Jump to content

Import av våpen fra USA


Aircooled

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har konkrete erfaringer med dette. Jeg har funnet ei rifle som fikk det til å rykke i havelysta. Skikkelig rykke. Denne rifla er en rifle godkjent for jakt i norge, men blir ombygd til større presisjon, over dammen. Dollaren er lav, så det frister.

Søkte litt på sl, og der ble dette firmaet nevnt http://www.etssincusa.com/index.htm

Så er det noen med noen tips/triks?

Link to comment
Share on other sites

Du må ha 1) importsertifikat:

 

-klikk deg inn der det står "søknad om importsertifikat":

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dok ... ?id=270555

 

-fyll ut beskrivelse av våpen/deler (skriv på engelsk) og send til UD

(hvis det er første gang, så må du sende ved rett kopi av våpensøknaden)

 

-du får importsertifikatet (engelsk) sendt i posten innen ei uke

 

Du må i tillegg ha 2) engelsk oversettelse av våpensøknaden:

 

-siden dette er et offentlig dokument, så må du kontakte en statsautorisert translatør (ca.1000kr)

 

Jeg er i ferd med å handle med ETSS, og de har et godt rykte på seg!

Det tar ca. 4-6 uker for ETSS å skaffe eksportsøknad etter at de har mottatt alle papirene de trenger.. det er det jeg venter på nå..

Jeg la også ved den originale våpensøknaden slik at de kan skrive under!

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg gjort flere ganger fra akkurat dette firmaet.

 

Men det er nå solgt og har flyttet til en annen stat, det lå tidligere i Littleton, Colorado, og ble drevet av en eks-tysker ved navn Werner Behmke, som i dag driver reisevirksomhet, turarrangør for europeere som ønsker jakt og skyteturer.... Ryktet i dag vet jeg ikke, det tidligere ble bygget opp av Werner, som er en hyggelig kar på telefon....

 

Importsertifikat? Tidligere holdt det med å påføre våpensøknaden "Våpenimport", da gjelder / gjaldt ervervstillatelsen som importtillatelse. Mulig byråkratiet har strammet inn igjen.

 

Engelsk oversettelse : det stemmer, det kom før siste import fra meg, men da holdt det at jeg oversatte selv.....

 

Det skal være unødvendig å sende fra seg ervervstillatelsen, idet det ikke er ETSS som skal undertegne (de er jo Yyyytlendinger!) men derimot TOLLA, og det fixes på tollbua, når du møter opp selv, og passer på å si at du importerer SELV i egenskap av privatperson, da har tollerne plikt til å hjelpe deg, sier du det er på firma, henviser de deg til spediasjonsfirma = goodbye til enda en tusing...

 

Det var antakelig lettere for 10 år siden, men for meg så fønka det utmerket.

 

NB! Jeg ville ALDRI importere noe det finnes norsk representasjon for, av overstående er det lett å regne ut at det blir dyrt å gjøre det selv, ETSS skal jo ha en slump penger de også, og enm norsk agent gjør dette billigere og langt mer effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Importsertifikat? Tidligere holdt det med å påføre våpensøknaden "Våpenimport", da gjelder / gjaldt ervervstillatelsen som importtillatelse. Mulig byråkratiet har strammet inn igjen. Engelsk oversettelse : det stemmer, det kom før siste import fra meg, men da holdt det at jeg oversatte selv.....

Joda, våpensøknaden må påføres "Import".., men de må nok ha importtillatelse også.. dette er et internasjonalt dokument, våpensøknaden gjelder bare i Norge! De krever nok engelsk oversettelse ja, å oversette selv kan ta lenger tid enn beregnet.. har hørt at enkelte har fått den i retur fra US State Department med beskjed om at dette ikke var godt nok!

 

Det skal være unødvendig å sende fra seg ervervstillatelsen, idet det ikke er ETSS som skal undertegne (de er jo Yyyytlendinger!)

Her er jeg litt usikker på hva som gjelder.. hørte med politiet angående dette, og de sa at eksportøren måtte skrive under, dette for at tollen

skulle sjekke at våpen nr. stemte overens med papirene..

vet det er strengt, men sånn er det vel bare..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel umulig å få et klart svar og en logisk forklaring fra politiet, men det skulle være like unødvendig å ha underskrift av en utenlandsk våpeneksportør på en norsk ervervstillatelse, som det nok er logisk at man skal ha en internasjonalt gyldig importtillatelse også.

 

Det som har endret seg i årene i mellom er jo at både Norge og USA har undertegnet endel avtaler (FN?) som regulerer våpeneksport og import.

 

Det er vel her årsaken til 100 dollars limit på våpendeler fra USA ligger også, er det ikke?

 

Jeg aksepterer at reglene er endret, ikkeno å gjøre med det, tviler på at det er påkrevet å få eksortør-signatur på din ervervstillatelse, med må bare akseptere at politiet bestemmer, og noterer at du har gjort leksa og undersøkt saken, vi bør takke for det, det er blitt mye mer å passe på ved import enn tidligere!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skal ta inn en rifle fra USA om ca. et halvt års tid. Så vidt jeg vet er det ETSS som skal ta seg av eksporten av rifla. Når det gjelder importsertifikatet så er det for så vidt greit. Men, når det gjelder våpensøknaden, er det noen som har et klart svar her? Hvordan gjør dere det når dere oversetter? Går det an å bare scanne den innvilgede søknaden og oversette søknaden i for eksempel en photoshopfil? Det beste hadde jo vært om søknaden fantes i engelsk versjon, men det gjør den vel ikke.

 

Jeg har fått en munnlader tilsendt fra USA, og i det tilfellet måtte jeg selv ta med våpenet på lensmannskontoret for å få registrert det. Den gikk rett gjennom tollen. Jeg trodde det var tollen som skulle føre inn våpennummer etc. på søknaden, og så sende inn til politiet. Munnladere er dog mye lettere å få tilsendt fra USA siden de er registreringsfrie der borte.

Link to comment
Share on other sites

Man tar vanlig norsk våpensøknad og får denne oversatt av statsautorisert translatør. Denne sendes så over til eksportør som bruker papirene for å få eksporttillatelse. "Vanlig" norsk våpensøknad er godkjent som importdokumenter for privatpersoner i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket nettopp med ETSS. I mitt tilfelle kunne jeg gjerne oversette søknaden selv dersom jeg ville (og det vil jeg selvfølgelig). Jeg skal få laget en enkeltskudds replikarifle i USA. Rifla har et modellår midt på 1870-tallet, og dette er et ganske streit våpen. Det er mulig reglene er annerledes dersom det er snakk om mer moderne våpen, som for eksempel halvautomatiske våpen.

 

Jeg har altså forstått reglene dit hen at den originale ervervstillatelsen ikke skal forlate landet, men at du skal ta en kopi av den norske ervervstillatelsen og legge ved en engelsk oversettelse. Dette synes jeg også virker fornuftig.

 

I kveld har jeg laget en nøyaktig kopi av ervervssøknaden på nynorsk i M$ Word og kommer til å oversette den i løpet av de nærmeste dagene. Dersom det er noen som trenger denne når den er ferdig så er det bare å sende en PM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket nettopp med ETSS. I mitt tilfelle kunne jeg gjerne oversette søknaden selv dersom jeg ville (og det vil jeg selvfølgelig). Jeg skal få laget en enkeltskudds replikarifle i USA. Rifla har et modellår midt på 1870-tallet, og dette er et ganske streit våpen. Det er mulig reglene er annerledes dersom det er snakk om mer moderne våpen, som for eksempel halvautomatiske våpen.

 

Jeg har altså forstått reglene dit hen at den originale ervervstillatelsen ikke skal forlate landet, men at du skal ta en kopi av den norske ervervstillatelsen og legge ved en engelsk oversettelse. Dette synes jeg også virker fornuftig.

 

I kveld har jeg laget en nøyaktig kopi av ervervssøknaden på nynorsk i M$ Word og kommer til å oversette den i løpet av de nærmeste dagene. Dersom det er noen som trenger denne når den er ferdig så er det bare å sende en PM.

 

Dette bekrefter at ETSS følger NØYAKTIG samme prosedyre Nå, som når jeg importerte våpen via bedriften på slutten av 1990 tallet og litt inn på 2000 tallet.

 

Jeg oversatte også selv helt nøyaktig, felt for felt og la ved kopi av orginaldokument, i tillegg skrev jeg et brev som referete til feltene med dobbel forklaring.

 

Det var imidlertid med de GAMLE søknadspapirene, så dersom du nå lager en oversettelse, og KammerHERRENE er så velsignet gode og snille at de kan legge det ut til felles beste, så ville det vært fint....

 

Ellers, randbemerkning: så forbanna mye det koster for å få behandlet en våpensøknad, skulle PoD ha hosta opp en Offisiell Oversettelse til den som måtte ha behov for det!

 

Jeg er for øvrig enig i at ORGINAL-dokumentet aldri skal forlate landet, det skal ikke en gang forlate sikker oppbevaring hos deg etter at du har fått søknaden godkjent, før du overlater den til SELGER- det er jo et verdifullt dokument, og dersom det overlates til andre, som kunne tenkes å misbruke - er ikke DET et brudd på regelverket?

 

Den gamle eieren av ETSS har solgt firmaet, det har flyttet fra Littleton, Co. til Texas så vidt jeg har fått med meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 months later...

Jeg er i en prosess hvor jeg vurderer å importere en våpendel(løp til hagle)fra USA.

Har snakka me onkel blå å fått følgende info.

Våpensøknad utfyllt i 2 eks,påstemplet import. Ene delen sendes til våpenpusher`n i USA,den andre til tollkontoret.

Våpenpusher`n fyller ut nederst på skjema med de rellevante opplysninger,signerer og stempler. Sender denne i retur sammens med våpen/våpendel.

Andre eks sendes tollkontoret slik at dem kan sammenligne opplysningen å fortoller delen når den kommer.

Så vil delen komme til meg.

 

Men..jeg finner ingen som vil sende det løpet fra USA til meg :(

Link to comment
Share on other sites

Du må finne en eksportør som kan søke om eksportlisens. For hagleløp er det vel Dept of Commerce som innvilger, hvis jeg husker rett. Og er vel enklere enn søknader til US State dept. Men du må nok påregne det vil koste noe. Og med mindre det er ett veldig spesielt løp ville jeg nok funnet noe i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Da risikerer avsender fengsel og/eller høye bøter.

 

Å få det til mars mnd tror jeg uansett blir vanskelig. tar ofte tid å få eksporten i boks.

 

Prisen blir fort mer utlignet når du tar med avgifter og gebyrer for eksporten. Vet ikke Dept of Commerce tar, men US State tar feks $250 i gebyr. Dette kommer i tillegg til gebyret til eksportøren som ofte havner på ca $200 og oppover.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Er det noen av dere som har oppdatert erfaring med å importere våpen/våpendeler fra USA?

Er det andre utgifter enn dette som dukker opp:

 

Prisen på våpen/våpendeler 

$250 Export license 

$175 Minimum export handling fee or 10% of the value whichever is greater

$130 Shipping via EMS with US Mail is an option to Norway

25 % merverdiavgift av kjøpesummen, samt porto og fraktkostnadene

Link to comment
Share on other sites

Er det fra eksportør? Stusset på shipping. Slik jeg forstod et, vil ikke USPS, UPS, FedEx etc ha noe med eksport av våpen fra USA.

Og går det med andre fraktfirma blir det ofte eksra utgifter når de kommer til Norge.

 

Ellers kan du sjekke: http://www.johnsonfirearms.com/export_import/

De tar $399 for eksport av inntil 2 våpen, inkl US State dept, uansett verdi.

Quote

Our fee for processing your export license is only $399 for up to 2 Firearms.  The US Dept of State charges us for most of that fee and we then tack on a little for the 1hr – 2hrs of work involved in the submittal process.  When you order the Firearms through us there is no limit to Firearms that we will add to the application.  Some companies add a percentage of the total value of the Firearms to increase the fee, since it is all on the same application, we don’t charge extra for nothing!

 

Men merk, jeg har ingen erfaringer med dem. Fant dem bare tilfeldigvis for en tid siden

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Cruiser skrev:

 

Prisen på våpen/våpendeler 

$250 Export license 

$175 Minimum export handling fee or 10% of the value whichever is greater

$130 Shipping via EMS with US Mail is an option to Norway

25 % merverdiavgift av kjøpesummen, samt porto og fraktkostnadene

Minimum 430 us for shipping står det på sidene til weexportguns. 

Fortollingsgebyr kommer også i tillegg

 

Over 10 lapper bare i papirer og frakt. Hvilket våpen er det snakk om?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...