Jump to content

Håndkikkert allrounder til ca 10 000


xnjuovvix

Recommended Posts

Hva er den beste kikkerten til +- 10 000 kr? Den skal brukes hovedsaklig til jakt, men også ellers som å kik ut vinduet til sjøen og ha med seg på tur. Hadde vært greit med en med litt bedre zoom samt en som slipper inn lyset. Ja, jeg vet at jeg må opp i pris vis jeg skal ha skarpe bilder, men er slik at det ikke lar seg gjøre i nærmeste framtid, eller bør jeg vente da?

Link to comment
Share on other sites

+ 1 til Sir

 

Jeg har zeiss conquest hd 8x42. Skarp og fin. Bruker den også til kvelds/nattjakt etter hjorten. Den duger fint til det også. Denne kikkerten er for meg et Kinderegg; god optikk, fin størrelse og bra pris. Kjøpt på XXL en dag de kjørte 20% på alt. Betalte 4 450,-

Link to comment
Share on other sites

Du får jo mange virkelig bra kikkerter brukt til den prisen?

 

8/8,5/10x40/42 etc, swaro el, Zeiss V, leica ultravid HD er bra modeller!

 

Ville valgt såpass om det er dårlige lysforhold - de strekker bruken langt ut på kvelden, og blir også bedre på dagtid med overskyet vær og sånt.

 

8x30 har sin svakhet, også i HD kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

xxl kjører jo venners venner dager med 20 eller 25% rabatt på alt. Da går det an å gjøre slike kjøp... 13300 stemmer bra med 25% og 17500 normalpris.

Men, hender ofte at prisene på ting som kikkerter er justert litt opp i forkant. Det var det iallefall på min lokale xxl og 10x45rf kosta 21k, og 16k med 25%...

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt meg en swarovski cl companion 8x30. Koster vel 7500.

+1

Har både 8x20,8x30 samt 10x42.

Er Steiner Hunting 8x30 som alltid er med i skauen.

Ett kompromiss som er lett nok til å ha under jakka og samtidig fungerer til det meste utenom på lange hold og elstremt dårlig lys!

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte ein Leica Trinovid 8x42 på XXL i sommar.

Veldig bra kikkert og den er imponerande i dårlegt lys, sjølv om det er 42 lysåpning.

Eit knallkjøp med tanke på pris/ytelse.

Her er link til test avkikkerten og div andre kikkerter.

 

http://www.kikkertspesialisten.no/pub_docs/files/tester/test_report_8x42_8x50_8x56_binoculars_review_kikkert_test8x40.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Tenker å kjøpe en Leica Trinovid 10x42 nå. Har nylig fått en teleskoppakke jeg ikke er helt fornøyd med, og har fått tilbud om å bytte den i nevnte håndkikkert. Det passer meg egentlig fint, siden jeg trenger en ordentlig kikkert til toppjakta. Men da forsvinner spottescopet mitt altså.

 

Noen mulighet å se kulehull (kal. 6,5) i papp opptil 200m med Leica Trinovid 10x42?? Med støtte, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Noen mulighet å se kulehull (kal. 6,5) i papp opptil 200m med Leica Trinovid 10x42?? Med støtte, selvsagt.

 

Med lys skive og mørk bakgrunn bak skiva burde det gå, gitt at du har gode øyne og lysforholdene er gode.

 

Jeg ser fint kulehull på 10x på 200 med god optikk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...