Jump to content

GRS på Mini 14


ktm250sx

Recommended Posts

  • 8 months later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Svaret jeg fikk fra begge var at ingen hadde etterspurt kolber til Mini-14 før, men at de skulle kikke på saken.

 

Jeg vet at begge merkene har u-utskjærte "blind" stokker som kanskje kan tilpasses, men jeg er usikker på om det om det er nok gods fremme på disse kolbene med tanke på det feite partiet fremme ved gassblokken på Mini-14. Ser også for meg at en u-utskjært kolbe raskt blir dobbelt så dyr som en ferdig, om en børsemaker skal bruke tid på å tilpasse den.

 

Tilbød begge produsentene å få låne originalkolben min for å ta mål. Motivasjon for dette er både pris, og at det er et produkt jeg skulle ønske var tilgjengelig for folk. Det virket som om begge produsentene var interesserte til en viss grad. :) KKC sa de hadde en del andre prosjekter, men at det skulle kikke litt på muligheten, mens GRS skulle få teknisk til å se på saken.

 

Får vel bare håpe de bestemmer seg for å starte utvikling og produksjon da! :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Liten oppdatering.

- Har lånt originalkolben til GRS, og fikk tilbakemelding at Mini-14 passer inn i designet deres. Men de har ikke kapasitet til å utvikle ferdigmodell akkurat nå, og skal se mer på saken når de utvider i USA.

- KKC har heller ikke kapasitet akkurat nå, og har andre systemer i kø først. De tippet imidlertid at det ikke ville være plass til gassblokken i jaktstokken deres (litt slankere design enn GRS), men de har planer om en ny Target stokk som muligens har nok rom i forskjeftet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sendte forespørsel til GRS for en stokk tilpasset Mini 14 i går. Fikk svar i dag at de ikke har det og de foreslår å få børsemakeren til å tilpasse en blank stokk.

Sendte også forespørsel til Jakt og Friluft for en Mini 14 KKC stokk.

Har ikke fått svar enda, men regner med at det hjelper hvis det bare er mange som kontakter dem med samme ønske....

I USA har de noen fine stokker hos www.accuracysystemsinc.com/, blant annet Bell and Carlson, men de sender ikke ut varer til mer en 100$ til utlandet.

accuracyriflesystems3.homestead.com/ har også en fin varmint stokk, men svarer ikke på mail en gang....

Noen som har erfaring med Tundra tommelhullstokken fra Revolution, Boyds stokk til Mini 14 eller Archangelsk sin Aamini?

Jeg er ute etter presisjon men vil ikke ha noe militær utseende...

Link to comment
Share on other sites

KKC og GRS er veldig fine og behagelige stokker, men du må velge høyre eller venstrehånds. Selv er jeg egentlig links (venstre mesterøye), men skyter også en del høyrehendt og ønsker derfor en stokk som kan brukes på begge sider! Hvis jeg kunne kombinert og mikset hadde jeg derfor hatt noe som lignet på en McMillan stokk med GRS sitt push lock system for justerbar høyde/ lengde. Å lage noe sånt selv ville jo kostet *** i deler. Formene ville vel blitt noe slikt: http://accuracyriflesystems3.homestead.com/tacticalstockweb.jpg

 

Pent? :shifty: Stokken på bildet er visst håndlaget, og kostet en gang i tiden $390

 

ARS Stocks - These are foam core fiberglass/graphite/Kevlar stocks. Lightweight and strong plus they are very attractive. These are custom stocks made to your length of pull with decelerator pads. Color is black with green, brown and camo available. These stocks are 8 oz. Lighter than the factory stocks due to their space age construction. Comes in straight, Monte Carlo and tactical configuration. Monte Carlo is available in RH or LH for a slightly higher price. The straight configuration is for iron sight use. The Monte Carlo is for scope use and the tactical is made for scoped bipod or sandbagged use and is a favorite of law enforcement tactical teams. The stocks are painted with epoxy Polane paint that does not chip or fade. Straight - $350.00. Monte Carlo - $350.00. Tactical configuration $390.00.

 

Når det kommer til presisjon tror jeg det beste uansett er bedding, helst søylebedding på en Mini.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om eieren av ARS døde av hjerteinnfarkt for en del år siden, og at konen og noen venner forsøkte å drive bedriften videre uten særlig suksess. Tror derfor det blir vanskelig å bestille den håndlagde stokken, siden han som lagde dem er død. Kilde: http://www.perfectunion.com/vb/ruger-mini-14-mini-30/83084-accuracy-rifle-systems-still-business.html

 

Men stokken var pen da, og såå funksjonell.. :D

Link to comment
Share on other sites

Vi kan prøve å holde det sakling.

 

Generelt tror også jeg det største forbedringspotensialet med tanke på presisjon ligger i innfestingen mellom låskassen og kolben. Dette fordi låskassen originalt bare spennes fast i ett av fire hjørner av avtrekksgruppen. I tillegg har låskassen en form som gjør at den er lett å demontere, men denne formen gjør også at kassen ønsker å løfte seg litt under rekyl slik at riflen oppfører seg litt forskjellig mellom hver gang.

 

Derfor tror jeg en 3-punkts søylebedding slik som ASI i USA gjør er det som vil være mest utslagsgivende for presisjon, og har lurt på om jeg skal bruke børsemaker til noe slikt. Slik jeg har forstått det borres det tre hull i låskassen, de to bakerste er for å skru fast låskassen med amerikanske skruer tilsvarende M3, mens det fremste hullet under ladearmen er for en ekstra styrepinne. Videre limes et par M3-søyler i kolben slik at man har en solid innfestning. :) Litt bilder om hvordan de gjør det her: http://www.ruger-mini-14-firearms.com/Gunsmith_Services.php

 

En behagelig kolbe er også med på å gjøre det enklere å skyte presist.

 

Hva er det som er så spesielt med Sage??

Link to comment
Share on other sites

En sånn trepunktsbedding funker visst nok fint, men, med utgangspunkt i at det finnes kun en eneste flate som er rett på hele børsa, hvor begynner du?

 

Sage festes noe intikat, etter hva jeg forstår, går mekanismen rett ned, ikke i akse, for å så klemmes fast.

 

Dog, ikke som JAE, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

med utgangspunkt i at det finnes kun en eneste flate som er rett på hele børsa, hvor begynner du?

Hva mener du med hvor man skal begynne?

 

Og JAE krever jo at man strammer låskassen fast med to unbrako-skruer, det blir jo det samme med trepunktsbedding (to skruer).

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare kanten på undersiden av låsekassen (det som hviler på stokken) som er noenlunde rett, og det kan kanskje være vanskelig å få spent den opp horisontalt. Kanskje en jigg må lages? Hvor beint trenger det å være da? :oops:

 

JAE løsningen er uansett patentert, og de ønsker ikke å lage stokk til Mini. Sage virker komplisert, uten at jeg har satt meg skikkelig inn i den.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes på kassa bare en rett flate, brystinga til pipa. Resten er slipt for hånd, på bånd. Pipa, er Tilsynelatende rett, men chucken på dreiebenken sier noe annet. Til og med basene til properitærringene er målbart skeive.

 

På en annen side, en får det sikkert rett nok med øyemål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...