Jump to content

Hvilken av disse hodelyktene bør jeg velge?


jeger83

Recommended Posts

Har brukt og eier fortsatt H7. Den er helt grei men gir ikke noe sprederlys utenfor lyskjeglen hvis du skal ha litt sentrert belysning. Det gjør det vanskeligere å bevege seg i terrenget i mørket.

 

Jeg har oppgradert til ei Magicshine lykt fra XXL. Den er dyrere men gir også mer lys både i og utenfor lyskjeglen.

Link to comment
Share on other sites

Ble lei av kvalitet og lysstyrken i både Led lenser H7 & H14, og kjøpte også en Magic shine 872 hodelykt. Du verden for ei lykt!!!. En vegg av lys i timesvis. Både H7 & H14, lyser ikke så mange minuttene, før lysstyrken daler raskt. kjøpte mi Mj-872 for rundt 700 kr på e bay, så den er i samme prisklasse som de ovenfornevnte lyktene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei!

 

Har brukt H7 lykta en del. Helt grei lykt til nå en ok pris.

 

Men denne er både billigere, har mange ganger mer lys (nyeste og ledende led pærer) og har bedre kvalitet generelt ift ledningsnett og konstruksjon. http://www.ebay.com/itm/1600-Lumens-CRE ... 53eff727ae" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Eg har ei slik Ebay lykt som denne og den leverer definitivt ikkje 1600 Lumens!

Samanlikna 1600 Lumens Ebay hodelykta med TK41 som er oppgitt til 800 Lumens.

Her var det STOOOOR forskjell i lysstyrke.

Skal eg tippe, så leverer ebay lykta maks 400-500 Lumens

Den levere mykje lys for ein billig penge, men den leverer langt frå 1600 Lumens!

Hadde ikkje så store forventningane til ei lykt som kosta 22USD, inkludert batterier, ladar og frakt. Bra mykje lykt for pengane men lykta bør ikkje selgast som 1600 Lumens lykt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for den petzl lykta. Har hatt en 5-6 H7 lykter, og det er dårlige lykter. Enten så knekker noe plast deler, eller så blir d lednings brudd etter en tids brukt. Den er for spinkelt laget.

 

Helt enig, passer kun for de som går tur med bikkja eller henter ved om natta...

Tåler ikke litt røff bruk.

Link to comment
Share on other sites

Eg var innom på xxl for nokre dagar sio.

Då hadde dei tilbud på h14 lykta til ledlenser. Kjøpte den for 699.-

Denne lykta er litt tung, med tanke på batteripakken osv, med dæven for eit lys den gir :)

Eg kjøpte den fordi eg har ein kammerat (stian 700) som hadde med seg ei slik nå me har vert på jakt.

Etter jakta når det er blitt mørkt, og me skal gå nokre kilometer tilbake, så var denne fantastisk. Lyser langt når ein konsentrerer lyset, og vidt når dette er ønskelig.

Den koster litt meir en dei du har snakka om, men eg er kjempefornøgd med h14 lykta :)

 

Det skal seiast at den også bruker litt strøm, med så kraftig lys. Men ein kan jo også velga lys styrke.

 

Ser du kan få dei til 549.- på nettet :)

Link to comment
Share on other sites

Burfjord sport har meget intresange lykter, har bare sedd den med 2000 lumen, kjempefin spredning, banket min ebay kina lykt ned i snøen :D

 

Burfjordsport.no

 

Fine lykter, men dessverre oppladbare.

Er du tom for strøm blir det mørkt helt til du får ladet den opp igjen.

Ganske så ubrukelig dersom man er på turer som krever lys i mer enn 2 timer.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei slik Ebay lykt som denne og den leverer definitivt ikkje 1600 Lumens!

 

I følge databladet fra Cree så kan denne XML T6-dioda gi maks 1040 lumen, så 1600 er definitivt en overdrivelse. Så at en Fenix oppgitt til 800 lumen tilsynelatende lyser bedre kan jeg godt tro. Men lyser de like bredt? Jeg har erfart at lykter med veldig samlet stråle har større "imponatoreffekt" enn lykter med bredere lys, selv om de kanskje gir flere lumen. F.eks prøvde jeg ei ching chong "3800 lumen" som i virkeligheten gir ca. 1650 lumen, mot Fenix TK21 som oppgis til 468 lumen. Det burde jo være rått parti i favør ching chong, men Fenixen var mer imponerende fordi den var mer konsentrert. Ching chong-lykta, Trustfire TR-3T6, bruker forøvrig 3 stk. XML T6 for å gi 1650 lumen. Så når du anslår 400-500 lumen for den lykta med en diode, så høres det ut til å være "in the ballpark".

Jeg venter forøvrig på en Fenix PD32 UE med samme diode. Den er oppgitt til 740 lumen, forhåpentligvis ærlige sådan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ledningsbruddet på h7, gjerne bak på batteripakken er en prod.feil, brukt for dårlig gummiblanding, og du skal herved få en ny lykt :) de nye h7 lyktene, ser du at det er en forsterkning der ledningen kommer ut på batteripakken. Ser at folk omtaler det som en lykt som kun passer seg til gåtur med bikkja osv, noe jeg vil si meg uenig i. Denne, som stort sett alt av lykter, krever at man behandler de rett, ingen lykter er lagd for å bli slengt rundtomkring...h7 er en aldeles utmerket lett lykt for å bruke i camp eller evt turbruk. For min del så har jeg mer sansen for h14, da du får mer lys, en lykt som sitter bedre på hodet, og ikke minst en indikator på når du må bytte batteri. (De andre funksjonene er ikke vits å nevne i denne diskusjonen).

Link to comment
Share on other sites

Har i flere år nå brukt H7 i forbindelse med hjortejakt, jogging og friluftsliv. Den har gjort jobben og jeg har lite å utsette på dem. Jeg har hatt 3 stk. En fikk kabelbrudd men den ble reparert.

 

Nylig fikk jeg en ny lykt, en Suprabeam V3R. Jeg har ikke brukt den så lenge, men den er helt klart bedre enn H7 med tanke på lys og bærekomfort. Selv har jeg ikke et problem med at lykten er oppladbar. For de fleste av mine aktiviteter er levetiden på oppladningen rikelig. Skal man på lengre turer uten lademulighet må man selvsagt vurdere om det er bedre med en ikke-ladbar lykt.

Jeg vet ikke hva en slik Suprabeam koster, men tror nok den er en klasse opp i forhold til H7.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...