Jump to content

Løpslitasje


pappa1972

Recommended Posts

Ser Jørund Lien kapper ett Blaser løp fra 58 til 50 cm i Jakt 1/2011. Liten nedgang i hastighet ned til 50 cm. I snitt 20 m/s mellom 58-50cm pipe og 55ms mellom fra 50 til 42 cm pipe. Kulevekt hhv 16,5g og 18,5g. Han ligger på 750ms med 16,5g Geko Target.

 

Ser Norma opererer med opp mot 800ms for sine 15grams kule, løpslengde ikke oppgitt.

 

Mitt tips: prøv å få tak i Norma Jaktmatch 15g mål farten på disse, burde gi deg en pekepinn på om ladeprosessen din har vært 100%.

Link to comment
Share on other sites

N140 er vel generelt sett et dårlig kruttvalg om man ønsker høy fart.
Tøv. Kan jeg spørre hvilket grunnlag du har for å¨mene det? :shock: Fra din egen fantasi?

VV N140 kan gi deg hårfint under 800 m/s.

VV N540 kan vel gi deg et par sekundmeter mer.

VV N135 gir deg neppe høyere hastighet med den kulen, snarere noen meter/s mindre.

 

Til sammenligning oppgir Norma (litt optimistiske) 800 m/s for sin 15 grams Jaktmatchpatron.

 

Har ei 9,3 x 62 der jeg får 700 ms med 15 gram kule og 59 grein N 140

Føler dette er veldig lav fart.

Det er lav fart for den ladningen ja, hvis den er skutt ved et rimelig antall plussgrader, og i et løp av vanlig lengde.

Sjekk eventuelt kruttvekt og/eller kronograf.

Link to comment
Share on other sites

Til sammenligning oppgir Norma (litt optimistiske) 800 m/s for sin 15 grams Jaktmatchpatron.

Med Norma Jaktmatch 9,3x62 får jeg i snitt 720 m/s under varierende temperaturer i en 57cm Blaserpipe. Fikk 750 m/s i en Kongsberg 393 jeg eide tidligere, denne pipa gav tilsvarende høyere hastigheter med alt av ammo. Tror det står oppgitt 765 m/s på de pakkene jeg har sett fra Norma.

 

Har brukt N140 og N150 til både 250 og 286 grain kuler. N150 gir som regel høyere hastigheter. Presisjonen er utmerket uansett krutt.

Link to comment
Share on other sites

Har ei 9,3 x 62 der jeg får 700 ms med 15 gram kule og 59 grein N 140

Føler dette er veldig lav fart.

Lav kanskje, ikke veldig lav, du er omtrent 5% under den hastigheten QL gir med std. utgangsverdier. Det er ikke uvanlig.

I QL ser 59grs N140 ut som en moderat ladning - du kan nok øke på litt om det er viktig for deg med hastighet. Det kruttet som gir best hastighet ser ut til å være N550 (eller URP, de er svært like), men da først med lett komprimerte ladninger, Eller MRP, men da med grundig komprimerte ladninger.

Dersom andre kuler gir forventetede hastigheter kan det være at disse 15g kulene er et hakk rommere, mykere, eller kanskje har lengre bæreflate og mer friksjon enn dem, og derfor gir lavere trykk. Men det blir kun gjetninger.

 

 

Tøv. Kan jeg spørre hvilket grunnlag du har for å¨mene det? Fra din egen fantasi?

He-he, Fantasien til LongRange er nok ikke så dum, det er flere krutt som kan gi høyere hastighet. Jeg tar LongRanges fantasi foran din når som helst forresten :wink:

 

N150

N550

N203B

URP

N19

MRP

N15

 

Alle disse unntatt N150 kan gi 30m/s mer enn N140, MRP 40m/s, om du er flink til å komprimere... For samme trykk. Jeg ville prøvd et av dem, kanskje helst N550 eller URP.

 

Dette er dog kun teori, men at man får høyest hastighet med det kruttet en kan bruke mest av ved samme trykk er noe som har blitt bekreftet i praksis mange ganger, i mange kaliber. Og har en ikke fylt hylsa, så vil en som regel finne ei høyere hastighet med et langsommere krutt som en kan bruke mer av.

 

 

VV N540 kan vel gi deg et par sekundmeter mer.

Helt riktig faktisk, du har et meget godt lade-øyemål, med samme trykk får QL 772m/s med 540 og 770 med N140 - og 803 med N550 :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

N140 er vel generelt sett et dårlig kruttvalg om man ønsker høy fart.
Tøv. Kan jeg spørre hvilket grunnlag du har for å¨mene det? :shock: Fra din egen fantasi?

Det har jeg fra en god del erfaring med dette kruttet. Både med rettveggede og flaskehalspatroner. Det går igjen og igjen at en får lavest fart med N140 kontra andre kruttvalg.

Dette står i notatboka mi som resultat etter kronografering og er ikke noe som er lest ut fra QL. Så da blir jo spørsmålet om din teori stemmer med praksis Karlstad, du har tydligvis ikke annet enn QL å uttale deg ifra.

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha, QL tror du? Neidu, det overlater jeg til deg. :lol:

Har erfaring med 9,3 x 62 gjennom mange år. Ett av mine yndlingskalibre.

 

Hvis det du postulerer fra din egen fantasi om VV N140 skulle stemme vil det bety at energiinnholdet i VV N140 er klart lavere enn i andre sammenlignbare kruttsorter. Du kan jo få lov å tro det, hvis du vil. Noen tror jo at jorda er flat også.

VV N140 er et rimelig godt krutt, som gir riktige hastigheter og god presisjon, i patroner/kulevekter der dette kruttet har riktig brennhastighet.

Dine erfaringer tyder på at du har misforstått anvendelsesområdet til VV N140.

Kanskje du ikke klarer å bruke QL-programmet ditt riktig?

Link to comment
Share on other sites

Ladedata henter du best ned fra nettet selv:

Norma for helmantlet 15 g kule i 9,3 x 62:

http://www.norma.cc/en/Ammunition-Acade ... ata/93x62/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

VV-ladedata, her for 14,3 og 16, 2 gram, ikke 15 gram, riktignok:

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/87" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Anbefaler å bruke data fra fabrikkene som utgangspunkt.

Man begynner med startladningene og arbeider seg oppover, vanligvis.

 

VV N150 brenner nok en tanke for langsomt for 15 grams kule i dette kaliberet.

Samme gjelder nok for Norma 203 B.

 

Når det gjelder Norma 11 for 9,3 x 62, finnes det en tråd på Kammeret.no om det:

viewtopic.php?f=17&p=637087

 

Lykke til, og hører gjerne fra deg om dine erfaringer med dine ladninger for dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vær så opptatt av hva andre bruker, eller hva de anbefaler. Du skal lage ammunisjon til din rifle, ikke til andres. Ut i fra ditt bruksområde og kulevalg velger du en hastighet som du mener er optimal for ditt bruk. Så velger du krutt som passer til den ladningen. Start med et krutt der du får din ønskede hastighet noenlunde mitt mellom maks og min kruttmengde.

Det er vanlighvis ikke optimalt å gå for maks hastighet i 9,3, du får ofte best virkning i dyr og god presisjon uten å presse hastigheten til maks.

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha, QL tror du? Neidu, det overlater jeg til deg. :lol:

Har erfaring med 9,3 x 62 gjennom mange år. Ett av mine yndlingskalibre.

 

Hvis det du postulerer fra din egen fantasi om VV N140 skulle stemme vil det bety at energiinnholdet i VV N140 er klart lavere enn i andre sammenlignbare kruttsorter. Du kan jo få lov å tro det, hvis du vil. Noen tror jo at jorda er flat også.

VV N140 er et rimelig godt krutt, som gir riktige hastigheter og god presisjon, i patroner/kulevekter der dette kruttet har riktig brennhastighet.

Dine erfaringer tyder på at du har misforstått anvendelsesområdet til VV N140.

Kanskje du ikke klarer å bruke QL-programmet ditt riktig?

Ta nå for enkelhetsskyld å gå inn på Vihtavouri sine sider og se på litt div kaliber der N140 er et alternativ og sammenlign maxladninger med andre krutt.

Det finnes selvfølgelig unntak, men generelt sett er ikke N140 det best egnede kruttet for høy fart. Det går som sagt igjen i tabeller og erfaringer.

Det er ikke ensbetydende med at det er et dårlig krutt. Jeg har brukt mine kilo av det kruttet selv. Poenget mitt til trådstarter er at om han ønsker høyere fart må han bytte krutt.

Link to comment
Share on other sites

vil det bety at energiinnholdet i VV N140 er klart lavere enn i andre sammenlignbare kruttsorter. Du kan jo få lov å tro det, hvis du vil. Noen tror jo at jorda er flat også.

Jeg vet ikke hvem som mener at jorda er flat her ?

Det er faktisk betydelig mer energi per vektenhet i bådeN540 og N550 enn i N140, og litt mer i 203B. Hovedgrunnen til at disse kruttene gir mer hastighet er imidlertid at de brenner langsommere, så en kan bruke mer av dem. Bigger, Better Faster, More...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Registrerer at du har misforstått en smule igjen: VV N500-serien er nitroglyserol-impregnerte høyenergikrutt som ikke er direkte sammenlignbart med VV 100-serien. Alle som lader riflepatroner vet det. Trodde jeg.

 

N140 har ikke markert lavere energiinnhold enn sammenlignbare kruttsorter. Om det gir lavere eller høyere hastigheter ved maksladninger enn andre kruttsorter kan bero på flere faktorer.

Hovedgrunnen til at disse kruttene gir mer hastighet er imidlertid at de brenner langsommere, så en kan bruke mer av dem.
Du har nok ikke helt fått med deg det grunnleggende her: Det hjelper ikke å lade med langsommere krutt, hvis det med den gitte kulevekt og ladningsvekt ikke gir støre areal under kurven i trykk-tid-diagrammet. Langsommere kruttyper gir ikke nødvendigvis høyere utgangshastighet.
Det er ikke ensbetydende med at det er et dårlig krutt. Jeg har brukt mine kilo av det kruttet selv.
Enig med deg et stykke på veg der, "LongRange", VV N140 er et godt krutt! Kjøper storburker av det. Gir ofte god presisjon. Og gode hastigheter i kaliber/kule-kombinasjoner der det har tilnærmet optimal brennhastighet.

 

@ Trådstarter: Går du inn på mine linker i innlegget foran finner du startladninger du kan jobbe utifra. Hva som er maksladning i ditt våpen avhenger av ditt spesifikke løp/kammer og din komponentsammensetning.

Trolig vil du få gode nok resultater med ladninger noe under maks. 9,3 x 62 er jo ingen magnum, men hastigheter på 780 - 790 m/s burde være rimelig greit oppnåelige med løp av rimelig lengde, og en 15 grams kule. Jeg klarer det i min 9,3, med 60 cm løp, uten tegn til overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interesant å testet noen QL ladndinger.

Er det noen som kan hoste opp noen med nevnte kruttsorter.

 

 

Pappa1972

Om du starter 3-5grs over ladningen du bruker med N140, men istedet bruker N19, URP, N550, eller 203B, så er du på vei. Jobb deg opp 1 og 1 grain derfra. Iht. QL skal du trygt kunne bruke 70grs av N550, URP og N19 - MEN IKKE START DER!

67grs N550 skal gi samme trykk som 59grs N140.

 

Etter 65gr må du antakelig drysse kruttet langsomt ned i hylsa, eventuelt gjennom et langt rør. Se eventuelt her: http://bulletin.accurateshooter.com/2012/12/how-case-filling-method-can-alter-powder-column-height/

Det er ikke farlig å trykke kruttet noe sammen når en setter kula.

 

Slik ser det ut når jeg lader 6.5x55

IMG_0019.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interesant å testet noen QL ladndinger.

Er det noen som kan hoste opp noen med nevnte kruttsorter.

 

 

Pappa1972

Om du starter 3-5grs over ladningen du bruker med N140, men istedet bruker N19, URP, N550, eller 203B, så er du på vei. Jobb deg opp 1 og 1 grain derfra. Iht. QL skal du trygt kunne bruke 70grs av N550, URP og N19 - MEN IKKE START DER!

67grs N550 skal gi samme trykk som 59grs N140.

 

Etter 65gr må du antakelig drysse kruttet langsomt ned i hylsa, eventuelt gjennom et langt rør. Se eventuelt her: http://bulletin.accurateshooter.com/2012/12/how-case-filling-method-can-alter-powder-column-height/

Det er ikke farlig å trykke kruttet noe sammen når en setter kula.

 

 

 

Slik ser det ut når jeg lader 6.5x55

IMG_0019.jpg

 

K

 

 

Hei

Har Norma 203 b i hus.

Det du sier er at jeg kan starte på ca.62 grain.

Eller hva sier QL om 203B.

Lader også noen 250 granske kuler ( woodiser) med 61 grain og får hastigheter rundt 745 -750 ms som jeg synes er ok i et 50 cm. løp..

Men dersom jeg har forstått ting riktig bør jeg kjøpe N550 for å få det siste puffet?

 

Pappa1972

Link to comment
Share on other sites

203B ville jeg startet på 61 heller enn 62, men det er mye forsiktighet i det utsagnet. 550 og N19 tåler et par grains mer ser det ut til.

Et interessant eksperiment ville være å se hvor mye MRP du kunne få oppi, men trolig vil det være vanskelig å få oppi nok. 75-78grs ser fornuftig ut trykkmessig, men som sagt - det blir trangt oppi der...

Det ser ut som 203B ligger omtrent midt i mellom 140 og 550, så du vil nok få noen meter mer med N550, kanskje 15-20m/s.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...