Jump to content

Anbefaling av sovepose?


KydeX

Recommended Posts

Er det noen som har noe å anbefale? Skal kunne brukes hele året, både i telt, hytte, gapahauk og åpen himmel. Dvs. Alt en sovepose kan brukes til. Den må også kunne bæres med seg til fots.

 

Er det kanskje best å ha to? En til de tre milde årstidene og en til vinterbruk?

 

Jeg har lite peiling på soveposer, så alle tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

En tresesongers og en vinterpose. Umulig å ha en pose til all bruk om man lever i Norge. Ja, jeg har sovet ute på vinter i snøhule med en Ajungelakk sommerpose, og ja jeg lever enda. Men det er noe som heter en god natts søvn å.. :)

 

Jeg har nettopp anskaffet meg en Helsport isfjorden og den er verdt hver eneste krone.

Link to comment
Share on other sites

Mange ting her som kan påvike en anbefaling.

temp du skal bruke den i?

alle soveposer kan bæres til fots, men MÅ du ha en ordentlig lettvekter siden sekken blir 35kg+?

vil du ha en robust hvis du skal ligge mye ute rett på bakken?

være ute over lengre tid med fare for mye fukt i posen sommer/vinter?

mann eller dame?

stor eller liten?

+++

 

Først, skal den brukes hele året, må du nesten ha to stk. Hvor kaldt blir det der du skal sove om vineren? Kvitbreen (dun) eller Raudfjorden (synt/dun) fra helsport er to gode poser til vinterbruk som holder deg varm når det ikke er alt for kaldt. De er også nokså lik i størrelse og nesten i vekt.

 

Kongsfjorden LT fra Helsport er også en god kandidat til resten av året. Dunposer er behagelige og isolerer bedre mot varme i tillegg, etter egne erfaringer.

 

Det letteste jeg har funnet ut er å ha en til hvert sitt bruk, så er det bare å velge og vrake ettersom hvor en skal. Men de nevnte over blir nok ikke feil uansett. Ville kanskje hatt en ren sommerpose til de varme dagene.

 

Letteste er ofte å finne ut hva bruksområdet blir mest, og gå deretter.

Link to comment
Share on other sites

skogsmann er en god mann!

 

Deretter vil jeg påpeke en ting helsport har dumma seg ut på: Temperaturanbefalings område.

 

Europanorm 13537 er tallet du skal se på, ikke hva produsenten skryter på seg.

 

T-limit blir da nedre komfort grense for en mann.

T-comf blir tilsvarende for en kvinne.

 

 

Dun vs syntet er et lite helvette å bli enig om, derfor har jeg begge deler. En tresesongs dun, som har T-limit på -8 og veier 860gram. Koster deretter.

Og en syntet vinterpose som har t-limit -15, og veier 2.6kg utn is. Er det veldig kaldt benyttes dunposen inni syntetposen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har vel ca 6 soveposer å velge mellom hvorav favoritten er en 3 lags pose, der man kan ta ut delene, altså 3 deler til vinter, 2 til kaldvær og kun innerste trekk til kald sommer.

 

en vilmann får aldri nokk utstyr! :-) jeg anbefaler deg å se på en slik pose, det er flere å velge mellom, de fleste er bra men individuelle krav spiller stor rolle så prøv dem.

Link to comment
Share on other sites

Takker for flere gode svar. Men kom gjerne med navn på posene, da jeg ikke vet helt hvor jeg skal lete. Høres ut som jeg må gå for en vinterpose og en til resten. Da blir det nok en vinterpose først, siden jeg og en kompis har tenkt oss på tur i løpet av vinteren.

 

Er det forresten av stor betydning hvilken side glidelåsen er på?

Link to comment
Share on other sites

Rettelse: Har vanlig Tyin, med kort glidlås. Om jeg kunne valgt, hadde jeg nok gått for lang glidlås. Likevel, kort glidlås vil være noe varmere.

Er selv ikke særlig varm av meg, men har sovet med denne i telt i -27 på Hardangervidden. Da hadde jeg svært lite innerklær med ned i soveposen, noe jeg angret fælt på, men kom meg igjennom natten (selv om jeg frøs noe JÆVLIG til tider) og fikk meg i hvert fall noe hvile. Ved høyere temperaturer opplever jeg ofte at posen har tendenser til å være noe for varm. Det bør definitivt være noen minusgrader i luften for at det skal være komfortabelt. Eneste minus er at den er stor når pakket ned, og noe tung. Det får så være.

Ellers bruker jeg Ajungilak Kompakt 195L. http://www.klikk.no/helse/dinkropp/fril ... 365585.ece" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank Veldig god pose til meget god pris som fungerer bra ellers på året. Om den blir for varm åpner jeg bare glidlåsen godt, og om den blir for kald slenger jeg bare på meg enda et innerplagg av ull.

 

En kan jo alltid se på soveposer av dun, og da har en mulighet til å spare mye vekt og volum. Til gjengjeld vil soveposen koste mer, og hvis våt vil dunet kollapse, og varmeegenskapene vil forsvinne i stor grad. Syntetisk er noe bedre der. Ellers, hvis ikke temperaturen er under -5 så ha alltid en vanntett pakkpose rundt soveposen, så blir den aldri våt mens du er i bevegelse. Når du slår opp telt, så hiv den inn så snart teltet er oppe. Soveposen er da vekke fra vær og vind, og den får tid på å blåse seg opp som igjen fører til at den blir varmere.

Ingenting er som å ligge i posen etter en lang da, med feltkino (primus) i full gang, og gjerne noe varmt i koppen. Ha gjerne en ullgenser, lue, og hals liggende ved siden av deg når du tar til å sove. Om du våkner opp og fryser slenger du bare på det du føler for. Verre er det om de varme klærene fremdeles ligger i sekken, som enten er i forteltet, eller ute i snøen. Ikke er det bare ubehagelig, men det blir også et forbasket styr midt på natten.

 

Edit: Og når det kommer til liggeunderlag, så er det personlig one and only året rundt: Ajungilak Bamse Extreme.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her nå. Jeg heller nok mot Ajungilak Tyvin. Kunne tenkt meg winter med lang glidelås pga. Lettere å komme inn og ut av, samt mulighet for lufting. Samtidig så er 5 season lett og rimelig å få tak i på xxl. Winter må jeg sikkert bestille på nettet dersom jeg skal få den til en grei pris.

 

Får vel ta meg en runde i de fysiske butikkene i området og sjekke ut de forskjellige alternativene folk her har anbefalt, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tror nok som flere sier her at du bør kjøpe 2. Jeg kjøpte meg Helsport Austfjorden for noen år siden, kombinert dun og kunstfyll, med ekstremtemp ned til -40 om ikke jeg tar feil. Den er suveren når det er kaldt, med medfølgende fleecepose til føttene, og balaklava. Kort glidelås gir lite varmetap der. Jeg er 188 over bakkenivå og krever litt plass, men den er god og romslig. Men til sommer og hyttebruk, blir den for varm. Da blir jeg liggende under den...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Tyin Vinter. Før i tida hadde Oslo Sportslager den stadig vekk på tilbud til 1299, mye pose for penga. Minus er høy vekt. Kjøpte den i utgangspunktet som vinterpose, men har endt opp med å bruke den hele året. Er det for varmt bruker jeg den bare som dyne. Men det er ikke til å komme utenom at det finnes bedre alternativer for sommerhalvåret :)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mange forskjellige opp igjennom, og alle har blitt igjen i utstyrsrommet når ny har blitt kjøpt inn. Noen ganger har jeg gått tilbake, men nå bruker jeg kun to forskjellige.

 

Bergans weatherblock til kaldt vær, hvor jeg smeller en jervenduk på yttersida når det er veldig kaldt. Den har værbestandig ytterstoff og har dun. Og bruker en bergans ranger spring til varm vår, sommer og varm høst. Syntetisk innhold.

 

Disse er veldig lette, tar liten plass og fungerer ellers godt. Eneste som irriterer meg er at glidelåsen på dem begge har en tendens til å kile seg i stoffet som skal hindre varmetap gjennom glidelås. Uansett ikke noe stor greie. Jeg mener det er unødvendig med ekstremt store og tunge poser, ihvertfall hvis man er i telt eller hule. Mange andre tiltak man kan gjøre for å ha det godt og varmt, istedet for å fylle opp sekken med en pose...

 

E jervenduk av den originaletypen er veldig kjekt å ha uansett. Den tar og liten plass.

 

Jeg tror det er mange bra poser å velge imellom, men hovedsaken er at man må ha minst to for å dekke hele året. I tillegg bør man ha en jervenduk eller lignende for de virkelig kalde dagene, dersom man ikke kjøper en svææær og tung pose for minus 30 nettene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...