Jump to content

feil kuler i eske?


blackhawk

Recommended Posts

kjøper jevnlig kuler hos børselars fra W.Klette, 105 grn swc. aldri hatt problemer og har fylt kuleisetteren uten kritisk tilbakeblikk. lader med svake 4,4,grn N320 på dette da de funker fint. Fikk plutselig en voldsom rekyl på min snub og ting funket ikke helt etter dette. kom hjem og startet å sjekke kulene og finner en 158grn swc i pakken og stopper opp, jaha dette er jo plausibelt hvorfor jeg fikk slik smell. har ikke sjekket resten av partiet men her lukter det faktisk at produsenten bør erstatte ting når jeg finner feil kulevekt i esken? Nei jeg har ikke annen ammo i bly til 38 så dette er ikke min svimete mix. hvordan skal man takkle dette?

Link to comment
Share on other sites

ifølge loven er jo at om produktet ikke tilfredstiller de spesifikasjoner det er kjøpt som, da er det ikke innenfor de rammer og erstatning skal gis som skade/ følgeskade av utilfredstillende kvalitet. så her må jeg nok arrestere og si at din forenklede tolkning får meg til å tenke at her har du intresser :-)

Link to comment
Share on other sites

og før denne diskusjonen hopper helt av hengslene, det er ikke forventet at man skal sjekke hver kule, her tømmer jeg i kulemateren og stoler på at jeg har det produktet jeg kjøper er det som esken inneholder :-)

innholdsfortegnelsen er vel juridisk bindende såvidt meg er bekjent, og jeg er da også arbeidende i de sirkler :-)

Link to comment
Share on other sites

her har du intresser :-)

Alle har det. Min er nok at jeg ikke vil betale for svimefeil som andre begår. Hvis man skulle krevet 0,000% feil og full dekning av alle følgeskader ville nok prisen per kule økt merkbart.

 

det er ikke forventet at man skal sjekke hver kule

Hvor står det?

 

innholdsfortegnelsen er vel juridisk bindende såvidt meg er bekjent

Joda, men det sier ikke at du har krav på ubegrenset erstatning. Hvis produktet har synlige feil har du rett til å reklamere, er det produsentens feil at du ikke gjør det? Hvis du fikk en kule som var synlig identisk men som produserte farlig trykk ville du hatt en langt bedre sak.

Link to comment
Share on other sites

som meyer prøver antyde....er litt negativt forståsegpå det derre. pr juridisk disk er kulene sluttproduktet og dette iht varedeklarasjon. meg som produsent må i alle forhold bygge mitt produkt på produktspec, herunder det kuleprodusent oppgir som verdier. ja jeg lurer på hva agendaen er å må gå inn i en kvervuleringsprosess på dette da saken er juridisk klar og ikke difus således. jeg spurte om hva skal man gjøre? jeg har aldri opplevd feil fra klette og produktene har vært gode, men her har det vært en svikt jeg ikke hadde mulighet å fange opp. men vi legger tråden død da forståsegpåere er agressive og vil heller skape tull enn en fruktbar diskusjon/ info hvordan takle dette. Nei Klette vil jeg bruke videre da deres produkter er gode og dette er første feil jeg har opplevd på mange år.

Link to comment
Share on other sites

skal vi snakke juristik så ikke bruk google eller synsing, sluttprodukt er dekket godt nok i loverket slik det er, men det var ik intensjonen hr meyer, ville ikke jakte på klette men gi et perspektiv du så tydelig vet bedre på. jeg er konsumer men må bygge mine ting på en underleverandør innenfor specs.....hva er lovverket da? blir provosert når forståsegpåere tror de vet alt og styrer sannheten. jeg kjøper et produkt de faktisk må sertifisere(les produktinfo), utover det mister ALLE sine rettigheter og er erstatningsansvarlig utover kravene de leverer sine produkter på. Meyer, lær deg udmykhet og loven, kvervulering er lite produktivt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper man ketchup og det viser seg at det er sennep i flasken så får du byttet varen der du kjøpte den. Men du får ikke erstattet middagen din fordi du fikk spolert måltidet, du får bare en ny flaske med ketchup.. ;)

Om eksempelet mitt virker noe absurd så er det faktisk den samme loven som i dette tilfellet gjelder.

 

Men kjedelig med slike hendelser som dette da det ikke alltid ender like godt....

 

Takker trådstarter for en reminder vi alle trenger i ny og ne. Er lett for å gå litt i ball når man lader og ikke har hodet med seg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke å være flåsete, saken er faktisk veldig interessant. Men du burde tygge litt på spørsmålene mine også, for du setter betingelser som ikke nødvendigvis er rimelige.

 

Siden du ikke har noen spesifisert kontrakt er det kjøpsloven som gjelder, der må de som kan den veie inn. Hvilke plikter og rettigheter har man egentlig etter kjøpsloven? Hvilken kvalitet må man kunne forvente av slike produkter og hvor langt går produsents erstatningsansvar?

 

Men mens vi venter på det kan vi jo se litt på ladeprosessen og kontrollen man burde ha der. Er din forutsetning om at du skal kunne bruke komponenter uten kvalitetskontroll egentlig rimelig? Du krever at produsenten av kulene skal ha kontroll på kvaliteten, gjelder ikke det samme for deg som produserer ammo fra disse komponentene?

Jeg bruker riktignok ikke kulemater, men jeg har både hylse- og hettemating på pressa. Og jeg skal ikke påstå at jeg inspiserer alle komponenter med lupe, men jeg ser da over alt opp til flere ganger fra ladebenk til skytebane. Jeg mener derfor du burde fanget opp denne feilen, om kula eller den ferdige patronen var visuelt identisk ville du hatt en mye bedre sak.

Link to comment
Share on other sites

her lukter det faktisk at produsenten bør erstatte ting når jeg finner feil kulevekt i esken? Nei jeg har ikke annen ammo i bly til 38 så dette er ikke min svimete mix. hvordan skal man takkle dette?

Hva med å kontakte Børselars? Eller produsenten? Føler at det er veldig naturlig om jeg ikke har fått forventet vare. Men det er nå meg...;-)

Link to comment
Share on other sites

............har ikke sjekket resten av partiet men her lukter det faktisk at produsenten bør erstatte ting når jeg finner feil kulevekt i esken?...................

Hva er det du vil ha erstattet ?

Den kulen du skjøt + den kulen du fant = 2 blykuler til en verdi a 1 kr ?

(det lar seg helt sikkert ordne)

 

Så lenge ikke noe annet har skjedd, så kan det ikke vere noe annet som skal erstattes............

Link to comment
Share on other sites

.38 og 105 gr SWC blir ofte ladet til maksimal presisjon og ikke maksimal hastighet. At ei 158 gr.s kule blir brukt på grunn av en feil, vil sannsynligvis ikke føre til alvorlige hendelser. Men det er andre konstellasjoner/kombinasjoner som gjør spørsmålet fra trådstarter mer interessant - og prinsipiell.

Når hjemmeladingen blir automatisert f.eks ved hjelp av kulemater, mister man noe av den visuelle kontrollen man hadde tidligere ved "manuell" lading. Og det er kombinasjoner av ladninger og endret kulevekt som kan få store konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Når hjemmeladingen blir automatisert f.eks ved hjelp av kulemater, mister man noe av den visuelle kontrollen man hadde tidligere ved "manuell" lading.

 

Nettopp. Trådstarter skriver "det er ikke forventet at man skal sjekke hver kule", og jeg spør hvor det står? Hvor er regelverket? Hvilket ansvar har en som hjemmelader? I dette tilfellet gikk det greit, men det er potensielt mulig å sprenge et våpen og skade både seg selv og andre ved slike hendelser.

 

Jeg mener at uavhengig av hva jussen måtte mene så har jeg et objektivt ansvar for å sikre at min ammo er trygg for meg selv og andre. Dermed er jeg også forpliktet til å kontrollere hver komponent for potensielt farlige feil. Gjør jeg det? Veeeel... Jeg prøver. Det er begrenset hvor nøye en kan kontrollere hver komponent, men heldigvis er det ikke mange usynlige feil som kan gi alvorlige ulykker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper at de aller fleste hjemmeladere ha stor tillitt til at kruttprodusentene leverer varer av jevn og høy kvalitet. Hvor mange er det ikke som kjøper ei ny bøtte med krutt og bruker nøyaktig den samme ladningen man "alltid" har brukt? Uten noe statistisk grunnlag vil jeg likevel hevde at mange av oss stoler på at det er små lot-forskjeller. Samtidig har, i hvert fall jeg, alltid forventet at kulene i esken skal være tilnærmet identiske. Når man ikke kan ta for gitt verken det ene eller det andre, begynner det å bli litt ubehagelig å lade hjemme ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke forekomme at det ligger feil kuler i esken!

For dem som kjører automatisert pga konkurranser som tar mye ammo så er dette uakseptabelt!!

Det skaper tvil om ammoen din er trygg eller ikke, og slik er ikke moro når du er med i NM eller sitter i Portugal på EM og har startet på dag en med en kjempesmell....! 10000,- kroner rett i dass fordi du ikke tør å bruke ammoen din resten av EM og muligens skader på våpen, takk skal du fa*n meg ha.

Når en kjøper et slikt produkt skal det være ikke mindre enn perfekt hver eneste gang.

 

Jeg går ut ifra at dem pakker for hånd i det aktuelle tilfellet.

Så jeg ville tatt kontakt med dem som har laget kulene og gjort dem oppmerksom på dårlige rutiner som kan gjøre stor skade på utstyr og i værstefall føre til personskader...

 

@Pekkan: Enig med du!

Link to comment
Share on other sites

For meg er det uklart hva trådstarter vil med innlegget.

1) Det legges frem som sabelrasling om en erstatningssak

2) Det stilles spørsmål i all offentlighet om hvordan man skal takle dette.

 

Å da dreier dette seg om 2 blykuler til 1,- kr., og ingen skader er skjedd ?

 

Javel......det kan vere mye prinsipielt i en slik diskusjon om

hva som kunne skjedd o.s.v. Det er det mye rundt omkring i det

daglige liv som kan før til både det ene og det andre vist man tar den

type diskusjon.

 

Lader man selv så er iallefall egenkontrol første bud selv om det

ikke fratar produsent ansvaret fra a levere riktige ting. Og des mere maskinene

automatiseres som det nevnes ovenfor, så bør egenkontrollen kanskje

skjerpes på råvarene......

Link to comment
Share on other sites

Har flere ganger opplevd at det har vært feil kuler i eskene jeg har kjøpt fra forskjellige produsenter. Dette har jeg alltid oppdaget da kula skulle settes. Jeg har aldri sett på dette som noe annet enn mitt ansvar å luke ut. Jeg er ikke noe jurist men hvordan skal kuleprodusenten være ansvarlig for dette, hvordan du kvalitetssjekker din ammo? Er med på at han ikke har levert et produkt i hht korrekt standard, men ei kule av mange er ikke stor feilprosent og alle kan gjøre feil.

Og til slutt, du har sikkert krav på å få erstattet kula di, om du ikke hadde skutt den :) Hvordan skal du få byttet inn den mot ei korrekt kule da du ikke har den lenger?

 

Alle blykulene jeg har kjøpt har variert og ofte ligget 2-3 gr over det jeg har bestilt. Skal jeg kreve å få byttet alle og få 124.0 gr kuler da det er det jeg har bestilt ? Da sliter man med å få tak i blykuler! Hvor stort er akseptabelt avvik?

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg synes dette innebærer prinsipielt interessante aspekter, så greier jeg ikke helt å fri meg fra en ting: Hvor reelt er dette problemet? Blir dette en oppkonstruert problemstilling? Hvor ofte skjer dette? I motsetning til andre her, har jeg aldri funnet kuler med graverende avvik. Da med unntak av skadde blykuler... En del riflekuler har jeg riktignok satt til side, men det kommer mer av jakt på presisjon enn av andre ting ;)

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette er et oppkonstruert problem for noen som lader 200 skudd i løpet av en sesong, for oss som lader 10000+ skudd hver sesong så stiller det seg litt anderledes.

Jeg er avhengig av korekt vekt innenfor leverandørens spesifikasjoner for å vite hvor skuddet går og at det ikke blåser i biter sleiden min fordi det plutselig ikke var så jævlig nøye med kvalitetskontroll hos leverandøren...?!?!?

 

Men la meg nå spørre dere om en ting, når du kjøper ammo, da forventer du vel at alt er i orden??

Eller er det ikke så farlig om det er litt forskjeller på kulene?

Neste spørsmål: blir alle kuler veid hos feks Magtech eller S&b? Eller stoler også dem på at leverandøren av kulene faktisk har snøring på hva dem sender fra seg?

Link to comment
Share on other sites

4,4 gr N320 til 158 gr SWC kule er en helt standard ladning, så den helt store faren var det vel ikke i dette tilfellet heldigvis, men prinsippene forblir jo de samme. At ladningen var noe stiv i en snub er ikke vanskelig å forstå. :)Man skal stole på at leverandøren av alle ladekomponentene leverer det de faktisk får betalt for. Der er jeg enig med alle som har kommentert i tråden. JEG mener også at man som hjemmelader til syvende og sist har ansvaret når man lader enten man lader 100 000 skudd eller 100 skudd i året. Om ulykkken skulle være ute så er det kanksje sidemannen i tilegg til en selv og våpenet det går ut over om ikke disse prosessene er under kontroll. Vel....om man er avhengig av å lade så fort at det går utover kvalitetskontrollen hos hjemmeladeren så er dette uansvarlig i mi bok. For å være sikker må man faktisk gå ut fra at det kan være feil på enkelte komponenter og ta høyde for dette. Hurtighet i ladeprosessen må aldri gå utover kontroll og sikkerhet, mener nå jeg.

 

Når man lader på ei automatisert presse så kan man ikke ha så god kontroll som ellers men for en pistolskytter som skyter en del er det jo ikke andre alternativer. Ser absolutt problemet med kulemateren i så måte. Lader selv på 650 uten kulemater og da har man jo mye mer kontroll på hva slags kuler som blir satt. Den eneste måten man får forsikret seg mot slike ulykker er egentlig å ha fokus og ørneblikk på patronene da man lader tønne/magasin, om man ikke har gått over og sjekket patronene tidligere.

 

Jeg for min del sjekker alltid tennhette og kule da jeg lader tønne magasin. Kurransepatroner bli dagen før satt pent i ammobokser og da sjekkes patronene for bulker, dårlig krymp og tennhetta sjekkes så den ikke sitter feil vei osv. All ammo som ser litt "rar" ut bli degradert til treningsammo eller kassert. Treningsammo blir tømt rett opp i noen kuleesker og blir ladet fra dem på bana. Samme prossedyre blir fulgt på rifleammo og har fungert for meg i årevis, men er mulig jeg har vært heldig. Skyter da noen tusen skudd med rifle og nå noen med håndvåpen, men det er mange som skyter både mindre og mer enn meg i løpet av et år.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med Sniper Arne. Han og jeg jobber tilnærmet likt ved ladebenken (sjøl om jeg kasta ut 650 og erstatta den med en Hornady ;)

Mitt poeng er todelt når det gjelder kvalitetskravene til ladekomponentene. Det ene er hvorvidt avvikene på produktene er så store at det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. Det andre går på at avvikene ikke går ut over sikkerheten, men presisjonen. Det første kan være dødelig. Det andre er bare frustrerende.

For å gardere seg hundre prosent når det gjelder krutt, for eksempel (NB skytterlagskrutt er unntatt!) kreves det fryktelig mye jobb. Da må man kjøre redusert ladning, lage testpatroner, kronografere osv, hver eneste gang man åpner en ny kruttboks... Men det ER en interessant problemstilling for oss hjemmeladere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er avhengig av korekt vekt innenfor leverandørens spesifikasjoner

At du trenger noe betyr ikke automatisk at du har krav på det. Med mindre du har egen avtale med produsent er det kjøpsloven som gjelder, de som kjenner den bedre kan kanskje svare på den biten?

 

Problemstillingen er spennende og litt fremmed for meg, for jeg har aldri kjørt med så stor grad av automatikk. Hylse og hettemating ja, men da har hylsene blitt sortert før bruk. Og selv med full automatikk sitter du vel foran spaken så du ser hva som skjer? Så i dette tilfellet vil jeg si at man ikke har noen god unnskyldning, hadde operatør gjort jobben sin hadde han sett det.

 

Men det finnes scenarioer hvor man ikke vil se feilen lett. Hva om du har jobbet opp en beintråkka ladning med en treg lot og plutselig får en rask? Burde man teste hver boks med en startladning? Mulig, men jeg mener at lot-variasjoner ikke bør være så store at man opplever farlige hendelser med forsvarlige ladninger. Om man får N120 istedenfor N150 vil ting sannsynligvis gå veldig feil, og der er det ikke like lett å se forskjell uten en referanse eller god erfaring. Eller hva med en 228-kule i en boks med 224-kuler? Det kan også gå veldig galt uten at en visuell sjekk vil avsløre det.

 

Men for å snu ting litt på hodet: Hvordan garanterer du at alle dine ladninger er perfekte? Veier du alle ladningene? Sjekker lengden på alle patronene? Eller setter du høyere krav til dine underleverandører enn din egen produksjon? Er det ikke litt urimelig å kreve garantert feilfri leveranser av kuler når du ikke kan kvalitetssikre dine ladninger like bra?

 

Å forvente absolutt feilfri kvalitet er i mine øyne farlig, da ingen kan garantere noe slikt. Kvalitetskontroll handler ikke bare om å sjekke det en lager men også alle råstoff og komponenter som brukes. Ville du akseptert at en ammoprodusent fraskrev seg ansvar pga feil fra underleverandør? Eller vil du holde de ansvarlig for hele produktet de leverer? Vil ikke det samme gjelde for en hjemmelader?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...