestigning i .223.

Etter det jeg klarer å google meg til virker det som det skal være bedre kvalitet på løpet i TAC'en. Noen i et par amerikanske forum har sjekket hva forskjellen er, (mail til fabrikken?) og visstnok fått beskjed om det.

Løpskvalitet er jo essensielt i forhold til å få best mulig samlinger på både korte og lange hold. Om det er pengene verdt er jeg ikke helt sikker på. Det er jo endel forskjell i pris på Supervarmint og TAC'en.

 

Jeg tviler på at det er særlig å trekke Supervarminten på i forhold til presisjon, men det vil sannsynligvis tære på sjela resten av livet hvis jeg skulle få bekreftet at det er tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor mye du ser for deg å skyte, men løpet varer jo ikke evig. Og til prisforskjellen mellom en supervarmint og en tactical så kan du nesten kjøpe deg et custom-løp du enten kan sette i med en gang, eller bytte med når original-pipa i supervarmint'en er oppskutt ;)

Link to comment
Share on other sites

Tikka Sporter ser ut som en tre-TRG for vegvesenet.

Neida, for å være litt seriøs. Jeg merker meg anbefalingene, men heller mot å ha ei rifle som har noe mer tradisjonelle linjer.

 

Anbefaling om å bytte løp er noe jeg har tenkt meg, men hva slags? Det må jo da være til noe som er suverent bedre. Og som nevnt i en annen tråd så er jo ikke det ikke vanlig lagervare hos norske børsemakere. Dvs 223 løp i ypperste kvalitet med 1:7-8 i stigning. Ser for meg lang ventetid.

 

Da Tikka TAC er presentert på Sakos LE/military sider regner jeg med løpet i den er Sakos?

 

Hvilke børsemakere er i tilfelle aktuelle? Som både kan få tak i super-duper-delux-løp på kort tid og samtidig kamre til minimum SAAMI kammer og få "passe" langt kammer?

Etter å,ha surfet innom noe børsemakersider har jeg vanskelig for å gjøre noe kvalifisert gjetning på pris også. Snakker vi 7-8000?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en T3 Sporter.

 

Så kan du skyte en 8-10000 skudd før du trenger å tenke på nytt løp. Etter dette kan du kjøpe nye dippedutter basert på erfaringen du har gjort etter å ha skutt 8-10000 skudd.

 

Det kan til og med tenkes at du sender rifla til Finland for ny pipe..

 

Det viktigste er å bli god til å skyte. Ved å kjøpe en Sporter eliminerer du stort sett det rifletekniske ut av kjeden av svake ledd hvis du skal ha 223. Skulle du ha hatt 6,5 ville jeg anbefalt Sauer STR.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, som Torf sier, dog er jeg usikker på om 223 løp varer 10 000 skudd? Det vet Torf mer om enn meg. Men brukt med harde feltladninger er løpslevetiden nok nærmere 5000 enn 10 000 iallefall.

 

Det viktigste er å bli god til å skyte. Ved å kjøpe en Sporter eliminerer du stort sett det rifletekniske ut av kjeden av svake ledd hvis du skal ha 223. Skulle du ha hatt 6,5 ville jeg anbefalt Sauer STR.

JA, ja, og halleluJA... Men så er spørsmålet, ER det viktigste å bli god til å skyte :wink:

 

Dvs 223 løp i ypperste kvalitet med 1:7-8 i stigning. Ser for meg lang ventetid.

Det er ikke grunn til å tro at noe løp uten videre har høyere kvalitet enn Sako/Tikkas 223-løp. Til ren BR så er det klart at valget muligens blir anderledes, men det kjøper du heller ikke en T3 til. Da ringer du Ian Kelbly eller Jim Borden.

Iallefall, enten de heter Sako eller Tikka, løpene er kaldhamret av Sako i Riihimäki, og presisjonen i T3 er er jevnt over svært bra.

 

tære på sjela resten av livet

Skyter en litt så varer løp et par år, jeg håper du lever lenger enn det.

 

Så skriver du at ergonomi er viktig, se igjen på Sporteren, se en gang til, er den ikke tacticool nok kan du jo male den? DEn stokken er perfekt til det du beskriver.

 

En ting du kan vurdere er jo å sette på Eliseos Tube-stokk til T3? http://bulletin.accurateshooter.com/2013/01/new-eliseo-tubegun-chassis-kit-for-tikka-t3-actions/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har T3 tac i .308 og kan ihvertfall anbefale rifla teknisk og funksjonsmessig selv om det er et annet kaliber. Så kan man jo alltid bytte stokken senere dersom man skulle ønske. Mulig sporter stokken er bedre, men man skal jo like riflas utseendet også da :) Selv har jeg satt på KRG whiskey stokk, men det er ikke sikkert jeg skyter noe bedre med den (har ikke fått testet enda).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en Sako 75 rustfri varmint som konkurranserifle i noen år. Den har gått 12000+ skudd og orginalpipa går fortsatt uforskammet bra. Den har 1-12" og har stort sett blitt foret med 55gr fabrikkammo fra Rem, Win, Fed og Fiocchi.

 

I analysen til DFS opererer de nå også med pipeliv på 8000+.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er viktig å bli ganske god til å skyte. Det viktigste er nok rett og slett å skyte, når jeg tenker meg om. Jeg kommer ikke på noe viktigere.

 

Jeg har TRGer og Sauer 200 STR fra før, men ønsker meg noe anderledes nå. Ikke bare en småkalibret nesten-TRG. Å så har jeg lyst til å skyte uten tofot og støtte, bare med reim. Sånn som M67 med Mauseren.

 

Jeg har sett etter brukte T3'er til en grei pris. Gode råd fra Torf og M67 angående løps- og stokkbytte. Hadde det vært en utslitt T3 for salg så kunne man fått et bra våpen med ny stokk og nytt løp...

Jeg ser at gode løp koster fra 5500 og oppover (MagnumHansen og Rafdal/Kvale). Supervarmint og TAC skiller 2900 i pris, ref. Jakt og frilufts nettsider. Får ikke mye superløp for den prisen...

 

Hvordan holder Sporteren treffpunkt i forskjellige værforhold? Laminert tre er jo rimelig stabilt, men hva med 40 graders temperaturforskjell? Og når den blir søkkvåt ut over dagen?

 

Remington har jo også rifler i 223 med tjukt løp og 1:9 i stigning. 1:9 virker som den "vanligste kjappe riflestigning". Jeg er litt skeptisk til Remington, både på kvalitet og på om 75, 77 og 80gr kuler vil stabilisere. Andre europeiske merker blir fort grisedyre. Amerikarifler er jeg generelt skeptisk til.

 

Jeg merker at det virker som jeg har låst meg på Tikka (TAC'en?), men jeg tar gjerne i mot fler innspill.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du begynner å bli låst på T3 så hadde jeg bare kjøpt en slik. Kjøper du noe annet, så går du rundt og lurer på om du hadde vært mer fornøyd med T3'en. Når det gjelder sporter stokken, så er vel løpet frittliggende, så jeg tror ikke den endrer treffpunkt etter værforhold.

 

Når det gjelder Tactical vs. supervarmint, så sa den lokale børsemakeren til meg at den eneste forskjellen i praksis er fargen og at Tac'en er ferdig gjenget. Jeg gikk for tactical fordi jeg fant en som var på tilbud, og fordi det var den jeg hadde mest lyst på :)

Link to comment
Share on other sites

Nja... Tror jeg heller tar damene..

 

Forøvrig så ser det ut som det går mot Super varmint. Ser ikke ut som det finnes Tikka TAC i Norge. Jeg kan kanskje få en til høsten, i oktober. Importøren tar de ikke inn på lager fordi de mener det ikke er marked for dem i .223.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble en ny Super Varmint. Jakt og friluft på Stoa skaffet en til hyggelig pris.

Hentet den i går. På grunn av annen type skyting har jeg ikke fått prøvd den.

 

Synd jeg ikke leste postene om Tactical'ene før bestillingen på Super Varminten ble sendt.

 

Den ser veldig bra ut så langt. Stokken som av noen påstås å være laget av "Plastico el Cheapo" virker slett ikke værst. Sluttstykke går meget pent og glatt. Avtrekket er helt uten kryp og ligger sikkert innenfor de 13-15 Newton fabrikken sier den skal ligge på. Høydejusteringen på kolben fungerer utmerket. Magasinet går pent og stramt i magasinbrønnen og går i lås med et tydelig klikk.

 

Det fulgte med to øyeskruer til reimfeste i tillegg til den som er montert under stokken lengst fremme. Man kan sette inn øyeskruene under og på begge sidene. Egen T-umbrakonøkkel til montering og demontering av stokken lå også i esken.

Fikk med en eske 69 grains Barnes MatchBurners til den. Noen som har erfaring med dem?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...