Jump to content

skviset ut av 22 kalibrede klubber


breakfastbuddy

Recommended Posts

det ser ut som om oss som liker noe annet en 22 blir skviset ut , mange skyte klubber er mer som syklubber der de ikke skyter annet en 22 kaliber som en må kjøpe på klubben , den klubben som jeg er medlem av har ikke et brukbart avtreksanlegg og hvis du skal skyte annet en 22 må du få det godkjent av skyte leder . derfor ser jeg meg etter et småbruk litt fra folk så jeg kan skyte selv . jeg har også begynt med bue skyting :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Og hva er så tanken bak innlegget? Slik jeg leser det er det vel sjelden noen blir skviset ut, men programmene som blir skutt på mange baner er i regi ISSF og derav 22kal. Mange har også som du sier dårlige luftanlegg på sine innebaner som kan legge føring for kruttvåpen, men her handler det nok mer om kr enn noe annet. Hva om du heller blir med på dugnader, skaper inntekter og tar litt føring slik at disse tingene blir utbedret?

 

Min klubb skyter bare luft inne og mest 22kal ute, men det er ingen som skviser de som vil skyte noe annet. Men skal du bli god til å skyte, er nok ikke 357 og 44mag stedet å begynne.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

den klubben som jeg er medlem av har ikke et brukbart avtreksanlegg og hvis du skal skyte annet en 22 må du få det godkjent av skyte leder.

Du kan vel ikke kalle det å bli "skviset ut" fordi om det må tas hensyn til luftkvaliteten for andre skyttere på banen? Når de andre skytterne på innendørsbanen tar hensyn, kan vel du også det? Og de andre skyter vel grovere ting utendørs, noe du også kan gjøre?

Har du mye kvalitetstid med en .22 inne i vinterhalvåret, blir du bedre med grøvre skyts ute på sommeren også. Se det positive i det.

Link to comment
Share on other sites

Joda, rimligere men for mange kjedeligere..

Men ærlig talt, er man ikke fornøyd, bytt klubb eller stå på og få ting gjort selv!

 

Hvis ikke kulefanget er noe problem er det avtrekket og eventuell mulighet for skyting etter eventuellt treingsprogram. Er "åpningstiden" for liten, stå på hvis at du er å stole på, sa er det eventuellt mulighet for å få en egen nøkkel. Alternativt stå på, ta eventuelle treningskurs eller lignende, møt opp på dugnader (dugnadsarbeid teller som regel høyt hos den ældre garden i klubbene uanset om vi snakker fotball eller skyting) var høfflig og moden. Så ordner det seg nok i de fleste fald.

 

Det er hvert fald min erfaring i foreningslivet over lang tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

luft pistol kan du skyte hjemme i stua . det jeg ville bruke var 9mm eller 45 acp alså ikke noe magneum kaliber , det er mange sure folk her som leker politi, og kommer med sure tilbakemeldinger , det er tragisk hvor mye sure tilbakemeldinger det vanligvis er her på kammeret flesteparten har helt glemt gleden ved å skyte , jeg har selv begynt med buesyting , og det kan jeg skyte med i hagen , ingen surpomp henger seg opp i det her . hele skytterklubbene er for det meste fylt med menn som har kjerringene sine på syklubb og de vil ha det samme . derfor skyter de bare med 22 og luft pistoler , de som satser på konkuranse skyter noe som nesten ikke ligner på pistoler ,

Link to comment
Share on other sites

har ikke et brukbart avtreksanlegg

Hvis du har problemer med dette vil jeg tro at du lett løser problemet med å kjøpe nytt ventilasjonsanlegg til lokalet?

Eller leier bana når det ikke er andre som bruker den?

Dette 'problemet' finner du nok på de aller fleste innendørsbanene i landet. Men du kan da skyte ute? Ikke mange som klager på avtrekket da... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke alle klubber som har innvendige baner som er godkjent for større enn 22, en 9mm krever en god del mer. Har selv tilgang på innvendig bane som tåler grøvre skyts, men det blir mest 22 allikevel, dette som er billigst og gir best trening for min del.

Link to comment
Share on other sites

derfor skyter de bare med 22 og luft pistoler , de som satser på konkuranse skyter noe som nesten ikke ligner på pistoler ,

 

Endte opp med å tenke litt på denne, og da får jeg vel bare melde meg inn i surpomp foreningen (aka GGG) og si at det faktisk er konkurranse som er grunnlaget for å få tilatelse til å eie pistol/Revolver... så vil man ikke det, så har man ikke noe behov for håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

[...]og si at det faktisk er konkurranse som er grunnlaget for å få tilatelse til å eie pistol/Revolver... så vil man ikke det, så har man ikke noe behov for håndvåpen.

Men det er (fremdeles) både lov og vanlig å være med i konkurranser uten å satse for vinne, er massevis av folk der ute som med glede havner på 63. plass (av 65) med en gammel buckmark (heldighvis).

Så om "problemet" her i tråden er at det ikke er plass til andre enn "de som satser" i trådstarters klubb, så har jeg forståelse for det. Om problemet er at vantilasjonen er for dårlig for utstrakt bruk av grove patroner på innendørsbanen er det noe annet...

Link to comment
Share on other sites

om "problemet" her i tråden er at det ikke er plass til andre enn "de som satser"

Jeg har opplevd litt av denne problemstillingen, og det er utrolig frustrerende å forholde seg til. Bane er mer høyverdig enn felt, finfelt mer høyverdig en militær etc. Og alle må bøye seg for de høye herrer som deltar på stevner...

 

Det de ikke ville innse var at de utgjorde noen få prosent av medlemsmassen og fikk mye støtte som vi andre betalte. Uten den store gemene hopen av hobbyskyttere og evige amatører ville de ikke hatt en klubb i det hele tatt. Hvis man bare innser det pleier resten å gå seg til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser en del utsagn som jeg oppfatter som svært negative om de som faktisk skyter for det sosiale og konkurere litt innimellom. Litt som den nye klubben jeg kommer til å melde meg inn i. Innendørs bane, god kaffe og fine sofaer - samt veldige fine forhold for .22. Går greit å skyte litt grovt når de andre drikker kaffe, men det blir ubehaglig med lyd og ventilasjon om fler er på banen samtidig. Skal jeg teste 45 winmag ladninger, skyte inn blackhawken i .30 US eller pumpe et par hundrede 9mm igjennom for å trene magbytte og målskifte, så gjør jeg det i en av de andre klubbene jeg er medlem, som har utendørsbane.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke allerede har, så kjøp en fin-fin 9 mm du har ønsket deg og montér på .22-sett på denne.

 

Så besøker du andre klubber, deltar på feltstevner og kan trene/ konkurrere i egen klubb med fin original 9 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...