Jump to content

Lyddemper 45-70?


Puma

Recommended Posts

Hei Kammer folk

Jeg har lyst på en 45-70 Marlin Guide Gun. Har skutt litt med våpenet men syntes det smeller noe j... med den portingen som er på rifla. Garantert usunt for hørselen.

Har derfor tenkt på muligheten til å kappe løpet rett bak portingen og gjenge opp for en front demper. Hensikten er å ha en demper til jaktbruk slik at det ikke er krise om hørselvernet ikke kommer på i en gitt situasjon.

Noen som kan gi meg anbefaling på demper til dette kalibret?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er redd dette blir vanskelig. Etter det jeg har hørt tidligere så er ikke 45-70 så lett å dempe. Guide gun har også et kort løp som ikke gjør det noe lettere heller.

Her du 5 eller 6 moduler på din A-Tec demper?

Link to comment
Share on other sites

jeg vil tro at A-tec Tmm-6 kan fungere, der har du volum, og det er viktig når grovkalibrede ting skal bli stillest mulig.

jeg vet at folk har fått brukbare resultater med den største rb-reflexen, T-12, på en 45Blaser.

 

om det finnes dempere i kal.45 med stort volum fra de andre demperprodusentene er antagelig de også brukbare, men som lopez sier(han veit hvan snakker om) er volum foran munning det du skal lete etter for å få en grovkalibret subbørse stille.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kammer folk

Jeg har lyst på en 45-70 Marlin Guide Gun. Har skutt litt med våpenet men syntes det smeller noe j... med den portingen som er på rifla. Garantert usunt for hørselen.

 

Om det er portingen og det ekstra bråket den lager som bekymrer deg går det å gjenge opp hullene og sette plugger i. Jeg har også sett en løsning hvor en hylse/et rør krympes over hullene.

Link to comment
Share on other sites

 

Om det er portingen og det ekstra bråket den lager som bekymrer deg går det å gjenge opp hullene og sette plugger i. Jeg har også sett en løsning hvor en hylse/et rør krympes over hullene.

 

Portingen ser jeg som et hovedproblem. Har skutt med Guide Gun uten porting og mener det er betydelig forskjell selv om det smeller godt fra det korte løpet uansett. Plugger/hylse/rør er et alternativ.

 

Hadde jeg fått tak i en eldre Guide Gun uten porting så er jeg interessert i demping uansett. Trenger nok ikke den største demperen Jeg har ikke planer om noen subbørse. Ønsker kun dempe smellet slik at ikke hørselen ryker dersom jeg i et gitt tilfelle ikke får på meg hørselvernet i en jaktsituasjon. Ønsker ikke ødelegge hele prinsippet med ei lett og hendig jaktbørse med em stor og tung demper.

 

Noen som skal selge en 45-70 Guide Gun?

Link to comment
Share on other sites

Man setter ikke demper på en lever-A rifle, lyden reduserer man med og kjøpe den eneste riktige LA rifla i 45/70 til Marlin!

Den er lik orginalen fra 1895, og veier ikke stort mer og har bedre balanse en G-GUN, for ikke og snakke om mag kapasitet! :mrgreen: 9 skudd litt mye til jakt men! :D

Her er pipa 26" lang og da er munnings smellet borte, her får man brennt opp kruttet , og ingen håpløse "smell" porter!

"One and only! 1895 Cowboy."

 

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/ ... Cowboy.asp

Link to comment
Share on other sites

 

Takk for den Flashman. Bra timing på den annonsen :lol:

 

Skal se om det blir et kjøp der :lol:

 

Får desverre ikke plass til en A-Tec TMM 5. For kort løp fra gjenger til magasin rør.

Må nok desverre gå for en frontdemper dersom det ikke er mulig å korte ned mag røret med 1 patron.

Link to comment
Share on other sites

Da er kjøpet av 45-70 Guide Gun i orden :lol:

Går unna når alt klaffer.

Håper det er flere som kunne kommet med tips om demper til 45-70.

Uansett så vil jeg åpne tråden igjen dersom prosjekt demper av Guide Gun blir en realitet ila høsten. Da har jeg vel fått noen egne erfaringer som kan deles på godt og/eller vondt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Marlin med lang Hausken er helt suverent.

Dette har vi prøvd :wink:

Gutta hos j og f i Arendal mente det var vanskelig.

Men Møre jakt på Averøy løste dette på en smidig og pen måte :)

Link to comment
Share on other sites

Marlin med lang Hausken er helt suverent.

Dette har vi prøvd :wink:

Gutta hos j og f i Arendal mente det var vanskelig.

Men Møre jakt på Averøy løste dette på en smidig og pen måte :)

 

Ineressant :D Var det en standard Hausken. Bygger ikke den ca 10 cm bakover på løpet?

Kan du si litt mer dersom det ble gjort tilpasninger utover gjenging av løp?

Kan du legge ut noen bilder?

Link to comment
Share on other sites

Nei og nei, man kjøper ikke demper til Lever action.

 

 

Det var 1. tanken som slo meg også :oops: men så tenkte jeg litt mer på saken, og det kan faktisk bli både tøft å se på, og mye mer behagelig å skyte med. I liggende stilling, så må jeg innrømme at jeg likte 45-70'n min dårlig gitt, men i sittende, så var det null problem.

 

Men jeg synes min 45-70 har veldig god balanse, så jeg er litt redd for at den kan bli ubehagelig framtung. Det løpet er jo ikke akkurat noen lettvekter, og jeg ville ikke ha kappa løpet på en sånn kaliber i lever action noe særlig, for den er jaggu kort nok(hele våpenet mitt var vel litt under meter'n), og du trenger vel alt du kan av fart, hvis du skal ha den på storviltjakt.

 

Dette var bare mine tanker om saken 8)

Link to comment
Share on other sites

Nei og nei, man kjøper ikke demper til Lever action.

 

Pyse!

 

He he har jo hatt den tanken selv men når tanken først har festet seg så syntes jeg det var naturlig å fremme det på forumet og få noen nyttige innspill og erfaringer.

Hele konseptet med rifla er jo ei kort hendig sak, klar for kjappe skudd på under 100m. Det er jo her noe av utfordringen kommer. Skal man benytte sjansen til ett kjappt skudd så fikler man ikke etter hørselvern :roll:

Har noen kompiser med Guide Gun. De bedyrer hver høst at de skal bruke hørselvern men de har vel summetonen fortsatt i øret siden forrige jakt.... :mrgreen:

 

Så min tanke etter div innspill fra dere er muligheten for å kutte ned mag kapasitet til 3 patroner + en i kammeret ved behov. Da skulle jeg få nok plass til en A-Tec eller Hausken som bygger ca 10cm inn på løpet.

Må høre med en børsemaker om det lar seg gjøre......

Link to comment
Share on other sites

Eller gå over til n120. Då får du merkbart mindre smell, og munningsflammen blir vekke. Med 47 cm og n135 er jo ggen reine flammekastaren

 

Har du noen ladadata som jeg kan ta utgangspunkt i med N-120?

Dersom du ikke ønsker å legge dem ut så kan du jo sende meg et PM.

Jeg har bestillt 405grs kuler hos Clarry samt 405 grs remington bulk kuler.

Link to comment
Share on other sites

Så min tanke etter div innspill fra dere er muligheten for å kutte ned mag kapasitet til 3 patroner + en i kammeret ved behov. Da skulle jeg få nok plass til en A-Tec eller Hausken som bygger ca 10cm inn på løpet.

Må høre med en børsemaker om det lar seg gjøre......

 

Eg har gjort det motsette, sett på eit langt magasin, prinsippet burde bli det same så lenge ein ikkje kortar ned heilt til fortreet. http://kammeret.no/viewtopic.php?f=38&t=1221&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Link to comment
Share on other sites

Marlin med lang Hausken er helt suverent.

Dette har vi prøvd :wink:

Gutta hos j og f i Arendal mente det var vanskelig.

Men Møre jakt på Averøy løste dette på en smidig og pen måte :)

 

Ineressant :D Var det en standard Hausken. Bygger ikke den ca 10 cm bakover på løpet?

Kan du si litt mer dersom det ble gjort tilpasninger utover gjenging av løp?

Kan du legge ut noen bilder?

 

 

har nettopp kjøpt meg ei brukt marlin med montert hauskendemper. er etter selgers utsagn kjøpt av tico, og antaglivis den tico refererer til.

 

Min erfaring med dette er isje bra, der monteringsjobben er gjort svært dårligt. valgt feil gjenngestørelse og gjenget forlangt bak, slik at eg nå må korte inn magasinet. Men ingenting er umuligt, men samtidigt e isje alting bra heller

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...