Jump to content

Et helt rått måltid !!!


HighPower

Recommended Posts

Da har jeg svingt meg på kjøkkenet og laget nyttårsmiddag igjen :D

På årets meny sto det biff tartar. Dette er en rett tilknyttet mange myter og mye mystikk, og den gir mange muligheter for personlige tilpasninger og variasjoner. Min variant er stort sett slik min far lærte meg å lage den.

Først dreper vi den mest utbredte myten: Biff tartar består av rå kjøttdeig. Dette er milevis fra sannheten, og lager man den av kjøttdeig har man ødelagt enhver mulighet for et godt måltid. Karbonadedeig er heller ikke egnet da den er tilsatt vann og salt. En biff tartar står og faller på råvarene. Den skal bestå av rent storfekjøtt med minst mulig fett, og så ferskt som mulig. Biffdeig uten tilsetninger kan brukes, men jeg pleier å bruke ytrefilet. Enten ber jeg butikken om å male den opp eller jeg skjærer den selv.

 

I dag kjøpte jeg tre biffer av ytrefilet, tilsammen ca. 500g.

biffc.jpg

 

Kjøttet ble skåret i små terninger, ca. 3 - 5mm sider.

kniv.jpg

 

Råmaterialet klart:

basisf.jpg

 

Kjøttet knas sammen og deles opp i ønsket antall porsjoner, her fire.

porsjoner.jpg

 

Porsjonene formes til hver sin brødskive. Jeg bruker hvitt brød. Mange foretrekker grovt, men jeg vil at kjøttet skal utgjøre smaken, og jeg synes grovt brød dominerer for mye i smaksbildet. Deretter perforerer jeg kjøttet med en gaffel. Dette er min personlige vri, jeg kommer tilbake til hvorfor jeg gjør det. Så legges den obligatoriske rå eggeplommen på. Mange legger den i et halvt eggeskall oppå kjøttet, men det er juks !!! Man tager en teskje, presser en fordypning i kjøttet og legger eggeplommen i.

eggp.jpg

 

Øvrig tilbehør er rå løk, kapers, salt, pepper og sylteagurk. Man kan godt supplere med rødbeter også. Løken skjæres i ringer, halvringer eller terninger. Type løk er en smakssak. Jeg liker best rødløk, synes den har best smak og jeg tror den fremkaller mindre tårer under skjæring.

onioncut.jpg

 

Da er det klart for servering.

kompletts.jpg

 

Inntak av måltidet begynner med at man punkterer eggeplommen og blander den inn i kjøttet. Perforeringen gjør at den trekker lettere inn. Man krydrer med salt og pepper etter egen smak og strør kapers på toppen.

heltferdig.jpg

 

Bon apetit, og godt nyttår ! :D

 

PS: Hvis den ikke faller i smak kan den stekes, man ender da opp med noe lignende av en tradisjonell dansk hakkebøf. Men prøv tartaren først, det fortjener den !

Link to comment
Share on other sites

@Ruger #1: Jeg synes absolutt du bør prøve, og det går fint utn akevitt også :wink:

@haretex: Tror vi er ganske like på dette feltet - der er rikelig med nykvernet svart pepper på den, men det kommer ikke frem på bildet :D Prøvde et nytt fabrikatav kapers denne gangen, Figaro, og de var gode.

Link to comment
Share on other sites

Biff tartar er mat for gutta boys det, det er noe eget med å ete maten rå eller i alle fall halvrå. Tartar er en av favorittene mine, såvel som indrefilet som er svidd 30 sekunder på hver side, rå østers, sushi og sashimi.

 

Energi sparer man også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Xesray: Du skal ikke se bort fra at det kommer en tartar på bordet ved tid og leilighet :mrgreen:

@jerognal: Det er du som går glipp av noe her. En solid tartar med godt øl til og en Laphroaig Quarter Cask etterpå, da er livet godt å leve 8)

@Thor: My compliments on your excellent taste !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...