Jump to content

Hvordan trener dere i pistolklubben?


Ilatad

Recommended Posts

Hei.

Jeg har skutt pistol ca et halvt år og har begynt å merke at klubben vår kanskje er litt unik mtp rekruttering. Jeg er medlem i Støren PK og på treningskvelder skyter vi som oftest nais. Ettersom jeg bor på Stjørdal var jeg innom banen der for å skyte litt og først da så jeg hvor nyttig det egentlig er å skyte program på trening, for der fikk jeg finne meg ei skive og skyte til jeg ble lei. Det ble liksom ikke noe trening av skytinga slik jeg synes det er når jeg er på Støren.

Har tenkt litt over saken og har konkludert med at det er mer sosialt å skyte program sammen, man kan konkurrere litt internt samt at man "tvinges" til å presse seg selv.

Så lurer jeg på, hvordan trener dere i klubben?

Link to comment
Share on other sites

I "gamle dager" (80-90 tallet) var det NAIS skyting som gjaldt (før min tid, og før elektronikkskivene kom i klubben).

 

I dag er treningene individuelt styrt, eller rettere sagt ikke styrt. Kun styrt når det er korrespondanseskyting.

 

Personlig mener jeg man bør ha en styrt og en fri del på treningskvelder, eller kvelder terminfestet låst til det ene eller det andre slik at man har reelle valg om hva man som medlem vil prioritere.

 

 

I egen klubb eier vi ikke elektronikken, og betaler pr/skudd avfyrt basis (kort i monitorene for den enkelte, eller felles styring fra pc). Derfor er det ikke så enkelt for skytelder å "ta" styring som når en eier utstyret selv.

Innføring av elektroniskeskiver har hatt den bakdelen at det faktisk har blitt vanskligere å styre treninger, den enkelte forventer å få styre seg selv, eller gruppepress styrer slik at man henger opp papp sammen med elektronikken slik at ingen av partene får fullverdig trening/morro. Dette grunnet at vi så oss nødt til å innføre kaliber begrensning (maks .32) på elektronikk, slik at vi har skiver som fungerer når vi arrangerer stevner.

 

Personlig liker jeg å gjennomføre rettet trening på elektronikk med kort, der en kan jobbe med teknikk uten å bli forstyrret av andre. Dette fordrer at kun elektronikk er satt opp, og at alle skyter med egne kort (enkeltmanns trening).

 

Samtidig ser jeg at dette er for den motiverte med tilstrekkelig forståelse for hva man må jobbe med eller med hjelp fra trener.

 

For nybegynnere og kansje spesielt de som har kommet dit at de begynner å gå litt lei, er det viktigere med litt "action". Ett NAIS program pr/kveld er en fin måte å venne medlemmene til å skyte konkurranser, vise hvorfor man trenger å trene, hva man bør trene på, og slik sett virke som motivator.

 

NSF er en ren konkurranseinnstilt idrett, dette er mange klubber for lite flinke til å få frem i dagligtrening. Resultatet blir da lett medlemmer som er redd for å konkurrere. Jeg ser tydelig forskjell på nye medlemmer som har kommet på trening mens jeg har arrangert korrosponansestevner, og som jeg har "tvunget" til å skyte konkurranser fra begynnelsen av. Og de som har fått skalte og valte som de selv vill. De som har blitt kastet ut i det skyter konkurranser uten å tenke videre over det (enkelte gleder seg til konkurranser for å få målt egne prestasjoner), mens de som har fått styre seg selv er livredde for å "drite"? seg ut. Og er nesten umulig å få til å stille i noen form for konkurranse, grunnet manglende mental styrke.

 

Dette gjør at jeg mener at konkurranse trening er noe av det viktigste man kjører nybegynnere gjennom, fra det øyeblikk de stort sett treffer skivene.

T.d klubber som Støren pk/Sunndal pk er så vidt jeg vet er svært flinke med slik oppfølging

Link to comment
Share on other sites

Vi skyter somregel ett fullt program, vanligvis det som er oppført som neste stevne i vår klubb, evt. to runder med NAIS, folk velger selv kaliber.

 

Dersom det er stemning for det, blir det ofte en runde med NAIS eller rett og slett friskyting etter den "vanlige" treningen.

 

Vi har ikke elektronikk, så vi må samarbeide...

 

Edit: vi fører også treningsresultater i en egen perm, slik at en kan følge egen progresjon, samt har dokumentasjon på treningsmengde dersom lensmannen skulle be om det.

Link to comment
Share on other sites

Halden PK har tilgang til to baner i ett tilflyktsrom. Ene banen er kun vanlige pappskiver, den andre er med mulighet for NAIS, Hurtig, duell og andre som krever snuskiver.

 

Fri trening som regel, ønskes det kan man øve med snuskivene. Er ikke noen begrensninger men de aller ferskeste nybegynnerne blir sendt til øvre banen for litt trening i egen takt med erfaren standplassleder.

1-2 kvelder i måneden har vi trening sammen, med en av klubbens flinke skytter, som i tilegg har trenerutdaning mm. Denne kvelden øves det noe spesifikt, feks avtrekk, neste gang stiling osv.

Disse treningene gir meg mest når det kommer til utvikling som skytter.

Link to comment
Share on other sites

@joakim:

NAIS er et program som skytes på 25 meter bane på duellskiven (den store svarte som er inndelt fra 10 til 5).

Det er først 5 prøveskudd på 150 sek.

Selve programmet er

To serier a 5 skudd presisjon på 150 sek per serie.

To serier duell

En serie på 20 sek

En serie på 10 sek.

Link to comment
Share on other sites

Det å skyte program er nok viktig i og med man kan konkurere mot hverandre en vanlig treningskveld. Men minst like viktig er det å øve på teknikk. På en "fri" trening bør man sette opp noen arbeidsoppgaver som man prøver å løse. Det kan være alt fra å øve på korrekt skytestilling, gjennomføre godt avtrekk, øve på å holde fokus på korn osv. Det krever riktignok at man har satt seg litt inn i det tekniske, men det finnes nok litteratur på markedet. Det går også an å spørre en av klubbens gode skyttere om teknikk tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...