Jump to content

Swift a frame 250 gr kjøttødeleggelser


Takingi

Recommended Posts

Eg lurer på hvorfor du bruker a-frame i 9,3. A-frame er kjent for å være en kule som holder ekstremt godt sammen i høye hastigheter og er nok ikke førstevalget i 9,3. Har sett eksempel på A-Frame i 9,3 som ikke har ekspandert i det hele tatt nettopp pga for lav hastighet(langt hold).

 

I 6,5x55 har eg brukt A-Frame med utrolig gode resultater, men i 9,3'en bruker eg mykere kuler...

Link to comment
Share on other sites

Er vel mulig å få swiften opp i 700-800 meter i utgangshastighet med 250 grs kuler.

Det burde være mer en nokk får at den skal ekspandere?

 

Har brukt 180 grs a frame i 308 i flere år og er kjempefornøyd med den. Den e ladet til ca 770 m/s.

 

Hvilke kuler bruker du ?

Link to comment
Share on other sites

Har benyttet 270 grs A-Frame i 375 H&H og 250 grs i 338 Winmag, og kan ikke si at det er nevneverdige kjøttødeleggelser.

Sammenlignet med tilsvarende Woodleigh-kuler som er en del mykere i nevnte kaliber vil jeg tvert imot si at de ødelegger mindre.

A-Frame liker seg best når hastigheten øker på litt, det er ihvertfall min erfaring.

I 9,3x62 ville jeg heller valgt 286 grs Woodleigh enten RN eller PP.

Link to comment
Share on other sites

No er det 2. året mitt med 9,3. Første året hadde eg det ofseleg travelt med å lade før jakta og greip fatt i en pakke Oryx rett før jakta. Var helt ubrukelig. Griseslakt.

 

Skutt to dyr i år med TTSX, og de oppførte seg upåklagelig, men får ikke topp presisjon med de. Og eg har testet MYE.

 

Har hørt mye positivt om Accubond og Woodleigh. Accubond er i skapet nå. Men lenge til neste år da... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Denne kula ruslet ut fra mitt 52 cm lange 9,3 løp med ca 770 m/s. Restvekt 243,8 grain og fin ekspansjon. Passerte både vev og bein på turen gjennom dyret. Har skutt noen villsvin, elg og rådyr med denne kula og ingen av dem har klaget. Slaktene blir like fine eller finere med A-Frame som andre kuler i 9,3.

 

SwiftA-Frame2438grain.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg forundres noe over de mange bastante meninger om ulike kulers virkning mhp skudd(kjøtt)skade. Både i denne og andre tråder her på forumet. Hvor stort erfaringsgrunnlag bygger disse meningene på?

I alle fall, som her, når det er snakk om lodda og homogene premiumkuler som ekspanderer mer eller mindre slik de er tiltenkt.

Kan de tenkes at andre mer tilfeldige faktorer enn kula er hovedårsaken til at skadene er forskjellige fra en type kule til en annen?

Hvor mange dyr, mener dere, av en viss type må det skytes med de forskjellige kulefabrikat for å danne seg en noenlunde velfundert mening om de ulike premiumkulers skuddvirkning innenfor de hastighetsområder de er tenkt å fungere?

Link to comment
Share on other sites

Så dere mener at a framen ikke ekspanderer på over 200 meter ?

 

Det er nok slik at i 9,3 hastigheter ligger A-Frame i grenseland. Ved treff i ben funker den nok, men bakom bogen uten treff i bein er den tvilsom. Som sagt: De forskjellige kulene er laget for med forskjellige ekspansjonshastigheter.

 

På denne siden ser du bilder av A-Frame i forskjellige hastigheter.

http://www.swiftbullets.com/aframe_intro

Link to comment
Share on other sites

Som Skarvekongen så har eg berre positivt å seie om 250 grs A-Frame i 9,3x62. Det har etterkvart blitt ein del hjort med denne kula, frå 7 til 220 meters avstand. Eg ladar dei til 800 m/s i mi Schultz & Larsen. Noko av det første eg gjorde med denne kula, var å teste den i våte telefonabonnentar på 200 meters avstand. Ekspansjonen var som teke rett ut av ein reklameplakat.

 

Om nokon vil prøve ei mjukare kule, vil eg etter årets hjortejakt anbefale EVO-kula til RWS. Den 291 grs tunge kula har imponert meg. Flotte slakt både ved treff "rett paa bladet" og ved litt meir ugunstige vinklar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...