Jump to content

Blaser BBF 97


gunnarf

Recommended Posts

Har lest en god del om dette kaliberet, trur til grisejakt funker dette bra, jeg valgte nu dette kaliberet i R-kaliberet pga tilgangen til kuler siden jeg lader selv. Jeg skal bruke den til småvilt, jerv og gaupe, men har mulighet til elg også.

Link to comment
Share on other sites

Har en BBF 97 kombi, riflekaliber 7x65r. Riflepipa har super presisjon, avtrekket er veldig bra og det er et greit kaliber å lade til. Lader 154 grs CDP og Norma fmj til samme treffpunkt på 100m. Til mitt bruk rådyr og revejakt kunne jeg likegreit ha hatt 7x57r, en del bedre utvalg av ferdigladd til den. (Norma jaktmach feks.) Ville vel vurdert 8x57irs til dobbeltløpet, for grisejakta. Og en 7mm til kombiløpet. Etter som om høyere utgangshastighet eller lettere ammotilgang er det som er viktigst for deg. Ville også bestillt den med rett kolbe hvis du baserer deg på å bruke kikkert, mulig den er noe høyere enn den krumme som de vanligvis blir levert med. Dreit mg ut på det. Kikkertmontasjene til Blaser er jo idiotisk høye.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at rett stokk er et mulig valg. Vet ikke om det koster noe ekstra. Men hvis du ringer Sport1 Kongsberg (Jarles Jakt). Spør etter Jarle. Trivelig kar som vet det som er å vite om Blaser, i tillegg har han ofte gode priser. Bor du i nærheten, kan du jo få prøve min noen skudd for å få feelingen med 7x65r.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eg har flere av blaser sine våpen. Har r93 og lrs2. Var på tanken med å kjøpe meg bbf97. Var stad så på en bb97. Det var en liten ufordel med den. Det er at den lager mye lyd når du knekker den. Så her var det krieghoff i steden for :P

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor Blaser ? Se også på MerkelBBF B3 ellerB4 . Begge har Kippblocklås som tåler mer trykk som en vanlig baskyle og dermed mer muligheter hvis du lader selv . Prinsippet til montasjen er omtrent den samme som Blaser men uten gummi mellom pipene . Jeg hadde begge men Merkel er fortsatt i huset . 7x57r og kaliber 20 gi en lett våpen til all slags jakt .

Link to comment
Share on other sites

Amatør , hva er upresis i h.t. min påstand at Kippblocklås eller Jegerlås tåler mer trykk some en vanlig baskyle ? Stikkord : låseflate , trykkfordeling , belastning av låseboltene . Begrensning ligger selvfølgelig i hylsematerial . Vennligst presisere litt mer ,jeg er ikke for gammelt å lære noen nytt .

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt kan man dimensjonere en Jägerlås så pinglete at den ryker og en vanlig løpshake-baskyle så kraftig at den har mange ganger belastningen i margin, med samme patron.

 

Så å si at den ene er sterkere enn den andre, uten å nevne dimensjoner, er upresist. I tillegg blir det upresist å snakke om hvilken som tåler mest trykk, uten å nevne kalieret. Jeg har vist i tidligere tråder at belastningen er avhengig av formen på patronen, i tillegg til støtbunnarealet.

 

Så om kaliberet er .257 Weatherby Magnum, kan brekkvåpen lages slankere med Jägerlås, men neppe stor forskjell om kaliberet er 9,3x74R

 

 

Som det meste er dette diskutert før. Denne tråden er litt ødelagt da trådstarter slettet første innlegget.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?t=4789

Det første innlegget finnes allikevel her:

http://www.bigbore.no/showthread.php?t=154

 

 

Tråden jeg startet med bakgrunn i bl.a tråden over

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?t=31204

Link to comment
Share on other sites

At noen påstår det samme som deg, er vel strengt tatt ikke en bekreftelse.

 

Jeg er overbevist om at den viktigste grunnen til at Jägerlås blir mye brukt i dag, er at den er billigere å lage, da man ikke trenger å tilpasse delene til hverandre, men kan basere seg på produkjson til toleranser.

 

Det at den er så sterk, blir overdrevet i reklamen for å dekke over den egentlige grunnen. Akkurat som Volvo, som markedsførte det som en barnesikring, at vinduene i bakdørene på 240-serien ikke kunne åpnes helt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det står skjelden i reklamen at den er billigere å lage. Men markedavdelingene fremhever at man kan kjøpe nye pipesett, uten tilpassing.

 

Det er håndarbeid som tilpassing, som gjør brekkvåpen kostbare å lage.

 

 

Men, som skrevet, til din kipplauf, i .257 Wea.Mag. er nok Jägerlås den eneste fornuftige løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Amatør, hvis produksjonkostnader er lavere må det være tillat å spørre hvofor ikke alle har kipplåsblock . I dag har jeg snakket med en tysk børsemaker ikke en selger av våpen og fortalt hva du hevder . Hans kommentar ville jeg ikke gjengi . Gi oss en eksampel for en pinglete kippblocklås ! Eller bedre sagt , hvorfor bruker Blaser i sin drilling D99 en kippblocklås som er ja totalt motstridene dine påstander ?

Jeg få mer og mer inntrykk at du har aldri sett en kippblocklås og deres virkemåte . Noen hjemmelekser i fysik fra tiende klasse kan hjelpe litt .

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som har laget en svak Jägerlås, det har jeg aldri påstått. Bare påpekt, at den ikke nødvendighvis alltid er sterkere enn andre alternativer.

 

Hvis du sa til den tyske børsemakeren at noen (jeg) hevdet at slike låser er svake (med normale dimensjoner) er det ikke rart han ble forundret. Men som sagt, ingen har hevdet det. Men jeg hevder at det ikke er noe problem å dimensjoner en hvilken som helst annen mekanisme slik at den er sterker enn en BBF 97.

 

Amatør, hvis produksjonkostnader er lavere må det være tillat å spørre hvofor ikke alle har kipplåsblock
Antakelig er det først etter at CNC-maskiner ble tilgjengelig, at produksjonen av slike mekanismer ble rasjonell. Det er ofte billigere å fortsette å produsere et design man har fra før, enn å utvikle et nytt. Nå er det jo mange som bruker låsen på de nyeste modellene.

 

hvorfor bruker Blaser i sin drilling D99 en kippblocklås som er ja totalt motstridene dine påstander ?
Jeg regner med at det er først og fremst at dette er mest produksjonsvennlig. Hva annet har jeg hevdet?

 

 

 

Noen hjemmelekser i fysik fra tiende klasse kan hjelpe litt .

Dette utsagnet var et godt bidrag til diskusjonen....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har kjøpt seg en nydelig Merkel dobbeltrifle, så jeg tviler på at han fortsatt har planer om å kjøpe pipesett for dobbeltrifle for en BBF97

 

normal_image~2.jpg

normal_image~1.jpg

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=909807

 

En Jägerlås, er ikke sterkere en en slik Merkel han har kjøpt.

 

higraver, du som har bestått 10.-klasse, jeg regner med at du forstår at låsen på en slik merkel, blir også belastet mindre under avfyring enn en tilsvarende med Jägerlås?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Gammel tråd her, men er det noen her på kammeret som faktisk har kjøpt et ekstra pipesett for dobbeltrifle til en Blaser BBF97-kombi? Skulle likt å ha hørt hva slags erfaringer dere har, valg av kaliber, og gjerne hva et slikt sett ca. koster her i Norge? Blaser selger vel også dobbelrifler som en egen modell (BB97), men er det bare pipesettet som skiller denne fra BBF97? Hva med avtrekk etc. 

 

Så forresten denne annonsen på Finn nå. Selges med både kombi- og dobbelrifle-piper: 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=214704905

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...