Jump to content

Hva er så dette?


Trond

Recommended Posts

Jeg frekventerer endel utenlandske auksjonshus og det hender at jeg snubler over noe jeg finner interessant. Det siste jeg snublet over var noe jeg fant i Italia - en russisk greie, eller? Hva er det som gjorde at jeg syntes at denne var så interessant at jeg kjøpte den for tre ganger høyeste antatte verdsettelse og fortsatt går og smiler?

 

http://www.czernys.com/auctions_lot.php?oggetto=46070&asta=38〈=eng

Link to comment
Share on other sites

Norske bondeøkser er temmelig sjeldne, i hvert fall når de er i god stand. De er delt inn i tre hovedtyper:

 

oekser.jpg

 

Ovennevnte bilde viser fra venstre en praktfullt gravert A-øks, en C-øks, to enkle A-økser og en bergmannsøks med bjerk øksehode (men regnes likevel som en øks).

 

A-øksen fra tidlig 1600-tall som er tilnærmet identisk med vikingøksen, disse er som regel slette, men finnes også med vakker gravyre.

B-øksen som Wolverine67 viser bilde av fra sen 1600-tall. Denne er uhyre sjelden i dekorert utgave.

C-øksen som er den typen jeg fant i Italia og som stort sett er laget mellom 1630 og 1650. Disse er alltid dekorerte.

 

Les mer om norske bondeøkser på http://norskevaapen.no/?p=1785

Link to comment
Share on other sites

Dette øksehodet er antagelig verdt mer enn det dobbelte av det jeg betalte for det og auksjonshuset hadde lagt det ut for 650-850 Euro i en auksjon med nærmere 1000 auksjonsnummere og tydeligvis uten peiling på hva det var eller hva det var verdt. Det forelå riktignok noen forhåndsbud, det høyeste på 2300 Euro. Så det var tydeligvis andre der ute som hadde peiling.

 

Dersom man har tid, ork og kompetanse til å gå gjennom en haug auksjonskataloger hver måned - de ligger gjerne på nettet - kan man gjøre slike kupp, igjen og igjen. Og, her snakker jeg av erfaring.

 

Glem danske auksjonshus. Danskene har den samme kompetansen som oss på det gamle og de lurer deg. Der opereres det med "luftbud", så skal du likevel handle på et dansk auksjonshus, må du være til stede.

 

Svenskene kjøpte opp mye norsk på 1800-tallet og det er ikke for ingen ting at Nordiska Museet har en vesentlig større og finere samling av tessaker enn noen norsk institusjon. Men også her finnes det en god del kompetanse og en betydelig konkurranse fra andre nordmenn. Svenske auksjonshus er ryddige og til å stole på.

 

Tyske soldater tok med seg en god del norske våpen hjem under 2. verdenskrig. Disse dukker stadig opp på tyske og østerriske og gjerne i forbindelse med generasjonskifte - som vi er på slutten av et nå. Her er det liten kompetanse på annet enn det vanligste. Jeg kjøpte f.eks. en tilnærmet 100 % strøken M1772 pistol på auksjon i Tyskland i høst for 900 Euro - såvidt over halv pris. Tyske auksjonshus er ryddige.

 

Italienske auksjonshus har lite norsk fra 1700- og 1800-tallet, men her hender det at det en sjelden gang i mellom dukker opp skikkelige eldre perler, som f.eks. vikingsverd og denne øksen. Italienske auksjonshus (i Nord Italia) virker ryddige.

 

I USA finnes store mengder norske våpen. Dette er dels utrangerte militære våpen som ble solgt gjennom internasjonale våpenhandlere, dels våpen som utvandrerne tok med seg da de reiste. Kompetansen er gjennomgående minimal i USA, men man kan bli skikkelig lurt av at det de kaller "very good" er noe vi her hjemme ville kalle skrot. Det er også relativt kostbart (og ofte vanskelig)å få sendt et våpen fra USA til Norge.

 

Uansett, skal man kunne gjøre gode kjøp på auksjoner, må man være forberedt på at det tar mye tid og krever mye kompetanse. De første innkjøpene bør derfor gå ut på å legge noen tusenlapper i våpenlitteratur - og å pugge den.

Link to comment
Share on other sites

Løktårn var ikke uvanlige på norske middelalderkirker, men de der så nesten bysantinske ut. Tre løktårn ved siden av hverandre? Tipper det er ment å representere noe fra konstantinopel eller noe slikt, ikke utenkelig at man valgte slike motiv et par snaue hundreår etter at det var nordmenn i tjeneste hos keiseren i konstantinopel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...