Jump to content

Er denne varianten av Mini-14 mulig å oppdrive i Norge?


Skitne Harry

Recommended Posts

Hei.

 

er for tiden på jakt etter et nytt smelljern i .223, har da til slutt kommet frem til at jeg skal anskaffe meg en av Mini-14 modellene.

 

Er en del flotte modeller å velge og vrake mellom om sant skal sies, men har til slutt kommet frem til at det enten blir modellen som er blånert med trestokk eller "tacticool"(kan ikke fordra når fabrikanter setter denne betegnelsen ved varen =P) modellen med vanlig syntetstokk som også er ferdiggjenget fra fabrikk.

 

Mitt spørsmål er da om sistnevnte modell i det hele tatt er mulig å oppdrive innenfor norges riksgrenser eller er kun de vanlige mer tradisjonelle modellen som innføres? Løpslengen er på 16.12" meg bekjent så dette skal jo gå fint innenfor 40cm regelen.

 

Foruten om det som står ovenfor lurte jeg på om noen har noen formeninger om kvaliteten på trestokken Ruger leverer fra samlebåndet, hvordan er finishen på denne trekvaliteten etc...

Noen som eventuelt vet om noen fine laminat stokker til Mini som er å anbefale?

 

Link:

 

http://www.ruger.com/products/mini14Tac ... /5848.html" target="_blank

 

Takker så meget for svar :mrgreen:

 

-Skitne harry

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg er hundre prosent sikker så trur jeg ikke at modeller med flammedempere eksporteres.

Bare se på Ruger GSR, den kom hit uten.

 

Hmm, ja så at Våpen-søilen førte GSR'ene. Hvordan eksporter de disse ut av statene, gjenget uten flammedemper eller med en eller annen gjenge-beskytter?

 

-Skitne harry

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hørte med Våpen-søilen tidligere i dag angående dette men ifølge dem så førte de bare de vanlige modellene, sendte også en mail til interarms AS men venter fortsatt på svar derfra. Etter det jeg har plukket opp av info rundt omkring så er det vel Våpen-søilen som er importør av Sturm Ruger (correct me if i'm wrong :winke1:) produkter så fant det litt merkverdig at de ikke førte denne modellen. Alltid hendig med ferdiggjengede løp når vi er såpass heldige her i norge i forhold til innehav av lyddempere.

 

-Skitne Harry

Link to comment
Share on other sites

Det ble importert en håndfull av disse for noen få år siden, men dette ble stoppet av state departement pga ITAR restriksjoner (gjenget løp og flammedemper er fyfy).

 

Dette betyr i praksis at disse ikke er eksporterbare, men det hender likevel at noen kreative hoder klarer å omgå systemet.

 

Ikke hold pusten mens du venter.. :wink:

 

Noen av disse kom "uferdige" fra fabrikken, og manglet låsespor til kikkertringene. Om du snubler over en på bruktmarkedet her hjemme, så bør det være et sjekkpunkt..

Link to comment
Share on other sites

Skulle jo tro at det var mulig å få med ferdiggjenget løp, bare uten flammedemper. Det er det de har gjort med f.eks. Ruger SR-22. Du kan få den med gjenget løp, men uten flammedemper.

 

Ferdiggjenget er jo en behagelig fordel, da alt koster. Når det gjelder SR-22 har Søilen operert med identiske priser både med og uten gjenger, og da er jo valget enkelt.

 

Det er Søilen som er importør av Ruger ja, så det de kan skaffe eller ikke skaffe er nok fasiten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tanken angående kapping har slått meg. Hvordan er det eventuelt med fabrikkgarantien i forhold til slike modifikasjoner, forsvinner den ut i det blå bare børsemakeren legger sine øyne på den?

Forresten har noen en ranch rifle med trestokk? hvordan er denne stokken, er det fin finish eller er den noe "død"? Liker voldstomt godt trestokk på mini men vil da ha en med noe karakter :wink: .

 

-Skitne harry

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en av de tre siste som kom inn i landet i 2010. Allerede da var det kommet restriksjoner fra USSD på eksport på denne modellen, men Capsicum hadde en allerede godkjent eksportlisens liggende som ennå ikke var benyttet, og denne ble brukt for å få de siste tre børsene til Norge.

Den meldingen de fikk hos Capsicum var at det ikke kom til å bli mulig å få eksportlisens på den spesifikke modellen noe mer, og grunnen var rett og slett flammedemperen og gjenget løp.

Har ikke hørt at dette har forandret seg, og de har ikke hatt den i sitt sortiment siden da så vidt jeg har sett.

 

Forøvrig, det første jeg gjorde etter at børsa var i havn var å stue den sorte synthstokken lengst inn i skapet, og handle en standard Mini-14 trestokk istedet...mye penere :D

Finishen er grei nok for min del, ikke noe enorm eye-catcher som en laminert gærning kan være....helt grei, hverken mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle spørre i denne tråden istedenfor å starte en helt ny tråd angående dette emnet.

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å få importert magasiner til Mini fra statene lengre, eller har eksport-lover som nevnt ovenfor i tråden stoppet slikt helt?

 

-Skitne harry

 

med de rette kontakter så ordner det meste seg....selv fra junaiten ;)

Link to comment
Share on other sites

Eg har blånert Mini 14 med trestokk,kjøpte ny av Interarms tidligere i år. Stokken er ganske "død" mht treverk,men eg syns den passer fint og ser helt grei ut. Ville heller ha i tre enn synt,det var eg bestemt på før kjøp og angrer ikkje et sekund ;)

 

Når eg kjøpte fikk eg valget om eg også ville ha med 30 skudds org.Ruger magasin i stål(tror det var rundt 3-400kr?),så eg tok likegodt 1stk.

Har ikkje brukt dette enda da eg syns 5 skudds magasin holder lenge for mitt bruk(skytebane,jakt senere i år) og ikkje ser så iøynefallende ut.

Men tenkte at det kunne være kjekt å ha :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...