Jump to content

Villsvinjakt med 6,5x55


enkristensen

Recommended Posts

*Beklager, Nosler kula er i 9,1 gram (140grain).

ser nå at ferdig rullet holder 2606 joule på 100 meter og ikke er lovlig til storvilt. Til storvilt der kravet for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke krav om minimum .30 kal i sverige meg bekjent. Fullt lovlig med 6,5x55. Vedrørende ferdigrulla ammo så gjør du vel ikke mye feil hvis du velger f.eks Lapua Mega.

Kort fortalt: Ved åtejakt, hvor man stort sett kan tilstrebe velretta skudd så ville jeg ikke hatt noen store motforestllinger mot å bruke 6,5x55. Men det skader ikke å bruke noe grøvre, spes hvis man skal være så heldig å komme over store svin (200kg+). Ved drivjakt, hvor man ikke alltid får levert optimale skudd så er det kanskje greit å ha noe mer kule..

Hadde jeg bare hatt 6,5x55 så ville jeg brukt den (valgt oryx eller mega) og ikke tenkt noe mer på det.

Link to comment
Share on other sites

*Beklager, Nosler kula er i 9,1 gram (140grain).

ser nå at ferdig rullet holder 2606 joule på 100 meter og ikke er lovlig til storvilt. Til storvilt der kravet for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand.

 

Jeg måtte se nærmere på dette, for jeg kjøpte nettopp 9,1NP til jakt, bl.a fordi den samskyter fenomenalt med Norma Trainer i min rifle. Ble litt bleik da jeg også så tallet 2606 joule på Norma.cc. Men på pakken min står det faktisk 2808 joule, så da forholder jeg meg til det tallet.

Link to comment
Share on other sites

Det vilt i Norden du ikke klarer å drepe med 140 grains Nosler Partition i 6,5x55 skulle jeg likt å se:)

Etter min mening en kule som aldri svikter, og er min favoritt både i 30-06 og 6,5. Har jaktet mye med den, men også Oryx. Og i snitt så gir faktisk Nosleren penere slakt, samt nesten alltid gjennomskyting.

Er vel egentlig bare reinsjakta jeg ikke ønsker gjennomskyting pga rikosjett-faren, men her vurderer jeg en enda bløtere kule enn Oryx...

Link to comment
Share on other sites

Er vell ikke tvilen om drepen i nevt ammo som var problemet når jeg redigerte meg selv på svaret . Var helst at jeg så at jeg hadde annbefalt noe som ikke var lovlig til nevnt vilt når jeg leste videre på nettet, følte det var på sin plass og rette opp i det. Men kan jo stemme at de har spritet den opp for å komme over kravet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, så tilbake til opprinnelig spørsmål; hvis ikke du dreper grisen med 140 grains Nosler Partition, så er det ikke kula du kan skylde på;-)

6,5 har jo "alltid" vært kontroversiell da den ligger i grenseland anslagsenergimessig på skrivebordet til byråkratene, men i praksis så står den ikke mye tilbake for grøvre kalibre.

Jeg oppfordrer ikke til å bryte evt lovmessige krav med noen få joule, men i praksis så er det viktig at man bruker en kule som gjør jobben og dreper viltet på mest mulig effektiv måte, fremfor en dårlig kule som holder kravet:-)

Link to comment
Share on other sites

en kule som aldri svikter

Nosler partition svikter den også, som alle andre kuler. Jeg har sett grov svikt på 180 gr partition i 30-06.

På samme måte som jeg har sett andre kuler svikte. Dette er statistikk. en viss feilprosent finnes hos alle kuler, skyter du nok dyr så vil du få tilfeller der kulen svikter.

Det er da det lønner seg å ha marginene på sin side, og bruke et litt grovere kaliber. En svikt med grovere kaliber og tyngre kule blir som oftest ikke så problematisk og langvarig som svikt på et marginalt kaliber, f eks 308.

Link to comment
Share on other sites

Ingen regel uten unntak, enig i det;)

Men å kompensere med grovere kaliber gjør bare at de fleste skyter dårligere, og dermed motvirker effekten av det grove kaliberet. Det viktigste er tross alt skuddplasseringen og en god kule, og en blodåre som er kuttet, bryr seg ikke nevneverdig om det er gjort med kule av diameter 6,5 mm eller 9,3 mm...

Link to comment
Share on other sites

De kjøpepatroner som kommer først til meg i tankene i dette kaliber og villsvin er:

 

Norma Elite Ekspress 10.1gram SP

Norma Alaska 10.1gram

Norma Vulkan(min favoritt kule) 10.1gram

Norma Oryx 10.1gram

Og sist men ikke dårligst Lapua Mega.

 

Alle er gode kuler som sikrer god dybde/gjennom skyting. Hvilken du velger er smak sak.

Link to comment
Share on other sites

Er på ingen måter ekspert men min to griser sidte 2 månedene begge skutt med Norma Oryx i 6,5.

Nr 2, på ca 75 kg gjorde to byks. Ble Sveriges korteste ettersøk, ca 16m :-)

Min lilla erfaring sier at de legger på røret raskt, alt forutsatt bra treff.

At jeg nå likevel har konvertert til 9,3x62 er en helt annen story som ikke er begrunnet i fornuft :mrgreen:

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...