Jump to content

22LR til 22 Magnum? Mulig?


Mas-36

Recommended Posts

Vell jeg lurer da på om det er mulig å kammre om en 22LR rifle til 22 Magnum? Børsa er en gammel(70 tallet) enkeltskudds bryte rifle. Min onkel vil ha ei rifle med litt mere puff til jakt enn 22LR gir men vil ikke kjøpe ny rifle.

 

Så da lurer jeg på er det mulig? Vet det finnes revolvere med 22LR og 22 magnum tønner, men vet ikke om løpene der er laget 22Magnum så kulene til 22LR glir litt fritt?

 

Så om noen vet/har testet er vi veldig glade for tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Det bør gå helt fint. Kammeret er jo bare lengre, så det må vel bare brotsjes om.

 

Nå sitter jeg ikke på kammertegninger, men send feks en PM til AR15. Han har tegninger fra de fleste brotsjprodusenter.

 

Det blir som å kamre om en 6.5x55 til 6.5-06 når bommene begynner å bli utbrent. Ganske enkel sak.

Link to comment
Share on other sites

Det at hylsa utvider seg når en skyter 22 LR i ett 22 WMR kammer har ikke noe med diameteren på løpet som trådstarter nevner. Men forskjellene på patronene.

 

Vet om 22 LR løp som har blitt kamret om. Blant annet en Sako P72 med tykt løp. Presisjonen var ikke noe å utsette på.

 

22 WMR har .224"

22 LR har .222"

 

Men om låskassa som det er snakk om her tåler 22 WMR blir en annen sak.

 

 

John

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok etter å ha lest litt om hva de sier i usa om dette så vil dette gå bra. Mange som har gjordt det og mange som bare sier det er en dårlig ide uten å ha gjordt det. Da tror jeg mere på de som har gjordt det og har rifler som før var 22LR og nå konvertert til 22 Magnum.

 

De eneste som har hatt dårlige erfaringer er de som har hatt upresise 22LR rifler, de ble ikke bedre av ombyggingen. Men siden denne rifla går bra og er bygget for kaliber med mere trykk så satser vi på dette skal gå bra.

Link to comment
Share on other sites

@ "Olesøn" du svarer jo ikke det jeg spør om.

 

Vet det finnes revolvere med 22LR og 22 magnum tønner, men vet ikke om løpene der er laget 22Magnum så kulene til 22LR glir litt fritt?
Jeg har en .22 mag. Fyrer du av en vanlig .22 LR i den vil hylsa utvide seg litt.

Så jeg vil tro at det blir enten eller.

 

Joda, litt så. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm nei. Fordi disse revolverene med 22lr og 22magnum tønner har 2 tønner. En til 22LR og en til 22 magnum. Du bytter tønna når du bytter kaliber.

 

Jeg vet de er forskjellige i diameter og en bør derfor ikke skyte 22lr i ett 22 magnum kammer pga det.

Link to comment
Share on other sites

Ofte er mykere stål (billigere) i .22lr løp enn .22mag. I tilegg til kulediameter er det andre forskjeller på prosjektilene nemlig.

LR kulene er av bly og har evt et kobberbelegg, men ikke mantel. De er også hælbase, dvs de er smalere der de entrer hylsa.

For .22 mag er kulene mantlet, altså hardere og dermed også lengre for samme kulevekt. Dessuten har de lenger bæreflate siden de er "vanlige" riflekuler uten hælbase.

 

Det kan naturligvis gå bra å kamre om, men det kan være lurt å vurdere riflestigningen først mot den kuletypen du har tenkt å benytte. At løpet sannsynligvis vil slites noe raskere er vel et mindre problem antagelig.

 

lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Den lille ekstra løpsslitasjen tror jeg er en bagatell for min onkel. Han kommer aldri i livet om jeg kjenner han så godt som jeg gjør til å skyte mere enn 50-100skudd med denne i året.

 

Riflestigningen kan jo være ett problem. Men siden ingen amerikanere som har gjordt dette nevner det så tror jeg ikke det skulle bli noe problem heller. Men det finnes jo 30-33grains kuler i 22 magnum ammo.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet her, om låskassen tåler det er det bare å brosje i vei om en har lyst. De 0,002" i forskjell mellom teoretisk diameter betyr ingenting (feks løp til 9mm Parabellum-varierer langt mer, eller Ruger min-30 (.308"løp til .311 kuler)).

Og en enkeltskudds 22LR er i praksis verdiløs så dette med evt "bløtere" stål og løpsslitasje oppveies av økr bruksverdi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...