Jump to content

Hylse separasjon - et overladingsproblem?


ojoh

Recommended Posts

Jeg testet min nye 40S&W (x-five) topp til min Sig Sauer 226 x-six og opplevde for første gang skikkelig hylseseparasjon med full returblåst. Jeg plukket brukte 40 hylser på banen og ladet med 5,6 grs N340 bak en 180 grs Berry RN kulle satt til 28,6 mm AOL. Jeg skjøt 178 skudd uten atydning til problemer, rett i uten behov for å stille på sikter. Kronografen viste god margin med dog over faktokravet til IPSC Standard Major. Gjennomsnitt farten ble målt til 975 f/s. Rekylen var fin og ingenting tydet på ladningen skulle være uforsvarlig.

 

Tennhetta og hylsebunnen (begge deler lå igjen i våpenet) hadde skilt lag og 2/3 av hylsekroppen satt igjen i kammeret. Den avrevne hylsebynnen hadde laget en dyp fure i neste skudd i magasinet. Begge skjefteplatene i tre gikk heden, men metall deler er like hele og skytter er uskadd, dog noe sotet og den grad det er mulig med bakoversveis. (Det var forøvrig en sterk påminnelse om at skytebriller er mer enn bare stilig.)

 

Mitt spørmål er hylseseparasajon kunn et overladningfenomen / svakhet i hylse eller kan det oppstå som følge av teknisk svikt i våpen (mangelfull låsning ...). Jeg er ganske nøye når jeg lader, og har kun enkelttilfeller av manglende krutt og kun en dobbeltladning i 38 (357) tidliger på omlag 60 000 ladninger, men jeg vil aldri avskrive opperatørfeil.

 

Skriften på hylsebunnen var ganske sliten, men om det skyldes litt for hard medfart under nevnte hendelse eller om det var slitasje etter lang tids bruk vet jeg ikke.

 

Jeg regner med at det bare blir spekulasjonen men det kunne være greit å høre fra andre som har opplevd noe tilsvarende og hva dere tror.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rookie med 40, så jeg kan ikke si noe om hvordan det burde være - men Schuemann pipa mi har et kammer som er svært jomfruelig. Så jomfruelig at "vanlig" sizede hylser butter litt. Hvis jeg bruker "bulge busteren" fra Lee og får sizet hylsene helt ned så virker det bedre. Tenkte bestille meg en U-die fra EGW i neste sving.

Link to comment
Share on other sites

Ikke særlig kjent med 40 eller Sig226, men jeg kan tenke meg at den er en skøyer når man begynner å presse grensene. En rask sjekk i QL tyder på at du er opp mot max et sted, en liten hikke i kruttmålet kan gjøre underverker. Men du må vel ligge rundt full hylse et sted, så en dobbeltladning er neppe mulig eller sannsynlig (da hadde ikke våpenet vært like helt).

 

"Glock 40 kaboom" var et vanlig tema for en beite siden, jeg mistenker dette for å skyldes uheldige ladninger og utbredelsen av Glock mer enn noe annet. Men en stuttfeit patron som 40 blir nok også litt mer følsom for overtrykk, spesielt i et romt kammer. Du sier ikke noe om hylsemerke, var det usortert messing? Det er en særdeles dårlig vane med høytrykkspatroner, selv om jeg aldri har opplevd nok forskjell i 9mm til å gi slike resultater. Men om trykket lå helt på max (eller over) vil det holde med en dårlig hylse...

Link to comment
Share on other sites

Det må være noe klaring igjen til trykk taket når jeg lader med 5,6 grs med N340, da er jeg i alle fall innenfor ladedata fra Vithavouri og ladeboka. Medisinen praktisk gutta abefaler for 40S&W er 5,4 grs N320 og noen vil ha i enda mer... så jeg vil tro at min ladning er snill, men dog kraftig nok til å holde for faktorkravet til Standard Major med 180 grs Berry RN kule.

 

Er det overhode noen mulighet for at det er en teknisk feil ved sleiden som skulle tilsi noe sånt, eller trakk jeg bare "vinnerloddet" første kvelden? Det skal sies at den virket perfekt i 178 skudd før det det som ikke virket...

 

(nye skjefteplater er på vei fra Nill, så snart er det på'n igjen med 40'en)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er jeg nokså sikker på at jeg har funnet årsaken til hylsesparasjonen i Sig Sauer 40 toppen min. Kammeret er veldig rumt i bakkant og er i tillegg ikke rundt. Jeg ladet opp noen helt nye hylser som ble skutt sammen noe kjøpeammunisjon og da la jeg merke til at hylsene fikk en merklig ujevn utbulig omtrent i samme nivå som der den andre hylsa røk. Det går å skyte nye hylser, men de tåler antagelig ikke mange omladninger i dette kammeret før de ryker, så her må HH sende meg en ny 40 pipe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har målt kammeret på 40S&W og nye hylser som er skutt i dette kammeret.

 

Jeg har målt diameter 6,5 mm inn fra kammerinnløp:

SAAMI Standard nominell diameter er 10,856 mm, med tillatt avvik +0,1 mm

Største diameter målt i kammeret 11,05 (avvik fra SAAMI standard 0,194 mm)

Minste diameter målt i kammeret 10,96 (avvik fra SAAMI standard 0,104 mm, målt ca 90 grader på største diameter)

Største diameter målt på hylse 11,04 mm

Minste diameter målt på hylse 10,95 mm

Diameter forskjell er 0,09 mm, som kjennes tydelig på hylsene som en bul på den ene siden, og det var antagelig der den andre godt brukte hylsa røyk og resulterte i en litt ubehaglig hylseseparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som samma problem som er på Glock 35 og noen Tanfoglio Pistoler, det kalles unsupported chamber, jeg løste problemet på min Glock med og kjøpe aftermarket pipe fra Lone Wolf med skikkelig kammer, hylsene har ingen buler lenger selv med HARDE ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser at cal 40 S&W har vært preget av endel hylsebrudd og problemer med dårlige kammere som ikke støtter opp om hylsa, men jeg trodde / forventer at Sig Sauer skal levere bedre enn dette. Dette kammeret jeg har fått, har jo vist seg direkte farlig å bruke, og jeg hadde kanskje flaks sist at det ikke gikk med en finger.

Jeg burde vel kanskje kreve at leverandør / produsent dekker nye skjefteplater, de kostet meg 1500 kr fra Nill. Når kammeret er utenfor SAAMI tolleranser så er vel det strengt tatt en produkt feil og skader som oppstår pga feilen bør vel da dekkes?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har forhørt meg litt rundt hos erfarne skyttere og andre som kanskje har en ide om det er mulig at dette kammeret på min 40 S&W er blitt slik pga en overladning. Rekylen ved hylseseparasjonen var ikke uvanlig stor, det er ikke merker i sluttstykket etter hylse eller tennhette, og sleide pipe fungerte helt normalt uten antydning til ytre skade etter hendelsen. Kammeret er målt med mikrometer måleverktøy og har følgende mål:

 

Jeg har målt kammeret på 40S&W og nye hylser som er skutt i dette kammeret.

 

Jeg har målt diameter 6,5 mm inn fra kammerinnløp:

SAAMI Standard nominell diameter er 10,856 mm, med tillatt avvik +0,1 mm

Største diameter målt i kammeret 11,05 (avvik fra SAAMI standard 0,194 mm)

Minste diameter målt i kammeret 10,96 (avvik fra SAAMI standard 0,104 mm, målt ca 90 grader på største diameter)

Største diameter målt på hylse 11,04 mm

Minste diameter målt på hylse 10,95 mm

 

Diameter forskjell er 0,09 mm, som kjennes tydelig på hylsene som en bul på den ene siden.

 

Er det noen med børsemakere erfaring som kan avkrefte, eventuelt bekrefte om det er mulig at dette er en skade som kan være oppstått senere og ikke en fabrikasjonsfeil?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville vel hatt en kammer avstøpning og ikke måleverktøy i kammeret. Om du får hjelp til avstøping, eller gjør det selv, har du noe dokumentasjon om HH skulle sette seg på "bakbeina" også lettere å gjøre feil ved , måling slik du har beskrevet. Annet er vel at jeg aldri stoler 100 på ladedata, uansett kilde. Om du endrer noe som helst på oppgitte data, kan det fort føre til vesentlige trykk endringer. Om kula sitter en 1/10mm lenger ned i hylsa, enn referansen, om den har lenger bæreflate, om den er hardere, eller bløtere, annen hette, andre hylser, nær sagt om månen står i ny, eller ne 8)

Link to comment
Share on other sites

Takk M67, det ble litt merkelig, dog er det mye kjekke skyttere men dette ble vel litt over streken. Godt nytt år.

 

Hei Erlend, takk for svar. Problemet her er at kammeret er både romt og ovalt, og godt brukte hylser vil ikke tåle påkjenningen og sannsynligvis separere, med påfølgende ubehagelige opplevelser og nye skjefteplater. Sig kan vel ikke fraskrive seg dette og mene at det er innenfor hva man kan forvente. Jeg har sjekket kammeret på alle min pistoler i 32ACP (Walther) 9mm (Sig, S&W, STI) og 45 ACP (S&W) og ingen er i nærhet av så vidt kammeret som denne 40 pipa fra Sig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå ble jo hylsene en ganske god avstøpning av kammeret. Og det er helt påfallende at hylsa ikke passer uten en hvis makt i kammeret hvis den dreies 90 grader i forhold til største diameter. Jeg har aldri utelukket en feilladning, men mitt spørsmål er om det er mulig å deformering et kammer tilsvarende det jeg nå observerer uten at resten av våpen og skytter er skadet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har fundert og fått noen vettuge tilbakemeldinger på hva som kan ha skjedd og vil falle ned på den konklusjon at dette må ha vært egen opperatørfeil og en skade som har oppstått som følge av overladning. Hylsa har mage som skulle tilsi at kammeret buler ut på den siden hvor det ikke er støttet av sleiden og dette har oppstått som sansynlig følge av overtrykk i kammeret. Jeg kan vanskelig forestille meg noe verktøy som skulle klare å lage en jevn grop i kammeret, så jeg har nok tross alt vært heldig som ikke skadet annet enn pipe og skjefteplater.

 

Så etter umiddelbar respons på henvendelse får jeg vennlig hjelp av Flemming Pedersen hos Capsicum med en ny Sig Sauer orginal 40 S&W pipe. Så får jeg legge dette i folderen for nyttig dyrkjøpt erfaring og skjerpe sansene ved ladebenken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...