Jump to content

el-varme i skosåler - er det noe tess?


Desert-Beagle

Recommended Posts

Bortsett fra kanskje i bukkejakta fryser kona alltid på beina. Det er selvsagt værre jo kaldere det er. Vanlige jaktstøvler med gode sokker er for kaldt før gradestokken kryper mot frysepunktet. Jeg har kjøpt "alt" av vintersko. Husker ikke navn på alle i farta men det er bla Kamik og den slags. Jaktstøvler med fotposer utenpå er også for kaldt. Alt av sokker er prøvd i kombinasjon med alt av sko. Forrige helg fikk jeg henne til å prøve to par gode sokker oppi Anjungilak bivuaksko og fotposer ytterst. Det var også for kaldt, men noe mindre for kaldt enn annet. Riktignok ikke noe særlig å gå med. Ho har også begynt å bruke fjellduk.

Jeg begynner å bli passe lei av dette. For min del bruker jeg et nr større jaktstøvler når det er kaldt og fotposer utenpå når det er svinekaldt og klarer meg greit med det. Men jeg vet utmerket godt hva det vil si å fryse på føttene. Fryser man på føttene er det liten trøst varme klær ellers.

 

Så til poenget. Jeg vurderer et siste forsøk med varmeelement i skoa og er interessert i erfaringer fra folk som har prøvd det

Link to comment
Share on other sites

Det er helt fantastisk.

 

Jeg har kun brukt det i seilfly, men å kunne sitte i timesvis i 50 kuldegrader sier sitt om hvor bra det virker. Holder hele kroppen varm når beina er varme.

Jeg mekka mine selv, og de var litt rare å gå med, med ledninger og alt, men ellers supre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville prøve å få bedre blodsirkulasjon i stedenfor. Et gammel jungeltriks er å veksle mellom kaldt og varmt flere ganger. Issørpe og lunkent vann er fint. I mine yngre dager gjorde jeg dette med hendene og det hjelper godt. Er ikke så behagelig når man holder på men. Lankene ned i sørpevann helt til man ikke klarer lengre, så ned i varmtvann. Jeg liker ikke tanken på å være ute i naturen og være avhengig av slike kunstige varmekilder.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kona hadde samme problemet, frøys og frøys, men ville jo gjerne være med...

 

Løsningen ble disse her, ett nummer for store, med hjemmelagde ullsåler Ulvang sokker og Devold undertøy under en god varmekjeledress

 

Nå er hun varm og god hele dagen.

 

El-varme var jeg også inne på, men prøvde disse som en siste mulighet, og det virker....

Link to comment
Share on other sites

Er kona til en jaktkompis som strikker de selv...

 

De er strikket og tovet. Blir skikkelig varme. De du kjøper er veldig kalde i sammenligning... Dessuten suger de fukt på en helt annen måte, mange som fryser på beina gjør det pga at de svetter litt.. Da er det lurt med ull såle og ull (sokk) rett på huden og romslig støvel.

Link to comment
Share on other sites

 

Brukte disse senest idag på post. Er tredje høsten med disse nå og er kjempefornøyd med de. Skrur de av når jeg går med bikkja, men når jeg setter meg på post så er det bak på +-en og skru de opp til f.eks. nivå 2. Herlig :o

Link to comment
Share on other sites

Min fru og jeg bruker selv disse på jakt og friluftsliv generelt når gradestokken kryper nedover.

En ting er at de er gode og varme når du posterer, de har gang kvaliteten til en "vanlig" jaktstøvel.

Ble anbefalt de i forkant av fjoårets avslutning av hjortejakten, da det var jevnt over 12-20 blå ute.

 

De ilag med Helly Hansen(temmelig sikker på det er det)sin polar sokk så skal det godt gjøres å fryse :winke1:

 

http://www.alfa.no/jakt-fjell-og-fritid ... upe-vinter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...