Jump to content

Kaliber 20. Hvilken levrandør?


Kik

Recommended Posts

:winke1: winchester xtended range, har ikke prøvd den selv men har hørt fra mange at det er den kraftigste patronen de har prøvd. tror den koster ca.40-50kr.TROR den kommer i kaliber 20.

hvis ikke kan du prøve ROTTWEIL ULTIMATE som er også en kanon patron. Den er jeg ganske sikker at den komer i klaiber 20 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Litt om prisforskjell (hos Pedersen import)http://www.pedersenimport.no/product.php?id_product=50:

Alle er Eley vismuth.

 

12/70 BB: 23,- (36 g)

12/70 2: Har ikke

12/65 4: 14,60 (32 g)

12/65 6: 14,60 (32 g)

Står Alphamax og Grand Prix som navn.

 

20/76 BB: 16,70

20/76 2:15,90

20/76 4:15,90

20/76 6:15,90

Alle 32 gram. Står kun "Eley Vismuth" som navn. Vet ikke forskjellene på Alphamax, Grand Prix og "bare" Eley. Ellers kan det sikkert variere noe fra merke til merke og butikk til butikk. Jeg kjøpte 3'er vismuth 20/76 rimeligere enn hva 12/70 kostet for et par år siden. Undres på om det het Eley VIP eller noe slik. Samme merke på begge to.

 

Bruker 76 mm i 20 da det kan sammenlignes med 12/65 og nesten 70 i tyngde på ladning. Skal man følge ren vekt på ladningen, er 20 litt dyrere. På skogsfugl kan man like gjerne bruke 20/70 og litt grovere hagl. Da kommer man billigere ut enn med 12'er.

 

Uansett er forskjellene så små at man ikke velter noe budsjett ved å bruke 20. Når det gjelder utvalg, er det mer enn godt nok med 20 og. De butikkene jeg har vært innom har hatt godt utvalg av patroner og.

 

En annen ting. Å selge 20'en billig og kjøpe en 12'er er vel neppe billigere enn å kjøpe bare skudd i 20. :wink:

 

Kjøp 20/76 i BB eller 2, da er du sikker. Vil tro det er like greit å bruke 3'er og. Et godt treff tar effektivt livet av både rev og gås.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri forstått hva folk skal med supertunge haglladninger.Jeg har jaktet småvilt i 35 år,og aldri hatt bruk for disse.Jeg tror faktisk jeg aldri har avfyrt en 12\76!! I mange år jaktet jeg med eldre engelske sideliggere i kal 12,og 16\65.Brukte ladninger fra 28-32 gram i kaliber 12,og 26-30 gram i 16.Aldri problemer så lenge man traff.Jeg jaktet alt fra duer til gås,og storfugl,samt at jeg sikkert skjøt 40-50 rådyr i denne perioden.Dette var i tiden med blyhagl.Deretter begynte jeg å bruke wismuth.Jeg gikk opp i haglstørrelse,og merket ingen forskjell.

Nå bruker jeg en Merkel i kaliber 20 til all jakt,bruker Rio wismuth 20\70 til alt småvilt.Denne har 28 grams ladning.Sist høst skjøt jeg to storfugl,to orrfugl,og en hare med disse.Uten problem av noe slag.Til rådyr,og rev bruker jeg nå for første gang 20\76,Kent Tungsten med 32 gram hagl.

Kaliber 20 selger ikke så mye som 12,så jeg trålet butikkene for å se hva som fantes av patroner.I et par butikker svettet innehaveren over det store partiet med kaliber 20 han hadde tatt inn,og jeg sikret meg jaktpatroner for mange høster,til en sterkt redusert pris, ved å "hjelpe" dem med å bli kvitt noe!

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være at alt detter å dør med dine patroner, jeg var nu intrisert i og finne noen patroner med litt fart i, jeg har vært på skytebanen å prøvd the bismuth company i 20/76 i nr 3. Prøvde på litt lang hold, ca 40-50m får å se hvordan det så ut på litt hold, mange av haglene hadde ikke gådd igjennom pappen! Lå flere hagel i snøen på nedersiden av blinken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nå for tiden for det meste kal 20 til rev. Jeg jaktet med bly frem til forbudet og gikk over til grovere Bismuth i fra størrelse 3 - BB etter forbudet. Jeg har helt sluttet med å bruke Bismuth på rev , den fungerer særdeles dårlig. Ble veldig mye skadeskyting med nemte materiale. Husker siste gangen jeg brukte Bismuth , terrieren var inne i hiet hos mikkel en plass jeg har felt mengder med rev fra nøyaktig samme post. Dette er en post hvor man får overhøyde i forhold til fluktrute. Reven kommer og første skudd går på 8-10m men merker ingen skuddreaksjon , jeg skyter skudd nr 2 på ca 15-18m men heller ikke nå er det skuddreaksjon. Setter støveren på og reven innhentes og taes av støveren.

 

Tar reven med hjem og flår den , og fra nakken til halerot finner jeg 18stk BB hagl som knapt har fått reven til å blø.

 

Nå bruker jeg Wingmaster HD US 4 i 20/70 på støverdrevet og Tungsten på hiet.

Link to comment
Share on other sites

Ja de overnemte er jeg fornøyd med. Men Wingmaster HD fungerer ikke på hiet , sprer altfor lite men meget bra på lange hold. Har også brukt endel Federal HD , i grunnen samme som Wingmasteren. Finnes helt sikkert flere typer ammo som fungerer i kal 20 , men testskyt i din børse FØR du kjøper inn store partier :)

Link to comment
Share on other sites

Prøv Kent TM som nevnt over. Kommer i str 3 og 5. Disse har nå en oppgitt hastighet på ca +400 m/s på 20/76, 32g ladning. TM har en liten tendens til å klumpe seg, men det er blitt bedre på de nye patronene. På 20-25 m bør det ikke være noe problem i det hele tatt.

Kjøpte Federeal High Density i 20/70. God fart, men bare str 4 gav altfor mye spredning på 30m. Da var den ubrukelig :trist: Har forøvrig 1/4 og 1/2 trangborring på merkelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

I min troskyldighet og naivitet var jeg innom xxl i dag for å kjøpe 20/70 patroner med grove hagl. Jeg burde selvsagt visst at det var større sjanse for at de hadde det på min lokale bensinstasjon. Weatherby plastikkpumpe og dertilhørende stålhagl i 12 er visst det de baserer seg på og faktisk selger. Våpenhandlerens rema 1000. Melk og brød og ingenting annet. Selv ærverdige Pedersen Vaabenlager som selger brukte sideliggere til dobbel pris av alle andre kunne ikke finne fram til annet enn duehagl. Finnes 20/70 i haglstørrelse 2 eller grøvre i handel her til lands mon tro? Før i tida var det av og til slik at ekspeditøren sa at nei det har vi dessverre ikke men vi kan skaffe, hvor mye vil du ha? Jeg har 20/76 i et annet våpen og der finnes patroner om man leter. Kun nesten 50 kr pr stk. Noe var bedre før. Ingen tvil om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...