Jump to content

Første rifla (ene) k98


olemk

Recommended Posts

Hey, handlet med to gamle mausere her om dagen, en fra hæren i 30-06 ifra 1937 og en 8mm fra kystartilleriet 1940.

30-06 så ut til å være i ganske grei stand, har ikke gått noe grundigere til verks enn å kjenne at sluttstykket og avtrekk virket tight og at så og si alt metall så lite slitt ut, muligens nylig blånert?

 

8 millimetern så godt brukt ut i forhold, iom denne har vært brukt på jakt i noen år. mye merker i stokken, rekylbolten var banket to tre millimeter bakover i stokken, tydelige slitespor på sluttstykke, i magasin osv.

 

tenkte også jeg skulle begynne å gjøre om den gamle sletne stokken litt. :)

så håper å få høre noen folks meninger :)

 

 

20130214_153012_zps2f7d592f.jpg

20130214_161930_zpsde81d6f2.jpg

 

20130215_150531_zps858c295b.jpg

IMG_20130215_200845_zps7f57a9cf.jpg

 

20130215_195332_zps145de034.jpg

 

20130216_190109_zpsae65c73d.jpg

20130216_190121_zps91fab5e8.jpg

20130217_155835_zpsc0b9cb96.jpg

20130217_161640_zpsf76eff63.jpg

20130217_170303_zps2f8dfee0.jpg

 

Blir nok ikke så pent, men blir noe helt eget, er jo også første gangen jeg improviserer på et slikt område :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte i sin tid 1000 Mausere fra forsvaret. Jeg regnet med å få HV.mausere, men selgeren var sikkert godt innenfor i teorien da jeg fikk svært nedslitte, blanke F1 mausere som hadde vært i Kystartilleriet. Jeg synes å minnes at F1 var den militære betegnelsen for endringen til 7,62 x 63.

Vel, ved måling av patronspill med tolker (headspace) viste det seg at alt gikk glatt inn på de fleste. Også "field" tolken - den absolutte limit for sikkerhet. Våpnene var skamskutte etter intens bruk og skyting med geværgranat.

Så det var bare en ting å gjøre: Klage. Og klagen gikk ut på at undertegnede, som har en viss peiling, aldri kunne tenke seg å selge slikt til noen kunde. Men forsvaret solgte også til butikker som ikke hadde våpenkunnskap. Om de fleste fikk HV- mausere, da syntes jeg dette var urettferdig. Om noen fikk skrot som meg, solgte de håndgranater, noe som avisene sikkert gjerne ville høre om. Vel, jeg fikk bytte, fikk HV- mausere. Det hører vel med til historien at de alle beste mauserne, nye kølsvarte reservevåpen, gikk til USA/eller Canada via en forhandler. '

 

Hvorfor denne såre leksa: Jo trådstarter, få sjekket kammeret på våpna dine , spesielt denne gamle fra kystartilleriet. Selv om den er i 8 mm.

Link to comment
Share on other sites

Du må legge ut bilder av ferdig prosjekt ! Det der så artig ut. Innfelt treverk og metall, her begynner vi å snakke !

 

Ikke bry deg om at du ødelegger noe noen mener har verdi i original stand, de selges for noen få hundrelapper, og således tror jeg ikke de har noen egentlig historisk eller samlerverdi, da ville de kostet langt mer. Prisen har også vært konstant siden Forsvaret begynte å selge dem unna. Selv en gammel slitt Remington koster mer enn en original Mauser. For meg vil et funksjonellt jaktvåpen være mer verdt enn noe gammelt ubrukelig, som skal være uvurderlig bare fordi det har tilhørt forsvaret. At de kan bli gode jaktvåpen er en helt annen historie ! Mauser-mekanismen er velkjent og velprøvd.

Link to comment
Share on other sites

Legger ut flere bilder etterhvert som jeg får gjort ting :) har bare å få til en ny buttpad, må få tak i en som er bred nok :L

så er det å runde av tuppen på stokken. få skrudd inn noen remfester og til slutt få litt farge i stokken igjen :)

 

Takker også for positiv tilbakemelding! :D

 

 

noen som har tips til å få stokken litt gråtonet?

Link to comment
Share on other sites

Har oppdaget at det kan være et problem med bedding i stokken, det har nemlig blitt lagt inn noen tilpassede blikkbiter i stokken hvor det fremre festet sitter, i halvbuen foran skruen, og over rekylbolten. (kan legge ut bilder om nødvendig)

lurer da på om å gjøre om dette med kjemisk metall er en heldig løsning?

sånn som dette

http://www.theboxotruth.com/docs/edu75_2.htm" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Liten update:)

 

fått tak på noen warne montasjer og en billigkikkert, fått inn remfester og fått på remma, skrudd inn ny buttpad som bare må slipes til. også har jeg fått rundet av stokken i forkant. kappa også stokken enda 10cm foran, skyter ikke med venstrearmen utstrakt heller :L selv om det kanskje kan gi bedre stabilitet i noen stillinger :P

så gjenstår også å smi om hevarmen og olje stokken. :D synes mahognyen ble ALT for lys! :o

 

20130223_122036_zps67eed947.jpg

20130223_122205_zps496e8158.jpg

20130223_122146_zpsb7a5b100.jpg

20130223_122107_zps2ba59efa.jpg

Løpet ser JVLIG langt ut :o hvordan er mulighetene for kapping? og hvilke ulemper/fordeler kan det medføre?

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er det ? Du kan evt gå ned til 55 cm uten å ødelegge hastigheten helt.

Fordelen med lange løp er hastighet, og stabilisering av kula. Vi snakker ikke voldsomme hastighetstap pr cm kapping, men alt i alt påvirker det. Så spørs det på bruken, for langhold og "plainsgame" tjener du på et langt løp. For å jakte i krattet eller i et trangt tårn kan det være praktisk å gå ned til 60 eller til og med 55 cm. På den annen side, hvis krattet er så tett spørs det om en klarer å skyte i det hele tatt !

 

Jo kortere løp, jo mer lyd og trykkbølgene blir veldig plagsomme for de som evt skal ligge ved siden av deg.

 

Dersom f eks kroninga i rifla er dårlig, kan det lønne seg å få kappa en tomme og laget ny kroning, uansett om en er fornøyd med lengden på løpet.

 

Det er smak og behag, en kan evt få montert en reimholder oppe på løpet, når du skal bære rifla over skulderen i krattet.

 

Du kan også vurdere i forhold til tyngdepunktet på våpenet, hvordan kjennes det hvis du står og legger an som for å skyte, er du fornøyd med balansen i våpenet ?

 

Sånn jeg ser det, i hvert fall, mange meninger og smak og behag..............

Jeg brukte mange setninger på å si det Høggern sier med en setning lenger ned her:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Balansen når jeg legger an er forholdsvis helt grei. Men ikke når jeg bærer den på skulderen. Har løpet godt over hodet og den har lett for å tippe. Så det å få tak i et remfeste for å sette på løpet var slettes ikke dumt. Som jeg har forstått har det å kappe løpet flest ulemper :P

Takk for hjelpa! :D

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt ingen som har et lite tips ang bedding? "/

 

Jeg kjøpte stålepoxy og maskeringsteip på biltema til mauseren min. Fungerte utmerket! Jeg så bare DIY videoer på youtube. Jeg beddet hele låskassen.

 

Husk å smøre inn stålet med noe som gjør at beddemassen ikke sitter fast. Jeg brukte vanlig sort skokrem :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...