Jump to content

Sikkerhetskurs, best før dato?


RobinW

Recommended Posts

Hej!

 

Jag tog sikkerhetskurs før pistol i 2009, hos OSK / Pistolbanen AS. Efter kurs blev jag tillsent inbetalingsgiro før medlemskontingent, fast jag inte ønskat att bli medlem i OSK på det tidspunktet. Jag har senare skjutit pistol av og till i USA och Sverige men ær nu fast boende i Oslo och ønskar att bli en aktiv skytt i en klubb. Jag är medveten om att man ska dokumentera sikkerhetskurs när man går med i en klubb, och sänder därför mail till OSK.

 

OSK svarar:

det er lenge siden du var medlem (3.5.2009) og du må ta sikkerhetskurs

Jag sänder ett till mail och førklarar att jag inte kan ha blivit meldt ut eftersom jag aldrig har varit medlem i den klubben, men önskar dokumentasjon på sikkerhetskursen jag tog.

 

OSK svarar:

Man MÅ vara medlem for å ta sikkerhetskurs. Man kan ikke ha vært uten medlemskap i en klubb i mer enn 2 år uten å ta kurset på nytt.

 

Kan någon vänligen ge mig svar på vad som är rätt här? Jag vägrar betala 2490kr för samma kursen en gång till.. :evil: en kurs som för övrigt består mest av kaffe, lära sig att inte peka pistol mot någon och skjuta några få skott .22 cal

Link to comment
Share on other sites

Står inget om bäst före datum någonstans som jag har sett. Har du tänkt skjuta i en annan klubb i Oslo, prata med dem. Jag har ingen egen erfarenhet av OSK, men du kan söka lite på forumet så hittar du nog några trådar som rör bla deras säkerhetskuser om jag inte minns fel.

 

Det finns också trådar om vad nybörjar/sikkerhetskursene kostar rundt om i olika klubbar och dem är nog i de flesta fall betydigt biligare än 2500.- Halden PK tar som exempel 350.- då är ammunitionen medräknad. Tror tom dem fick pepparkakor till kaffet för det priset på sist kurs. :wink:

Link to comment
Share on other sites

:? Jaha?

Her i LPK (Lillehammer) har vi valgt å gjennomføre et introduksjonskurs (sikkerhet) før skytteren må delta på 10 treninger.

Så må da NSF's teoriprøve bestås før vedkommende får en skriftlig godkjennelse på at h*n har gjennomført opplæring og avlevert prøve i henhold til NSF's intensjoner (Velger å ikke skrive krav da jeg ennå ikke har funnet en kravsliste fra NSF).

 

Vi krever altså IKKE at skytteren er medlem i klubben. (Det er det politiet som krever..... 8) )

Link to comment
Share on other sites

Samtidig har dere ingenting å tape på å la folk være medlemmer. Det at NSF er med i NIF gjør at alle kan melde seg inn. Jeg er usikker på ordlyden der men dere kan vel ikke nekte noen medlemskap selv om ikke sikkerhetskurset er tatt. Men dere kan nekte dem skyte- og kjøpeaktivitet frem til det er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Är det då riktigt att OSK kan nekta mig dokumentasjon på en kurs jag har genomfört och betalat för? Verkar som ett väldigt dåligt sätt att främja sporten på, jag kommer vart fall inte lägga en krona hos OSK / Pistolbanen / Skytesenteret / eller vad skillnaden nu är... Uppgiven!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes beklageligvis useriøse aktører i denne sporten, aktører som du lett kjenner igjen da de tjener (mange!) penger på ferske / nybegynnere.

Hvis OSK har beholdt dokumentasjonen så kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke skulle få en kopi av dette.

Så vidt jeg forstår PLIKTER OSK å oversende det de har registrert på deg til din nye klubb (krav fra NSF).

Link to comment
Share on other sites

Det første først:

Man kan ikke ha vært uten medlemskap i en klubb i mer enn 2 år uten å ta kurset på nytt.

Dette er den merkligste uttalelsen jeg har sett på en stund, dette kan kun være en intern regel i OSK da følgende gjelder:

Ett nybegynnerkurs (ikke sikkerhetskurs, men innkludert sikkerhetskurs) gis det diplom/kursbevis på viss bestått. Dette gjelder livet ut, og skal normalt godtas av alle klubber tilsluttet NSF.

 

Ett sikkerhetskurs, gis det diplom/kursbevis på viss bestått. Dette gjelder livet ut, men er opp til den enkelte klubb man ønsker å bli medlem i å godta som tilstrekkelig opplæring eller ei. Oppbakket med en god porsjon aktivitet vil jeg tro det blir godtatt i de fleste klubber landet rundt. (Konkurranseaktivitet vil oppveie for manglende opplæring i NSF regelverk o.s.v.).

 

 

Fikk du ett diplom/kursbevis, var dette din dokumentasjon på gjennomført sikkerhetskurs/nybegynnerkurs. Uten dette står du som nybegynner igjen, at osk ikke vil gi duplikat av kursbeviset / bekreftelse på bestått sikkerhetskurs (om de sitter med register på dette) sier mer om osk enn noe annet. (Forøvrig godtas ikke kurs fra osk i mange klubber, og selv her på Møre kan du risikere at du blir sett noe ann før det eventuelt blir godtatt ett kurs fra den aktøren).

 

Om OSK sier at kurset ikke er gyldigt grunnet manglende aktivitet, så indikerer det at kurset slik kursholder anser der ikke er fullført. (Merkelig at du har fått kursbevis da men... slik er det når man roter seg bort i en komerss aktør).

 

Min anbefaling:

Finn deg en klubb med mer edruelig holdninger til hva kurs skal koste, ta kurset på nytt og skaff deg aktivitet. Og gi beng i osk.

Link to comment
Share on other sites

han kan hitta dig i..

Kan, vil, gidder, orker.... Som jeg skriver MÅ registrerte data utleveres til ny klubb i følge NSF.

Jeg foreslår at TS melder seg inn i nærmeste aktuelle klubb og refererer til at kurs er avviklet hos OSK og dato.

Så blir det litt opp til klubben å ta kontakt med OSK og sjekke hva de har av data.. Og OSK og deres register å svare... :?

Link to comment
Share on other sites

Jag har i utgångspunkt inget problem med att ta en ny sikkerhetskurs i ny klubb då jag trots allt är en nybörjare, problemet är att en klubb tar sig an en nybörjare till sporten och medvetet snyter en på pengar som man hellre kunde brukt på ammo etc.. I tillägg så arrangeras kurserna relativt sällan och jag vill skjuta nu.. Helst igår! :-)

 

Tack igen för alla svar!

 

Vill någon rekommendera klubb i Oslo som behandlar nybörjare bättre? Gärna med fältprogram och revolverskyttar..

Link to comment
Share on other sites

8) Synd du er i Oslo... Her i Lillehammer koster et kurs nå 100,- som inkluderer 1 pk .22 (50 skudd), halleie den første gangen det skytes og kursmateriell!

Selvsagt gratis lån av våpen og hørselvern!

Lykke til med pistolskytinga! (Selv om du er en konkurrent OG svenske... :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

han kan hitta dig i..

Kan, vil, gidder, orker.... Som jeg skriver MÅ registrerte data utleveres til ny klubb i følge NSF.

Jeg foreslår at TS melder seg inn i nærmeste aktuelle klubb og refererer til at kurs er avviklet hos OSK og dato.

Så blir det litt opp til klubben å ta kontakt med OSK og sjekke hva de har av data.. Og OSK og deres register å svare... :?

Dette gjelder dog kun om vedkommende har vært betalende medlem i en pistolklubb før. OSK sier vel i prinsipp ett av to ting, vedkommende har aldrig vært medlem / har vært medlem til 3.5.2009.

Jeg er dog usikker på hva de sier, da avsluttnings datoen for medlemsskap er mer enn mærkelig siden vedkommende tok nybegynnerkurs hos OSK i 2009. Avsluttningsdatoen tyder på at han aldri har vært registrert som medlem. (I såfall ett svindyrt kurs de har, når medlemsskap ut året ikke engang er inkludert).

Link to comment
Share on other sites

Det var ingen som informerade om att man var tvungen att bli medlem efter kurs, men dom skickade ett inbetalingsgiro till mig på medlemskontigent, denna betalade jag inte. Det blev några mail fram och tillbaka men jag kommer inte ihåg vad som blev skrivet.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg arrangerte kurs pleide jeg å gjøre oppmerksom på at kursbeviset var et verdipapir, og at man ikke kunne forvente at klubben kunne bekrefte beståtte kurs i ettertid.

 

Mht medlemskap: Alle klubber plikter å registrere sine medlemmer i NSFs register. Hvis du har vært medlem skal du derfor ha blitt registrert der. NSF vil veldig enkelt kunne søke deg opp og bekrefte ev. medlemskap. Dette er teorien - imidlertid er det mange klubber som ikke følger dette opp 100 %. -både pga. at de utløser krav om forbundsavgift og fordi det er litt styr å gjøre det praktisk.

 

En annen sak for deg er at mange klubber ikke godkjenner sikkerhetskurs fra OSK - jeg ville nok anbefalt deg et nytt kurs hos en annen klubb.

Link to comment
Share on other sites

I min klubb har vi gjort det slik at man være medlem i klubben før man får ta nybegynnerkurs (vi er ikke interesert i å ta på oss mer enn våre egne medlemmer).

Forøvrig koster ett nybegynnerkurs hos oss 500kr + medlemskap ut året (U=100kr, J=250kr, S=510kr), noe jeg anser som rimelig med tanke på at vi holder ammunisjon, og holder lager med kursmateriell (Kursmateriellet forbilr kursdeltakers eiendom etter endt kurs).

 

Diplomet som utstedes er absolutt for verdipapir å regne, vi kan ikke utstede duplikater (vi kjøper NSF sitt kursmateriell og der følger det med ett diplom pr bok), kun bekreftelser på bestått kurs.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Är det då riktigt att OSK kan nekta mig dokumentasjon på en kurs jag har genomfört och betalat för? Verkar som ett väldigt dåligt sätt att främja sporten på, jag kommer vart fall inte lägga en krona hos OSK / Pistolbanen / Skytesenteret / eller vad skillnaden nu är... Uppgiven!

 

 

 

Det du evt kan gjøre er å be om å få vite nøyaktig hvilke opplysninger OSK har registrert om deg i sine registre etter Personopplysningsloven §18.

De kan ikke nekte og er du heldig har registrert at du tok kurs den og den datoen...

Link to comment
Share on other sites

Jag avväntar svar från Willy på min sista mail, men tvivlar på att det kommer något svar. Bästa lösningen är nog att bita i det sura äpplet och ta en kurs i en riktig klubb, får ta det som ett bra sätt å lära känna klubben.

 

Kommer det svar ska jag posta det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tokk sikkerhetskurs i OSK og det stod veldig klart at man måtte melde seg inn i klubben hvis man skulle ta sikkerhetskurs hos dem. Nå fikk jeg aldri noe kursbevis eller diplom etter kurset så regner med at hvis man skal melde seg inn i en annen klubb så måtte de lage ett og registeret over hvem som tokk kurset var vel medlemslistene, dette er bare vill gjetting fra min side.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Jeg tokk det i 2010. Har ingen planer om å bytte klubb med det første.

 

Problemet er at det ikke er noe krav om sikkerhetskurs eller om innholdet i det kurset. Jeg synes kurset var helt greit, jeg har sett opplegget til andre klubber og det er overhode ingen kurs som er like. Så at det var en klubb som hadde veldig mange timer med teori og at det var en god del skyting med luftpistol før man gikk løs på med .22 Dette var det satt av 2 hele dager med. Hvor mye er det man virkelig må igjennom for å starte med skyting?

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte (då) att kursen var OK vad gäller säkerhet/vapenhantering etc, men som introduktion till sporten var den bortkastad tid. Nu när jag vet vad samma kurs kostar hos andra klubbar och vad andra anser om kurset till OSK är det klart att Willys intresse för att tjäna pengar och driva en pistolklubb är så sammanflätat att det är omöjligt för en nybörjare att se skillnad..

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt av det jeg mener, skal kurset være en introduksjon til sporten? Skal det være ett kurs om sikkerhet og oppførsel på standplass? Eller begge deler? Man kan i praksis si at alle klubbene godkjenner kun sitt eget kurs som gyldig og det spiller ingen rolle hvor bra eller dårlig andres kurs er. Så lenge det ikke er fastsatt noe krav om innhold så er det bare synsing fra andre klubber hva som er godkjent kurs eller ikke, kan vel hende det også er noen som har noe i mot Willy personlig og ikke liker at han driver kommersielt. Igjen så er dette bare synsing fra min side.

 

Eneste grunnen til at jeg tokk kurset hos OSK er at jeg ikke hadde bil og veldig lett å komme til banen, gjorde mine undersøkelser om klubben før jeg begynte og synes det i bunn og grunn ikke er noe galt i å drive det kommersielt. Leste mye negativt om klubben og i ettertid så skjønner jeg ikke hva dem prater om.

 

Kan virke som man blir stigmatisert hvis man kommer på en annen bane for å skyte når man får høre "så du er en av de" når man kommer med en Desert Eagle og er medlem i OSK.

 

Med jeg håper det kommer til å ordne seg for deg og at Willy får rydda opp.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt av det jeg mener, skal kurset være en introduksjon til sporten?
Ser det slik at sikkerhetskurset skal være både introduksjon til skytesporten og dens mest aktuelle programmer, samt opplæring i våpenhåndteringssikkerhet og innføring i elementær skyteteknikk.
Link to comment
Share on other sites

Det finnes mye "rart" av kurs landet rundt, men de fleste får gjort jobben greit nok. Grunnen til at der er så mye forskjellig er at NSF kun har veiledende krav til nybegynnerkurs, og at det eneste som faktisk kreves av politiet er at klubben har gitt en tilstrekkelig opplæring i sikker våpenhåndtering før erverv innvilges (Dokumentert av klubbene).

 

NSF opplegget tar faktisk minst 3 dager å komme igjennom om man skal følge det slavisk (noe de færreste gjør vil jeg tro, da endel kan tas som selvstudium), da er det som faktisk tar minst tid sikkerhetsdelen.

NSF har egne kurshefter til dette (Nye er nå tatt i bruk),og følges disse vil man få en tilnærmet enhetlig opplæring landet rundt.

 

Merk at ett NSF Nybegynnerkurs først og fremst ikke er ett sikkerhetskurs (Selv om det er en del av dette), men en opplæring i NSF reglermenter, skyteprogrammer, skyteteori, og det man ellers trenger av kunnskap for å bygge seg opp til ett greit basis nivå i sporten. Kombinert med vanlig hjelp og rettledning på skytebanen fra erfarne skyttere/instruktører, ligger man godt an for ett langt og godt liv i denne konkurranse idretten.

Med ett slikt (NSF) diplom i hånden, er det ikke en klubb i norge som skal ha grunn til å nekte en å skyte på deres baner. Ellers er konkurranse aktivitet som alltid en rimelig automatisk døråpnner landet rundt.

 

Tilbake til dette med forskjellene landet rundt, så er det mange steder såpass små forhold at man kan ta en to tre nybegynnere under vingene å instruere de på løpende basis. I slike tilfeller baserer man seg på at man i løpet av en 6 måneders periode eller mer, skal ha utdannet skytteren i det den enklete skytter har behov for. Problemet med en slik tilnærming er at den har lett for å produsere rekreasjonsskyttere som ikke tør å stille i konkurranser (de har aldri blitt stil rav til utover sikker våpenhåndtering). Igjen er dette i hovedsak noe som står og faller på den enkelte klubbs oppfølging av skytterne. Dette er altså en helt grei tilnærming for den enkelte klubb rent sikkerhetsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Forhold deg til det pistolklubben sier, gutten min. Vi ønsker ikke flere holdningsløse bajaser i miljøet.

 

Vet inte vem du refererar till med holdningsløs bajas? Jag kommer överhuvudtaget inte att förhålla mig till något som OSK säger, men söka mig till en seriös klubb som är intresserade i att ta sig an nybörjare för sporten och gemenskapens skull, inte för profiten. Har sett på responsen här att det finns ett stort miljö med hjälpsamma skyttar, och gläder mig till att komma vidare. För övrigt svarar inte OSK längre på mail..

Link to comment
Share on other sites

Men jeg håper det kommer til å ordne seg for deg og at Willy får rydda opp.
Vi ønsker ikke flere holdningsløse bajaser i miljøet.

 

Vil tro at OSK er de som sliter med å være holdningsløse bajaser i skytemiljøet! Beklageligvis blir det fort sånn hvis førstepri er å tjene mye penger på folk!

God Jul alle sammen! 8)

Link to comment
Share on other sites

Kan virke som man blir stigmatisert hvis man kommer på en annen bane for å skyte når man får høre "så du er en av de" når man kommer med en Desert Eagle og er medlem i OSK.

Det har du nok rett i, etter hva jeg hører omtalt av kontakter i de aktuelle sfærer.

at Willy får rydda opp.
Neppe.
Link to comment
Share on other sites

Siden du aldri har vært medlem i klubben så kan du jo ikke uttale deg om hvordan samholdet er i klubben eller om du blir tatt vare på. Finnes veldig mange hyggelige og hjelpsomme skyttere i klubben og jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe nybegynnere. Føler selv jeg ble tatt godt i mot når jeg startet der og synes samholdet blandet oss som skyter der jevnlig er bra. Har møtt noen medlemer som ikke akkurat har vært veldig kontaktsøkende så man Vist er Willy ute etter å tjene penger og det legger han ikke skjul på heller og det er ikke noe galt i det. Prøv heller å ring dem istedenfor å sende mail eller enda bedre, ta deg en tur innom den nye banen og huk tak i Willy.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Siden du aldri har vært medlem i klubben så kan du jo ikke uttale deg om hvordan samholdet er i klubben eller om du blir tatt vare på. Finnes veldig mange hyggelige og hjelpsomme skyttere i klubben og jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe nybegynnere. Føler selv jeg ble tatt godt i mot når jeg startet der og synes samholdet blandet oss som skyter der jevnlig er bra. Har møtt noen medlemer som ikke akkurat har vært veldig kontaktsøkende så man Vist er Willy ute etter å tjene penger og det legger han ikke skjul på heller og det er ikke noe galt i det. Prøv heller å ring dem istedenfor å sende mail eller enda bedre, ta deg en tur innom den nye banen og huk tak i Willy.

 

Sent from my Galaxy S3

 

Visst kan jag uttala mig om hur klubben tar sig an nybörjare, när man blir lurad till att ta en extremt överprisad kurs, som håller så dålig standard att den inte ens blir erkänd av alla klubbar?! Varför jag använt mail som kontaktmedel är av den enkla grunden att jag ska ha dokumentation på sikkerhetskurs och deras svar på detta.

 

Det var inte min mening att trampa någon på tårna vad gäller OSK, säker på att det är många trevliga och seriösa medlemmar. Skytesenteret ser också flott ut, och väldigt nära till hands för mig men tyvärr har jag fått total avsmak och kommer inte sätta min fot där om inte Willy gör rätt för sig.

Link to comment
Share on other sites

 

Det var inte min mening att trampa någon på tårna vad gäller OSK, säker på att det är många trevliga och seriösa medlemmar. Skytesenteret ser också flott ut, och väldigt nära till hands för mig men tyvärr har jag fått total avsmak och kommer inte sätta min fot där om inte Willy gör rätt för sig.

 

 

Du tråkker ikke på noen tær og jeg føler meg ikke tråkket på heller, så med meg går det greit :) Jeg kjenner meg bare ikke igjen i mye av den kritikken som andre kommer med av klubben og mye av det henger nok igjen fra gammelt av før jeg ble medlem der. Jeg vet det har vært mye grums opp gjennom årene av div medlemmer men mye av dette vet jeg har blitt ryddet opp i.

 

Visst kan jag uttala mig om hur klubben tar sig an nybörjare, när man blir lurad till att ta en extremt överprisad kurs, som håller så dålig standard att den inte ens blir erkänd av alla klubbar?! Varför jag använt mail som kontaktmedel är av den enkla grunden att jag ska ha dokumentation på sikkerhetskurs och deras svar på detta.

 

Lurt og lurt, ett søk på google på forhånd kunne fortalt deg hva andre mente om klubben og kanskje gitt deg noen alternativer til OSK. Kan hende jeg er over gjennomsnitt bruker av internett og google men jeg var fullstendig klar over hva andre mente om klubben og kurset før jeg meldte meg på.

 

Men jeg må si at det er råttent gjort at du ikke fikk ett diplom etter kurset og at du ikke får det nå heller siden du har jo tross alt betalt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Må jo si jeg undrer meg over at du tok kurs for så ikke å bli medlem ... høres jo umiddelbart ikke særlig seriøst ut.

 

Jag tog kurset för att det är (eller var åtminstone) deras nybörjarkurs för dom som är intresserade i att prova på pistolskytte.. Miljön som var där just då gav ingen större mersmak, och i kombination med ett samlivsbrott, två flyttar och nytt jobb blev det lagt på hyllan. Jag har dock aldrig förlorat intresset och efter att ha skjutit några gånger har glöden kommit tillbaks. Det är dessvärre så att tiden inte alltid räcker till för sånt som är roligt, tror jag dom flesta känner till.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Må jo si jeg undrer meg over at du tok kurs for så ikke å bli medlem ... høres jo umiddelbart ikke særlig seriøst ut.

En SERIØS klubb lar nye kandidater til pistolskyting prøve å skyte litt før de forlanger at de melder seg inn og må betale 'full pakke' mener nå jeg!

Som sagt krever vi ikke medlemskap her i LPK før skytteren selv vil! Vi råder riktignok folk til å melde seg inn i klubben så fort som mulig men vil gjerne at nye ikke må tømme lommeboka de første kveldene bare for å prøve en ny sport / hobby. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har mellom 10 og 15 nye hver måned i innesesongen så vi foretrekker at kandidatene betaler en rimelig sum for ammoen.

Hvorfor skal eksisterende medlemmer subsidiere dette? Det er jo uansett snakk om bagateller hvis du virkelig er interessert i å prøve håndvåpen! Og ammo må folk lære seg å betale for selv! :)

Men fint med alt som er gratis.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kloke ord Woff.

Sitter her med regnskapet, og det ser ut til at vi bruker mye mer penger på dette med gratis amo en før antatt. (Har ikke hatt tall på dette før i år).

Tror jeg vil ta opp den saken i styret, og justere bort 22lr amo fra dette opplegget. Du må aldri gi en Møring en ide om hvordan han kan spare penger vet du. :lol:

 

P.s. Å slippe baneleie første gang får være nok for voksne folk. Ungdom (U klassene) får uansett all luft amo gratis hos oss, det mener jeg er viktigere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...