Jump to content

Våpenkort


Gisker

Recommended Posts

Kjapt spørsmål..

 

Jeg kjøpte ei ny hagle i Oslo som ble sendt oppover til Trondheim for ett par år siden. Fikk da vite at våpenkort skulle komme etter noen uker. Dette har jeg ikke mottatt.. Hvordan er gangen for å få tak i dette?

 

Per dags dato har jeg bare en kvittering med "godkjent" stempel fra politikontoret.

Link to comment
Share on other sites

Den kvitteringen er ditt foreløpige våpenkort. Det "ordentlige" våpenkortet kommer som regelt etter noen uker, men har selv opplevd, hele to ganger å motta dette 4-6mnd etter jeg kjøpte noe :shock:

 

Hver gang var det fra forhandler... tror enkelte forhandlere sender sånn ei eller to ganger i året, skulle man tro i hvertfall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man kjøper et våpen.

Sender penger og papirer til selger (privat)

Får våpen, blå del OG hvit del tilbake.

Har man da egentlig ikke et uregistrert våpen vis man driter selv i å levere hvit del..?

 

 

Jeg sender aldri hvit del tilbake til kjøper, denne sender jeg til Våpenkontoret sammen med våpenkortet på våpenet jeg har solgt.

Dette blir som salgsmelding på bil, den vil jeg levere selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man kjøper et våpen.

Sender penger og papirer til selger (privat)

Får våpen, blå del OG hvit del tilbake.

Har man da egentlig ikke et uregistrert våpen vis man driter selv i å levere hvit del..?

Kommer vel an på hva selger gjør, levere han korte og viser frem gul del så blir våpnet avregistrert. Om man velger og levere hvit del direkte til søkers kontor eller levere til egent er vel opp til selger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de to siste gangene jeg har kjøpt våpen(av forhandler), tatt kopi av den blå kopien med påtegning av selger og sendt som vedlegg til e-post til "mitt"våpenkontor.Da får jeg våpenkortet innen få dager og slipper og vente på at selger "somler" eller glemmer og sende inn papirene.Jeg har tidligere opplevd og vente x antall måneder uten at autorisert forhandler har sendt papirene til politiet.Har også tidligere spurt våpenkontoret om de kunne kontakte selger og "purre"på papirene slik at våpenet blir registrert på eier fortest mulig, da har jeg samtidig henvist til "Våpenforskriften"paragraf 28, hvor det blant annet står"Tilatelsen sender han eller hun straks til politimesteren".Jeg tror personlig at det er mange forhandlere som bør lese paragraf 28.Det kan virke som mange kjøpere "irriterer"seg litt over og ikke få våpenkortet som de etter loven har rett på innen rimelig tid.

Link to comment
Share on other sites

Veldig greit at både selger og kjøper gjør som det skal gjøres iallefall.

Og ikke somler rundt med å sende feil, og ikke sende osv..

Best for begge parter, helt klart.

 

En ting jeg er nøye med, det er å ta vare på Gul del selv (Arkiv), sender med blå del til kjøper og leverer inn Hvit del til politiet ved salg.

 

Meget enkelt iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Da oppfordrer de vel muligens til og gjøre noe annet en det som står i paragraf 28 i våpenforskriften, hvor det står "straks" hvis jeg husker riktig.Denne praksisen fører også til at de aldri vil ha et tilnærmet oppdatert våpenregister, med de konsekvenser/missforståelser det i værste fall kan medføre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Kommer vel an på hva selger gjør, levere han korte og viser frem gul del så blir våpnet avregistrert. Om man velger og levere hvit del direkte til søkers kontor eller levere til egent er vel opp til selger

 

Da sier vi at Selger kaster sitt våpen kort og Gul del i ovnen for han vet ikke bedre, pakker sine saker og flytter til Bahamas. Og viser aldri sit trynet i Norge igjen.

Kjøper sitter med pistolen, blå og hvit del...

Kjøper leverer ikke hvit del for å få våpenkort i sitt navn og registert.

Våpen kort på 22lr har kjøper fra før så trenger aldri vise blå del..

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange måter å gjøre seg til kjeltring i Norge.. Men hvorfor skal du på liv og død gjøre noe så dumt?

Har ikke selger gjort jobben sin så får du gjøre den! Skal du ha 'gangsta' våpen uten registrering så ta deg en tur

på Oslo Øst...

Link to comment
Share on other sites

Selger sitter som eier til omreg er registrert i systemet, eller? Derfor er det vår forbannede plikt å sørge for at dette gjøres riktig.

Om Selger flytter til bahamas eller bannanas spiller ingen verdens rolle.

 

Det er ikke vanskelig å gjøre ting vanskelig bare man er vanskelig nok.

Det er heller ikke vanskelig å finne måter å få gjort seg selv og andre til kjeltring på.

Marcel, Jeg bare spør, hva er du egentlig ute etter???

Link to comment
Share on other sites

"Kommer vel an på hva selger gjør, levere han korte og viser frem gul del så blir våpnet avregistrert. Om man velger og levere hvit del direkte til søkers kontor eller levere til egent er vel opp til selger

 

Da sier vi at Selger kaster sitt våpen kort og Gul del i ovnen for han vet ikke bedre, pakker sine saker og flytter til Bahamas. Og viser aldri sit trynet i Norge igjen.

Kjøper sitter med pistolen, blå og hvit del...

Kjøper leverer ikke hvit del for å få våpenkort i sitt navn og registert.

Våpen kort på 22lr har kjøper fra før så trenger aldri vise blå del..

Ettersom at jeg har et par våpen mer en landsgjennomsnittet, så er et uregistert våpen det siste jeg ville hatt i hus.

Link to comment
Share on other sites

For å svare på trådstarters spørsmål.

 

I utgangspunktet ja.

 

Scenarioet kan bli så ymse.

Våpenet forblir registrert på selger.

Om kjøper sender inn papirene/maser seg til våpenkort ved hjelp av blå gjenpart. Kan det bli registrert på både selger og kjøper.

Det kan også være at selger sendte rosa gjenpart til lokalt politi, da går alt som vanlig.

 

Uansett, får man hvit gjenpart sammen med blå gjenpart, skal denne leveres inn på ens eget lokale våpenkontor asap.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange måter å gjøre seg til kjeltring i Norge.. Men hvorfor skal du på liv og død gjøre noe så dumt?

Har ikke selger gjort jobben sin så får du gjøre den! Skal du ha 'gangsta' våpen uten registrering så ta deg en tur

på Oslo Øst...

 

Nå var dette KUN et spørsmål, Har da ikke skrevet at jeg SKAL gjøre dette..

Les fra toppen en gang til er du snill..

Tydelig at du ikke har fått med deg alt jeg har skrevet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor fremprovosere en (u)tenkelig situasjon? Jeg HAR lest det du har skrevet. Ingen med interesse for lovlige våpen vil vel gjøre hva du foreslår?

Kjøper sitter med pistolen, blå og hvit del...

Kjøper leverer ikke hvit del for å få våpenkort i sitt navn og registert.

Link to comment
Share on other sites

Marcel, Jeg bare spør, hva er du egentlig ute etter???

peders! Jeg spør et spørsmål, og da er jeg jeg sikkert ute etter et svar.. Kunn et svar..

Men De trenger ikke bry hodet ditt. Har ringt og fått svar på det.

I mine papirer og våpen er alt i orden takk..

Bare å slappe av..

Link to comment
Share on other sites

Om kjøper sender inn papirene/maser seg til våpenkort ved hjelp av blå gjenpart. Kan det bli registrert på både selger og kjøper.

Nå er jo blå gjennpart et fullverdig våpenkort så om man fremviser den så har man dokumentasjon på at man har kjøpt våpenet av sist eier, de gangene jeg har levert den for og få våpenkort så har politiet gått inn på mitt våpenkort og endret dette. Grunnen til at jeg har gjort det noen ganger er at det er uhensiktsmessig og en lapp som er utslitt og skrevet med kråketeng når man skal fremvise pappiret til oppsyn i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor fremprovosere en (u)tenkelig situasjon? Jeg HAR lest det du har skrevet. Ingen med interesse for lovlige våpen vil vel gjøre hva du foreslår?
Kjøper sitter med pistolen' date=' blå og hvit del...

Kjøper leverer ikke hvit del for å få våpenkort i sitt navn og registert. [/quote']

 

Hvorfor snur du svaret så pokkers rundt fra spørsmålet at det jeg blir gnidd i dritten..

Har KUNN spurt et spørsmål, ikke forslått noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...