Jump to content

Spørsmål ang kjøp av rifle


Stephen94

Recommended Posts

Hei, er ny her men har tittet innom her flere ganger før jeg tok tiden til å registrere meg å lest endel. Veit det her ikke er introduserings delen av forumet, men bare legger det ut der.

 

Mitt bruk blir ca 75% skyting på bane/langhold og 25% jakting.

 

Nå har det seg sånn at jeg har vært interessert i våpen en god stund, har fått prøvd ut endel forskjellige selvom jeg enda ikke har fylt 18. Blir det i desember og regner med å ta jegerprøven før våren, så driver nå og setter opp budsjett på hva jeg kunne tenkt meg osv. Derfor jeg trenger litt hjelp av noen mer kyndige en meg.

Valget av rifle har havnet på Remington 700, og 308 kaliberet. Grunnen til det er etter å ha prøvd litt forskjellig og lest litt rundt omkring så er det jeg føler passer meg best. Ut av rifler har jeg prøvd en tikka t3 i 30-06, sauer 200 str (konkurranse våpen) og noen salongrifler. Har skutt også endel med glock 17, forsvaret sin. Revolver .357 magnum, luger, ppk + noen jeg ikke husker.

Jeg kommer mest til å bruke riflen til bare å skyte på blink og noe jakt. Da på elg, er endel i familien min som jakter og de driver å purrer på 30-06. Vet at dette er ett flott elg kaliber men ikke noe å ligge å skyte mye med. Kunne jo såklart brukt ett svakere kaliber til mengde trening, men kjøper ikke 2 rifler nå så derfor 308. Kommer også til å skyte endel på langehold for å teste meg selv. Oppimot 600-800 meter, kanskje 1km å. Har skjønt at 6,5mm egentlig er bedre til mitt bruk men pytt pytt. Har en skytebane 30 min unna meg med 100m og 200m bane med elektroniske skiver. Så må nok ta turen utenomhus for å skyte 600+ meter.

 

Uansett budsjettet mitt er vel rundt 20k-30k, dette er penger jeg har spart fra konfirmasjon som jeg har tenkt til å bruke på noe som interesserer meg som skyting. Vet dette er endel penger, men har gjort noen smarte valg i livet mitt som gjør at jeg kan spandere dette på meg selv. Hittil har jeg kommet fram til dette oppsettet.

 

Enten en ny R700, eller en brukt. (SPS Varmint/Tactical)

Timney/Jewell Avtrekk (Hvilken er best?)

AICS 1.5

 

Så trenger jeg hjelp med picatinny skinne, ringer og sikte. Siden man har jo MOA skinner og ringer i forskjellige høyde. Sånn at jeg ikke driter meg ut å kikkerten ikke får plass fordi den butter borti noe osv.

 

Har jo tittet på noen sikter fra f.eks Zeiss og Swarovski. Har jo såklart sett masse billigere men utifra reviews osv så har jeg skjønt at det er likeså greit og investere i ett ordentlig ett når man først er igang.

 

Angående våpen så var mitt første valg var jo egentlig R700 Police fordi det er en HS precision stokk som er ordentlig beddet og ikke bare piller beddet som på varminten og resten plastikk. Og den rifla her med den stokken kommer på ca 12600,- +- og det er jo likemye som en R700 Police koster hos wingevåpen. Vurderte også å importere fra USA men det tar jo tid og er ikke bare bare med papirer, mva ++

 

Vet mange av dere nå tenker, herregud han fyren her har jo såvidt skutt 20 skudd med en 30-06 og tror han kan alt. Også skal han ha bedda stokk, kikkert til 8 lapper, når sikkert han som kommer til å dra alle skuddene til helvete alikkevel da hjelper det jo lite med det mest presise våpenet når det er skyttern som er ræv. Vel utifra når jeg har vært å skutt så har jeg fått rimelig bra feedback på hvordan jeg skyter , skal ikke skryte her selvom det høres slik ut. Men når jeg var og skjøt med stefaren min i militæret så var jeg 3 poeng unna skarpskyttermerke med pistol. Det var min andre gang jeg skjøt en glock. Og når jeg skjøt med min fetters 30-06 første gang som var da en ganske stor overgang fra salongrifle så på 5 skudd 100 meter, fikk jeg en poengsum på 46. to 10'er, to 9'er og en 8'er.

 

Har også safe som er fg godkjent hvor jeg kan låse inn sluttstykke og nabo/familie med våpenskap hvis det også trengs.

 

Har også fått sansen får å lade selv etter å ha sett på guider, men det får bli litt seinere. Vet det her er en dyr hobby, men dette er noe jeg liker, synes er morsomt, lærerikt og ikke minst sikkerhet først.

 

Det her ble meget langt og takk til alle som gidder å ta seg til til å lese det her. Norsken min er sikkert feilfri også, alle tips og triks mottas med glede å alle meninger er også fint å høre! ;)

 

Handleliste med pris osv:

Remington 700 sps varmint 308.cal - 6990,- kr - wingevapen.no

AICS 1.5 Stock - 879.99,- dollar - midwayusa.com (6000,-kr)

AICS Mag 10 Round - 83.99,- dollar - midwayusa.com (600,-kr)

 

 

EDIT: Endret litt på handlelisten ettersom jeg har fått svar.

 

Også såklart ammunisjon, rifle futtural, vedlikehold av våpen ++

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke unnskylde deg for å bruke "for mye" penger, der har vi alle svin på skogen :)

Internett har også endret tilgangen til informasjon ganske så drastisk, så det er ikke uvanlig at uerfarne leser seg opp og kan mye teknisk om diverse utstyr.

Men det er ikke sikkert du har samme prioriteringene etter litt erfaring likevel, så ikke lås deg fast til sære dyre løsninger nå, bare fordi de framstår som kule.

 

Kikkerten du har valgt ut virker forøvrig særdeles uegnet for elgjakt, så jeg ville nok uansett revurdert den. Generelt sett trenger man ikke så fantastisk høy forstørrelse, selv ikke ved langholdsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Så bra Stephen! Gutten sin det :D

 

Det blir uansett mye synsing når det er snakk om våpen. Viktig at du tafser litt (som du har begynt med). Når våpeninteressen er der så kommer du nok uansett til å bytte litt etter hvert.

 

Her kommer litt synsing fra meg:

 

Kikkertsiktet: Du vil ha et sikte som passer fra elgjakt til langhold. Det er mulig, men det må bli et kompromiss. Det kan bli korte hold i elgskogen, dersom du har 8x som minste forstørrelse så vil du gå glipp av en del sjanser, du ser bare en masse pels... Det er vanlig å anbefale variabel forstørrelse 1.5-6 til elgjakt, fungerer også fint med 3-12 for den saks skyld. Men elgjakt foregår i dagslys, så man trenger ikke dra på et stort drensrør. Mange som jakter med små kikkerter (for eksempel Leupold 1-5-5x20) eller kun et rødpunktsikte. Det er gøy å skyte på langhold! (Det får jeg gjort ALT for lite :cry: ) Roe her på forumet har laget en fantastisk dvd som fungerer som et kurs i langholdsskyting, bestill den! Han anbefaler moderate forstørringer, sier at det fungerer helt fint med fast 8x forstørrelse på langhold, og at 3-12 er helt fint. Synes du skal forsøke litt før du eventuelt binder deg opp til en stjernekikkert... Et alternativ er at du går for et annet oppsett med ringer og har to kikkertsikter. Et lite og rimelig til elgjakta og en større til langhold. Leupold QRW er rimelig, og fungerer bra. Da kan du varierer litt med kikkertsikt(er) etter hvert.

 

Kaliber: .308 fungerer fint ut til 600 meter, det er ikke så enkelt å få til å skyte med dette kaliberet på 1k. Til elgjakt er .30 kaliber vanlig, og bra. Det er vanlig at 30-06 skyttere disser .308 Men det er marginale forskjeller mellom de to kalibrene. En 30 kaliber kule i samme fart gjør lik jobb, samme hva det står på patronen, så ikke hør på dem.

 

Våpen: Kjøp deg noe du lett kan bytte inn, dersom du nå vil det. Du må regne med at dersom du kjøper ei ny børse så faller den mye i verdi i det du tar den ut av butikken. Remington som du vil ha er helt ok våpen, men ikke mer enn det. Det må ofte børsemaker til for å få til et godt avtrekk, og du vil jo bytte stokk med en gang. Jeg vil tro at du kan få lyst til å oppgradere rimelig fort. Mitt råd vil være at du kjøper deg en pent brukt Remington, siden du har lyst på den børsa. Da har noen andre tatt det meste av verditapet for deg, du taper ikke så mye om du vil bytte. Hvorfor jeg tror du vil bytte? Vel, jeg har hatt mange våpen (inkludert noen Remington) og jeg er sånn skrudd sammen at jeg vil bytte av og til. Det er det mange her inne som er. Nå har jeg en systembørse med flere løp/kaliber og en drøss med sikter, og det trives jeg veldig godt med. Jakter ikke elg med samme kaliber som jeg skyter mest med på papp, og ikke med samme sikte. Du har spart opp mye penger (good man!) og skal investere i våpen. Kjøp deg noe du ikke taper all verden på om du velger å oppgradere!

 

Lading: Det er dyrt å skyte uten å lade, og dyrt med ladeutstyr. Følg med på finn.no og til salgs her på kammeret og kjøp et ferdig sett. Du kan også få rimelige lee sett. Jeg synes også du bør vurdere å skaffe deg ei rimelig salongrifle. Det er kjempebra trening å skyte salong, og billig billig billig.

 

Penger: Du regner nok litt feil, dessverre. Når du importerer ting fra USA så må du betale moms og frakt i tillegg. Ta stokken du har lyst på. Den koster riktignok 879USD hos Midway-usa http://www.midwayusa.com/product/2898710895/accuracy-international-chassis-system-aics-15-adjustable-stock-remington-700-short-action-308-winchester"%20target="_blank"%20target="_blank. Men, du får den ikke for den prisen. Du må legge til frakt og 22% moms. Og, de sender den neppe ut tactical stokk av USA (det har blitt strengt etter 9/11). Hvis de nå vil sende den til deg så blir det altså dyrere, folk som har handlet mye fra USA sier at man kan regne med at hver dollar kommer på en norsk tier. Midway har også en Norsk forhandler og henviser etter det jeg har hørt til dem når noen forsøker å handle direkte fra USA. Prisen her er 9984NOK + frakt… http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/483970&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=50B5C610-FC65-6CD1-F0F6-1414141C9BFF"%20target="_blank"%20target="_blank

Så beklager, regnestykket ditt går ikke opp. (Jeg for min del ville aldri lagt 10 høvdinger i en stokk uansett da).

 

Lykke til!

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar! :D

 

Tikka t3, vel er jo en bra rifle utifra hva jeg har prøvd selv og lest. Men er liksom ikke bare helt meg, veit ikke hvorfor men har bare blitt helt remington 700 fiksert. Og planen min var jo Remington 700 Police, da den produserer rimelig greie gruppering om jeg kan si det sånn. Men når den koster like mye som en annen 700 med AICS stokken så faller jeg litt for den da jeg personlig syntes den er RÅ!

 

Angående moms, leste en annen tråd her fra 2009 hvor en hadde gjort det samme. Kjøpt AICS 1.5 stokk fra usa via en side som heter bauerarms.com men når jeg går på den siden nå så er den bare helt idiot og står på fransk osv.

 

Har tenkt lenge på dette med sikte osv, når har jeg jo ikke skutt noe lenger enn 100m så er jo ganske usikker på hvor mye av målet du ser på f.eks 600m med forskjellige zoom. Og kan jo lese på produktet at på f.eks 100m så viser bildet i kikkerten 10cm-5m. Har jo sett på noen andre som swarovski og zeiss som har lavere zoom, men trodde kanskje det ble litt for lite på lang avstand.

Tittet på de her:

http://www.opticsplanet.com/swarovski-z ... copes.html

http://www.opticsplanet.com/zeiss-conqu ... copes.html

 

Og etter å ha lest noen reviews hvor folk som har hatt leupold, bushnell, nikon har sammenlignet dem med zeiss, swarovski, nightforce har jeg fått litt intrykk av at de er litt til å styre unna hvis du først skal bruke litt penger.

 

Men bra jeg fikk avklart litt med sikte da jeg syntes det var litt i overkant av hva jeg selv ville bruke av penger :P

Link to comment
Share on other sites

jeg har 8-32x56 på rifla mi,den er kun tiltenkt langhold så da er det ikke noe problem for min del.men hadd aldri brukt den på jakt der det ofte blir korte hold.synsfelte er alt forlite noe som gjør evt. oppfølgings skudd vanskelig og andre ganger du må være rask.

 

for jakt og langhold ville jeg sett på 3-15 eller 4-16 istede :)

 

remington 700 å AICS 1.5 støtter jeg da, har hatt nesten det samme selv :winke1:

mi var ei ragnar hansen kasse i AICS 1.5 men det er jo en R700 kopi så bli vel nesten det samme

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke at kombinasjonen er aktuell for jakt. Og om du absolutt skal kjøpe en AI-stokk fordi den ser "tøff" ut så for guds skyld, kjenn på en før du bruker over 10000 kr??

 

R700 både ser og føles kjip ut. Det er den også. Avtrekket er ikke supert, orig.stokken er så myk at løpet tar nedi (tofot og skytereim er helt utelukket), sluttstykkegangen er som om noen tømte sand i låskassen og sammenlignet med f.eks Tikka/Sako, Sauer, Browning m.m. så er løpene av laber kvalitet. Utdragerne knekker fort grunnet både svakt design, dårlig metallurgi og feil i piper som gjør at utdraget kan bli for røft. I tillegg så er hevarmene loddet på..

 

Remington ble kjøpt opp i 2006/2007, les litt så ser du hva som skjedde med kvalitetskontrollen.

 

Hvorfor du går for en R700 istedet for en Tikka T3/M65/M690/M695, Sako 85, Cz 550 e.l. når du skal ha en rifle til over 20k totalt forstår jeg ikke.

 

Legg til Timney-avtrekk til lista di.

 

 

@SauerHansen

Men Winge har flere missfornøyde enn andre.

Får du betalt?

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke at kombinasjonen er aktuell for jakt. Og om du absolutt skal kjøpe en AI-stokk fordi den ser "tøff" ut så for guds skyld, kjenn på en før du bruker over 10000 kr??

 

R700 både ser og føles kjip ut. Det er den også. Avtrekket er ikke supert, orig.stokken er så myk at løpet tar nedi (tofot og skytereim er helt utelukket), sluttstykkegangen er som om noen tømte sand i låskassen og sammenlignet med f.eks Tikka/Sako, Sauer, Browning m.m. så er løpene av laber kvalitet. Utdragerne knekker fort grunnet både svakt design, dårlig metallurgi og feil i piper som gjør at utdraget kan bli for røft. I tillegg så er hevarmene loddet på..

 

Remington ble kjøpt opp i 2006/2007, les litt så ser du hva som skjedde med kvalitetskontrollen.

 

Hvorfor du går for en R700 istedet for en Tikka T3/M65/M690/M695, Sako 85, Cz 550 e.l. når du skal ha en rifle til over 20k totalt forstår jeg ikke.

 

 

Legg til Timney-avtrekk til lista di.

 

Men Winge har flere enn andre.

Får du betalt?

 

Unnskyld meg, men det inntrykket jeg har fått av Remington 700 er helt annerledes en deg ihvertfall. Og det jeg har lest/sett har ikke vært eldre enn 2 år.

 

"Trur ikke at kombinasjonen er aktuell for jakt. Og om du absolutt skal kjøpe en AI-stokk fordi den ser "tøff" ut så for guds skyld, kjenn på en før du bruker over 10000 kr??" "orig.stokken er så myk at løpet tar nedi (tofot og skytereim er helt utelukket)" Dette er vel en av grunnen til at jeg tenkte å skaffe AICS stokken. Ikke at det sa seg selv da, men den er vel kjip den også? sikkert litt myk også tenker jeg?

Trodde også flere av de nyere remington 700 kom med x-mark pro trigger, men det er vel sikkert bare feil informasjon hos alle selgerne.

 

Takk for din mening, men skjønner ikke helt hvor den passer når jeg ser masse bra reviews av forskjellige 700'er. Men skal ta og vurdere Tikka t3 å se på flere muligheter med den riflen.

 

Dette er hva jeg tenkte, hvis du ser bort i fra kikkertsiktet og bolt knob.

Virker veldig bra med 1/3 MOA på 600m avstand.
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært TS hadde jeg først kjøpt en god rifle(for de pengene får man en sabla bra pakke) for jakt basert på en låskasse som har potensiale til å kunne bli en LH-rigg hvis det frister senere. Dvs, jeg hadde kjøpt en rifle med et godt skjefte, ikke alt for tung pipe og ikke en alt for brutal kikkertsikte.

Tikka T3 er et bra utgangspunkt foruten at du er litt mer stuck med pipevalg/bytte men her finnes det fine løsninger for den som kan bruke noen kroner på det. En Tikka T3 SV er jo en knall børse her.

Jeg ville likevel ha valgt en systembørse som feks Sauer 202, S&L Classic DL eller Blaser R8/93. Gjerne brukte våpen, det gjør ingenting fra disse produsentene. Da kan man kjøpe en i utgangspunktet premium jaktbørse og senere kjøpe annet skjefte og pipe som passer bedre til LH. Du kan til og med velge et annet mer spennende kaliber for LH. Du vil nå ha en børse for livet i en helt annen klasse enn R700 som er pimpet opp til samme pris.

 

Sjekk ut denne foresten som jeg fant på Finn.no nå:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=38576471

Link to comment
Share on other sites

Smaug skrev,

Sjekk ut denne foresten som jeg fant på Finn.no nå:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=38576471

 

Løp og kjøp. Der har du jakt- og langholds, jaktfelt og generell multipurpose-rifle. Vil du skyte lenger enn 700-800m, og føler 50cm løpet gir lite fart, så kjøper du et 74cm løp til den (veil. 3350,-) og er good til sånn rundomkringregnet 1000m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en kurant rifle i 6,5x55, ferdig med kikkert (3-9x?) for mellom fem og ti tusen, brukt og misbrukt denne med god samvittighet, og trent mye, 75%, og jaktet litt, 25%. ;)

 

Sæ hadde jeg brukt de resterende 10-20.000 på en kurant bruktbil, ettersom du snart er 18! :)

Denne er selvfølgelig også priset med tanke på første gangs brukt og misbrukt.

 

Ingen som trenger å dele min mening i det hele tatt, du har mest sannsynlig lyst på en ti ganger så dyr førstebil! :P

Link to comment
Share on other sites

Er så heldig her og ha 3 biler i familien å kun 2 stykker for øyeblikket som har lappen så får låne den ene. Men er ikke superstort behov for bil da jeg bor ganske sentralt til alt jeg driver med osv, men så har jeg endel penger som er spart opp + at når jeg fyller 18 så får jeg 30000,-kr som var ett veddemål mellom min onkel, bestefaren min og meg selv om at jeg ikke skulle drikke,snuse,røyke osv før jeg ble gammel nok. Da de mente det var kjempe vanskelig og motstå det presset. Så da får jeg de pengene + alt jeg har spart på å ikke feste i 4 år :P Som blir endel hvis du drikker hver tredje helg i 4år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjempefornøyd med min Remington, men nå skal det sies at låsekassa er over 20 år gammel og den har vært innom Ragnar Hansen for full behandling. Jeg har også fått inntrykk av at kvaliteten til Remington har gått litt ned i senere år, akkurat som med flere andre produsenter. Alt skal spares på, og det går som regel ut over kvalitet. Hvis man skal kjøpe ei ny børse i butikk i dag hadde nok jeg også anbefalt en Tikka T3 over en Remington 700, selv om jeg som sagt er veldig fornøyd med min.

 

Mange gode børser er jo allerede foreslått her. Hvis du gjerne vil ha en Remington 700-type børse, hva med å sjekke ut de Ragnar Hansen bygger? Der kan du kjøpe alt fra bare låskasser til komplette børser. Koster jo noen kroner, men ikke så ille som man kanskje skulle tro, og da har du ihvertfall ei kvalitetsbørse som ikke trenger masse ekstra arbeid.

 

Ellers er jo det å handle brukt fryktelig lurt, hvis du finner noe du liker.

 

Kalibermessig er jeg helt enig med deg, 308 er et flott allround kaliber. Funker flott på alle normale jaktavstander, og velter det du måtte finne på å skyte av dyr. Ikke la den gamle 30-06 mafiaen mobbe deg, de vet ikke bedre stakkar.

 

EDIT: Glemte jo linken.

 

http://www.magnumhansen.com/

 

Hjemmesiden er kanskje heller antikvarisk, men børsene er knallbra.

 

Og lykke til med kjøp uansett hva du velger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...