Jump to content

Trengs kjøpetillatelse/importtillatelse på Barrel liners?


dreagle

Recommended Posts

Har tenkt å line opp et par børser med dårlige piper for ikke å miste orginalpreget.

Ser at flere bla Track har hva jeg trenger.

Spørsmålet er hva som trengs av papirarbeide for å få slike i hus?

I tillegg har jeg hørt at blanks også ikke reknes som våpendel, og er i fritt salg. Stemmer dette?

Kan så klart gå hele papirmølla, men som en dagligvarekjede sier så er det enkleste det beste :P

Link to comment
Share on other sites

Rulleklossen er pga alder uregistrert. Pipa er dessverre ikke mer. Skytbar er den dog om en ikke vil treffe vel og merke. Winchesteren til kompisen er registrert, men "rust i hullet" reduserer presisjon. Tar gjerne veien om registrering av blanks/linere om nødvendig, men ville få klarlagt hvordan reglene er for erhverv av sånne. Fins det paragrafer å linke til kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve å gjøre dette selv jeg.

Må jo prøve å rettferdiggjøre dreibenken jeg kjøpte i fjor :mrgreen::mrgreen:

Skal høre med Snapphane om han kan lage liner, men meningen med denne tråden var i utgangspunktet å få klarlagt om det faktisk er restriksjoner på å kjøpe liner eller blank. Så vidt jeg kan se er dette ikke besvart enda.

Link to comment
Share on other sites

Piper er registreringspliktige, men jeg kan ikke huske å ha sett noen definisjon av "pipe" noe sted i regelverket. Når blir et stykke stål til ei registreringspliktig pipe?

I det hullet blir boret?

I det hullet blir riflet?

I det emnet blir gjenget så det passer på en låskasse?

I det kammeret blir brotsjet?

I det headspace er korrekt tilpasset så det er trygt å avfyre en skarp patron?

 

En liten digresjon:

 

Gjeldende regelverk er desverre fullt av slike huller, manglende definisjoner samt rom for fortolkning som skaper hodebry i gitte situasjoner. Jeg kan se for meg at lignende problemstilling om andre registreringspliktige våpendeler også kan dukke opp, f.eks. om en børsemaker skulle starte serieproduksjon av rifler fra grunnen av og vil benytte seg av underleverandører med CNC-utstyr til å grovmaskinere deler. Når blir en stålklump til ei låskasse? Kun børsemakere med autorisasjon kan produsere registreringspliktige våpendeler for salg, men hvor langt i prosessen kan en ikke-autorisert underleverandør gå før børsemakeren ferdigstiller?

Link to comment
Share on other sites

tror blanks må registreres. Dessuten må selger i USA ha eksporttillatelse. Du må sende kopi av kjøpetillatelsen, og selger vil søke om eksport. Dette koster deg omlag 300 dollar. Uansett antall våpen/våpendeler.

 

https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... istol,-etc.

 

 

Noen firmaer eksporterer ikke mens andre er hjelpsom med det. Et lite eksempel:

 

http://www.johnsonfirearms.com/redesign/export/

Link to comment
Share on other sites

Skal ringe tante ut på nyåret for å sjekke. Utgangspunktet mitt var å sjekke om rulleklossen min kan få nytt løpsinteriør uten å trenge å registrere. Kassa/pipa er fra 1869, og om jeg liner opp pipa til 38-55 er det påkrevd med en blank å dreie tilstrekkelig ned for å ha nok gods til å lime inn i ei utborret 12,17 pipe. En liner vil ikke ha stor nok diameter for å passe inn der.

Winchesteren som er nevnt har jo opprinnelig dette kaliberet, og der vil jo en liner passe med den godstykkelsen den har som er mye mindre enn behovet fra 12mm til 38 (375)

Link to comment
Share on other sites

Midway sier at det nå kreves kjøpetillatelse for å kjøpe blanks også, nylig endret fra å være i fritt salg. Har ikke sjekket med forvaltning på det lokale kontoret, så det er ikke bekreftet med øvrigheta enda. Men jeg regner med at Midway ikke farer med tøys, så jeg tror på det de sier.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, det er slurvete og upresis språkbruk med mangelfull bruk av definisjoner. Løpet er jo strengt tatt hullet gjennom pipa, så det kreves tillatelse for å kjøpe et hull :-)

 

Når regelverket mangler definisjon av pipe, og attpåtil bruker feil betegnelse, så er det litt vanskelig å skjønne hva som menes.

Link to comment
Share on other sites

Kun børsemakere med autorisasjon kan produsere registreringspliktige våpendeler for salg, men hvor langt i prosessen kan en ikke-autorisert underleverandør gå før børsemakeren ferdigstiller?

 

Fins flere uautoriserte "børsemakere" her i landet som daglig mekker på håndvåpen svart :forvirra:

 

Tuning av revolvre med løpsbytte er svært utbredt.

Hvordan de får tak i løpa de gjenger og setter på, er et betimmerlig spørsmål, men det er nok godkjente børsemakere som selger disse videre uten papirer :?

Link to comment
Share on other sites

dreagle

Skal ringe tante ut på nyåret for å sjekke. Utgangspunktet mitt var å sjekke om rulleklossen min kan få nytt løpsinteriør uten å trenge å registrere.
Mener du; ikke trenge å registrere RB'n fordi den er prod. før 1890? Det skal ikke kunne gå. Iallefall ikke hvis du velger et helt nytt kaliber.
Link to comment
Share on other sites

Siden 38-55 er et svartkruttkaliber fra før 1890, og siden det ble laget RB rifler i dette kaliberet før 1890, skjønner jeg logikken i at dette skulle kunne bli godtatt. Og hadde du gjordt ombyggingen uten noen rådføring på våpenkontoret, så kunne vel RB'n godt for å "så vidt du vet alltid ha vært i dette kaliberet".

 

Men grunnen til unntaket for registreringsplikt, er jo at det er en antikvitet. Og du setter jo inn ei helt ny "pipe". Jeg tror ikke tante går med på å la den slippe registrering. Jeg kjenner en som har bygd RB i 45-70 med ei kasse fra 1870 åra. Han måtte regge denne. Dette var riktignok et helt nytt løp, og ikke en liner. Men jeg blir både overrasket og glad hvis du slipper registrering. En slik praksis ville kunnet blåse liv i mange gamle utslitte skytejern. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dessuten at fritaket handler om at disse ikke skal være skytbare (Derfor man også kan få fritatt våpen i svært sære kalibre, som ikke er enkelt å skaffe. En pushing av dette vil nok føre til det som er gjengse i andre land, med forbud mot regfritak for patroner osv.

 

Jeg har forøvrig nettopp kjøpt en ombygget 1867 RB i 45-70 med nytt løp (regget) som jeg gleder meg til å få skutt meg kjent med :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dessuten at fritaket handler om at disse ikke skal være skytbare

Neeeei, den kjøper jeg ikke. Våpen fra før fristen kan godt være skytbare med tidsriktig ammo (har selv en RB i 12mm), når loven gir et slikt fritak uten å spesifisere stand må man anta at det også gjelder fungerende våpen. Litt av poenget er at disse våpnene normalt sett ikke er kamret for patroner som er lett å oppdrive i dag, og er heller ikke av en konstruksjon som er spesielt egnet etter dagens standard.

 

Utfordringen kommer når man begynner å bytte deler, hvis man legger til grunn at våpendeler er underlagt samme regler vil skifte av løp nok gjøre våpenet registreringspliktig. Det blir litt teit at man ikke kan sette i en ny pipe i samme kaliber, men samtidig ville det bli feil om man kunne sette en antikk pipe i en AK47 og hevde at den da ville være fritatt for registrering.

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen for unntaket er at antikviteter blir ansett som uegnet for bruk som skytevåpen. 1890 er satt som aldersgrense nærmest av makelighetshensyn, for å å slippe å vurdere i hvert enkelt tilfelle hvilke våpen som er egnet til bruk.

 

Jeg var selv borti en sak med ei hagle som var bygget på antikk låskasse; dette var opprinnelig en fransk militær Gras rifle som en gang på 1920-tallet var solgt som overskuddmateriell og konvertert til kaliber 16 hagle i Liege. Konverteringen innebar blant annet oppboring av originalt løp, så vidt jeg klarte å finne ut. Våpenet var så forsynt med nye kontrollstempler- for røyksvakt krutt. Disse kontrollstemplene ble "spikeren i kista" i den forstand at våpenet da ikke lengre kunne betegnes som "svartkruttvåpen". Det ble derfor bedømt som registreringspliktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...