Jump to content

Enda en skytebane blir lagt ned, eller?


vingemutteren

Recommended Posts

Som tittelen sier, så ser det svart ut for den lokale DFS bana. Problemet er at man ikke har blitt enig med grunneiere om ny bruksrettavtale (Spesielt hovegrunneieren som tydeligvis har andre planer for området). Og blir det ikke enighet er ligger det an til at hovedgrunneier vil gå til rettslige skritt for å kaste ut skytterlaget (begjært tvangsfraviking av eiendommen), for så senere få endret reguleringen av området.

 

Spørsmål:

Hvilke muligheter har man for å "tvinge" gjennom en avtale?

 

Hva skal til for at kommunen skal kunne ekspropriere grunnen til skytebana?

 

Om Dette er en mulighet, Hva skal til for å få kommunen på laget og foreta en ekspropriasjon?

 

I tilfelle ekspropriasjon, Hvilke muligheter har så skytterlaget til å få overta grunnen fra kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Er området regulert til skytebane i dag?

 

Dersom dette er tilfelle er det hjemmel for ekspropriasjon, men det må i tilfelle besluttes av kommunen, formannskapet eller kommunestyret. Det blir altså et politisk spørsmål, se på hvem i skytterlaget som har kontakter i det politiske miljøet og begynn en viss lobbyvirksomhet overfor disse, inntil dere har et flertall med dere.

 

Et annet spørsmål, jeg går ut i fra at det foreligger en avtale om bruken av grunnen til skytterbane i dag, og at denne avtalen løper ut. Dersom dette ikke er tilfelle kan ikke skytterlaget kastes ut uten at dette er avtalt oppsigelsestid i kontrakten, eller skytterlaget har misligholdt kontrakten.

 

I tilfelle dere får med dere kommunen på et ekspropriasjonsvedtak skal det gjennom et hinder til, nemlig godkjennelse fra fylkesmannen, Kommer dere da til en som er motstander av våpen og skyting kan det bli problematisk.

 

Gå løs med krum hals, og lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det var det da, det var gjort noe med reguleringen i 2001 (jeg har ikke kontroll på alt dette selv, da jeg ikke sitter i styret).

 

Skytebanen er ganske gammel, og den eneste funksjonelle DFS bane på fastlandet i min hjem kommune.

 

Skytterlaget missligholdt den gamle kontrakten, ved at de ikke fikk varslet om forlengelse før en angitt dato. Kontrakten løper derfor ut 1.1.2013.

 

Nytt forslag til kontrakt fra grunneierne er i prinsippet svinebinding av skytterlaget, mellom annet er 20års løpetid redusert til 2år. Skyting utenfor skytebanens standplass er fjernet fra kontrakten (med andre ord feltskyting er ikke lenger mulig), da grunneierne har den oppfattning av at det gamle punktet i eksisterende kontrakt ikke trenges grunnet at der ikke skytes utenfor standplass (sansynligvis tatt bort grunnet manglende kunnskap). Grunneierne har hatt nærmere ett år på seg til å kommentere skytterlagets forslag til ny kontrakt, og de har ventet til nå nylig, for så å kreve svar før den faktisk ble levert ut til skytterlaget. Bevisst eller ei, så har treneringen presset skytterlaget opp i ett hjørne, slik at man enten må godta grunneiers forslag eller sattse på ekspropriasjon.

 

Nødvendig tid til forhandling og kompromisser er derved forsvunnet mens grunneierne har sittet med ballen.

 

Problemet har i stor grad oppstått ved at hovedgrunneier (Han med selve anlegget på sin grunn), relavtivt nylig har kjøpt gården grunnen ligger på. Der er med andre ord ingen "bygde patriot" som grunneier lenger, noe som har vist seg å være svært dårlig timing sett fra skytterlagets side. At vedkommende er ressurssterk gjør ikke saken bedre (selfmade milionær som har kjøpt seg lekegård).

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at grunneier har hatt "nærmere ett år" på å kommentere forslag til ny kontrakt fra skytterlaget. Dette avføder et par spørsmål;

 

Når løp(er) den opprinnelige kontrakten ut, er det 01.01.2013?

 

Når måtte man varsle om en forlengning av kontrakten? Uten at jeg kjenner alle detaljene vil jeg antyde at å sende inn et forslag til ny kontrakt er å varsle om en ønsket forlengning av kontrakten, slik at dersom denne er kommet innen det tidspunkt for varsling som er fastsatt i kontrakten burde skytterlaget kunne vise til dette. Grunneier kan ikke fri seg ved å la være å ta stilling til et forslag om ny kontrakt.

Link to comment
Share on other sites

Kontrakten termineres 1.1.2013, obsjon på fornyelse løp ut 1.1.2011. På grunn av lederbytte / generasjonsskifte gikk dette galt.

 

Området er regulert til skytebane, dog ikke inntegnet akkurat der den gamle standplass og grav ligger (nytt ble ikke bygget som planlagt i sin tid, så det er det gamle som står, men dette er innenfor reguleringsplanens område). Området kan ekspropieres (det enkleste og rimligste er å ekspropiere bruksretten på området (akkurat det samme som avtalen i dag regulerer).

Link to comment
Share on other sites

Ekspropriasjon er en kjempeløsning! :shock::roll: Får satse det er mer vett i kommunestyret enn som så.

 

Det beste er å komme til enighet med grunneier. Nå er det vel fortsatt slik at hver eneste kommune i Norge plikter å holde en DFS-bane et eller annet sted, så kommunen må vel uansett finne en løsning andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Skytebanen er ganske gammel, og den eneste funksjonelle DFS bane på fastlandet i min hjem kommune.

Skytterlaget missligholdt den gamle kontrakten, ved at de ikke fikk varslet om forlengelse før en angitt dato. Kontrakten løper derfor ut 1.1.2013.

Nytt forslag til kontrakt fra grunneierne er i prinsippet svinebinding av skytterlaget, mellom annet er 20års løpetid redusert til 2år. Skyting utenfor skytebanens standplass er fjernet fra kontrakten (med andre ord feltskyting er ikke lenger mulig), da grunneierne har den oppfattning av at det gamle punktet i eksisterende kontrakt ikke trenges grunnet at der ikke skytes utenfor standplass (sansynligvis tatt bort grunnet manglende kunnskap).

Gamle DFS-kontrakter har noen ganger hatt meget lang løpetid, noen ganger hele 99 år (!), og llukkter av en tid med helt andre samfunnsmessige forhold. De her nevnte 20 års løpetid er nokså moderat i lengde. Generelt er de kontraktene jeg har sett for DFS-baner MEGET ugunstige for grunneier. De er utformet av DFS-folk utifra deres ståsted. Og når det gjelder feltskyting har DFS alltid vært av den oppfatning at det generelt ikke skulle betales ekstra leie for denne skytingen utenfor standplass/opprinnelige skytebaneområde! Dette står faktisk i en håndbok for DFS med tanke på skytebaneopprettelse.

 

Og Skytterlaget har ikke søkt om forlengelse av leieavtalen innen fristen? Da har man laget ris til egen bak. Her er det vel egentlig ikke snakk om misligholdelse (kontraktbrytende handlinger) med forglemmelse? Administrativt rot. Det kan ikke grunneier klandres for.

 

Kontakt DFS snarest mulig, de har gode advokater som kan denne typen prosesser.

Det behøver ikke være til stor hjelp, da det er grunneier som setter betingelsene her, ser det ut til.

Ekspropriasjon? Sitter ofte meget langt inne.

Her bør skytterlaget "samle stumpene" og godta kortsiktige avtaler.

Da har de i allefall et sted å skyte inntil videre.

Har, som skrevet tidligere, en liten "gårdsskytebane" på slektens eiendom. Den har ymse personer og foreninger ønsket å leie gjennom tidene. Deres forslag til betingelser har vært svært urealistiske. Hvem som skal få skyte på vår eiendom, og når? DET vil jeg bestemme i hvert enkelt tilfelle. Der er jeg nådeløs. (Men bare der, da...)

Link to comment
Share on other sites

Skytebanen er ganske gammel, og den eneste funksjonelle DFS bane på fastlandet i min hjem kommune.

Må berre arestere deg litt på denne, det er vel ei bane i Vestrefjorden som er i din kommune, riktignok heilt på grensen. Dette er ei funksjonell DFS bane, den er ikkje så gammel heller,

men når det er sagt så er det noe dritt å miste sin lokale skytebane.

Link to comment
Share on other sites

Den skytebana dekker ikke mesteparten av fastlandsarealet, av de som sokner dit reiser 2/3 ut av kommuna til Engesetdalen i Skodje (Hvor mesteparten her da vil havne, i så fall blir det slutt på å stikke opp på bana og skyte en time hver onsdag og lørdag, og jegerne i området vil uomtvistelig få en betydelig lavere treningsmengde enn i dag, da blir det 2x15 + 5 i hvert løp/rifle, hjem, og dett var dett til jakta starter. I dag skytes det nesten utrolig mange treningsskudd av jegre på bana vår, og det tror jeg vi ser igjen i minimalt med ettersøk).

 

Uansett egner "vår" bane seg for moderinsering og utvidinger, generelt sett ligger den på ett sted som egner seg for å ha skytebane på i all fremtid yttre fastlands Haram da man ikke har særlig konfliktnivå med bebyggelse. (Om man kan holde utbyggere borte fra området).

I tillegg har man akkurat begynt å få sving på DFS skytinga igjen, til og meg har så smått begynt å lufte salongen på vintertreninga (Gjør underverker med avtrekket).

 

 

Hoved grunneier ønsker tydeligvis å bli kvitt bana (han har visst noen tanker om omregulering og annet bruk av arealet). T.d. da han første gang ble invitert til å møte for å diskutere banas fremtid og nye kontrakt, var svaret "hva skulle han der?" Så da er nok settinga satt, og war it is. (Utrolig idiotisk, men slik ser det ut til å bli).

 

Det ser ut til at jeg kan få overtalt mine foreldre til å godta at jeg vil ha skytebane på en del av vår egen eiendom som ligger helt inntil det regulerte området. Slik at en liten omregulering (flytting av grenser til å også inkludere vårt område under skytebane), burde være nok til å kunne flytte på standplasser etc. for å oppnå ny skytebane i området. Kombinert med oppkastede voller for å redusere sikkerhetsvinklene, burde det være mulig å holde fareområdet innenfor vår eiendom/ på ett svært lite område. Kombinert med pistolbane og regulering til støysone kan dette blir riktig så trivelig om man ønsker å satse på skytesporten i området.

 

Uansett ligger eksiterende bane i ett område som er regulert til skytebane, og ikke alle grunneierne er i mot skytebana. (Hovedgrunneier var forøvrig frekk nok til å engasjere advokat og be de andre om å betale i, uten først ha klarert dette med det andre :shock: Gjorde ikke akkurat mine foreldre spesielt happy med ham).

 

Uansett burde det sitte langt inne for politikerne å endre bruken av dette området. (I hope).

 

For øyeblikket er jeg mest interesert i hva som må til med tanke på å sikkre at man forsøker å ekspropiere, hvem er de viktigste "spillerne" på bana for å si det slik?

Link to comment
Share on other sites

Hva med litt "lobby"-virksomhet mot lokale politikere? Så vidt jeg forstår er grunneier en innflytter, og har skaffet seg litt dårlig good-will ved å kreve andre grunneiere for bidrag til engasjert advokat (det er noe man ikke behøver å betale når man ikke har sagt ja på forhånd) så "bygdas egne folk" kan kanskje trekke på dette og bygge allianser for å få politikerne med på en ekspropiasjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ja, Det er rimelig å anta at de har innendørs muligheter også-

 

Banen står listet som eksisterende på Wikipedia, men om listen

er oppdatert vet jeg ikke.

 

Hildredalen skytebane Eksisterende Hildre og Brattvåg skyttarlag Haram

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...